Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napięcie ładowania w motocyklu Yamaha XJ600

04 Mar 2005 17:21 15750 38
  • Poziom 13  
    Witam!!
    Mam problem z napięciem ładowania,które znacznie wykracza poza granice ogólnie przyjęte, tj. sięga 17,5V. Temat dotyczy motocykla Yamaha XJ600. Z tego co wiem, siedzi tam alternator samowzbudny. Czy i co można zaradzić na taka usterkę? Czy da rade zastosować regulator napięcia np. z poloneza,czy czegoś podobnego?
    Dysponuje schematem instalacji elektrycznej w tym motocyklu,wiec jeśli to może pomoc, podeśle na maila.
    Pozdrawiam,
    Robakkk
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Niestety nie można stosować regulatorów samochodowych. taki regulator nie miałby jak regulowac napięcia, bo wzbudzenie jest magnesem stałym. Te alternatory konstrukcją bardziej przypominają dynamio rowerowe. Regulatory do motocykli to dość ciężka sprawa. Najlepiej kupić sprawną używkę. Są ludzie, którzy dorabiają takie regulatory na zamówienie. Ponoć w środku siedzą tyrystory.
  • Poziom 13  
    Ale czy przyczyną może być jedynie regulator?
    A jesli nie,to gdzie jeszcze nalezaloby szukac przyczyny i od czego zaczac??
  • Poziom 19  
    robak zap;odaj ten schemat instalacji to może coś się bardziej wyjaśni
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Oj nieładnie. Chcesz pomocy, a ustalasz prowizję dla pobrania pliku, kóry ma tą pomoc umożliwić.
  • Poziom 13  
    Przepraszam!! Zapędziłem się.
    Juz wszystko naprawione:)
  • Poziom 19  
    z tego co widze to alternator "42" jest podłączony do jakie tajemniczej kostki "39" a poitem jednym przewodem idzie przez bezpiecznik na aku i jeszcze znowu przez jakąś tajemnicza kostke do jakiegos pudełka "20"
    i tu przydały by się opisy co poszczegulne numerki oznaczają także jak możesz to je zamieść bo bez opisu co dany kwadracik soba reprezentuje to niewiele da się z tego schematu odczytać ew jak by się dało to lekko lepszy skan żeby było widac jakie sa tam malunki na tych kostkach wszystkich :)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Dodaj tu opis poszzcególnych podzespołów. To coś o numerze 20 to jakis przełącznik z tabelą położeń (tak zazwyczaj podają).
    To 39 to najprawdopodobniej regulator napięcia, który u ciebie padł. Już na pierwszy rzut oka widać że żaden samochodowy się nie nada, bo altek nie ma uzwojenia wzbudzenia. A to pojedyncze wyjście, które idzie na bezpiecznik i wyłącznik to główne zasilanie z alternatora.
  • Poziom 13  
    Sprawa wyglada tak:
    1. Nie mam lepszego skana,ani nic wiecej
    2. Tajemnicza kostka "39" to ten R/R, czyli regulator i prostownik
    3. Przełacznik z tabelą położeń to poprostu stacyjka :)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Jeśli faktycznie padnięty jest regulator to do wymiany. Często ulega on awarii z powodu uszkodzenia uzwojeń alternatora, które ulegają przegrzaniu i dostają zwarć międzyzwojowych. Wtedy każdy regulator pali się jak suche siano.
  • Poziom 19  
    no to masz teraz już tylko albo walnięty regulator z przyczyn "naturalnych"( poprostu przyszedł na niego czas :P ) a jak nie to to znaczy że stojan jest uszkodzony i jedyne rozwiązanie to naprawa (czyt.przewinięcie ) albo wymiana na sprawny no i oczywiście wymiana regulatora na działający bo ten jeżeli podaje 17 V to napewno jest juz do niczego bo 17 V to może byc napięcie jakie max alternator jest wstanie z siebie wydobyć i regulator ma za zadanie ju zmniejszyć do 14,4 V
  • Poziom 24  
    A czy przy włączonym oświetleniu też tak ma 17,5V czy już normalnie , alternatory a dokładnie regulatory motocyklowe wymagają sztucznego obciążenia aby działać poprawnie , stosuje się opornik ceramiczny na ok 7 ohm a wat zależy od mocy alternatora. Jeśli padł ci ten opornik ,a to się często dzieje , może wtedy szaleć regulator . Sprawdź też czy wszystkie uzwojenia nie są przerwane i czy czy nie są zwarte , najlepiej przez żarówkę ok 5W podłączasz kolejne uzwojenia do 12 V i sprawdzasz czy świeci a śrubokrętem czy "magnesuje" ( przy zwartych uzwojeniach wyraźnie jest słabiej lub wogóle nie ma efektu) Trzeba jeszcze sprawdzić podłączenie masy do silnika ( najlepiej na czas eksperymentów połączyć tymczasowo obudowe silnika z masą akumulatora - nie karoserii, ramy)
    Jak już stwierdzisz że alternator od strony uzwojeń jest ok. to pozostaje wymiana regulatora. Pomiary miernikiem uzwojeń mało ci dadzą bardzo małe opory .
