Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Blokady rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, ich luz, opinie, jakość, oryginały

25 Sty 2012 01:43 17862 27
  • Poziom 26  
    Witam
    Posiadam blokady wałków rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, zakupione na znanym portalu. Po założeniu ich na wałki rozrządu mam wątpliwości co do jakości ich wykonania.
    Po lekkim przykręceniu blokady do obudowy wałków rozrządu wałkiem da się poruszyć o niecały ząb. Blokady mają znaczny luz na szpilkach w obudowach wałków.
    Z takim luzem trudno ustawić rozrząd z dokładnością do zęba, a celem ustawienia rozrządu w silniku 16V z blokadami oraz kołami pływającymi jest dokładność znacznie większa.
    Oczywiście można blokady przytwierdzić mocno do obudowy wałków ale w jakiej pozycji? Ustawić w miarę na środku? W tej sytuacji ustawienie rozrządu będzie raczej przypadkowe.
    Z takim luzem cała procedura ustawiania z luzowaniem kół oraz czujnikiem zegarowym wydaje się nie mieć sensu.

    Zainteresował mnie ten temat:
    http://www.forum.alfaholicy.org/156/26696-blokady_rozrzadu_sprawdzic_ich_jakosc.html
    stąd nasunęła mi się wątpliwość co do jakości moich blokad.

    Silnik Fiat 1.6 16V według wielu opinii jest szczególnie wrażliwy na błędy w ustawieniu rozrządu stąd powyższy wątek, luz blokad oraz nierówna praca silnika wzbudziły wątpliwości.

    Będę bardzo wdzięczny za wszelkie opinie i sugestie od wszystkich tych którzy ustawiali rozrząd w tym silniku i używali blokad, szczególnie co do luzu wałków rozrządu zarówno na oryginalnych jak i na zamiennikach.
    Jakie zamienniki warto kupić, które są godne polecenia, czy w tym silniku konieczne są oryginały z ASO?

    Kontaktowałem się z ASO w sprawie możliwości zakupu oryginałów, możliwość taka jest, jutro będzie prawdopodobnie znana cena.
  • Poziom 14  
    Ten silnik musi być dokładnie ustawiony za pomocą blokad. Spróbuj zmierzyć tak z ciekawości szerokość wpustów do wałka i na blokadzie i suwmiarką po zewnątrz odległości śrub. Z tego co pamiętam to jedna blokada jest do ssący a druga do wydechowego i nie da się ich zamienić .Jak kiedyś pożyczałem u kolegi to dość ciasno pasowały
  • Poziom 39  
    Moim zdaniem jedynie blokady od Pana Pindura z Bytomia zdają egzamin.
  • Poziom 16  
    Mam też wszystkie blokady od Pindura i nie ma z nimi problemów.
  • Poziom 26  
    Akurat wpust na wycięcie w wałku rozrządu pasuje dość dobrze, wałek jest zablokowany po dokręceniu śrub do obudowy wałka rozrządu. Problem jest w tym, że otwory ustalające blokady w obudowach są zbyt duże tak, że nie wymuszają jednej konkretnej pozycji, po popuszczeniu śrub nawet o pół obrotu można blokadą wraz z wałkiem o niecały ząb obrócić.
    W blokadach tych brakuje jednego stolerowanego otworu na szpilkę względem której ustalałoby się wałek rozrządu. Przy wszystkich trzech otworach znacznie większych od średnicy szpilki blokady te nie spełniają swojej funkcji.

    Trudno, aby takimi blokadami sprawdzać, czy w gasnącym na wolnych obrotach silniku jest poprawnie ustawiony rozrząd, a chcę tę bardzo prawdopodobną przyczynę móc wykluczyć.


    Warto dodać, że tańsze blokady (min. posiadane przeze mnie Autona) mają klucz do napinania napinacza z gwintem M8. W związku ze zmianą klucz ten nie pasuje do znacznej części silników 1.6 16V w których otwór mocowania osłony rozrządu do głowicy z którego podczas montażu napinacza należy skorzystać ma gwint M10 tak więc klucz napinacza bez możliwości zmiany gwintu ma bardzo ograniczone zastosowanie.
    Konieczność solidnego przytwierdzenia tego narzędzia do obudowy głowicy oraz zapewnienia ruchu trzpienia napinającego po ściśle określonym promieniu, wyfrezowanym zresztą w głowicy powoduje że dla silnika który ma gwint M10 napinacz z gwintem M8 jest całkowicie bezużyteczny.

