Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat ładowarki USB z przetwornicą

CB17 24 Cze 2013 23:36 6060 13
  • #1 24 Cze 2013 23:36
    CB17
    Poziom 7  

    Witam.
    Chciałbym zbudować ładowarkę rowerową na USB z wykorzystaniem przetwornicy step up/down S7V7F5.Źródłem byłoby dynamo 3W znajdujące się w piaście.Stworzyłem taki oto schemat, jednak nie wiem jak dobrać pojemność kondensatora i gdzie umieścić rezystor (oraz jaką wartość powinien mieć).
    Przetwornica działa w zakresie 2,7V do 11,8V, jakie zabezpieczenie powinienem zastosować przed przekroczeniem maksymalnej wartości? Czytałem że dynamo generuje duże napięcia przy braku obciążenia.
    Schemat ładowarki USB z przetwornicą

    0 13
  • #3 25 Cze 2013 15:49
    CB17
    Poziom 7  

    Dzięki za odpowiedź.
    Ze względu na to, że podczas jazdy trzeba się co jakiś czas zatrzymać lub zwolnić do zera wypadało by zastosować jakieś podtrzymywanie, bo przerywanie procesu ładowania co kilkanaście minut dla akumulatora raczej korzystne nie jest.Pomyślałem by zastosować 4 lub 3 baterie AA, które po spadku prędkości poniżej wymaganego minimum zasilały by przetwornice.Niestety nie mam pomysłu jak można by to zrealizować, jedyne co mi przychodzi do głowy to sterowanie za pomocą przekaźnika.Gdy napięcie z dynama było by odpowiednio wysokie, przekaźnik załączył by się rozwierając gałąź z bateriami.Gdy rower zwolni tak, że napięcie dla przekaźnika będzie zbyt niskie, obwód zostanie zamknięty.Jeśli mógłby ktoś podrzucić rozwiązanie bez stosowania przekaźnika/tranzystorów to byłbym bardzo wdzięczny.
    Schemat ładowarki USB z przetwornicą

    0
  • Pomocny post
    #4 25 Cze 2013 16:20
    speedy9
    Pomocny dla użytkowników

    Nie potrzebujesz przekaźnika, zrób tak:

    Schemat ładowarki USB z przetwornicą

    Rezystor daj 62Ω/1W. W ten sposób akumulatory będą się ładowały podczas jazdy dopuszczalnym prądem. Diody daj Shottky. A, i akumulatory muszą być 3, najlepiej AAA (gabaryty), o pojemności powiedzmy 800mAh każdy.

    1
  • #5 25 Cze 2013 19:03
    CB17
    Poziom 7  

    Poszperałem i znalazłem rezystory 5,5Ω, 39Ω i 18,5Ω.Rozumiem że po połączeniu ich szeregowo nie będzie żadnej różnicy niż gdybym dał pojedynczy rezystor?
    Kolejna sprawa - diody.Niestety jedyne jakie mam to 1N4148, nadają się czy nie?

    0
  • #6 25 Cze 2013 19:45
    speedy9
    Pomocny dla użytkowników

    Te diody się nie nadadzą, spalą się, bo prąd będzie większy niż 200mA, a tyle one wytrzymują. Polecam 1N5817. Jaką moc mają te Twoje rezystory? Jeśli będziesz je łączył, to ten 39Ω powinien mieć 0,5W. Te elementy kosztują grosze, więc lepiej kup odpowiednie.

    0
  • #7 25 Cze 2013 20:21
    CB17
    Poziom 7  

    Nie chodzi tyle o cenę co o dostępność, w promieniu 30 km albo i więcej nie ma żadnego sklepu elektronicznego.
    Nie pomogło by może użycie dwóch diod zamiast jednej i połączenie ich równolegle?
    Mocy rezystorów nie znam bo mam je z jakichś starych układów, ale 39Ω sądząc po gabarytach te 0.5W powinien mieć.

    #
    Znalazłem w zasilaczu 2 diody 1N4937, po podłączeniu miernika i ustawieniu na testowanie diod z jednej strony wyświetla się 1, a przy odwrotnym podłączeniu 387.Czy te diody nadają się do tego układu?Parametry jakie znalazłem:

    Code:

        URRM 600 V
        IF 1 A
        UF 1,2 V


    Wybacz za te serie pytań :D

    0
  • #9 26 Cze 2013 09:51
    speedy9
    Pomocny dla użytkowników

    A możesz jaśniej, o jakim, za wysokim napięciu mówisz?

