Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zdalne sterowanie - coś uszkodzone elektronika

07 Kwi 2011 11:45 3403 16
  • Poziom 8  
    Witam serdecznie
    Jest to mój pierwszy post na tym forum... więc proszę o wyrozumiałość biorąc pod uwagę też to, że nie jestem najlepszy w elektronice...
    Przeszukałem forum i znalazłem bardzo podobne tematy ale zauważyłem że każdy problem w osobnym "temacie" więc postanowiłem również napisać nowy.
    Do rzeczy.... otóż mam problem z elektroniką w samochodzie RC (pilot nowy aparatura proporcjonalna - samochód używany + nowe kwarce)
    Samochód skręca w obie strony ale jeździ tylko do tyłu, nie ważne jakie ustawienie "drążka" gazu - czy ustawie na przód czy na tył i tak tylko jeździ do tyłu. Pocieszające jest to że działa wszystko proporcjonalnie nawet jazda do tyłu.
    Dwa... strasznie grzeje się tranzystor w miejscu Q15 zaraz obok R20 (środek, góra zdjęcia)
    Zdalne sterowanie - coś uszkodzone elektronika Zdalne sterowanie - coś uszkodzone elektronika
    Bardzo proszę o pomoc, poradę
    Dzięki z góry
  • Relpol przekaźniki
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Wygląda mi to na układ przełączający bieguny za pomocą przekaźników i sterujący tranzystorem prędkością.

    Ten tranzystor który się grzeje najprawdopodobniej ma związek z problemem - zaraz obok jest wylutowany kondensator C14. Szukałbym w tamtych okolicach, ale trzeba sprawdzić ścieżki odpowiedzialne za wybór przekaźnika do załączenia.
  • Poziom 8  
    Mam dwa takie same modele w drugim w ogóle nic nie reaguje tylko po włączeniu koła się prostują... i tam również na płytce nie ma kondensatora C14.
    Ścieżki sprawdzałem pod lupą wygląda wszystko ok nie widać żadnych przetarć, przerwań i podobnych uszkodzeń.
    Dodam że po włączeniu przełącznika ON samoczynnie koła się kręcą do tyłu przez ułamek sekundy, tak jakby był wciśnięty gaz na ułamek sekundy.
    P.S. może dziecinne i głupie pytanie ale jak to dokładnie sprawdzić?
    Przyznam że jestem trochę zielony w tych sprawach.
    Z tego co patrzyłem po ścieżkach to wyszło by na to że faktycznie przekaźniki odpowiadają za napęd przód tył. Tylko jak to sprawdzić
  • Poziom 18  
    Witam.
    Na początek sprawdź te tranzystory i diody ,które oznaczyłem , być może któreś ma zwarę lub przerwę ? No i zobacz co pisze na diodzie zenera w żółtym kółku , napięcie jakie na niej jest musi się zgadzać z napięciem na scalaku, jeśli będzie coś nie tak mogą się dziać różności ....

    Zdalne sterowanie - coś uszkodzone elektronika
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 8  
    Ok dzięki wielkie za pomoc, ale wczoraj wieczorem udało mi się znaleźć przyczynę... co się okazało.... "zimne luty" i dwie nóżki rezystorów stykały się ze sobą.
    Także jeden problem rozwiązany :) ale mam jeszcze jeden z drugim autem RC
    Jak tylko zrobię fotki to wrzucę je od razu.
  • Poziom 8  
    Tak jak wcześniej wspomniałem jedną płytkę udało mi się zrobić ale co do drugiej to przyznam że nie mam pojęcia o co biega... po włączeniu zasilania nie reaguje na pilota ale wszystkie światła świecą i przednie i tylne (nie wiem czy to normalne)
    na odwrocie płytki ktoś zamiast rezystora dał kawałek czerwonego kabla (też nie wiem jaki powinien być i czy to ma jakieś znaczenie) Na układzie napisane jest RX-2-(chyba G)

    Zdalne sterowanie - coś uszkodzone elektronika Zdalne sterowanie - coś uszkodzone elektronika


    Dzięki wielkie z góry za każdą pomoc
  • Poziom 18  
    Standardowe pierwsze pytanie kol. z forum : " czy przykładałeś nadajnik do radioodbiornika FM i słuchałeś czy coś tam się odzywa" ?