    Dzwoniłem dziś do Autona w sprawie zakupu klucza do napinacza paska rozrządu z gwintem M10, niestety dowiedziałem się, że takiego nie mają, wszyscy kupują te co są i pasują do wszystkich silników. Jeśli u mnie coś jest nie tak z kluczem to mechanik chce mnie naciągnąć. Pracownik tej firmy nie był w stanie zrozumieć że nie sposób wkręcić śrubę M8 w gwint M10 podobnie jak tego, że narzędzia kupuje się po to aby je używać i na tym zarabiać a nie tracić czas na ich przeróbki.

    Byłbym wdzięczny za opinie innych na temat luzu tych blokad PRZED dokręceniem do obudów wałków rozrządu. Czy inne blokady mają stolerowany jeden z otworów?

    Dziś zamówiłem w ASO oryginały, nr katalogowy 1860874000, cena 267zł za dwie blokady na wałki rozrządu. Warto wiedzieć, że o ile w ASO łatwo jest zamówić części o tyle czasem trudno o narzędzia. Mnie odesłano najpierw z kwitkiem - klient nie może kupić narzędzi, sprzedawca nawet nie ma katalogu. Dopiero email do centrali Fiata spotkał się z fachową odpowiedzią telefoniczną, wyjaśniono wszelkie wątpliwości i już na drugi dzień ASO w którym chciałem złożyć zamówienie wiedziało jak to zrobić.
    Jak przyjdą i założę na wałki rozrządu, na pewno podzielę się spostrzeżeniami jeśli chodzi o luzy oraz zrobię dokładne zdjęcia.
  • Poziom 31  
    Pełen szacun dla konkretnych inwestycji, choć nie wiem, czy kupujesz do warsztatu, czy tylko sobie.
    Kiedyś kupiłem polskie blokady HP i choć mają luz /taki o którym piszesz /, to jest on niewielki. W zestawie był też napinacz, z możliwością zmiany końcówki gwintowanej z M8 na M10. Poi ustawieniach silniki pracują równo i bez problemów.
  • Poziom 16  
    Ja kupuje do warsztatu.
  • Poziom 26  
    Blokady przyszły, poniżej załączam fotografie oryginałów:
    Blokady rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, ich luz, opinie, jakość, oryginałyBlokady rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, ich luz, opinie, jakość, oryginałyBlokady rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, ich luz, opinie, jakość, oryginały

    Oraz tych z allegro.
    Blokady rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, ich luz, opinie, jakość, oryginałyBlokady rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, ich luz, opinie, jakość, oryginały

    Na pierwszy rzut oka widać że jeden z otworów jest stolerowany, blokując jakąkolwiek możliwość obrotu wałka rozrządu i ustalając jednoznacznie jego położenie jeszcze przed przykręceniem do obudowy wałków rozrządu.
    Blokady firmy HP także nie posiadają tego stolerowanego otworu.
    Na pewno każdymi blokadami da się ustawić rozrząd tak aby silnik pracował w miarę równo, jednak tylko tymi da się to zrobić z dokładnością założoną przez konstruktora. Warto zauważyć, że silnik zasilany gazem jest na błędy w ustawieniu rozrządu szczególnie wrażliwy.

    Blokady kupuję do obsługi swoich Multipli oraz znajomego taksówkarza, na pewno mniej kosztują blokady niż nawet trzy wymiany paska w ASO, bo raczej mało jaki warsztat dysponuje oryginałami.
    Za pokazane na fotografii oryginalne blokady zapłaciłem 280 zł, myślę, że taniej niż płacić oraz dyskutować z "mechanikiem" który wie, że rozrząd jest na pewno dobrze ustawiony na flamaster a przyczyny nierównej pracy silnika należy szukać gdzieś indziej, najlepiej u gazownika... W ten sposób straci się więcej pieniędzy niż na blokady.

    Pierwsze wrażenia z użycia blokad:
    Luzu praktycznie brak, wymuszają jednoznaczną pozycję wałków rozrządu. Wada jest taka, że trudno jest trafić blokadą w wycięcie na wałku. Znacznie łatwiej najpierw zdjąć pasek rozrządu a później blokować wałki.
    Dziś demontowałem głowicę, po remoncie i montażu podzielę się spostrzeżeniami z ustawiania rozrządu.

    Dla tych, którzy chcieliby te blokady w ASO kupić a pracownik powiedziałby, że nie ma katalogu narzędzi dodam, że bez problemu można je wyszukać w używanym w ASO katalogu części zamiennych EPER wpisując ich numer katalogowy.
  • Poziom 10  
    Witam, mam pytanie dotyczące klucza do napinania rolki, jakiej średnicy ma być w nim śruba - chodzi o FIATA STILO silnik 182B6.000, 1.6 16v 103 KM:

    Blokady rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, ich luz, opinie, jakość, oryginały

    Wiem, że były wersje m8 i m10, ale nie mogę znaleźć informacji ani w Elearnerze ani w Autodacie.

