Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Scania 124/400 Silnik nie gaśnie po wyłączeniu kluczyka

krecik-kw 20 Apr 2010 11:22 11246 27
Texa Poland
  • #1
    krecik-kw
    Level 2  
    Witam wszystkich którzy mogą mi pomóc!!!!!!!
    Mianowicie mam spory problem ze Scanią 124/400 2001 na pompie wtryskowej,
    po wyłączeniu kluczyka samochód gaśnie dopiero po około 4s, schodzi delikatnie z obrotów a następnie coś go podtrzymuje. Na EDC wyświetla się błąd 62; 42.
    Zostały sprawdzone następujące podzespoły: stacyjka(założona nowa- bez zmian), elektromagnes na pompie wtryskowej(działa poprawnie był przekładany do innej scani i wszystko było ok), czujnik obrotów wału( wartości w normie), kaseta EDC( także przekładana do innego auta, ma w sobie zapamiętany błąd 62 ale w innym aucie działała poprawnie, sprawdzone zostały również przekaźniki i bezpieczniki.
    Razem z elektrykiem doszliśmy do momentu ze coś podtrzymuje prąd na elektromagnesie na pompie, mianowicie po wyłączeni stacyjki prąd ginie i natychmiast pojawia się z powrotem poczym po 4s ginie i samochód gaśnie.

    Po pojawieniu się problemu samochód podczas jazdy raz na jakichś czas zapala się EDC i jest chwilowa utrata mocy a poza tym wszystko ok.

    Bardzo proszę o pomoc

    Pozdrawiam.
  • Texa Poland
  • #2
    co99met
    Level 12  
    Nie wiem jak to jest w Skanii, ale najprawdopodobniej wina leży po stronie przekaźnika, który wariuje z jakiegoś powodu, np. złej masy.
    Niech twój szpec obejrzy skrzynkę bezpieczników pod kontem śniedzi, spryska preparatem do złącz i sprawdzi dokręcenie przewodów zasilających.
  • Texa Poland
  • #3
    krecik-kw
    Level 2  
    dzięki za podpowiedź na pewno to sprawdzimy.
  • #4
    GRISZA14
    Level 16  
    Może być też problem z przewodem 61 czyli informacja o pracy silnika przekażnik podtrzymuje gdyż cały czas dostaje informację o pracy silnika
  • #5
    leszek_gd
    Level 11  
    sprawdz to Napięcie na styku 27 jest za niskie, a jednocześnie styk 39 jest połączony do masy. Napięcie na styku 27 jest za wysokie, a jednocześnie styk 39 nie jest połączony do masy. a potem zrób to . Sprawdź potencjometr. Porównaj potencjometr i włącznik położenia pedału przyspieszenia. Sprawdź złącza i przewody.
  • #6
    krecik-kw
    Level 2  
    sprawdzę te dwie opcje jeśli uda coś się zdziałać to na pewno napisze
  • #7
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Guzik prawda.
    Problem w odcinaniu paliwa.
    albo pompka nie wypompowuje paliwa z pompy,
    albo zawór przelewowy nie zamyka powrotu i paliwo mimo zamknięcia EHABu pobierane jest z przelewu
    albo wyrobiony lub uszkodzony (zacięty) jest EHAB
    to tyle ;P
    krecik-kw wrote:
    Razem z elektrykiem doszliśmy do momentu ze coś podtrzymuje prąd na elektromagnesie na pompie, mianowicie po wyłączeni stacyjki prąd ginie i natychmiast pojawia się z powrotem poczym po 4s ginie i samochód gaśnie.
    jest to normalne działanie. Pompka w tym czasie powinna wypompować paliwo. Może sprężyna w pompce pęknięta?
  • #8
    leszek_gd
    Level 11  
    nie guzik prawda . ma błędy 42 i 62 sprawdz sobie co to za błędy .. servis_gh
  • #9
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Witam wiec ja zaczął bym od sprawdzenie pod względem mechanicznym elektrozaworu paliwa, kod 62 informuje ze prędkość obrotowa z czujników nie spada szybko po wyłączeniu zasilania...prędkość obrotowa silnika powinna spaść o co najmniej 150 obr / min
    w 4 s.. Prawdopodobną przyczyną błędu jest powietrze w układzie paliwowym lub wewnętrzny przeciek
    w zaworze paliwa, poszukaj nieszczelności w układzie paliwowym w instalacji
    pomiędzy zaworem paliwa i pompy, sprawdź przepełnienie
    zaworu,
    krecik-kw napisał:
    Razem z elektrykiem doszliśmy do momentu ze coś podtrzymuje prąd na elektromagnesie na pompie, mianowicie po wyłączeni stacyjki prąd ginie i natychmiast pojawia się z powrotem poczym po 4s ginie i samochód gaśnie........wiec tak: zasilanie zaworu paliwa znika natychmiast
    po wyłączeniu zasilania przy użyciu stacyjki,
    gdy prędkość obrotowa silnika spadnie do 350 obr / min, zawór paliwa jest
    po raz kolejny zasilany aż do kompletnego zgaszenia silnika, m.in. zgaśnie lampka kontrolna.
  • #10
    Artur2910
    Level 17  
    62 - jeżeli elektrycznie jest wszystko OK to pozostaje tylko i wyłącznie sprawdzenie mechaniczne zaworu odcinającego paliwo. Odkręć dwie śruby mocujące elektrozawór do EHAB i palcem spróbuj popchać tłoczek z zaworu, jeżeli idzie ciężko to masz przyczynę. Pozostaje Ci tylko wymiana zaworu odcinającego paliwo na pompie wtryskowej na nowy.
  • #11
    krecik-kw
    Level 2  
    EHAB jest ok( był sprawdzany zarówno mechanicznie tłoczek chodzi leciutko, poza tym był przekładany z innej Scanii która gasła normalnie)
    kolego: serwis_gh czy możesz rozwinąć coś o tym zaworze przelewowym??
    Co do kodów błędów to podług nich wszystko zostało sprawdzone, czujniki przejścia prądu na pinach 21, 22, 47 wg. elektryka tam wszystko gra.
  • #12
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Pompka w momencie gaszenia wypompowuje paliwo z pompy i filtra paliwa, i gdy zawór przelewowy jest uszkodzony, ("latająca kulka" -częsta usterka tych zaworów także w MAN) paliwo jest uzupełniane z przewodu powrotu.
    Po 2 sekundach gdy silnik nie gaśnie, zawór wraca do położenia otwartego aby wyrównać podciśnienie a silnik jeśli dalej pracuje to w tym położeniu jak najbardziej będzie pracować!
    Po następnych 2 sekundach jeśli prędkość silnika nie spadła do pewnego minimum, generowana jest usterka.
    Zawór przelewowy musi utrzymywać ciśnienie paliwa pracującego silnika co najmniej 2 bary.
    Między korpusem elektrozaworu a cewką jest podkładka regulacyjna; jest założona?
    leszek_gd wrote:
    nie guzik prawda . ma błędy 42 i 62 sprawdz sobie co to za błędy .. servis_gh

