Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

pralka Hoover VHDS6123D - brak napięcia na grzałce

ufo78 10 Lut 2013 23:00 8001 26
  • #1 10 Lut 2013 23:00
    ufo78
    Poziom 7  

    Witam,

    Pół roku temu wymieniałem przepaloną grzałkę w pralce Hoover VHDS6123D gdyż nie grzała wody, ostatnio znowu przestała grzać i okazało się po sprawdzeniu, że grzałka jest ok, NTC też ok, hydrostat przepuszcza a na grzałce nie pojawia się napięcie. Po wyjęciu modułu okazało się, że osmolone są układ IC101 (Viper12A) i dioda DR101. Pralka uruchamia się i pierze, jedynie nie grzeje wody. Czy ktoś miał taki przypadek? Czy ktoś miał taki przypadek i może podpowiedzieć czy wymiana układu i diody rozwiąże sprawę?
    Czy ktoś ma schemat tego modułu (invensys 1/475540/BC)?
    Układ znalazłem ale nie wiem co to za dioda DR101.
    Może ktoś ma cały moduł do sprzedania?

    Pomoże ktoś?

    pralka Hoover VHDS6123D - brak napięcia na grzałce pralka Hoover VHDS6123D - brak napięcia na grzałce

    2 26
  • Relpol
  • #2 11 Lut 2013 06:38
    władziowek
    Poziom 18  

    Zostaw w spokoju Vipera, sprawdź przekaźnik grzałki, okablowanie.

    0
  • Relpol
  • #3 11 Lut 2013 08:22
    ufo78
    Poziom 7  

    Okablowanie grzałki oraz NTC sprawdziłem i same przewody są ok. Napięcie nie pojawia się na zaciskach modułu. Czyli zostaje ewentualnie ten przekaźnik.
    Czy uda mi się go jakoś sprawdzić domowym sposobem bez zasilacza?
    Zastanawiałem się czy nie spróbować go przelutować, żeby wykluczyć zimny lut...

    0
  • #4 17 Maj 2013 22:20
    browus
    Poziom 10  

    Udało się problem rozwiązać?

    Mam identycznie okopconą płytkę z dwóch stron, tylko wydaje mi się, że to mogą być kondensatory? Objaw jest taki, że grzałka grzeje cały czas na maksa. Czujnik i grzałka pomierzone, są ok. Przekaźnik jest rozwarty. Chyba, że jak się grzałka rozgrzeje, to zwiera gdzieś :?:

    Macie jakieś sugestie?

    0
  • #5 18 Maj 2013 19:20
    kruszyna 2
    Poziom 17  

    Proponuję zacząć od układu hydrostatu elektronikę zostawić na koniec

    0
  • Pomocny post
    #6 19 Maj 2013 00:02
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    browus napisał:
    Objaw jest taki, że grzałka grzeje cały czas na maksa. Czujnik i grzałka pomierzone, są ok. Przekaźnik jest rozwarty.

    Jeśli prawdą jest jak napsałeś ,że grzałka grzeje mimo rozwartego przekażnika , to może jest zwarcie spirali grzejnej do masy lub kabel zasilajęcy grzałkę ma gdzieś przywarcie do obudowy . Jeśli nie ma na zasilaniu bezpiecznika różnicowoprądowego , to taki scenariusz jest możliwy .

    0
  • #7 19 Maj 2013 10:00
    browus
    Poziom 10  

    Hydrostat czyściutki, membrana jak nowa, działa.

    Trochę skłamałem tzn. zdarza się to podczas prania, ale nie za każdym razem. Ustawiam program na 40C, a woda jest gotująca. Myślę, żeby w takim przypadku:
    1) natychmiast sprawdzić grzałkę na zwarcie do uziemienia lub
    2) podłączyć sygnalizację do pustego pinu na przekaźniku lub
    3) podłączyć pralkę przez różnicówkę :) i po wyłączeniu pkt.1

