Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak postępować z akumulatorem 24V 225Ah

pawelec5 10 Oct 2012 19:30 12468 12
  • #1
    pawelec5
    Level 17  
    Udało mi się zakupić akumulator 24V 225Ah od wózka widłowego.
    Chciałbym go za jakieś 2 lata podłączyć pod elektrownię wiatrową ale do tego czasu muszę jakoś o niego jakoś zadbać.

    Jak postępować z akumulatorem 24V 225AhJak postępować z akumulatorem 24V 225AhJak postępować z akumulatorem 24V 225Ah

    Dodam że akumulator składa się z 12 ogniw.
    I teraz mama kilka pytań:



    1. Czy ja mogę go naładować takim prostownikiem? Jak postępować z akumulatorem 24V 225Ah
    2. Do jakiego napięcia można bezpiecznie rozładowywać taki akumulator?
    3. Jakim napięciem maksymalnym można bezpiecznie ładować taki akumulator?

    4. Obecnie planuję podłączyć go pod Solara - sterowanie.
    I w takim wypadku potrzebuję z niego 6V,12V i 24V
    Czy takie podłączenie na odczepach nie będzie miało wpływu podczas pracy elektroniki i ładowania akumulatora?

    5. W jaki sposób za pomocą mikrokontrolera AVR kontrolować ładowanie takiego akumulatora?
    Nie mam pojęcia w jaki sposób jest to rozwiązane w oryginalnych prostownikach które po naładowaniu aku kończą tryb ładowania.
    Chciałem to zrobić w ten sposób:
    - AVR kontroluje napięcie akumulatora
    - po przekroczeniu min uruchamia ładowanie
    - i tu problem..............................
    - można mierzyć napięcie akumulatora podczas ładowania? Przecież to chyba nie to samo.
    - podczas ładowania chciałem robić przerwę ok. 30s i wtedy skontrolować czy zachodzi jeszcze potrzeba kontynuowania procesu ładowania.

    Poprawcie mnie jeżeli gdzieś walnąłem głupotę. Dzięki
  • #2
    vodiczka
    Level 43  
    Nowy czy używka? Iluletnia?
    Przy używce powinieneś sprawdzić każde ogniwo czy mają podobną pojemność.
    Możesz ładować tym prostownikiem ale czas ładowania będzie długi gdyż wydajnośc tego prostownika to około 0,02 C. Do okresowego doładowania gdy akumulator stoi nieużywany w zupełności wystarczy.
    Ładujesz zgodnie z zasadami ładowania akumulatorów ołowiowych do napięcia 2,4-2,45 V na ogniwo czyli przy szeregowym ładowaniu wszystkich ogniw do napięcia 28,8-29,4 V
    pawelec5 wrote:
    3. Jakim napięciem maksymalnym można bezpiecznie ładować taki akumulator?

    Chyba jakim maksymalnym prądem? 0,1C gdzie C - pojemność akumulatora.

    pawelec5 wrote:
    I w takim wypadku potrzebuję z niego 6V,12V i 24V

    Jakie natężenie prądu dla każdego napięcia?
  • #3
    pawelec5
    Level 17  
    Jest to używka. Nie wiem ile ma lat. Gość od którego kupiłem miał go zakładać jeszcze do wózka ale kierownictwo zdecydowało także ten wymienić na nowy.
    Jedyne co mogę powiedzieć to ostatnie ładowanie miał tym prostownikiem ok. 2tyg temu i dzisiaj jak go mierzyłem to na każdym ogniwie miał 2,05V w sumie 24,6V. Aż sprawdzałem miernik bo mi się nie podobało że tak samo wskazuje na wszystkich ogniwach

    Chodziło mi o napięcie nie o prąd. Z tego prostownika prądu nie wyciągnę. Wiem że prawidłowe napięcie ładowania aku 12V to 14.4V. Czy można tak samo przyjąć do 24V i byłoby 28.8V??? Na ogniwo wychodziłoby 2.4V???
    Nie jestem pewnien więc pytam.
    Jak się bada pojemność? Obciążając go przez jakiś czas?
  • #4
    vodiczka
    Level 43  
    pawelec5 wrote:
    Chodziło mi o napięcie nie o prąd. Z tego prostownika prądu nie wyciągnę.

    Pomyśl zanim napiszesz.
    Ładujesz prądem do osiągnięcia maksymalnego napięcia. Podałem maksymalne dopuszczalne. Dziwi Cię że akumulator 24V ma dwa razy większe dopuszczalne od akumulatora12V?

    Dodano po 4 [minuty]:

    pawelec5 wrote:
    Jedyne co mogę powiedzieć to ostatnie ładowanie miał tym prostownikiem ok. 2tyg temu i dzisiaj jak go mierzyłem to na każdym ogniwie miał 2,05V w sumie 24,6V. Aż sprawdzałem miernik bo mi się nie podobało że tak samo wskazuje na wszystkich ogniwach

    Jeżeli jednakowe napięcie na każdym ogniwie to bardzo dobrze.
    Teraz zrób tak Obciąż akumulator prądem około10A i zmierz napiecie na każdym z ogniw pod obciązeniem. Jeżeli pod obciążenie nadal nie będzie różnic to będzie super.
  • #5
    pawelec5
    Level 17  
    Sorry nie doczytałem.
    Oki max napięcie to 28,8-29,4 V
    Max prąd to dla tego aku 22,5A

    A jakie jest min napięcie którego należy nie przekraczać?

    Pyytałeś o prądy.
    6V - max 2A
    12V - max 2A
    24V - max 2A
  • #6
    vodiczka
    Level 43  
    pawelec5 wrote:
    Jak się bada pojemność? Obciążając go przez jakiś czas?

