Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pralka Hoover VHDS6123D - brak napięcia na grzałce

ufo78 10 Feb 2013 23:00 9849 30
Helukabel
  • #1
    ufo78
    Level 9  
    Witam.

    Pół roku temu wymieniałem przepaloną grzałkę w pralce Hoover VHDS6123D gdyż nie grzała wody, ostatnio znowu przestała grzać i okazało się po sprawdzeniu, że grzałka jest ok, NTC też ok, hydrostat przepuszcza, a na grzałce nie pojawia się napięcie. Po wyjęciu modułu okazało się, że osmolone są układ IC101 (Viper12A) i dioda DR101. Pralka uruchamia się i pierze, jedynie nie grzeje wody. Czy ktoś miał taki przypadek? Czy ktoś miał taki przypadek i może podpowiedzieć czy wymiana układu i diody rozwiąże sprawę? Czy ktoś ma schemat tego modułu (invensys 1/475540/BC)? Układ znalazłem, ale nie wiem co to za dioda DR101.
    Może ktoś ma cały moduł do sprzedania? Pomoże ktoś?
    Pralka Hoover VHDS6123D - brak napięcia na grzałce Pralka Hoover VHDS6123D - brak napięcia na grzałce
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Helukabel
  • #2
    władziowek
    Level 21  
    Zostaw w spokoju Vipera, sprawdź przekaźnik grzałki, okablowanie.
  • #3
    ufo78
    Level 9  
    Okablowanie grzałki oraz NTC sprawdziłem i same przewody są ok. Napięcie nie pojawia się na zaciskach modułu. Czyli zostaje ewentualnie ten przekaźnik.
    Czy uda mi się go jakoś sprawdzić domowym sposobem bez zasilacza?
    Zastanawiałem się czy nie spróbować go przelutować, żeby wykluczyć zimny lut...
  • Helukabel
  • #4
    browus
    Level 11  
    Udało się problem rozwiązać?

    Mam identycznie okopconą płytkę z dwóch stron, tylko wydaje mi się, że to mogą być kondensatory? Objaw jest taki, że grzałka grzeje cały czas na maksa. Czujnik i grzałka pomierzone, są ok. Przekaźnik jest rozwarty. Chyba, że jak się grzałka rozgrzeje, to zwiera gdzieś :?:

    Macie jakieś sugestie?
  • #5
    kruszyna 2
    Level 18  
    Proponuję zacząć od układu hydrostatu elektronikę zostawić na koniec
  • Helpful post
    #6
    machefi
    Home appliances specialist
    browus wrote:
    Objaw jest taki, że grzałka grzeje cały czas na maksa. Czujnik i grzałka pomierzone, są ok. Przekaźnik jest rozwarty.
    Jeśli prawdą jest jak napisałeś, że grzałka grzeje mimo rozwartego przekażnika, to może jest zwarcie spirali grzejnej do masy lub kabel zasilajęcy grzałkę ma gdzieś przywarcie do obudowy. Jeśli nie ma na zasilaniu bezpiecznika różnicowoprądowego, to taki scenariusz jest możliwy.
  • #7
    browus
    Level 11  
    Hydrostat czyściutki, membrana jak nowa, działa.

    Trochę skłamałem tzn. zdarza się to podczas prania, ale nie za każdym razem. Ustawiam program na 40C, a woda jest gotująca. Myślę, żeby w takim przypadku:
    1) natychmiast sprawdzić grzałkę na zwarcie do uziemienia lub
    2) podłączyć sygnalizację do pustego pinu na przekaźniku lub
    3) podłączyć pralkę przez różnicówkę :) i po wyłączeniu pkt.1
  • #8
    agdrtv
    Level 16  
    Witam,
    Koledzy ufo78 i browus, za dużo kombinujecie i za bardzo chcecie błysnąć wiedzą techniczną, co to znaczy Hydrostat czyściutki, membrana jak nowa, i działa. Kolego rozbierałeś hydrostat to możesz go wyrzucić - jeśli pralka normalnie nabiera wody są rewersy to hydrostat jest na pewno sprawny - jeśli są na nim jakieś konektory o większej mocy to sterowanie pompą w razie przepełnienia pralki, a nie grzałką. Jednak to nie stary Polar w którym grzałka była załączana przez min hydrostat. Czujnik i grzałka pomierzone, tzn. konkretnie jakie wartości w jakiej temperaturze, a odnosi się do NTC, przekaźnika się nie sprawdza tylko podstawia identyczny, itp., itd...
    Edit:

    Ciekaw jestem jak kolega sprawdził, że przekaźnik jest rozwarty przy pracującym module, po drugie nowoczesne pralki grzeją wodę cyklicznie z przerwami i nie od razu po rozpoczęciu programu prania...
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • #9
    browus
    Level 11  
    Nie widze potrzeby błyskać wiedzą techniczną, stać mnie na nową pralkę :)
    Kazali sprawdzić hydrostat, to sprawdziłem, wyczyściłem styki, założyłem i zrobiłem pranie i jestem zadowolony. Poziom wody jest taki jak był. Mogę oczywiście opisać w szczegółach jak wylała pralka wodę do małego zlewu i było tyle samo, jak rezystancja NTC w temperaturze 25C wynosiła 20k, po nalaniu nań wody z czajnika malała, jak zimna grzałka na zakresie 2M nie wykazuje zwarcia do masy i posiada opór 28 Omów. Przekaźnik przełącza się pomiędzy pinem grzałki a pustym pinem. Możesz tam podłączyć woltomierz albo np. lampę w salonie.

    Reasumując:
    Zdarzyło się, że zagotowała wodę dwa razy podczas prania niepotrzebnie, a kondensatory i dioda, wyglądają identycznie jak u autora, stąd pytanie:

    Czy i jak rozwiązał problem?

    Albo wadliwy moduł źle steruje grzałką, albo grzałka się sama "steruje" do masy, albo bardziej doświadczeni koledzy znają jeszcze jakieś sztuczki?

    Kolega agdrtv co wnosi swoim postem?
  • #10
    agdrtv
    Level 16  
    Witam, wreszcie konkrety, czyli grzałka raczej sprawna i ntc również, samoistne załączanie grzałki do uziemienia jest mało prawdopodobne, jeśli masz nowoczesną inst. w mieszkaniu to odrazu wywalałaby róźnicówka, stawiałbym na nadpalone styki w przekaźniku, podczas pracy roxgrzewają się do bardzo wysokiej temp. i następuje ich sklejenie, dlatego niewysterowany przekaźnik może cały czas grzać wodę mimo braku sygnału z procka, jeśli nie masz takiego przekaźnika to zamień go miejscem z którymś przekaźnikem od rewersu, parametry mają identyczny i rozkład wyprowadzeń również, pozdrawiam
  • #11
    Volt-rom
    Level 14  
    agdrtv może mieć rację. Klejące się styki przekaźnika powodują, ze prąd podawany był na grzałkę, nawet gdy powinien rozewrzeć, Teraz styki uległy takiemu uszkodzeniu, że już nie łączą.
  • #12
    browus
    Level 11  
    Zgadzam się z wami. To bardzo prawdobodobne. Tam płynie spory prąd. Chodziło mi też o wyeliminowania tego zwarcia, tak z doświadczenia. Wymiana przekaźnika czy grzałki, to jeszcze jest rozsądna inwestycja w starą pralkę. Dzięki!
  • #13
    domek22
    Level 17  
    Wymieniaj przekaźnik, klejące się styki to częsty problem.
  • #14
    browus
    Level 11  
    Wymieniłem przekaźnik (taki sam), zrobiłem dwa prania: 30°C i 60°C, ale gotuje dalej. Stare styki były bardzo czarne i wypalone.
  • #15
    domek22
    Level 17  
    Podczas prania możesz mierzyć napięcie na cewce przekaźnika sterującego grzałką. Jeśli napięcie cyklicznie nie pojawia się i znika(jest ciągle) to zacznij szukać usterki po drodze od przekaźnika do procesora. Pokusiłbym się jeszcze o pomiar spadku napięcia na NTC podczas nagrzewania wody.
  • #16
    agdrtv
    Level 16  
    Witam, a może w miejsce ntc potencjometr 20 k , za grzałkę żarówkę i jak przejdzie z namaczania do prania (po paru minutach od pobrania wody zacznie energiczniej kręcić bębnem i włączy grzałkę) schodzić stopniowo z 20k w dół i obserwować czy wogóle wyłącza grzałkę, pozdrow.
  • #17
    browus
    Level 11  
    Pomyślałem wczoraj, aby założyć sobie najpierw dwie lampki na przekaźnik - na cewkę i na grzałkę. Jak nie będą świecić razem, to poszukam dalej. Dzięki!
  • #18
    domek22
    Level 17  
    Jeśli wymieniłeś przekaźnik to poco jeszcze kombinujesz z lampkami?? Grzałka grzeje więc 230V jest. Teraz to kwestia tego czy moduł reguluje temperaturę. Mierz napięcie na cewce, potem ewentualnie na wyjściu procesora. Jeśli nie masz NTC na podmiankę to wstaw potencjometr jak sugeruje agdrtv.
  • #19
    browus
    Level 11  
    Nie zawsze ufam tym nowym częściom. Jaki opór powinien mieć NTC przy np. 50°C, to sobie go tak ustawie? Dobra już rozumiem, muszę poczekać, a potem schodzić i symulować wzrost temperatury.
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • #20
    domek22
    Level 17  
    Nie rozumiem nie ufasz nowemu przekaźnikowi to już jakaś paranoja. W chwili wolnego czasu poszukam tego modułu i napiszę gdzie dokładnie co pomierzyć.
  • #21
    browus
    Level 11  
    Będę ci bardzo wdzięczny. Na razie jestem zdezorientowany, bo napięcie na cewce tego przekaźnika jest cały czas i zacząłem wątpić czy to właściwy. Pozostałe trzy są zasilane zależnie od obrotów, więc pozostaje ten, który wymieniłem i chyba tylko sterowanie przekaźnikiem.
  • #22
    agdrtv
    Level 16  
    Witam, to kolego masz odpowiedź co jest uszkodzone, przekaźnik jest załączany przez procesor po drodze jakiś wzmacniacz prądowy (czytaj tranzystor), a więc szukaj w tej gałęzi uszkodzenia. Myślałem, że kumasz trochę elektronikę, w czym masz problem - idziesz od styków wykonawczych przekaźnika i patrzysz czy w ich obwodzie jest grzałka - albo odwrotnie. Większość przekaźników jest typowa 2 + 3 tam gdzie 2 zwarcie i rozwarcie tam gdzie 3 środkowy kotwiczka, 1, 3 sterowanie - mam nadzieję, że czaisz o co mi chodzi.