    I pytanie poza głównym, czy ktoś zna jakiś "patent" na zablokowanie koła zamachowego ? (pomijam kupno blokady, która jest kawałeczkiem metalu za pare dobrych dyszek)
  • Poziom 12  
    witam
    mam takie same blokady tylko z numerem bez 000
    1860874 1a
    1860874 2s

    czy to możliwe że są ori??
    1 otwór jest faktycznie mniejszy i blokada nie ma żadnego luzu...
    tylko że wał ustawiłem na znaki koła zamachowego/obudowa skrzyni biegów bez użycia zegara...

    pozdrawiam
  • Poziom 26  
    Wał się ustawia na czujnik GMP, jak nie masz czujnika i przyrządu - zgrubnie zrób to drutem włożonym do pierwszego cylindra.
    Daj foto blokad, mogą być oryginalne.
    Trzeba bardzo uważać dokręcając koła pasowe wałków rozrządu momentem 12kgM, gdyż można bardzo łatwo blokady uszkodzić niedostatecznie blokując te koła.
    Trzeba pamiętać, aby najpierw napiąć napinacz poza znak - maksymalnie, wtedy ustawić rozrząd i dokręcić koła, a potem dopiero zluźnić napinacz na znak.
    Masz wątpliwości - pytaj, ustawiłem ten rozrząd z powodzeniem w niejednym silniku Multipli, w tym po dwa razy w moich.
  • Poziom 12  
    super że odpisałeś bo myślałem że temat umarł:) rozumiem że znak na kole zamachowym i obudowie skrzyni biegów jest do bani?? zegar będę miał w środę ale napisz czy gmp traktujesz jak zegar się zatrzyma ?? bo przecież można dalej kręcic wałem 1-2 mm i zegar będzie stał dalej dopiero po chwili wskazówka idzie w dół... tak pamietam o tym napinaniu bo jak nie napinam na maxa to potem tych blokad w ogóle włożyć się nie da:)
    zdjęcia zrobię jutro i wstawię.
    napisz mi co z tymi znakami czy w ogóle brać je pod uwagę i jak ten gmp widzisz po swojemu...
    pozdrawiam

    Dodano po 9 [minuty]:

    Blokady rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, ich luz, opinie, jakość, oryginały Blokady rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, ich luz, opinie, jakość, oryginały Blokady rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, ich luz, opinie, jakość, oryginały Blokady rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, ich luz, opinie, jakość, oryginały

    Dodano po 45 [sekundy]:

    takie zdjęcia mam od ręki na telefonie ale jak cos to jutro zrobię lepsze...
  • Poziom 16  
    Mam blokady z ZUP Bytom i nie ma z nimi problemu o nr. poniżej a ustawianie GMP tak jak kolega pisze.
    Art. 907 015 00
    BENZYNA 1.6 16V pasek
    1.6 16V - 178B3.000, 182A4.000, 182A6.000, 182B6.000
  • Poziom 26  
    Znaki na kole nie mają znaczenia, w przybliżeniu znak na kole pasowym i czujniku zapłonu, ale aby uzyskać prawidłową pracę silnika i odpowiednie podciśnienie MAP na biegu jałowym muszą być luzowane koła i użyty czujnik do dokładnego wyznaczenia GMP.

    Blokady wyglądają na oryginalne. Blokad z ZUP Bytom nie mam, natomiast klucz do napinacza mam od nich i się sprawdza. Podobnie jak klucz do blokowania kół na wałkach rozrządu.

    Z tym, że aby uruchomić napinacz należy włożyć miękki trzonek od młotka miedzy pasek a rolkę prowadzącą.
    Najlepiej to zrobić w dwie osoby. Jedna osoba z góry trzonkiem naciska przez pasek na rolkę napinacza zapierając z drugiej strony przez pasek o rolkę prowadzącą, a druga trzyma klucz do napinania paska, naciąga napinacz do końca, za znak i i dokręca napinacz. Nie warto próbować naciągać napinacza kluczem, gdyż zamienników czasem nie udaje się uruchomić i uszkodzeniu ulega klucz.

    Jest to metoda przećwiczona przeze mnie na co najmniej 10 silnikach, w których wymieniałem pasek po dwa razy od czasu napisania tego tematu. W tych silnikach wymiana powinna nastąpić nie po 120 tys. ale po 60 tys.

