Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

(nie)typowe ogrzewanie podłogowe - pytanie czy/jak to zadziała

voo_doo 26 Paź 2012 01:27 4728 11
  • #1 26 Paź 2012 01:27
    voo_doo
    Poziom 6  

    Tytułem wstępu:
    Dom jednorodzinny, piętrowy, kocioł gazowy (stary, wiszący junkers z pompą wymuszającą obieg) pracujący w układzie otwartym, umieszczony w piwnicy. Naczynie wzbiorcze ok 6m nad kotłem, jednak tak niefortunnie skonstruowane (wąskie i długie) że różnica poziomów wody,a wiec i ciśnienia w nim może wynosić nawet 1 metr. Grzejniki żeliwne, rury grube.
    Układ, pomimo że jest spadkiem po historycznym kotle na paliwo stałe, działa, może nie idealnie ale działa.

    I teraz meritum sprawy:
    Przy okazji wymiany podłogi w jednym pokoju na parterze (był żużel i beton, teraz będzie folia, styropian i beton), chcę się w ten układ wpiąć z pętlą ogrzewania podłogowego (długość całej pętli ok 70m, rurki 16x2 pex). Cele jakie chce osiągnąć to dogrzanie pomieszczenia (na większy lub dodatkowy grzejnik nie ma miejsca), i zlikwidowanie wrażenia zimnej podłogi. Mam też nadzieję, że dzięki różnicy w bezwładności podłogówki i grzejników, pomieszczenie będzie ogrzewane stale.
    Proszę więc o pomoc w znalezieniu odpowiedzi na takie pytanie:
    1. Czy w przedstawionym układzie, podłączenie się podłogówką bezpośrednio pod rury zasilające grzejnik zda egzamin?
    2. Ponieważ w nieokreślonej przyszłości, może znajdą się fundusze na rozdzielacz z prawdziwego zdarzenia, to chce wyprowadzić drugie zasilanie pętli już pod ten przyszłościowy rozdzielacz. I pojawiają się kolejne pytania:
    a) czy może być tak, że pewna część pętli grzewczej (to wyłączone z używania przyłącze) wystaje na ok 20 cm ponad cała pętlę?
    b) jeżeli może to czy potrzeba montować tam odpowietrznik, a jeżeli trzeba, to w którym miejscu? - od razu wyjaśniam że wyjścia "pod rozdzielacz" planuję umiejscowić pomiędzy poziomem zasilania i powrotu grzejnika - zakładam więc (ale czy słusznie?) że póki co, podłogówka odpowietrzałaby się sama w kierunku grzejnika, a po przejściu na planowany w przyszłości rozdzielacz, odpowietrzanie odbywałoby się już przez odpowietrznik tego rozdzielacza, bo stałby się on najwyższym punktem podłogówki.
    3. Czy przy ustawieniu temperatury wody na piecu, na 50st C (zanim dopłynie do tego pomieszczenia to ciut się jeszcze wychłodzi, chyba...), trzeba dawać jakikolwiek zawór/mieszacz/termostat?

    Będę wdzięczny za każdą merytoryczną poradę.
    Załączam wizualizacje mojego pomysłu.
    (nie)typowe ogrzewanie podłogowe - pytanie czy/jak to zadziała

    0 11
  • Pomocny post
    #2 26 Paź 2012 19:50
    EkoGrzew
    Poziom 19  

    Słuchaj. Temp czynnika grzewczego w O.P. powinna wynosic +- 42 stopnie na zasilaniu max. W grzejnikach będziesz miał prawdopodobnie wyższe parametry. Masz dwa rozwiązania. 1. Wpinasz zasilanie tego obiegu grzewczego w powrót grzejnika- robisz petle i wpinasz w pion na powrocie C.O. 2. Tworzysz nowy obieg od C.O. tak jak na twoim rysunku ale na powrocie wpinasz zawór RTL termostatyczny ktory zamontujesz w puszce na ścianie. Dla 70 mb będzie działał. (odsyłam do hasła w Google: zawór RTL)

    0
  • #3 28 Paź 2012 04:53
    voo_doo
    Poziom 6  

    Dziękuję za poradę,
    ale podpowiedź nr 2 niestety nie wchodzi teraz w grę z powodów finansowych.