    Edit:
    Jak wysterowany kotwiczka zwiera z 1 jak brak zasilania cewki zwiera z 2 i myślę, że jaśniej już nie można. Przekaźnik od grzałki ma najszersze ścieżki przeważnie pocynowane w celu większej wytrzymałości na spory prąd jaki pobiera grzałka. Sorry za te uwagi po czasie, ale mam nadzieję, że napięcie -5V na procesor nie jest dla Ciebie zaskoczeniem, a to typowe rozwiązanie w tych modułach.
    pozdro
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • #23
    browus
    Level 11  
    Każda uwaga mile widziana. Kumam trochę elektronikę, tylko czsem robię za dużo rzeczy na raz. Prawdę mówiąc, to bardziej kumam na schemacie, ale do rzeczy:
    Ten przekaźnik widać na zdjęciu u góry prawy róg (ścieżki), to na 100% ten, tylko tak załączając się od razu robił mylne wrażenie jakby był od zasilania jakiegoś tam układu zaraz po przekręceniu gałki programatora.
    Jeden pin cewki idzie prosto do płytki procka, a drugi wygląda jak do zasilania/prostownika, z którego z resztą są zasilane pozostałe przekaźniki. Więc wyboru wielkiego nie ma? Jest jeszcze dioda między pinami.
  • #24
    agdrtv
    Level 16  
    Witam, kolego no skoro kumasz to ok, przekaźnik nie może być zasilany bezpośrednio z procesora bo pobiera za duży prąd. Prześledź dokładnie jego sterowanie - musi być gdzieś element pośredniczący między nimi, jeśli jest tam osobna płytka z procesorem i pamięcią to na 100% jest to tranzystorek SMD, prawdopodobnie uległ uszkodzeniu rezystor SMD podciągający jego bazę do masy albo do -5V, nie wiem jak to jest w tym konkretnym przypadku. Zatem szukaj dokładnie uszkodzeń w tych elementach, ten drugi pin idzie do tzw. gorącej masy - w stosunku do uziemienia pełne 230V AC, a dla procesora jest to +5V, dla prostownika o którym pisałeś 0V. Tak jak pisałem wcześniej w celu ochrony procesora zasilany jest ujemnym napięciem, a jego masa lokalna to -5V całego modułu, zwróć na to uwagę. Natomiast dioda - hm - skoro kumasz to na pewno wiesz po co jest, w każdym razie ona na pewno jest ok. (gdyby była uszkodzona, sytuacja byłaby odwrotna do aktualnej).