    0
  • #8 19 Maj 2013 23:18
    agdrtv
    Poziom 15  

    Witam, ufo78 i browus, za dużo kombinujecie i za bardzo chcecie błysnąć wiedzą techniczną , co to znaczy Hydrostat czyściutki, membrana jak nowa, działa. kolego rozbierałeś hydrostat to możesz go wyrzucić - jeśli pralka normalnie nabiera wody są rewersy to hydrostat jest napewno sprawny - jeśli są na nim jakieś konektory o większej mocy to sterowanie pompą w razie przepełnienia pralki a nie grzałką - to nie stary polar w którym grzałka była załączana przez min hydrostat. Czujnik i grzałka pomierzone, tzn konkretnie jakie wartości w jakiej temperaturze - odnosi się do ntc, przekaźnika się nie sprawdza tylko podstawia identyczny, itp, itd, pozdro

    Dodano po 9 [minuty]:

    Ciekaw jestem jak kolega sprawdził że przekaźnik jest rozwarty przy pracującym module, po drugie nowoczesne pralki grzeją wodę cyklicznie z przerwami i nie od razu po rozpoczęciu programu prania

    0
  • #9 20 Maj 2013 11:02
    browus
    Poziom 10  

    Nie widze potrzeby błyskać wiedzą techniczną, stać mnie na nową pralkę :)
    Kazali sprawdzić hydrostat, to sprawdziłem, wyczyściłem styki, założyłem i zrobiłem pranie i jestem zadowolony. Poziom wody jest taki jak był. Mogę oczywiście opisać w szczegółach jak wylała pralka wodę do małego zlewu i było tyle samo, jak rezystancja NTC w temperaturze 25C wynosiła 20k, po nalaniu nań wody z czajnika malała, jak zimna grzałka na zakresie 2M nie wykazuje zwarcia do masy i posiada opór 28 Omów. Przekaźnik przełącza się pomiędzy pinem grzałki a pustym pinem. Możesz tam podłączyć woltomierz albo np. lampę w salonie.

    Reasumując:
    Zdarzyło się, że zagotowała wodę dwa razy podczas prania niepotrzebnie, a kondensatory i dioda, wyglądają identycznie jak u autora, stąd pytanie:

    Czy i jak rozwiązał problem?

    Albo wadliwy moduł źle steruje grzałką, albo grzałka się sama "steruje" do masy, albo bardziej doświadczeni koledzy znają jeszcze jakieś sztuczki?

    Kolega agdrtv co wnosi swoim postem?

    0
  • #10 20 Maj 2013 11:47
    agdrtv
    Poziom 15  

    Witam, wreszcie konkrety, czyli grzałka raczej sprawna i ntc również, samoistne załączanie grzałki do uziemienia jest mało prawdopodobne, jeśli masz nowoczesną inst. w mieszkaniu to odrazu wywalałaby róźnicówka, stawiałbym na nadpalone styki w przekaźniku, podczas pracy roxgrzewają się do bardzo wysokiej temp. i następuje ich sklejenie, dlatego niewysterowany przekaźnik może cały czas grzać wodę mimo braku sygnału z procka, jeśli nie masz takiego przekaźnika to zamień go miejscem z którymś przekaźnikem od rewersu, parametry mają identyczny i rozkład wyprowadzeń również, pozdrawiam

    0
  • #11 20 Maj 2013 18:57
    Volt-rom
    Poziom 13  

    agdrtv może mieć rację. Klejące się styki przekaźnika powodują, ze prąd podawany był na grzałkę, nawet gdy powinien rozewrzeć, Teraz styki uległy takiemu uszkodzeniu, że już nie łączą.

    0
  • #12 20 Maj 2013 20:12
    browus
    Poziom 10  

    Zgadzam się z wami. To bardzo prawdobodobne. Tam płynie spory prąd. Chodziło mi też o wyeliminowania tego zwarcia, tak z doświadczenia. Wymiana przekaźnika czy grzałki, to jeszcze jest rozsądna inwestycja w starą pralkę. Dzięki!

    0
  • #13 22 Maj 2013 21:25
    domek22
    Poziom 17  

    Wymieniaj przekaźnik, klejące się styki to częsty problem.