    Dobry przykład jest tu: https://www.youtube.com/watch?v=RVeDID3t6Hg
  • Poziom 12  
    no własnie z tym MAP mam problem, jak będe miał zegar to jeszcze raz ustawię .
    Ja rolkę napinacza naciągam kluczem plus delikatnie cienką śrubką którą wkładam w otwór w rolce i pcham w kierunku strzałki, bo faktycznie samym kluczem to można tylko cos uszkodzić. dziwi mnie że na kole zamachowym jest wycięcie a i tak trzeba używać zegara...
    najważniejsze że blokady wydają się ori to przynajmniej z tym problemu nie powinno być.

    Dodano po 8 [minuty]:

    a gmp traktujesz jak wskazówka zegara sie zatrzymuje ?? czy jeszcze kawałek kręcisz??
    na forum fiata znalazłem że kręcą wałem do przodu , w otworze 1 cyl maja wsadzony śrubokręt, jak śrubokręt się zatrzyma bo robią sobie znaczek na kole pasowym, kręcą dalej i jak zacznie iść w dół (śrubokręt) robią drugi znaczek. Gdy maja dwa znaczki robią 3 po środku i to traktują jako GMP...
  • Poziom 26  
    GMP jest w momencie maksymalnego wychylenia zegara, kilka razy minimalny ruch koła pasowego w jedną i drugą stronę aby to położenie ustalić. Będziesz miał zegar i przyrząd aby go zamocować w otworze świecy to zrozumiesz to.
    Ci co robią na śrubokręt czy pręt zawsze mają z MAP i równą pracą silnika problem. Ci co tak robią każą wymieniać świece, czujniki, lambdy, cewki, przepustnice, szukać nieszczelności... mam dwie Multiple z tym silnikiem i coś o tym wiem...
    Stary samochód i silnik to się nie starają...
    Zapewniam, że na ciepło, bez ssania MAP w tym silniku jest książkowe bez problemu jeśli tylko jest dobrze ustawiony.
    Łatwo się to kontroluje - dwa obroty, zegarem GMP i oryginalne blokady mają wejść w tej pozycji. Jeśli nie - zaczynamy wszystko od początku i tak do skutku.

    Aby sobie to ułatwić i uniknąć przesunięć przy dokręcaniu kół rozrządu, na występy blokad na smar przyklejam cieniutką blaszkę wyciętą ze starej uszczelki. Dzięki czemu luz blokad w wałkach rozrządu jest mniejszy. Gdy to wymyśliłem - nigdy więcej nie miałem kłopotu z włożeniem blokad po ustawianiu i nie powtarzałem pracy.

    Rolkę napinaj tak jak piszę - zrobiłem tak wiele tych silników. Twoja metoda jest dość uciążliwa, tym bardziej że napinacz trzeba naciągnąć do końca, za znak, a nie tylko do znaku na czas dokręcania kół na wałkach rozrządu.
    Chodzi o to, aby sprężyna napinacza nie miała wpływu na położenie paska podczas dokręcania kół pływających, napinacz ma być na czas dokręcania kół wyłączony.

  • Poziom 24  
    Nie wiem po co tyle dywagujecie macie wcięcie na kole zamachowym, ja zawsze tak ustawiam i wszystko śmiga ale blokady tylko i wyłącznie ORGINALNE ! Poprawiałem już kilka razy nawet po serwisach autoryzowanych jak ludzi przyjeżdżali bo silnik nierówno pracuje na jałowym.
  • Poziom 26  
    ASO czasem nie luzuje kół w czasie wymiany paska. Jeśli był ustawiony poprawnie i jest identyczny jak poprzedni tzn. taki sam zamiennik to metoda podziała.
    Niejeden ustawia na mazaki i też często działa, o ile poprzednik źle nie zrobił.
    Jak dla mnie lepiej widać GMP na zegarze, znacznie precyzyjnej, u góry a nie na dole, dlaczego więc z tego nie skorzystać? Czujnik zegarowy ma każdy mechanik, chiński uchwyt do wkręcenia w otwór świecy nie kosztuje majątku.