    podpowiedź nr 1: oczywiście liczę się z koniecznością wstawienia jakiegoś specjalnego zaworu, jako że przed zadaniem pytanie wertowałem forum i inne "internety", i się dowiedziałem że raczej coś tam trzeba dać :). Pytanie co? RTL wystarczy?, a może koniecznym okaże się jakiś trójdrożny, mieszający, czy co tam się jeszcze wstawia?
    Nie mam niestety technicznej możliwości wpiąć się w powrót grzejnika a drugą stroną do powrotu pionu grzewczego (najbliższy pion jest w innym pomieszczeniu, ciulowy układ rur i kształtek, itp), a boję się że jak wepnę oba końce pętli w ta sama rurę powrotna od grzejnika, na tym samy poziomie, to wodzie nie będzie się chciało płynąć 70m naokoło, skoro ma pod nosem prostą drogę.
    Nie boję się natomiast zbyt wysokiej temperatury wody na wejściu - płyta grzejna to beton 66mm, na podłodze panele - wiec dodatkowa izolacja, początek pętli grzewczej wzdłuż dwóch najzimniejszych ścian zewnętrznych. Nie sadze wiec ze temperatura posadzki przekroczy niedopuszczalny poziom.

    Pytanie czy to zadziała jest jednak nadal aktualne. Czy woda w ogóle ma szanse krążyć w pętli przy tak niskim ciśnieniu w układzie? Czy to moje wymyślone drugie podłączenie, a wiec kilka kolanka, zawory, konieczność wyprowadzenia tego ponad poziom posadzki, nie da takich oporów ze pompka przy piecu tylko westchnie z rozbawieniem na myśl o podłogówce...

    0
  • #4 29 Paź 2012 06:47
    EkoGrzew
    Poziom 19  

    Nie rozumiem. W 1 odp nic ci prawie nie potrzebne oprócz dwóch zaworów i rury oraz spinki.
    I chyba nie zrozumiałeś. Wpinasz rurę w powrót grzejnika a jej drugi koniec pętli w rurę powrotną do pionu. Może być ta sama (gałązka) od grzejnika. rurę powrotna grzejnika po prostu odcinasz od niego, bo wpiąłeś wpiąłeś tam zasilanie w podłogówkę! Tylko na gałązkę wkręć trójnik i odpowietrznik załącz. odp. 2 - RTL w zupełności wystarczy to koszt 200-300 PLN. I CIŚNIENIE NIE MA NIC DO RZECZY. TO POMPKA NADAJE OBIEG I TYLKO Z POMPKĄ PODŁOGÓWKA BĘDZIE PRACOWAĆ.

    0
  • #5 30 Paź 2012 04:02
    voo_doo
    Poziom 6  

    Dziękuję.
    teraz też widzę, że nie zrozumiałem, ale chyba już załapałem.
    "Nowy obieg dla C.O." odebrałem jako konieczność poprowadzenie nowego pionu od kotła, a więc huk roboty i koszty...
    Czyli w skrócie robię jak na rysunku, tyle że koniecznie na powrocie pętli podłogówki ma iść RTL i będzie śmigać?
    Przy okazji, powiedz mi proszę czy podany przez Ciebie koszt 200-300 to sam zawór? Pytam, bo już się orientowałem w kosztach zaworu RTL 1/2" z głowicą (honeywell, hertz, schlosser) i wychodziło od 80zł. No i się teraz zastanawiam, czy coś przeoczyłem, czy te zawory po 8 dych to jakiś szajs?
    No i ten RTL musi być zamontowany w jakiejś minimalnej odległości od gałązki (ha, poznałem nowe słowo), czy nie ma to znaczenia, bo się nie ma prawa przy podłączeniu z PEX nagrzać od wody płynącej w powrocie z grzejnika?

    0
  • #6 30 Paź 2012 13:22
    Sheraton
    Poziom 7  

    Moim zdaniem jeśli będziesz montował zawór RTL wraz z głowicą termostatyczną (zestaw Herz czy Honeywell - jest to dobry materiał ok. 100zł) . Wepnij się nie w powrót lecz w zasilanie trójnikiem (jeśli stalowe rurki to bez szlifierki i gwintownicy się nie obejdzie) dalej -> minizaworek 1/2" (ok. 10zł) -> conex żeby przejść na pexa ,może być skręcany bo masz do niego dostęp . Utworzysz tym samym nowy obwód grzewczy regulowany niezależnie głowicą. Gdy już upleciesz pętlę t.j. mówisz 70m (spory dla jednej pompki z kotłowni) podprowadź pod powrót i znowu conex -> (tutaj możesz dać trójnik z ręcznym odpowietrznikiem taki jak na grzejnikach drabinkowych żeby odpowietrzyć ręcznie przy nabijaniu) -> zawór RTL z głowicą -> minizaworek 1/2 -> trójnik na powrocie do pieca starej instalacji. Gdy będziesz chciał nabić podłogówkę zakręć inne grzejniki i puść tylko na podłogówkę. Tak żeby z dużą siłą przepchać powietrze. Oczywiście mam nadzieję, że masz automatyczne odpowietrzniki, które powinny odpowietrzyć układ. Jak nie, to chociaż ten ręczny przy obwodzie by się przydał i podczas nabijania odpowietrzaj.

