Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie statora - Yamaha xc 180

30 Kwi 2012 21:57 1446 2
  • Poziom 9  
    Witam!

    Proszę o pomoc w podłączeniu statora w motocyklu Yamaha xc 180 riva. Problem pojawił się po jego mechanicznym uszkodzeniu - mianowicie zerwało wszystkie wychodzące z niego kable oraz dostał przebicia do masy. Musze go teraz przewinąć na nowo, ale nie wiem jak go potem podłączyć. Stator jest 15 biegunowy. Z tego co mi się udało zauważyć to cewki miały wspólny początek. łączenie cewek to
    1+4+7+10+13
    2+5+8+11+14
    3+6+9+12+15

    Wydaje mi się że to stator trójfazowy połączony w gwiazdę
    z alternatora wychodzą przewody: jeden czarny i 3 białe
    czarny (nie został uszkodzony) podłączony do masy na statorze.
    jeden z białych (nie wiem który) to wspólny początek uzwojeń

    pozostają jeszcze dwa białe przewody, które należy podłączyć do trzech końców co stanowi dla mnie największą zagadkę. Gdyby uzwojenia połączyć w trójkąt to nie było by problemu ponieważ nie było by wspólnego początku tylko 3 pary kabli, ale tym sposobem chyba była by mniejsza moc alternatora.

    Chce to tak podłączyć jak było w oryginale

    Nie jestem pewien ponieważ wszystko było solidnie zalane żywicą i nie dało się rozwinąć, ale wydaje mi się że zakładając początek uzwojeń na cewkach 1,2,3 to 13 i 15 cewka miały wspólny koniec.

    bardzo proszę o pomoc
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Tu masz serwisówke do swego skutera.

    http://www.motorscooterguide.net/Manuals/Yamaha_XC180_Service_Manual.pdf

    Jest tam między innymi schemat alternatora z którego wynika ze jest to układ 3~połączony w gwiazdę. Środek gwiazdy jest izolowany od masy pojazdu. Początki uzwojeń są wyprowadzone w postaci białych przewodów i łączą się z takimi samymi regulatora napięcia.
    końce natomiast sa połączone razem i odizolowane od masy.
    Nie jest istotna kolejność podłączenia białych przewodów go reglera natomiast sam stojan trzeba nawinąć identycznie jak stary. Zanieś po prostu stojan do firmy zajmującej się przezwajaniem silników i ci to zrobią . Wspomnij tylko ze stojan pracuje w oleju.
    Najlepiej znają się na naprawie zakłady regenerujące hermetyczne agregaty chłodnicze, bo warunki pracy stojana silnika sprężarki są zbliżone do tych, w jakich pracuje stojan alternatora.
  • Poziom 9  
    Dziękuję kolego podałeś mi wszystko jak na dłoni. Jako ciekawostkę napiszę, że stator nie pracuje w oleju, jest suchy jak pieprz. Nie wiem może to nie jest najlepszy pomysł, ale chciałbym spróbować sam go nawinąć - po prostu lubię się uczyć, a ten motocykl traktuje trochę jako pole doświadczalne. Jak się nie uda to zaniosę do zakładu tak jak piszesz. Informacje, które mi podałeś przydadzą się do innych napraw ponieważ niedawno moto było rozkręcone do ostatniej śrubki i nie jest jeszcze w pełni wyregulowane

    Pozdrawiam