Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

sonda lambda - tytanowa? cyrkonowa? Primera P10 / '95

holy` 28 Dec 2004 01:29 6108 5
  • #1
    holy`
    Level 11  
    mam najprawdopodobniej do wymiany sondę lambda w swojej maszynce.
    i teraz taka kwestia. sonda która u mnie siedzi do 3-przewodowa sonda tytanowa (NTK D2F, przewody: czarny, czerwony i biały) o średnicy gwintu 12mm. w ASO nowa kosztuje prawie 8 setek, więc bez sensu. zamiennik najtaniej mogę mieć za 420 PLN

    i teraz pytanie - czy dałoby radę zainstalować zamiast sondy z czujnikiem tytanowym jakąś tanią z czujnikiem cyrkonowym? gwintu w wydechu można przerobić na bardziej popularny 18mm. ale jak z podłączaniem?

    z tego co wiem - sondy tytanowe dają sygnał po podłączeniu wejścia pod napięcie +, a sondy cyrkonowe - po podłączeniu do masy ("generują napięcie"). czy można je zamieniać - przy założeniu, że obie pracują w zakresie 0-1 Volta? ktoś pomoże?
  • #2
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Po to jest inny gwint żeby nic innego nie wkręcić ale polak potrafi.
  • #3
    tommis
    Level 2  
    witam!!!!!
    mam podobny problem z tym ze moja sonda wkrecona jest w kolektor i ma gwint 18 mm. kolory kabli to czerwony czarny i bialy, a we wtyczce ktora idzie do wiazki sa: czarny, bialy i czarny+zielony (lub zolty, ciezko stwierdzic). czy to jest sonda cyrkonowa czy tytanowa??? jaki zamiebbik moge zalozyc??? zakres napiec 0-1 V
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    tommis
    Level 2  
    jaki inny ??? wlasnie taki sam jak inne sondy, poza tym to nie mam silnika pracujacego na ubogiej mieszance tak jak np miala toyota tylko normalny SR20DE, jak sonda dzialala to generowala napiecie 0,3-0,9 V (mierzac miernikiem za 20 wiec wartosci tylko pogladowe)
  • #6
    Toraj
    Level 11  
    Witaj,
    ja mam volvo 745 91r z sondą tytanową, muszę Ciebie zmartwić nie da się zastąpić sondy tytanowej cyrkonową. Sonda tytanowa jest sondą rezystancyjną. Opór czujnika tytanowego zmienia się zależnie od zawartości tlenu w spalinach. Najczęściej wygląda to tak że ECU(komputer samochodu) wysyła sygnał do sondy a potem sprawdza jaki jest spadek napięcia i po tym "wie" jaka jest zawartośc tlenu w spalinach. Czasami tak jak w moim volvo sygnał napięciowy do sondy idzie z obwodu zasilającego grzałkę. Sonda cyrkonowa jest sondą napięciową i w tej sondzie pod wpływem tlenu w spalinach wytwarza się napięcie które jest mierzone przez ECU. Czyli zupełnie inne działanie. Przyznam się że nie słyszałem o uniwersalnych sondach tytanowych. Mało tego sondy tytanowe b.często pracują przy wyższym napięciu, moja 0-1,3V a np w niektórych Jeep'ach 0-5V. Ponadto pracują z inną szybkością, sondy cyrkonowe są szybsze. Tym niemniej sondy tytanowe są bardzo trwałe, bardzo rzadko są stosowane w samochodach ale i psują się rzadko, czy jesteś pewny , że masz uszkodzoną sondę. Ilośc kabli i opis kolorów kabli (co jeszcze o niczym nie świadczy) jest taki sam jak w mojej sondzie. Cena mojej sondy w ASO to 570PLN. Jeżeli już to spróbuj poszperać w internecie i ściągnąć ją z zachodu nawet z USA, często wychodzi to taniej niż w Polsce.
    pozdrawiam