    [EDIT]
    Poczytałem więcej i faktycznie w dynamie mogą wystąpić bardzo wysokie napięcia na wyjściu. Bez obciążenia. A tutaj obciążenie będzie. Akumulatorki, które będą ładowane przez rezystor będą stanowiły stałe obciążenie. W zależności od modelu dynama mogą jednak wciąż wystąpić zbyt wysokie napięcia na wyjściu (trzeba by nieźle pedałować;) ), więc tak jak Kolega powyżej napisał dla pewności można zastosować zabezpieczenia przed zbyt wysokim napięciem. Moim zdaniem wystarczy dioda Zenera 11V 5W za mostkiem.

    Mam mieszane odczucia co do strony podanej przez Dar.El. Podłączają tam LEDa bezpośrednio za mostkiem, za chwilę mówią o podłączeniu kondensatora na napięcie 4V i ładowaniu go do napięcia 100V...
    Chyba lepiej tutaj poczytać: http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/

    0
  • #10 11 Lip 2013 10:28
    CB17
    Poziom 7  

    Mam już wszystkie potrzebne elementy.
    Czy taki układ będzie prawidłowy?
    C1 - 3300uF 25V
    D1,D2 - 1N5817
    D3 - 1N5348B 5W 11V
    R1,R2 - 150Ω równolegle połączone
    Schemat ładowarki USB z przetwornicą
    Dar.El dzięki za link.

    0
  • #12 11 Lip 2013 12:54
    Quarz
    Poziom 43  

    speedy9 napisał:
    Diodę Zenera daj od razu za mostkiem.
    A nieprawnie dobrana (dioda Zenera) pójdzie z dymem jak podłączy naładowany akumulator, a również wtedy, kiedy wartość napięcia przemiennego zasilającego mostek będzie za duża - popatrz:
    Schemat ładowarki USB z przetwornicą

    0
  • #13 12 Lip 2013 13:16
    CB17
    Poziom 7  

    Przetestowałem układ i napięcie z dynama przy normalnej jeździe jest za duże, nie mówiąc już o większych prędkościach.Sprawdzałem bez podłączonej przetwornicy (jako obciążenie dałem same baterie).
    Znalazłem stabilizator 7805 który można zasilać napięciem do 35V, więc trochę przerobiłem układ.Teraz źródło będzie zmieniane ręcznie za pomocą przełącznika umieszczonego na kierownicy.
    Może niezbyt wygodne rozwiązanie ale z funkcji ładowania będę korzystał rzadko i to głównie na dłuższych trasach, gdzie nie trzeba co chwilę się zatrzymywać.Jeśli chodzi o oświetlenie to nie potrzebuję podtrzymania napięcia.
    Zasada działania:
    W stanie początkowym podwójny przycisk S2 zwiera obwód dla żarówki (dynamo nie powinno chodzić bez obciążenia) i rozwiera obwód stabilizatora.Jeśli chcemy zamiast lampki mieć ładowarkę, przełączamy przycisk S2, a za pomocą przycisku S1 wybieramy źródło.
    Schemat ładowarki USB z przetwornicą

    0
  • #14 12 Lip 2013 13:46
    Quarz
    Poziom 43  

    CB17 napisał:
    Przetestowałem układ i napięcie z dynama przy normalnej jeździe jest za duże, nie mówiąc już o większych prędkościach.Sprawdzałem bez podłączonej przetwornicy (jako obciążenie dałem same baterie).
    Znalazłem stabilizator 7805 który można zasilać napięciem do 35V, więc trochę przerobiłem układ.Teraz źródło będzie zmieniane ręcznie za pomocą przełącznika umieszczonego na kierownicy.
    Może niezbyt wygodne rozwiązanie ale z funkcji ładowania będę korzystał rzadko i to głównie na dłuższych trasach, gdzie nie trzeba co chwilę się zatrzymywać.Jeśli chodzi o oświetlenie to nie potrzebuję podtrzymania napięcia.
    Zasada działania:
    W stanie początkowym podwójny przycisk S2 zwiera obwód dla żarówki (dynamo nie powinno chodzić bez obciążenia) i rozwiera obwód stabilizatora.Jeśli chcemy zamiast lampki mieć ładowarkę, przełączamy przycisk S2, a za pomocą przycisku S1 wybieramy źródło.
    Schemat ładowarki USB z przetwornicą
    I tak jest poprawnie...

    0