    42 - czujnik pedału przyśpieszenia a ściślej różnica między napięciem potencjometru a stykiem położenia jałowego.
    62 - Predkość obrotowa silnika nie spada wystarczająco szybko po jego wyłączeniu. Gdyby to była usterka elektryczna np zwarcie do plusa lub masy generowałoby usterkę 63
    Gwoli ścisłości trzeba też rozróżniać usterki zapamiętane od tych aktywnych!
  • #13
    wiercio87
    Level 10  
    witam. mam ten sam problem. wszystko oki tylko ze kod 62 i czasem idzie jak rakieta a czasem zamulona. Od czego panowie najpierw zaczac mam 144L 460HP 2000r.
  • #14
    Artur2910
    Level 17  
    Sprawdzałeś EHAB mechanicznie ?
  • #15
    leszek_gd
    Level 11  
    wiercio87 wrote:
    witam. mam ten sam problem. wszystko oki tylko ze kod 62 i czasem idzie jak rakieta a czasem zamulona. Od czego panowie najpierw zaczac mam 144L 460HP 2000r.



    ma się rozumieć żę to HPI sprawdz czy masz filtr paliwa orginalny bo podróby robią figle
  • #16
    wiercio87
    Level 10  
    przepraszam ze tak dlugo panowe ale caly czas w trasie. :( filtr nowy ale nie orginał. Moja scania to 1999r na zwykłych wtryskach i pompie Edc. Co to jes ten ehab tak dokładniej?? Nie jestem mechanikiem :) chce cos tam pokombinowac ale w ostatecznosci zostanie mi serwis.... :/