    Ewentualnie, gdyby miała rozwarcie, w krótkim czasie, padło by wszystko co jest w tej gałęzi, łącznie z procesorem. Nie wykluczam, że impuls uszkadzający elektronikę (jeśli tam jest jakieś uszkodzenie, a nie np. zimne luty czy fabrycznie walnięty element np. rezystor SMD) poszedł również za jej sprawą, a więc po skutecznej naprawie radziłbym ją również wymienić na nową.
  • #25
    browus
    Level 11  
    Dioda jest ok :) Na płytce jest tak jak piszesz: najpierw tanzystor, a potem rezystory. Obawiam się tylko, że ja już tego nie jestem w stanie naprawić samemu, za małe.
  • #26
    agdrtv
    Level 16  
    Jak masz lutownicę grzałkową z cienkim grotem to dasz radę, najpierw przelutuj wszystkie elementy wokól tranzystorka i daj znać czy pomogło
  • #27
    domek22
    Level 17  
    Witam.
    Jednak nie znalazłem identycznego modułu, ale bardzo podobny i to co pisze kolega agdrtv jest prawdą. Tylko zanim zaczniesz rozbebeszać ten moduł to warto by dokonać pomiarów tych elementów, ewentualnie ja robiłem jeszcze kiedyś tak, że podnosiłem bazę tranzystora i podawałem na nią napięcia zasilania procesora (piąta nóżka) jeśli przekaźnik klapnie to znaczy, że jest wszystko ok. Pozostaje wtedy już tylko stwierdzić uszkodzenie ATmegi :(, a to koniec. Warto jeszcze podstawić NTC, a potem wgłębiać się w elektronikę.
    Pozdrawiam.
  • #28
    krzys315
    Level 9  
    Odgrzeję kotleta :)

    U babci był niby fachowiec jak się później okazało :P Pralka Hoover VHDS 6123 - objawy - czasem grzeje wodę, a czasem nie. Po paru próbach "fachowiec" poddał się i powiedział, że nie opłaca się naprawiać pralki. Przed wyrzuceniem pralki stwierdziłem, że zaglądnę do niej i po otworzeniu modułu luźno latał przekaźnik od grzałki PB114024 oraz co widać na płytce PCB jest nie za dobrze, a podczas wylutowywania uszczerbał - uszkodził płytkę. Rozumiem, że punkt niebieski mogę połączyć z punktem żółtym? Gdzie mogę połączyć punkt czerwony - jest ścieżka wewnątrz płytki czy jak? Grzałka była wymieniana przeze mnie 3 lata temu i jest ok, czujnik temp też.
    Pralka Hoover VHDS6123D - brak napięcia na grzałce Pralka Hoover VHDS6123D - brak napięcia na grzałce
  • #29
    alekt77
    Level 38  
    krzys315 wrote:
    Rozumiem że punkt niebieski mogę połączyć z punktem żółtym

    Tak
    krzys315 wrote:
    Gdzie mogę połączyć punkt czerwony - jest ścieżka wewnątrz płytki czy jak??

    Nigdzie, ten styk przekaźnika nie jest wykorzystany (popatrz na rysunek przekaźnika na płytce od strony elementów). Przekaźnik pracuje w trybie załączania a nie przełączania w związku z tym jeden styk nie jest wykorzystywany.
  • #30
    krzys315
    Level 9  
    Spytam czy ktoś może mi pomóc w znalezieniu zamiennika tego przekaźnika PB114024? Znalazłem na forum, że można zastosować LMR1-24D, ale oba są ciężko dostępne. Czy któryś z tych można zastosować zamiennie:
    :arrow: Link
    :arrow: Link
    :arrow: Link
    https://mselektronik.pl/przekazniki/elektromagnetyczne/mocy/hf33f-024-zs
    https://mselektronik.pl/przekazniki/elektromagnetyczne/mocy/hf3ff-024-1zs
    https://mselektronik.pl/przekazniki/elektromagnetyczne/mocy/g5le-1-24