    Jeśli tak to pilot z głowy i potem zaczniemy ze scalakiem w aucie , sprawdzisz czy ma odpowiednie napięcia zasilające na początek nóżka "13" musi mieć od 3,3V do 3,9V !
  • Poziom 8  
    Odp. na pierwsze pytanie... tak sprawdzałem nadajnik po przysunięciu do radioodbiornika FM wydaje fajne dźwięki :) tak jak by było proporcjonalne bo czym mocniej wcisnę tym zmienia się dźwięk.
    Odp. na drugie pytanie na scalaku przy 13 nóżce napięcie jest 3,73V.
    Przeglądając wszystko znalazłem uszkodzony (takie mikropęknięcie) tranzystor... ten pomiędzy scalakiem a przełącznikiem elektromagnetycznym (tym niebieskim - bo nie wiem czy tak to można nazwać).
    Postaram się jak najszybciej to naprawić i od razu dam znak czy pomogło...
    Czy tak czy tak to dziękuje za dotychczasową pomoc.
  • Poziom 18  
    ooooooo niestety to nie jest odbiornik proporcjonalny , więc wrzuć fotkę pilota lub podaj nazwę jego scalaka.......... bo coś mi tu nie gra :?:
  • Poziom 8  
    Tzn. powiem tak... nie wiem czy to jest proporcjonalna aparatura czy nie, ale tylko mówię to co słyszałem w radioodbiorniku to tylko moje spostrzeżenia :) ale fotkę wrzucę jak najbardziej
    Zdalne sterowanie - coś uszkodzone elektronika
  • Poziom 18  
    Na 100% to nie jest proporcjonal , a ten zmieniający się dźwięk podczas wciskania dźwigni gazu to jedynka i turbo .
    Więc skoro nadajnik okazuje się dobry to jest pytanie czy on jest oryginalnie od tego autka czy ktoś go sobie "dopasował" den pilot ?

    JEŚLI TAK.......... to możemy jechać dalej z pomiarami , a więc na tych nóżkach scalaka (w aucie) ,które podaje dalej powinno pojawiać się napięcie ok 2-3V - t.j. podczas skrętu w prawo i lewo - 6 i 7 , potem na 10 i 11 jazda przód ,tył i na 12 turbo , jeśli takowe się nie pojawiają to cofamy się do obwodu wejściowego tam gdzie ta cewka z regulowanym rdzeniem przy której trzeba by sprawdzić tranzystor "Q2".
    Jeśli dobry to można by podstawić cały scalak od innego auta , a najlepiej gdybyś zdobył lub pożyczył od kogoś zwykły samochodzik made in china i porównał napięcia na scalaku , wtedy zrobił byś olbrzymi krok na przód :idea:
  • Poziom 8  
    Co do pilota to przyznam że nie mam zielonego pojęcia czy jest to oryginalny pilot, czy ktoś sobie go dopasował... rzekomo sprzedawca mówił że jest to pilot od tego samochodu. Nawet jak oglądałem zdjęcia to faktycznie pilot do tego autka jest taki sam (z wyglądu - nazwa kształt itp.)
    Co do samego scalak-a to na nóżkach które podałeś wszystko jest poniżej zera 0,xx zero reakcji na pilota :( wymieniłem też uszkodzony rezystor oczywiście zamiennik bo takich nie mają (mlc 8050 zamiennik na s8050) ale niestety również bez zmian.
    Dla lepszej orientacji podeślę link ze zdjęciem tego samochodu.
    Tak on wygląda
  • Poziom 18  
    Czyli wychodzi na 99% że pilot nie od niego .
    Chociaż pomierzę napięcia na pozostałych nóżkach i podam Ci co i jak ,aby wykluczyć uszkodzenie sclaka ....
  • Poziom 8  
    Pilot sprawdzony po oznaczeniach i numerach... QC PASSED (wiem że jest to oznaczenie przejścia kontroli jakości) i zaznaczone numery takie same w aucie i na pilocie, więc wychodzi na to że to na 99% pilot od tego samochodu. Scalak w/g schematu też się zgadza w aucie jest RX-2-G w pilocie TX-2-G czyli wyszłoby że wszystko ok
  • Poziom 18  
    Zastanawia mnie jedno...........
    Skoro pilot ma turbo (dwa różne dźwięki w radiu FM podczas jazdy w przód) to dlaczego na płytce nie ma trzeciego przekaźnika odpowiedzialnego za turbo ?
    Może to jakiś chinolkowy knyf na oszczędność ?
    Pomierzę te napięcia na scalaku i zobaczymy co dalej...........
  • Poziom 8  
    Mnie natomiast zastanawia spód płytki... mam wrażenie że tam jest coś nie tak polutowane... bo dlaczego święcą wszystkie światła i przód i tył? skoro powinny świecić CHYBA tylko te w którą stronę porusza się autko. Do przodu jakieś napięcie i powinny świecić przednie światła, do tyłu i to samo. Wrzucę lepszą fotkę spodu płytki

    Zdalne sterowanie - coś uszkodzone elektronika