    pozdrowionka

    0
  • #7 31 Paź 2012 14:45
    voo_doo
    Poziom 6  

    Dziękują za kolejną podpowiedź.
    Też się trochę obawiam długości pętli.
    pokój ma ok 16m2 (4x4) i planowałem ułożyć to w ślimaka w odstępach 20cm, co mi dokładnie daje 64m rurek.
    Ale,
    skoro i tak zostaje tam grzejnik, a podłogówka ma tylko wspomagać, to może przyjąć inny rozstaw rur? przy rozstawie 25cm, wyszłaby mi pętla ok 50m.
    A może przyjąć rozstaw 30cm?. Wiem ze to takie gdybanie i strzelanie w ciemno, ale muszę znaleźć jakiś kompromis. Wole już mieć krótszą pętlę która odda mniej ciepła, ale przynajmniej będzie grzać, niż dać pętlę dłuższą, która może w ogóle nie zadziałać.
    Ile metrów pętli, jaki rozstaw byście sugerowali w moim wypadku?

    0
  • #8 31 Paź 2012 18:34
    Sheraton
    Poziom 7  

    Rozstaw 25cm będzie wystarczający. Tak żeby cały obwód nie przekraczał 50m. Tym bardziej, że masz tam grzejnik. Ważne jest żebyś ten układ dobrze odpowietrzył bo nie będzie grzał jak należy i będziesz zachodził w głowę co jest nie tak.
    Zapomniałem jeszcze dodać uwagi odnośnie podłączenia się do starej instalacji, że najlepiej jakbyś się podpiął przy starym grzejniku. Powinieneś mieć tam zawory na zasilaniu i na powrocie. Jeśli nie masz to zrób taki układ:
    grzejnik -> zawór z pół śrubunkiem -> trójnik (na którym rozprowadzisz podłogówkę). Identycznie zrób na powrocie. Oszczędzisz sobie gwintowania i będziesz miał możliwość odcięcia zasilania i powrotu na starym grzejniku. Będziesz też mógł w dowolnej chwili zdemontować stary grzejnik żeby go np. przepłukać z brudów pod ciśnieniem albo wymienić.

    0
  • #9 01 Lis 2012 21:14
    EkoGrzew
    Poziom 19  

    Te koszty to za kształtki, zawór, armaturę i puszkę w scianie. Sheraton tu troche to opisał. Rozstaw przyjąłbym 20 cm. RTL spokojnie radzi sobie z oporami sumującymi sie ze 100 mb. Pamietaj jednak by prowadzić rury tam gdzie będzie przestrzen a nie np pod meblami czy stałą zabudowa, oraz - jesli brak jest dobrej izolacji termicznej - z daleka od zewnetrzych ścian (min 0,5 m) bo zbyt sie wychłodzą a poza tym jak by była tam lekka wilgoć to .... grzybek lubi ciepło....