    Obciążając prądem 0,1C w pełni naładowane ogniwo i rozładowując do dopuszczalnego minimum 1.75-1.8 V . Dla calego akumulatora 21-21,6 V
    Jezeli napięcia mierzone w obciążonym akumulatorze nie będą się dużo różnić to możesz nie sprawdzać pojemności poszczególnych ogniw tylko całego akumulatora, wystarczy pomiar napięcia na ogniwach co 0,5 h rozładowywania. Rozładowujesz do momentu osiągnięcia 1,8V na którymkolwiek ogniwie.

    Dodano po 3 [minuty]:

    vodiczka wrote:
    Pyytałeś o prądy.
    6V - max 2A
    12V - max 2A
    24V - max 2A

    Moim zdaniem to dość duże prądy, robiąc odczepy będziesz nierówno rozładowywał poszczególne ogniwa. Nie polecam tego rozwiązania, lepiej użyć oddzielnych akumulatorów 12 i 6 V.
  • #7
    pawelec5
    Level 17  
    Czym to może grozić? Kurcze wygodnie było by to w ten sposób
  • #8
    vodiczka
    Level 43  
    Część ogniw szybciej padnie. Przy ładowaniu szeregowym te bardziej rozładowane nie zostaną w pełni naładowane. Musiałbyś każde ładować oddzielnie a to jest kłopotliwe.
    Dlatego też ważne jest aby wszystkie ogniwa miały zbliżoną pojemność. W uproszczeniu akumulator ma taką pojemność jak pojemność najsłabszego ogniwa x ilośc ogniw.
  • #9
    pawelec5
    Level 17  
    Te prądy podałem z głowy. Do jakich prądów pan wykonałby takie odczepy.

    Może rozszerzę temat.

    Akumulator będzie zasilał pozycjoner kolektora słonecznego
    Są dwa silniki:
    prawo-lewo - 12V przez ok 0,2s i dalszy czas 6V w celu zmniejszenia prędkości.
    góra-dół - 24V
    Będzie to wszystko działało max 2min/dzien
    Jutro zmierze dokładnie jakie prądy płyną podczas pracy tych silników.
  • #10
    vodiczka
    Level 43  
    pawelec5 wrote:
    Będzie to wszystko działało max 2min/dzien

    Dwa ampery przez dwie minuty na dobę da radę. To tylko 0,07 Ah, myślałem że to jakiś długotrwały pobór prądu.
    Można też (dla równego obciązenia ogniw) dać dwa stabilizatory napięcia i zasilać wszystko z 24V.
  • #11
    pawelec5
    Level 17  
    Bardzo dobry pomysł.

    Mam jeszcze jedno pytanie.

    5. W jaki sposób za pomocą mikrokontrolera AVR kontrolować ładowanie takiego akumulatora?
    Nie mam pojęcia w jaki sposób jest to rozwiązane w oryginalnych prostownikach które po naładowaniu aku kończą tryb ładowania.
    Chciałem to zrobić w ten sposób:
    - AVR kontroluje napięcie akumulatora
    - po przekroczeniu min uruchamia ładowanie
    - i tu problem..............................
    - można mierzyć napięcie akumulatora podczas ładowania? Przecież to chyba nie to samo.
    - podczas ładowania chciałem robić przerwę ok. 30s i wtedy skontrolować czy zachodzi jeszcze potrzeba kontynuowania procesu ładowania.
  • #12
    vodiczka
    Level 43  
    pawelec5 wrote:
    można mierzyć napięcie akumulatora podczas ładowania? Przecież to chyba nie to samo.

    Oczywiście, zależy jak ustawisz napięcie końcowe, czy ładujesz do pełna (gazowanie elektrolitu) czy tak aby uniknąć gazowania. W pierwszy przypadku ładujesz do napięcia 2,6 V na ogniwo w drugim do 2,4 V na ogniwo.
    pawelec5 wrote:
    podczas ładowania chciałem robić przerwę ok. 30s i wtedy skontrolować czy zachodzi jeszcze potrzeba kontynuowania procesu ładowania.

    Po odłączeniu prostownika powinno być około 2,2-2,3 V na ogniwo.

    Dla przypomnienia (akumulator 12V):
    Napięcie znamionowe pojedynczego ogniwa 2,105 V
    Minimalne napięcie (wskazujące na stan głębokiego rozładowania) - 10,8 V
    Prawidłowe napięcie ładowania - minimalne: 13,9 V - maksymalne 14,4 V (bez gazowania)
    Po pełnym naładowaniu napięcie szybko spada do 13,2 V a poźniej powoli do 12,6 V
    Napięcie akumulatora powinno być mierzone 12 godzin po ładowaniu aby zapewnić dokładny pomiar
    Napięcie przeładowania - występujące w trakcie wydzielania wodoru > 14,4 V
    W przypadku rozładowania akumulatora celowe jest ładowanie go niskim stałym prądem do napięcia nawet 16,5 V
    Typowy prąd ładowania = 1/10 pojemności akumulatora
    Wspołczynnik samorozładowania 3–20%/miesiac
    Wytrzymałość 500–800 cykli

    Dodano po 5 [minuty]:

    Popełniłem błąd piszac że minimalne napięcie rozładowania to 1,75-1,8 V. Jednak nie mniej niż 1,8 V a w eksploatacji bezpiecznie nie mniej niż 1,9 V czyli 11,4 V przy akumulatorze 12V i 22,8V przy 24V
  • #13
    pawelec5
    Level 17  
    OK. Myślę że temat kolega vodiczka wyłożył bardzo dobrze.
    Dziękuję i zamykam temat.