    Dodano po 7 [minuty]:

    jeśli to cos pomoze to mam zamontowana reczna pompke z odstojnikiem na widoku. i czasami jest tak że nie jest on full np 3/4 podczas wlaczonego silnika. i np jak auto chodzi jest 3/4 tego odstojnika i wyłacze silnik to automatycznie jest robi sie pelen.
  • #17
    Artur2910
    Level 17  
    EHAB- zawór odcinający paliwa zamocowany na pompie wtryskowej
  • #18
    wiercio87
    Level 10  
    Koledzy a jak sie ten ehab odłączy całkowicie od silnika to jak bedzie sie zachowywać auto???
  • #20
    wiercio87
    Level 10  
    Może wytłumacze inaczej :) Wiec zaczeło sie od tego ze długo sie wyłaczało moje auto. Podnosimy kabine a tam czujnik ehab lezy sobie przy pompie calkowicie odłączony mechanior z serwisu sie pyta jak to auto wogole chodzi?? i jak to w POLSKIM TRANSPORCIE auto ma jechac nie wazne jak ale jechac. ostatnio zaczela wiecej palic jak przyszły upały., w serwisie zrobia mi to ale za 8 tys nie mala kasa wiec koledzy doradzcie czy te pieniadze warte sa tego??
  • #21
    wiercio87
    Level 10  
    witam. ponownie. Czujnik ehab podłaczony nowy zaworki weże nowe. Auto dalej nie gasnie jak powionno. Bład 62 dalej. i auto jest słabe. moj mechanik obstawia Pompe wtryskowa. Miał kiedys ktos doczynienia z tym??
  • #22
    Artur2910
    Level 17  
    może być wina po stronie sterownika, sprawdź sterownik EDC, spróbuj podmienić sterownik
  • #23
    saron22
    Trucks specialist
    Witam,

    Mam taki sam problem. Aktywny jest blad 62 (wystapil 66 razy) a 63 tylko raz wiec raczej wykluczam zwarcie. Auto oczywiscie nie gasnie po wyjaczeniu stacyjki. Objawy sa identyczne jak w pierwszym poscie. Po wylaczeniu stacyjki zasilanie z bezpiecznika nr 20 ginie natychmiast wiec wykluczam stacyjke. EHAB podmienilem na drugi, pompke zasilajaca tez, zaworek zwrotny rowniez, wszystkie oringi i podkladki nowe a objaw ciagle ten sam. Macie jeszcze jakies wskazowki??
  • #24
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Wprowadź silnik na obroty 1500-2000 puść pedał gazu i w tym momencie wyłącz stacyjkę.
    saron22 wrote:
    ... EHAB podmienilem na drugi, pompke zasilajaca tez, zaworek zwrotny rowniez...

    EHAB to sam elektrozawór czy hydraulikę też?
    Regulacja pompy też ma wpływ. Często jeśli pompa jest zużyta "pompiarze" podkręcają dawki i w momencie gaszenia pompa ma trudności z gaszeniem.
    Sprawdź napięcia regulatora na zgaszonym i na 500 obr (komputerem diagnostycznym) 0.5-1.6
  • #25
    saron22
    Trucks specialist
    EHAB podmienilem caly czyli elektrozawor i hydraulike.

    Wprowadzilem silnik na obroty tak jak mowiles i jak wylacze to gasnie momentalnie. Czy tak ma byc??
  • #26
    saron22
    Trucks specialist
    Problem rozwiazany. Uszkodzony okazal sie zaworek zwrotny na powrocie. A problemy wziely sie stad, ze pierwszy EHAB okazal sie dobry natomiast drugi nie dzialal poprawnie (brak podkladki dystansowej o ktorej serwis_gh pisal kilka postow wyzej co w efekcie powodowalo ze bolec cewki pomimo ze cewka nie byla zasilana nadal dusil na gumowy grzybek). W tej chwili silnik gasnie poprawnie i nie wyswietlaja sie zadne bledy. serwis_gh dzieki za pomoc i wskazowki.

    Pozostala jeszcze problem z ciezkim zapalaniem. Trzeba dluzsza chwile pokrecic zeby silnik zaskoczyl. Uklad nie jest zapowietrzony (nie zachowuje sie rowniez jak zapowietrzony, zaraz po zapaleniu wchodzi na obroty). Problemy z zapalaniem pojawily sie w czasie gdy ktos poszukiwal usterki z gaszeniem. Wtedy podobno zostaly zrobione wtryskiwacze, sprawdzone cisnienie na cylindrach oraz "przestawiony zaplon". Zaplon dzisiaj sprawdzilem, jest ustawiony na 15* przed TDC czyli jest tak jak powinno byc wiec raczej nikt go nie przestawial.
  • #27
    saron22
    Trucks specialist
    polozenie listwy sterowniczej tez dzisiaj sprawdzielm. Na wylaczonym silniku jest 0,5 V i 0,5mm a na wolnych obrotach (ok 500) 1,46 V i 5,6 - 5,9 mm
  • #28
    marioc5555
    Level 1  
    Prawdopodobnie ktoś założył zawór zwrotny na jednym z przewodów zasilania lub powrotu i dlatego długo gaśnie a nie moę go być
    powodem mogło byś schodzenie paliawa bo pompa albo orginalny zawór nie trzymają paliwa