    Ale każdy ma swoje sprawdzone metody - ja też wbrew instrukcji używam blaszek i uruchamiam napinacz miękkim drewnianym trzonkiem zapieraną o pasek zamiast kluczem, którym napinacz tylko przytrzymuję do przykręcania.
    Instrukcja zaleca blokowanie wału korbowego blokadą przykręconą do skrzyni śrubami M6. Posłuchanie tej instrukcji spowoduje urwanie tej śruby.
    Użycie zamiast tej blokady łomu jest całkowicie bezpieczne dla skrzyni biegów.
  • Poziom 12  
    Pawel1812 napisał:
    Ci co robią na śrubokręt czy pręt zawsze mają z MAP i równą pracą silnika problem. Ci co tak robią każą wymieniać świece, czujniki, lambdy, cewki, przepustnice, szukać nieszczelności... mam dwie Multiple z tym silnikiem i coś o tym wiem...
    to prawda już słyszałem o wymianie tych elementów:)
    każda metoda napinania tej rolki będzie dobra jeśli jest skuteczna:) ja robię sam więc łatwiej mi od góry zrobić to samemu a le ciekawa opcja z tą blaszką:)
  • Poziom 26  
    Samemu też można napiąć metodą z trzonkiem, naciąga się trzonkiem, wtedy łapie klucz nałożony na przyrząd do uruchamiania napinacza, wówczas można puścić trzonek i dokręcić śrubę napinacza.
  • Poziom 12  
    do odkręcenia centralnej używam albo klucza pneumatycznego albo robię otwór w skrzyni biegów wypadający na uzębienie koła zamachowego.
    a do zamontowania dzwigni napinającej wykręcasz jakąś dodatkową śrubę??
    ja zawsze używałem otworu po śrubie trzymającej mocowanie łapy silnika, dzięki temu biorę jedną śrubę od tego wspornika tulejkę zrobioną z nakrętek bo śruba za długa i mam z głowy problem nie pasujących z zestawu śrubek o innej średnicy...
  • Poziom 26  
    Multipla ma od spodu blaszaną pokrywkę przykręcaną do skrzyni biegów, zdjęcie której umożliwia zablokowanie koła zębatego łomem. Gdyby nie było tak dojścia - można zdjąć rozrusznik - dwie śruby.
    Multipla nie ma łapy silnika koło rozrządu - po wykręceniu jednej ze śrub (które mogą być M8 lub M10x1.25, dobre klucze do napinacza mają dwa rodzaje śruby z oboma gwintami wymiennymi - np. klucz produkcji ZUP Bytom) przykręca się klucz do napinacza.
  • Poziom 12  
    ja też mam dwa rodzaje śrub z wymiennymi gwintami ale to nie pasuje nigdzie... tam gdzie łapa jest przykręcana mam 10x1,25 a takiej śruby nie miałem w zestawie... w stilo też jest taka blaszana osłona na 3 śruby w miejscu środkowej wkręcam własnoręcznie zrobioną blokade która słuzy tylko do unieruchomienie wału na czas napinania paska.
  • Poziom 26  
    Klucz z ZUP Bytom taki gwint ma. Oryginał z Fiata był niedostępny w 2012 roku, gdy zakładałem ten temat.
    Ale doświadczenie pokazuje, że ten klucz nie jest wcale takim doskonałym narzędziem i naprawdę lepiej się pracuje drewnianym trzonkiem, co nie oznacza, że ten klucz nie jest niezbędny, trzonek tylko pomaga, aby sprężynę napiąć bez obciążania klucza.
  • Poziom 12  
    Czekam na ten zegar jak na szpilkach bo może w końcu silnik będzie chodził poprawnie i będzie przyspieszał tak jak trzeba... Ma tylko 103 km, ale jeździłem słabszymi autami i wydawały się żwawsze... W tym stilo czuję się jakby miał tylko 8 zaworów a nie 16... W garażu mam drugi taki w kombi i jest zupełnie inaczej. Przede wszystkim MAP jest lepszy bo na rozgrzanym ma między 300-320 mbar... A w tamtym jest 360-380, dolot szczelny i dłużej uruchamia się silnik...
  • Poziom 12  
    Po ustawieniu gmp zegarem blokady na wałki wcale nie wchodzą. Po przestawieniu auto odpala bez większych problemów i według mnie w końcu jezdzi, przyspiesza jak powinien:) ustawienie na znak (skrzynia biegów/koło zamachowe) nie było w tym przypadku prawidłowe, więc podtrzymuję i potwierdzam że bez zegara ani rusz.
  • Poziom 26  
    Po ustawieniu na zegar blokady muszą wchodzić, jeśli tak nie jest, rozrząd jest źle ustawiony.
    Albo blokady wchodzą, zero albo jedynka, nie oceniamy ustawienia rozrządu po złożeniu wszystkiego na ucho, tak mnie się wydaje... A podciśnienie MAP jest prawidłowe?
    Niektórzy ustawiają rozrządy na mazak i ucho...

    https://www.youtube.com/watch?v=Hzuq39m39Vo
    https://www.youtube.com/watch?v=eqbAxr_uL30
    Warto wpisać w youtube TDC dial indicator i posłuchać, jak się ustawia TDC.