    0
  • #10 02 Lis 2012 03:24
    voo_doo
    Poziom 6  

    Dziękuję za kolejne porady. Kwestie podłogówki mamy chyba załatwioną
    I jeżeli nie macie mnie dość to mam jeszcze prośbę o kilka porad :)
    Ten grzyb mnie zabił... wymiana podłogi jest właśnie związana z grzybem! A modernizacja ogrzewania z horrendalnymi rachunkami za gaz.
    Ściany cegła pełna, docieplony styropianem, okna plastik, jednym słowem termos. Dodatkowo matka przykuta do łóżka, wiec żywy producent pary wodnej 24h, a że jej ciągle zimno to wietrzenie bez względu na porę roku jest ... od święta.
    Musze jakoś pomóc rodzicom w miarę moich skromnych możliwości i próbuje rozwiązać ten problem następująco:
    -zrobiłem wentylacje, wziąłem się za piwnice z której ciągnie wilgoć, robię podłogę - ale to już temat na inny dział forum
    -wymieniłem rozklekotany regulator na nowy programowalny (euroster 2026)
    -zabudżetowałem wstawienie na grzejnikach w pozostałych pomieszczeniach termostatów.
    I tu pytanie JAKIE DAĆ TERMOSTATY? Praktycznie wszystkie grzejniki maja podłączenia 3/4", ale trzy inne są podłączone gałązkami 1/2" i też grzeją, choć trzeba przyznać są to akurat malutkie grzejniki.
    Czy kupić teraz 3/4 o zwiększonym przepływie i z głowy? Zaleta jest to ze jak może kiedyś wstawię rodzicom kocioł z podajnikiem na paliwo stałe to nic więcej nie trzeba będzie przerabiać, ale jeżeli zwyciężyłaby koncepcja zmiany na cienkie rurki i konwektory przy zachowaniu kotła gazowego, to po co mi te 3/4"? No chyba żeby je wtedy jakimiś redukcjami podłączać...
    Z kolei obawiam się ze jak kupie zawory 1/2" (z myślą, że kiedyś tam wymienię rury na cieńsze) to teraz przy pięciu pionach z rur 3/4-1" i kilkunastu grzejnikach żeliwnych, nawet termostaty o zwiększonym przepływie mogą sobie nie dać rady i nie przepuszczą tyle wody co trzeba - jak na moje oko laika. W końcu pompa wymuszająca obieg też ma swoje graniczne parametry... Wiem że temat już był tu poruszany, ale to co wyczytałem w wielu postach (daj takie - nie, nie dawaj takich) tylko pogłębiło moje wątpliwości.

    I druga sprawa: jakie kupować zawory do starej "jednogruborurowej" instalacji? Na początku skłaniałem się ku hertz lub heimeier? A może polecacie jakieś inne, z dobrą relacja ceny do jakości?

    A może wstawić zwykłe zawory grzejnikowe, kupić 10 termometrów i próbować wyregulować temperaturę w domu kręcąc nimi w lewo i w prawo? - w końcu by się chyba udało...

    0
  • #11 02 Lis 2012 08:51
    EkoGrzew
    Poziom 19  

    Odnośnie przepustowości wody w grzejnikach. To że masz rury o tak grubym przekroju nie ma nic do rzeczy z przepustowością do grzejnikow. Otóż kryzy na grzejnikach mają zwykle 1 mm srednicy i to w zupełnosci wystarcza do podania odpowiedniej ilosci ciepła i wychłodzenia sie. Rury maja takie duże przekroje bo chodzi o bezwładność ciepła i przesył na wieksze odległości i do wielu odbiornikow. Wiec zajmowanie sie tym problemem uwazam za zbedne, bo co nie założysz to puki bedzie pompa to i tak trzeba nastawy hydrauliczne robic a przepływy beda minimalne. Ja skupiłbym sie na tym grzybie i utrzymaniu mikroklimatu w domu. To temat rzeka . Termomodernizacja budynkow ma swoje zalety ale bez wiedzy technicznej na temat powiazanych z tym rzeczy (wentylacja, mostki termiczne, niewłasciwy montaz, i wilgoć) - może sie okazac najwiekszą porażką... Podam kilka rad trochę później, bo teraz czaas goni.
    Pozdrawiam

    0
  • #12 02 Lis 2012 19:08
    voo_doo
    Poziom 6  

    Masz rację, ocieplanie budynków to temat rzeka.
    Mój ojciec chciał dobrze, wyszło nieco gorzej. Na usprawiedliwienie jest tylko to, że robił ocieplenie 20 lat temu, kiedy technologia ocieplania budynków w Polsce była jeszcze w powijakach. Mam tylko nadzieję ze uda mi się teraz skorygować te błędy.
    Wracając do głównego wątku:
    Zdecydowałem się na termostaty 1/2" o zwiększonym przepływie, zamontowane na nowych gałązkach z rury PEX 16x2, np. zestaw zawór+termostat+głowica Arco Tibet 69zł.
    Nowe gałazki dlatego że PEX kupuję na podłogówkę, wiec 100m rolki wyjdzie tyle samo co 70 kupowane na metry. Chyba... Poza tym łatwiej jest mi zaprasować dwie końcówki i ułożyć gałązkę jak chce, niż kombinować jak koń pod górkę z wpasowaniem nowych zaworów w stara instalację, szczególnie że co grzejnik to inne podłączenie. I jak znam życie wyjdzie to taniej niż próba dopasowania samych zaworów.
    Powiedzcie mi proszę, czy zawór to zawór i każdy jest dobry, czy może jednak w tych droższych nie dopłaca się tylko za logo i samochód dla PH, ale są po prostu lepsze (mniej awaryjne? bardziej dokładne?) i warto się na nie zdecydować

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo