Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen C4 Picasso - Spryskiwacz szyby przedniej i tylnej

Indiana 29 Dec 2012 16:41 34770 7
Testo
  • #1
    Indiana
    Level 12  
    Pompka spryskiwacza szyby przedniej i tylnej przestała działać.
    Płyn i wężyki nie są zamarznięte, pompkę zdemontowałem, bez problemu spuściłem płyn ze zbiorniczka i pompki.
    Pompka po przyłożeniu napięcia działa.
    Sprawdziłem bezpiecznik w komorze silnika F4 10A sprawny.
    Sprawdziłem dla pewności wszystkie bezpieczniki w komorze silnika i kabinie - wszystkie ok.
    Zmierzyłem napięcie ma kostce pompki - brak, nie pojawia się w trakcie spryskiwania szyb.
    Sprawdziłem oporność na złączce masą - jest obecna na obydwu pinach.
    Pomiar oporności pomiędzy złączami na kostce pompki wskazuje zwarcie 0 om
    Rozebrałem kostkę, pomierzyłem gołe przewody - to samo, dalej zwarcie.
    Bezpiecznik w trakcie spryskiwania się nie przepala, więc nie wiem czy oporność na kostce jest prawidłowa.
    Nie wiem czy tak ma być, czy gdzieś po drodze któryś z przekaźników jest uszkodzony.

    Nie bardzo wiem czego dalej się czepić.

    Czy któryś z kolegów posiada schemat instalacji elektrycznej?
    Citroen C4 Picasso 1,6 HDI 2007
  • Testo
  • #2
    kybernetes
    Level 39  
    Indiana wrote:
    Sprawdziłem oporność na złączce masą

    Jak należy rozumieć to zdanie? Co to znaczy sprawdzanie oporności masą?
    Indiana wrote:
    Pomiar oporności pomiędzy złączami na kostce pompki wskazuje zwarcie 0 om

    To jest prawidłowe, w BSM, oba przewody są połączone do masy poprzez dwa przekaźniki przełączne. Podczas spryskiwania przodu jeden z tych przekaźników przełącza się i podaje plus. Kiedy spryskujesz tył przełącza się drugi przekaźnik. W ten sposób obwód prądu jest zawsze zamknięty a pompka może kręcić się w obu kierunkach.
    Indiana wrote:
    Czy któryś z kolegów posiada schemat instalacji elektrycznej?

    Zasilanie pompki wychodzi ze styków 2 i 5 na 28 stykowej kostce brązowej umiejscowionej na BSM (PSF1). Bezpiecznik F3 20A na tym module (F4 jest od spryskiwaczy reflektorów).
  • Testo
  • #3
    Indiana
    Level 12  
    Na wstępie chciałbym bardzo serdecznie podziękować za odpowiedz na moje pytanie.
    kybernetes wrote:

    Jak należy rozumieć to zdanie? Co to znaczy sprawdzanie oporności masą?

    Nie precyzyjnie to opisałem, teraz jak to czytam to faktycznie nie wiadomo o co chodzi.
    Pomiar rezystancji poszczególnych pinów wtyczki pompki względem karoserii.
    Na obydwu z nich rezystancja wynosi 0 om względem karoserii.
    kybernetes wrote:

    To jest prawidłowe, w BSM, oba przewody są połączone do masy poprzez dwa przekaźniki przełączne.

    OK, czy mógłbyś mi opisać gdzie znajdują się owe przekaźniki?
    Zacznę od ich sprawdzenia i ewentualnemu pomierzeniu czy pojawia się tam napięcie sterujące cewkami.
    kybernetes wrote:

    Bezpiecznik F3 20A na tym module (F4 jest od spryskiwaczy reflektorów).

    Zacząłem właśnie od tych bezpieczników F3 F4, sprawne.
    Z braku dalszych pomysłów sprawdziłem wszystkie bezpieczniki - wszystkie sprawne.
    Odpytywałem dobrego wujka Google, ale niczego więcej się nie dowiedziałem. Stąd mój post.
  • #4
    kybernetes
    Level 39  
    Przekaźniki są zalutowane na płytce w BSM po czym całość jest zalana twardą guma. Nie do ruszenia. Jeżeli BSM padło to trzeba go wymienić. Oczywiście najpierw wypadałoby sprawdzić czy to rzeczywiście BSM, bo może to być również wina np. przełącznika przy kierownicy. Weź to dobrze skontroluj, sprawdź gniazda bezpieczników, podmień bezpiecznik, wepnij się z żarówką do pinów BSM, sprawdź czy włączenie spryskiwacza daje jakiś efekt dźwiękowy w BSM itp. - jednym słowem sprawdź dokładnie.
  • #5
    AUTOSTAN
    Level 14  
    Chyba Ci się pomyliło BSM z ECU. BSM nie jest zalane żadną gumą. Ale i tak grzebanie w nim wymaga doświadczenia. Chyba najprościej to sprawdzić za pomocą LEXIA, PROXIA lub DIAG BOX czy jest to wina sterowania (COM2000), czy obwodów wykonawczych w BSI, czy w końcu samej instalacji.
  • #6
    kybernetes
    Level 39  
    AUTOSTAN wrote:
    Chyba Ci się pomyliło BSM z ECU. BSM nie jest zalane żadną gumą.