    0
  • #14 01 Cze 2013 21:21
    browus
    Poziom 10  

    Wymieniłem przekaźnik (taki sam), zrobiłem dwa prania: 30C i 60C, ale gotuje dalej :cry:
    Stare styki były bardzo czarne i wypalone.

    0
  • #15 01 Cze 2013 22:45
    domek22
    Poziom 17  

    Podczas prania możesz mierzyć napięcie na cewce przekaźnika sterującego grzałką. Jeśli napięcie cyklicznie nie pojawia się i znika(jest ciągle) to zacznij szukać usterki po drodze od przekaźnika do procesora. Pokusiłbym się jeszcze o pomiar spadku napięcia na NTC podczas nagrzewania wody.

    0
  • #16 02 Cze 2013 08:41
    agdrtv
    Poziom 15  

    Witam, a może w miejsce ntc potencjometr 20 k , za grzałkę żarówkę i jak przejdzie z namaczania do prania (po paru minutach od pobrania wody zacznie energiczniej kręcić bębnem i włączy grzałkę) schodzić stopniowo z 20k w dół i obserwować czy wogóle wyłącza grzałkę, pozdrow.

    0
  • #17 02 Cze 2013 09:01
    browus
    Poziom 10  

    Pomyślałem wczoraj, aby założyć sobie najpierw dwie lampki na przekaźnik - na cewkę i na grzałkę. Jak nie będą świecić razem, to poszukam dalej. Dzięki!

    0
  • #18 02 Cze 2013 09:10
    domek22
    Poziom 17  

    Jeśli wymieniłeś przekaźnik to poco jeszcze kombinujesz z lampkami?? Grzałka grzeje więc 230V jest. Teraz to kwestia tego czy moduł reguluje temperaturę. Mierz napięcie na cewce, potem ewentualnie na wyjściu procesora. Jeśli nie masz NTC na podmiankę to wstaw potencjometr jak sugeruje agdrtv.

    0
  • #19 02 Cze 2013 09:12
    browus
    Poziom 10  

    Nie zawsze ufam tym nowym częściom. Jaki opór powinien mieć ntc przy np. 50c, to sobie go tak ustawie?

    EDIT: dobra już rozumiem, muszę poczekać, a potem schodzić-symulować wzrost temperatury.

    0
  • #20 02 Cze 2013 09:27
    domek22
    Poziom 17  

    Nie rozumiem nie ufasz nowemu przekaźnikowi to już jakaś paranoja. W chwili wolnego czasu poszukam tego modułu i napiszę gdzie dokładnie co pomierzyć.

    0
  • #21 02 Cze 2013 11:38
    browus
    Poziom 10  

    Będę ci bardzo wdzięczny. Na razie jestem zdezorientowany, bo napięcie na cewce tego przekaźnika jest cały czas i zacząłem wątpić czy to właściwy. Pozostałe trzy są zasilane zależnie od obrotów, więc pozostaje ten, który wymieniłem i chyba tylko sterowanie przekaźnikiem.

    0
  • #22 03 Cze 2013 08:48
    agdrtv
    Poziom 15  

    Witam, to kolego masz odpowiedź co jest uszkodzone, przekaźnik jest załączany przez procka po drodze jakiś wzmacniacz prądowy - czytaj tranzystor - więc szukaj w tej gałęzi uszkodzenia, pozdro

    Dodano po 9 [minuty]:

    Myślałem,że kumasz trochę elektronikę, w czym masz problem - idziesz od styków wykonawczych przekaźnika i patrzysz czy w ich obwodzie jest grzałka - albo odwrotnie. Większość przekaźników jest typowa 2 + 3 tam gdzie 2 zwarcie/ rozwarcie tam gdzie 3 środkowy kotwiczka, 1,3 sterowanie - mam nadzieję że czaisz o co mi chodzi, pozdro

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jak wysterowany kotwiczka zwiera z 1 jak brak zasilania cewki zwiera z 2 - myślę że jaśniej już nie można, pozdro

    Dodano po 6 [minuty]:

    przekaźnik od grzałki ma najszersze ścieżki przeważnie pocynowane w celu większej wytrzymałości na spory prąd jaki pobiera grzałka

    Dodano po 10 [minuty]:

    Sorry za te uwagi po czasie ale mam nadzieję że napięcie -5v na procka nie jest dla Ciebie zaskoczeniem - to typowe rozwiązanie w tych modułach

    0
  • #23 03 Cze 2013 11:14
    browus
    Poziom 10  

    Każda uwaga mile widziana. Kumam trochę elektronikę, tylko czsem robię za dużo rzeczy na raz. Prawdę mówiąc, to bardziej kumam na schemacie, ale do rzeczy:
    Ten przekaźnik widać na zdjęciu u góry prawy róg (ścieżki), to na 100% ten, tylko tak załączając się od razu robił mylne wrażenie jakby był od zasilania jakiegoś tam układu zaraz po przekręceniu gałki programatora.
    Jeden pin cewki idzie prosto do płytki procka, a drugi wygląda jak do zasilania/prostownika, z którego z resztą są zasilane pozostałe przekaźniki. Więc wyboru wielkiego nie ma? Jest jeszcze dioda między pinami.

    0
  • #24 03 Cze 2013 14:06
    agdrtv
    Poziom 15  

    Witam, kolego no skoro kumasz to ok, przekaźnik nie może być zasilany bezośrednio z rocka bo obiera za duży prąd, prześledź dokładnie jego sterowanie - musi być gdzieś element pośredniczący między nimi, jeśli jest tam osobna płytka z prockiem i pamięcią to na 100% jest to tranzystorek smd, prawdopodobnie uległ uszkodzeniu rezystorek smd podciągający jego bazę do masy albo do -5v, nie wiem jak to jest w tym konkretnym przypadku, także szukaj dokładnie uszkodzeń w tych elementach, ten drugi pin idzie do tzw gorącej masy - w stosunku do uziemienia pełne 230v AC, - dla procka jest to +5V, dla prostownika o którym pisałeś 0v, tak jak pisałem wcześniej w celu ochrony procek zasilany jest ujemnym napięciem - jego masa lokalna to -5V całego modułu, zwróć na to uwagę, natomiast dioda - hm - skoro kumasz to na pewno wiesz po co jest , w każdym razie ona na pewno jest ok (gdyby była uszkodzona, sytuacja byłaby odwrotna do aktualnej)pozdrawiam

    Dodano po 32 [minuty]:

    Ewentualnie, gdyby miała rozwarcie, w krótkim czasie, padło by wszystko co jest w tej gałęzi, łącznie z prockiem

    Dodano po 5 [minuty]:

    Nie wykluczam że impuls uszkadzający elektronikę (jeśli tam jest jakieś uszkodzenie a nie np. zimne luty czy fabrycznie walnięty element np. rezystorek smd) poszedł również za jej sprawą więc po skutecznej naprawie radziłbym ją również wymienić na nową

    0
  • #25 03 Cze 2013 15:42
    browus
    Poziom 10  

    Dioda jest ok :) Na płytce jest tak jak piszesz: najpierw tanzystor, a potem rezystory. Obawiam się tylko, że ja już tego nie jestem w stanie naprawić samemu, za małe.

    0
  • #26 03 Cze 2013 16:03
    agdrtv
    Poziom 15  

    Jak masz lutownicę grzałkową z cienkim grotem to dasz radę, najpierw przelutuj wszystkie elementy wokól tranzystorka i daj znać czy pomogło

    0
  • #27 03 Cze 2013 21:43
    domek22
    Poziom 17  

    Witam nie znalazłem identycznego modułu ale bardzo podobny i to co pisze kolega agdrtv jest prawdą. Tylko zanim zaczniesz rozbebeszać ten moduł to warto by dokonać pomiarów tych elementów, ewentualnie ja robiłem jeszcze kiedyś tak, że podnosiłem bazę tranzystora i podawałem na nią napięcia zasilania procesora(piąta nóżka) jeśli przekaźnik klapnie to znaczy, że jest wszystko ok. Pozostaje wtedy już tylko stwierdzić uszkodzenie ATmegi :( a to koniec. Warto jeszcze podstawić NTC a potem wgłębiać się w elektronikę.
    Pozdrawiam.

    0