Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochodowy zasilacz buforowy

iwi1 06 Lip 2012 13:02 3324 18
  • #1 06 Lip 2012 13:02
    iwi1
    Poziom 17  

    Witajcie.
    Próbuję rozwiązać problem podłączenia DVD do samochodu przez zasilacz buforowy z własnym akumulatorem.. Chodzi mi o to, że podłączyłem dzieciom DVD w zagłówkach. Wszystko fajnie gra i buczy w czasie jazdy, ale podczas postoju po wyciągnięciu kluczyka wygasa (oraz podczas zapalania).
    Niby nie problem, ale po każdej takiej operacji muszę iść na tylne siedzenia i zlinkować oba sprzęty.
    Druga sprawa to w czasie postoju chcę, żeby też mogły oglądać z niezależnego akumulatora (np 7AH żelowego), który po zapaleniu silnika automatycznie by się doładował.
    Sprawa prosta, ale podłączenie już nie takie proste.
    Sposób 1
    Akumulator podłączyć za regulatorem ładowania i diodą (żeby z małego nie ciągnął prądu podczas zapalania) a do akumulatora DVD.
    Wszystko by działało tylko, że spadek napięcia na diodzie nie pozwoli naładować akumulatora
    Sposób 2 - j.w. tylko że zamiast diody przekaźnik, który odłączy akumulator w chwili zapłonu - rozwiązanie świetne, tylko zastanawiam się nad czasami przełączania. To rozwiązanie jest o tyle dobre, że na wyłączonym silniku nie będzie połączenia akumulatorów ze sobą.
    Sposób 3 - Kupić zasilacz buforowy i przerobić go tak, aby pracował z napięciem stałym za przetwornicą z 12V na np 19V
    np taki Link

    Może ktoś z Was ma lepszy pomysł i zarazem prostszy.
    A może wie gdzie są takie gotowe zasilacze buforowe do samochodu.

    Moc pobierana przez DVD to około 9-15W/szt wg producenta
    Napięcie 12V

    0 18
  • Relpol
  • #2 06 Lip 2012 13:28
    1952117
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 06 Lip 2012 13:38
    iwi1
    Poziom 17  

    Myślałem o tym, ale po pierwsze boję się o kable (jedyny kabel jaki idzie do pamięci radia to ma przekrój mniejszy niż 1mm2 a na nim jest już podłączone radio i zestaw głośnomówiący - chodzi mi o to żeby nie przegrzać kabla.
    W tablicy bezpiecznikowej w Maździe nie ma nigdzie napięcia. Jest druga skrzynka bezpiecznikowa w komorze silnika i tam większość ma napięcie na stałe.
    Ale gdyby nawet to w czasie zapalania spadek napięcia jest duży bo to Diesel - nie wiem czy przez to nie uwalę tych DVD. To jest chińszczyzna i wątpię, żeby miały porobione jakieś zabezpieczenia.
    A dodatkowo dzieci dla zabawy mogłyby rozładować akumulator oglądając na okrągło bajki.

    0
  • #4 06 Lip 2012 13:55
    szczepar
    Poziom 19  

    Zastosuj Diode SCHOTTKIEGO , spadki napięć na takie diodzie to 0.3 V

    0
  • Relpol
  • #5 06 Lip 2012 14:04
    iwi1
    Poziom 17  

    Masz na myśli do SPOSÓB 1 z diodą?
    a tak sobie myślę - czy kondensator 1F/12V i dioda Schottkiego nie spełniłaby zadania. Co prawda to nie rozwiązywałoby problemu rozładowania akumulatora głównego, ale przynajmniej przy zapalaniu nie przygasałoby.

    0
  • #6 06 Lip 2012 14:06
    szczepar
    Poziom 19  

    A jakie jest minimalne napięcie przy jakim wyłączają się DVD ?

    0
  • #7 06 Lip 2012 14:09
    iwi1
    Poziom 17  

    Nie mam pojęcia - Producent nic nie pisze na ten temat. Ale na pewno przy 11V będą działać.

    0
  • #8 06 Lip 2012 14:17
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Pojemność 1F gromadzi/oddaje ładunek 1 kulomba (= 1 amperosekundy) zmieniając swoje napięcie o 1V (to z definicji pojemności elektrycznej).
    Jeżeli Twoje urządzenia pobierają 1A i pracują od 12V do napięcia 10V, to ładunek w kondensatorze 1F wystarczy na zasilanie tych urządzeń przez 2 sekundy.

    0
  • #9 06 Lip 2012 14:18
    1952117
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 06 Lip 2012 14:28
    szczepar
    Poziom 19  

    Ponieważ kondensator będzie jedynym źródłem prądu dla DVD w czasie Rozruchu.
    I będzie podłączony przez diodę.
    Napięcie Akumulatora głównego 13.5V
    Napięcie na Kondensatorze (prz zastosowaniu zwykłej diody prostowniczej) 11.9 V

    Czas jaki upłynie przy obciążeniu ok. 1.2 A (15 W) po jakim napięcie spadnie o 1 V wynosi w przybliżeniu 1 sekunda.

