logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Układ zmieniający rezystancję w zależności od przyłożonego napięcia - jak?

RayvenPL 16 Mar 2012 12:09 1142 8
REKLAMA
  • #1 10684342
    RayvenPL
    Poziom 10  
    Ocena: 4
    Witam,

Poszukuję schematu układu który pozwoli mi na zmianę rezystancji wyjściowej w zależności od przyłożonego napięcia.

Uściślając: chciałbym aby układ działał jak rezystor nastawny w przedziale 0 - 2,2 kOma (maksymalnie do 4 - 5 kOmów) w zależności od napięcia wejściowego z przedziału 0 - 5 V.

Przekopałem od wczoraj sporo stron, niestety jestem laikiem elektronicznym, liznąłem jakieś podstawy ale lutować umiem.

Z góry dziękuję za porady.

Pozdrawiam.

Ray
  • REKLAMA
  • #2 10684655
    jarek_lnx
    Poziom 43  
    Ocena: 6032
    Jakie jest zastosowanie, jakie prądy, napięcia, częstotliwości, jak szybko ma być przestrajany?.
  • REKLAMA
  • #3 10684701
    RayvenPL
    Poziom 10  
    Miałby zastąpić potencjometr w tym układzie:
    Aby zobaczyć materiał na tym forum musisz być zalogowany

Natomiast napięcie które miałoby nim sterować byłoby z tego układu:
    Aby zobaczyć materiał na tym forum musisz być zalogowany - układ zmienia napięcie w zależności od przesunięcia palcem po panelu dotykowym.

Napięcie podane z zasilacza komputerowego - w układzie I 12V w drugim 5V.

Nie wiem prawdę mówiąc jakie tam prądy płyną w tym I układzie ale raczej nie za wielkie jeśli chodzi o potencjometr.

Dzięki za zainteresowanie.

Pozdrawiam

Ray
  • #4 10684787
    jarek_lnx
    Poziom 43  
    Można przerobić układ 2, tak żeby nie był potrzebny układ 1.
    Dołożyć tranzystor wyjściowy wg schematu poniżej i zasilić z 12V.
  • REKLAMA
  • #5 10684792
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Ocena: 2794
    Bierzesz udział w konkursie "jak sobie utrudnić życie"?
    Wywal tego LM317...
  • REKLAMA
  • #6 10684806
    RayvenPL