logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Co oznaczają numerki i literki na tranzystorach? Np2N3055 lub d304x

Cwaniaczekk 17 Sty 2013 18:11 2532 5
REKLAMA
  • #1 11802697
    Cwaniaczekk
    Poziom 9  
    Ocena: 1
    Cześć. Jestem początkujący w dziedzinie elektroniki (2 klasa technikum). Chciałbym pogłębić swoją wiedzę. Mianowicie chcę się nauczyć co oznaczają te nadruki na tranzystorach np 2N3055 lub D304X. Pozdrawiam.
  • REKLAMA
  • Pomocny post
    #2 11802760
    cirrostrato
    Poziom 38  
    Ocena: 941
    W czasach prehistorycznych oznaczenia na elementach czasem do czegoś nawiązywały np. w Polsce TG oznaczało tranzystor germanowy, DOG to dioda ostrzowa germanowa, KT tranzystor krzemowy itp. cyfry też miały jakieś logiczne przyporządkowanie (to już poszukaj w starych katalogach) ale z czasem, gdy typoszeregi elementów puchły jak podbita śliwa pod okiem, trzeba je było dalej jakoś opisywać, od kilkunastu lat praktycznie nie widzę jakiejś większej logiki w opisach na elementach półprzewodnikowych, zwłaszcza dalekowschodnich czyli prawie wszystkich. Na dziś danych elementów należy szukać w katalogach(?) lub najszybciej w internecie.
  • REKLAMA
  • #3 11802879
    mickpr
    Poziom 39  
    Ocena: 295
    Symbole te oznaczają model konkretnego półprzewodnika/układu i jest to oznaczenie stosowane przez producenta.