Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Projekt układu odcinającego zapłon

10 Paź 2011 18:30 1940 5
  • Poziom 18  
    Witam, znajomy montujący turbo w polonezie (na LPG I generacji:D) poprosił mnie o zmontowanie dla bezpieczeństwa czegoś co odetnie zapłon. Jako że zaciekawił mnie takowy bajer postanowiłem również dla siebie coś podobnego wyskrobać. Przedstawiam wam schemat z kilkoma podstawowymi pytaniami odnośnie poprawności:

    Projekt układu odcinającego zapłon

    Koncepcja moja jest taka aby napięcie na pierwotnym uzwojeniu cewki zapłonowej było źródłem sygnału - częstotliwości, która następnie poprzez układ LM2907 (f/U) konwertowana jest w napięcie. Napięcie idzie to przez wtórnik napięciowy na komparator LM358. Tam oczywiście jest napięcie odniesienia do dostrojenia na potencjometrze. Wyjście komparatora zamyka/otwiera zależnie od prędkości obrotowej przekaźnik w którego obwód wpinamy, cokolwiek (choćby obwód uzwojenia pierwotnego cewki zapłonowej) od czego zależne jest powstawanie iskry na świecy.

    Pomijając to że odcinkę zapłonu robi się zwykle odcinając paliwo a nie iskrę, wiem że będzie pluło paliwem przez wydech albo i nawet ogniem, chodzi tu jednak o jakiekolwiek zabezpieczenie przed wysadzeniem silnika :)
    Zatem czy koncepcja jaką opracowałem jest z choć z grubsza poprawna ?
  • Poziom 12  
    Moim zdaniem powinieneś zamontować przekaźnik 3 stykowy, który odetnie cewkę, LPG i benzynę. Może to troszkę więcej kombinacji, ale na pewno będzie bezpieczniej. :D
  • Poziom 18  
    Faktycznie odcięcie LPG jest sensowne, Ale samo odcięcie LPG, powoduję zwłokę zarówno jeżeli chodzi o zanik paliwa, jak i jego pojawienie się, ale warto spróbować, a zawsze będzie można z tego zrezygnować :) Odcięcie benzyny w tym momencie w przypadku gaźnika jest niewykonalne, bo w gaźniku zawsze zostaje zapas w komorze pływakowej.
  • Poziom 39  
    bisz napisał:
    Faktycznie odcięcie LPG jest sensowne, Ale samo odcięcie LPG, powoduję zwłokę zarówno jeżeli chodzi o zanik paliwa, jak i jego pojawienie się, ale warto spróbować, a zawsze będzie można z tego zrezygnować :) Odcięcie benzyny w tym momencie w przypadku gaźnika jest niewykonalne, bo w gaźniku zawsze zostaje zapas w komorze pływakowej.

    Witam
    A ile przejedziesz po odcięciu paliwa na tych resztkach, które zostaną w komorze pływakowej, 50-100m. Bo więcej nie. A wracając do tematu, próbujesz wyważyć drzwi już dawno wyważone. Przecież wystarczy poszukać w sieci tematów o auto-blokadach. Pierwszy z brzegu temat i na dodatek dość obszernie i szczegółowo opisany.
    http://www.edw.com.pl/pdf/k18/39_02a.pdf
    Pozdrawiam.
  • Poziom 12  
    Ja szczerze mówiąc to bym nie odcinał cewki zapłonowej.. Dlaczego?

    Wyobraźcie sobie sytuacje, że:
    Auto osiąga obroty max.
    Zostaje odcięta cewka. paliwo ciągle wpływa...
    co się stanie gdy obroty delikatnie spadną?
    cewka zacznie pracować i...
    Nastąpi eksplodowanie benzyny lub LPG które znajduje się w kolektorze i tłumiku.
    Jest to bardzo niebezpieczne.

    Druga sytuacja:
    Auto osiąga obroty max.
    Zostaje odcięta benzyna lub LPG
    pozostałości dopalają się w komorze silnika...
    Obroty spadają.

    Jest to chyba najbardziej sensowne rozwiązanie.

    Oczywiście proponował bym przy benzynie założyć elektrozawór blisko gaźnika.
    tak żeby wyłączyć pompkę i elektrozawór.
    Przy gazie najlepiej odłączyć elektromagnesy na butli i parniku
  • Poziom 18  
    Dzięki za wszystkie rady, przydadzą się.