    Jest zalane gumą.
  • #7
    tomikmadzik
    Level 1  
    Witam,
    Podpinam się pod temat.
    U mnie objawy były następujące:
    pewnego dnia spryskiwacz sam się włączył i pracował - samochód od kilku godzin na postoju zamknięty z pilota. Właczenie silnika i wyłaczenie oraz zamkniecie centralnego nic nie zmieniło.Ruszanie dzwigienką nic nie pomagało. Właczenie spryskiwacza tylniej szyby wyłaczało spryskiwacz przedniej a po wyłaczeniu tylnego przedni pracował. Odłaczyłem wtyczke przy pompce. Po jakims czasie podłaczylem pompke ale juz nic nie działalo.
    Sprawdziłem bezpieczniki w komorze silnika - ok
    Sprawdziłem Diagoxem - brak blędu wskazującego problem ze spryskiwaczami. Test sterowania spryskiwaczami przód /tyl ok - więc włacznik przy kierownicy ok i komputer też.
    Wymieniłem BSM i bez zmian - nadal nie działa mimo że wycieraczki działają poprawnie.
    I skończyły mi się pomysły.
    Może ktoś coś podpowie?
    Dziękuję
  • #8
    ManiekM80
    Level 9  
    Witam,
    w Citroen C4 Picasso Grand (7 miejscowy) wystąpiły objawy jak i u autora tj. niedziałające spryskiwacze na przednią jak i tylną szybę brak reakcji przy przełączaniu manetką, ale wycieraczki normalnie funkcjonowały. Problemem był bezpiecznik nr. 3 (w załączonym schemacie) w module BSM.
    W Internecie można odnaleźć wiele schematów skrzynek bezpieczników nie zawsze z odpowiednimi opisami lub oznaczeniami dla danego modelu pojazdu lub wersji. Poniżej załączam opis skrzynki bezpieczników dla modułu BSM o numerze 9661708080 znajdującego się w komorze silnika obok akumulatora.

    Citroen C4 Picasso - Spryskiwacz szyby przedniej i tylnej
    Citroen C4 Picasso - Spryskiwacz szyby przedniej i tylnej

    Bezpiecznik - Ampery - Opis
    1 - 20A - Zarządzanie silnikiem
    2 - 15A - Klakson
    3 - 10A - Pompa spryskiwacza przedniej i tylnej szyby
    4 - 20A - Pompa spryskiwacza reflektorów lub dioda LED
    5 - 15A - Elementy silnika
    6 - 10A - Czujnik kąta skrętu kierownicy, DSC
    7 - 10A - Włącznik hamulca, włącznik sprzęgła
    8 - 25A - Rozrusznik
    9 - 10A - Silnik świateł głównych, jednostka zarządzająca parkiem
    10 - 30A - Elementy silnika
    11 - 40A - Nieużywany
    12 - 30A - Wycieraczki
    13 - 40A - Wbudowany interfejs systemowy
    14 - 30A - Pompa
    15 - 10A - Światło drogowe prawe
    16 - 10A - Światło drogowe lewe
    17 - 15A - Światło mijania prawe
    18 - 15A - Światło mijania lewe
    Źródło: https://fuse-box.info/

    Warto również sprawdzić: pompkę spryskiwaczy, przewody, dysze oraz manetki.
    W przypadku manetek ktoś może wskazywać na uszkodzenie styków lub pękanie blaszek.
    Manetki w C4 Picasso / Picasso Grand (2006 - 2013) są nie rozbieralne a próba rozebrania zakończy się uszkodzeniem elementów mocujących (zatrzasków). Ramiona pająka przełączników zespolonych można podmienić jak i płytkę sterującą jednakże należny zwrócić uwagę na numer części.

    Citroen C4 Picasso - Spryskiwacz szyby przedniej i tylnej Citroen C4 Picasso - Spryskiwacz szyby przedniej i tylnej Citroen C4 Picasso - Spryskiwacz szyby przedniej i tylnej Citroen C4 Picasso - Spryskiwacz szyby przedniej i tylnej