    Dla dwóch DVD podłączonych do kondensatora czas spadku napięcia z 12V do 11 V wynosi ok 400 ms.

    1 sekunda to chyba za mało na rozruch silnika.

    0
  • #11 06 Lip 2012 14:49
    iwi1
    Poziom 17  

    Dlatego mój pomysł o zasilaczu buforowym.

    Poza tym kondensator 1F kosztuje 150zł i wzwyż.

    0
  • #12 06 Lip 2012 15:03
    szczepar
    Poziom 19  

    Zapominasz o Diodzie ;)
    Jeśli na Kondensatorze będzie 12 V , a podczas rozruchu napięcie aku spadnie do 11 V, to cały prąd będzie iść z Kondensatora do momentu az zacznie przewodzić dioda.
    Dlatego tu duże znaczenie ma aby znaleść diode która będze mieć małe napięcie przy obciążeniu 2 A.

    Wg mnie najważniejsza sprawa to sprawdzenie jakie napięcie wystarcza do pracy DVD.
    Bo głównym problemem nie jest cały proces rozruchu, a jedynie start rozrusznika, kiedy to pobiera on olbrzymi prąd startowy. Może się okazać iż krytyczne jest pierwsza sekunda.

    Przy czym Akumulator żelowy nadal będzie tanszy od Kondensatora.
    Jak Akumulator będzie ładował sie przez diode o spadku 300mV , to będzie naładowany do jakiś 70 %.
    Dodaj do diody równolegle rezystor o wartości ok 12 Omów i Mocy 2 W a powoli na postoju doładuje ci się do pełna :)

    0
  • #13 06 Lip 2012 16:18
    iwi1
    Poziom 17  

    Wygląda to pięknie co piszesz, ale mam jeszcze małe pytania
    1. W czasie pracy silnika cały czas będzie napięcie około 12,7 do 13,5V. Wliczając spadek napięcia na diodzie 300mV to i tak będzieod 12,4 do 13,1V. Czy ten żelowy akumulator się nie przeładuje? Chyba, że dajemy go za jakimś regulatorem ładowania np Link

    2. Przez opornik będzie cofał się prąd omijając diodę i w czasie zapalania żelowy akumulator się rozwali - dobrze myślę?

    Czy tak ma wyglądać podłączenie?
    Samochodowy zasilacz buforowy

    0
  • #14 06 Lip 2012 19:05
    szczepar
    Poziom 19  

    Akumulator żelowy to nadal akumulator jedyne czym się różni od tego co jest w samochodzie.
    To prądami maksymalnymi, odpornością na wibracje , mniejszym prądem ładowania (jak jest rozładowany totalnie).
    Ale nadal obowiązuje go identyczne napięcie końcowe - odpowiadające napięciu dla akumulatora w samochodzie.

    Rysunek dobry ale oznaczenia do niczego.
    Zamień na rysunku Plusy z Minusami i będzie dobrze.
    Reszta rysunku poprawna.

    A policzyłeś prąd jaki popłynie przez rezystor ?
    W przypadku kiedy nastąpi spadek podczas uruchamiania silnika rzędu 4 V ( z 13 do 9 V ).
    Co da ci stratę mocy na Rezystorze P=(U^2)/R= 16/12 = 1.33 W
    Czyli w czasie około 10 sekund przez rezystor popłynie prąd rzędu 0.4 A (czyli mniejszy niż ten jaki ma płynąć do DVD )

    Odpowiedź - nie nie rozwali to akumulatora - rezystor jest właśnie w celu ograniczeniu prądu płynącego podczas rozruchu.

    Pozdrawiam.

    0
  • #15 29 Paź 2012 11:18
    iwi1
    Poziom 17  

    Witajcie.
    W końcu znalazłem chwilkę czasu i podłączyłem w/w układ.
    Z tym, że nie miałem opornika R12 tylko R48/1W
    Układ działa z tym, że przepuszcza prąd w drugą stronę - tzn po włączeniu zasilania do DVD świeci się całe podświetlenie deski i można włączyć radio itp.
    Zastanawiają mnie dwie kwestie
    1. czy zastosowanie opornika R12 jest konieczne? Zapewne chodzi o ograniczenie prądu ładowania akumulatora żelowego (tak przynajmniej mi się zdaje).
    oraz
    2 czy nie jest za duża wartość tego opornika. Zamiennie mogę dać 2 omowy opornik - bo takie mam (taki duży kwadratowy).

    Druga kwestia - to zauważyłem że po stronie zapalniczki mam napięcie niższe o 2,5V - zapewne spowodowane spadkiem napięcia na oporniku.
    Czy gdyby dać ten opornik w szeregu to nie cofałoby się napięcie.
    Teraz muszę pomyśleć o jakimś zabezpieczeniu akumulatora przed nadmiernym rozładowaniem :) (ale to nie problem) bo o ile samo DVD wystarczy na długi czas o tyle jak cały samochód będzie zasilany z tego akumulatorka 1,2Ah to długo nie pochodzi.

    0
  • #16 29 Paź 2012 14:33
    szczepar
    Poziom 19  

    Prosiłbym o schemat jak to podłączyłeś.
    Rezystor był w celu zmniejszenia pradu jaki by płynął z akumulatora na starcie rozrusznika. A jednocześnie aby mozna było doładować do końca akumulator.

    Co sie dzieje z tablicą , i dvd jak odłączysz rezystor i zostawisz tylko samą diodę ?
    Jakie są różnice ?

    Możesz nie dawać rezystora a jedynie samą diodę , wtedy Akumulator będzie lekko niedoładowany, ale nie powinienes mieć wtedy problemów z tym ze tablica ci się świeci. :)

    0
  • #17 09 Lis 2012 12:59
    iwi1
    Poziom 17  

    Witam
    Zrobiłem zgodnie z powyższym rysunkiem tylko zamiast 12Omów dałem 47
    Samochodowy zasilacz buforowy

    Teraz sobie myślę, że ten układ można zmodyfikować wyrzucając zupełnie opornik a dając diodę Schotkiego
    (myślę, że w końcu zrozumiałem zastosowanie tego opornika)
    Napięcie na diodzie krzemowej spada o około 0,7V, a opornik jest po to, żeby część z tego napięcia w cudzysłowiu odzyskać podczas ładowania. Dając mniejszy opornik będzie mniejszy spadek napięcia i wyższe napięcie będzie podczas ładowania akumulatora.
    Ale dając mniejszy opornik będzie się prąd cofał do instalacji samochodowej

    Ale zastanawia mnie jeszcze jedno. Zgodnie z prawem Ohma to czym większy będzie prąd przepływający przez opornik to tym większy będzie spadek napięcia, ale coś się nie zgadza.
    Jeżeli Prąd podczas zapalania wynosi 100A (więcej ale dla naszych obliczeń nie ma to znaczenia)
    Jeżeli Opór jest 1 Om

    to DeltaU = I*R
    Czyli spadek napięcia wynosi 100V

    Ale jak to rozumieć jeżeli napięcie wynosi około 12V
    Czy tak, że jeżeli spadek napięcia jest większy niż 12V to ten opornik będzie działał całkowicie zaporowo (jak dioda)? a jeżeli jest mniejszy od 12V to będzie zmniejszał napięcie?

    0
  • #18 09 Lis 2012 19:23
    szczepar
    Poziom 19  

    Troche mylisz pojęcia ale kolejno :
    Masz 2 równolegle połączone akumulatory, przy czym w dodatkowym masz w gałęzi szeregowy rezystor.

    100 A popłynie jako suma prądu jednego i drugiego akumulatora.
    Rezystancja szeregowa w akumulatorze dodatkowym jest po to aby zmniejszyć ten prąd podczas startu rozrusznika , a podczas normalnej pracy aby powoli przez ten rezystor akumulator doładował się do maksymalnego napięcia.
    Czyli wiekszość prądu popłynie z głównego akumulatora.

    Skoro poprzez ten rezystor zasila ci się tablica rozdzielcza , to poprostu daj diode shotkiego , i wywal rezystor (spowoduje to lekkie niedoładowanie aku, ale lepsze to niż niekontrolowane zasilanie samochodu)

    0
  • #19 15 Gru 2012 17:28
    iwi1
    Poziom 17  

    Taki układ działał, ale akumulator padł po pół roku więc coś muszę zmienić.

    W końcu znalazłem urządzenie pod nazwą picoUPS i to jest właśnie to czego szukam.
    Czy jest możliwość zrobienia samemu takiego cuda?

    W jednym z kitów AVT jest automatyczna ładowarka do akumulatorów żelowych (AVT2309) oraz drugi KIT AVT1533 - zabezpieczenie przed rozładowaniem

    Tylko podłączając automatyczną ładowarkę napięcie zasilające musi być większe niż 15,6V (wg opisu) a w samochodzie mamy 14,4. Dodatkowo prąd ładowania jest ograniczony więc tego DVD nie mogę wstawić równolegle z akumulatorem tylko przez przekaźnik - w chwili kiedy samochód jest zapalony - leci z instalacji auta, a w chwili kiedy samochód jest wyłączony z akumulatora żelowego dodatkowo zabezpieczonego AVT1533.
    Czas przełączania przekaźnika to około 100ms do 300ms - elektroniczne są chyba szybsze, ale to nie wystarczy bo DVD się resetuje. Kondensator też tutaj niewiele da bo musiałby być ogromnej pojemności - ma być na około 5A.

    picoUPS kosztuje na ebayu okolo 160zl z przesylka, ale te 2 kity połowę mniej, ale pytanie czy to w ogóle może zadziałać, bo może nie ma sensu tego robić i druga kwestia - czas. Te kity mogę mieć od ręki a na picoUPSa musiałbym poczekać.

    0