Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak wykonać blokadę obrotów do skutera na CDI lub cewkę (sterownik prędkości)

nietoperek_spi 21 Jan 2012 09:04 9812 8
  • #1
    nietoperek_spi
    Level 12  
    Witam chciałbym prosić o w miarę uniwersalny schemat blokady obrotów do skutera 4T w moim przypadku jest to Piaggio X9 250 ale tak jak pisałem ma to być blokada (sterownik) uniwersalny. Powiedzmy jakiś sterownik do CDI lub cewki. Przykładowo przy kierownicy mam miejsce na dodatkowy przycisk chciałbym go tam zamontować tak by po jego załączeniu skuter ograniczył prędkość np do 55 km/h. Czy jest jakiś układ który tak jakby zablokuje skuter do wymaganej prędkości. W moduł nie chciał bym za bardzo ingerować dość drogi wydatek w razie uszkodzenia no i trochę trudny do zdobycia natomiast do dyspozycji jest cewka zapłonowa czy da sie nią w jakiś sposób regulować by nie pozwoliła skuterowi rozwinąć prędkości przykładowo większej niż ok 55km/h. Proszę o pomysły schematy itp.

    Dodano po 1 [godziny] 41 [minuty]:

    Mój moduł ma blokadę bo skuter leci mi tylko 120, ale to nie chodzi o to bo ta prędkość mi wystarczy. Na aukcji mogę kupić w pełni odblokowany, lecz nie o tym gadka, chce z tych 120 zrobić 55 jednym przyciskiem. Załączę leci 55 wyłączę leci 120.

    Dodaje schemat: http://www.scribd.com/doc/22561651/Piaggio-X9-250Evo-Wiring-Diagram
  • #2
    kybernetes
    Level 39  
    Sygnał obrotów weź z cewki zapłonowej, odcięcie załóż na cewkę czujnika wału.
  • #3
    nietoperek_spi
    Level 12  
    Jakiś schemat, można? Czy mam chamsko dać kondensator i potencjometr lub rezystor?
  • #4
    kybernetes
    Level 39  
    Widziałem taki schemat z kondensatorem i potencjometrem ale moim zdaniem mogą być z tego tylko kłopoty a i nie wiadomo jak to będzie współpracowało z Twoim modułem CDI. Niejaki BANANvanDYK z tego forum pokazywał na YouTube zaawansowany moduł odcinający własnej konstrukcji, zapytaj go o schemat, może Ci da. Tylko że jego moduł był na mikroprocesorze. Ale jak znasz podstawy elektroniki to wykonanie takiego modułu w wersji czysto analogowej będzie dla Ciebie proste. W tym celu weź schemat najprostszego obrotomierza do skutera i zamiast układu wyświetlacza daj tam komparator porównujący napięcie obrotów z regulowanym za pomocą potencjometru napięciem wzorcowym. Wyjście komparatora będzie sterowało tranzystorem zwierającym cewkę czujnika zapłonu do masy. Potem sprawdź przy jakich obrotach układ ma odcinać zapłon aby maksymalna prędkość wynosiła 55km/h i wyreguluj potencjometr na tę wartość.
  • #5
    Simson671
    Level 12  
    Cześć.
    Nie widzę sensu zakładania nowego tematu i zaśmiecania forum, skoro identyczny już istnieje. Chcę zrobić taki elektroniczny ogranicznik prędkości obrotowej w skuterze. Zapłon to typowy CDI [autor schematu: BANANvanDYK]:

    Jak wykonać blokadę obrotów do skutera na CDI lub cewkę (sterownik prędkości)

    Wiem jak zrobić część pomiarową ale nie wiem do końca jak część wykonawcza ma to realizować.
    Mam kilka pomysłów:
    - zwierać do masy cewkę impulsatora
    - przerywać obwód cewka impulsatora-moduł zapłonowy
    - zwierać do masy cewkę zasilającą
    - zwierać do masy przewód gaszenia

    Który pomysł jest najlepszy ?
  • #7
    Simson671
    Level 12  
    Skoki78 bardzo fajnie, że wpadłeś na taki pomysł ale jeśli to miała być odpowiedź na moje pytanie to nie o to mi chodziło :)
  • #8
    kwok
    Level 39  
    Mimo wszystko tzn prostoty wykonania odcinki zapłonu ja bym tego nie robił że względu na ryzyko strzałów nagromadzone mieszanki w tlumiku. Jako że układ ma być uniwersalny to trzeba by jednak manewrować przepustnicą czyli zbudować aktuator zamykający ją mimo maksymalnego odkręcenia manetki. Najprościej chyba żeby linka dusiła na sprężynę a ta na dźwiigienkę pzrzepustnicy, aktuator cofnie przepustnicę zgniatając sprężynę. Jako sygnał dla elektroniki sterującej oczywiście sygnał prędkości. Właśnie wpadło mi do głowy zastosować sterownik lpg stag 2l, trzeba by tylko dopasować sygnał prędkości do wejścia lambda tak aby przy 55km/h stag nie poruszał silniczkiem krokowym czyli gdzieś na 0,45V, poniżej będzie kręcił silniczkiem w jedną stronę a powyżej w drugą (zamykał i otwierał przepustnicę). Efekt taki że pod górkę doda gazu żeby 55 utrzymać a z górki ujmie i paliwo zostanie spalone a nie wyplute w tłumik. Idąc dalej można na tym samym zrobić tempomat, wystarczy odpowiednio zmienić dopasowanie sygnału prędkości do wejścia lambda staga.