  • Poziom 13  
    Pomiary uzwojen faktycznie na niewiele sie zdaja- wiem tylko ze uzwojenia sa cale. Wszystkie maja ta sama rezystancje.
    Tak sie sklada,ze napiecie zmienne jakie wychodzi z poszczegolnych faz(miedzyfazowe) przy 4000obr/min.ma na wszystkich wartosc dokladnie taka sama,czyli ok. 68-70V,oczywiscie zmiennego. Mysle wiec,ze alternator jest OK,bo czytalem w manualu od innego moto z takim samym alternatorem,ze tak wlasnie powinno byc.
    Co do napiecia z obciazeniem i bez jest taka sama wartosc!!
  • Poziom 19  
    no to pozostaje przaktycznie tylko regulator czyli "39" na schemacie i trzeba go sprawdzić i naprawić chyba że jest nierozbieralny to wymienić na dobry
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Spróbuj jeszcze wrzucić na forum pytanie o schemat regulatora. Mi sie kidys odezwał jakiś gościu, ale miał straszną laergie na pytania i był jakis dziwnie arogancki. Schematu udostępnic nie chciał, ale sprzedać gotowy, za jak to napisał "rozsądne pieniądze". Miałem go na privie, ale mnie wkurzył, to go wykasowałem.
    Popytaj jeszcze na: http://www.forum.motocyklistow.pl
  • Poziom 13  
    Regulator jest nierozbieralny!
    ...za to wszedlem w posiadanie schematów regulatora- co o tym myslicie??
    Ma szanse to dzialac?
    I na jakiej zasadzie ustala sie w tym ukladzie napiecie stale o okreslonej wartosci(nap.ladowania)??
    Aaa-i teraz apel do anglistow i germanistow;) : moze jest ktos,kto bylby to w stanie przetlumaczyc mozliwie wiernie(i kompletnie) na nasz jezyk ojczysty??...zwlaczsza czesc niemiecka!!
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    kombinuj. wygląda obiecująca. Bo to w końcu regulatory "stratne". To co ponad wymagane napięcie - w kosmos. Skąd zdobyłeś te schematy i czy masz więcej? jeśli tak, to zapodaj.
  • Poziom 19  
    ten pierwszy plik mimo tego że jest po niemiecku nie powinien sprawić zadnych trudności jerzeli masz pojęcie o czytaniu rysunków układó elektr.
    i nawet masz ze wszystkimi wymiarami rozmieszczenie elementów na płytce takrze nic tylko wykonać układ i wstawić zamiast tego co jest :D

    a jeden i drugi w sumie jest podobny i tak samo działa tylko że pierwszy jest na układach scalonych a drugi na tyrystorach
    ale robił bym ten pierwszy bo wszystko jest dokładnie opisane jak co wykonac a w drugim mamy tylko schemat i trzeba by samemu płytke kombinować :/
  • Poziom 13  
    Wszystko OK, tylko ze ten po angielsku ma regulacje napiecia ladowania.
    Poza tym oba sa chyba na tyrystorach...tak wg mnie!
    Podobnych schematow wiecej nie mam,a te dostalem.
    Powiedzcie-skoro te uklady sa prawie takie same-dlaczego sklaniacie sie ku temu niemieckiemu?
    Nie znam niemieckiego ni dudu:(
    No i ma wyjscie "monitor",ktory chyba jest napieciem odniesienia...tak??
  • Poziom 13  
    A teraz troche z rzeczywistosci krajowej:
    Nie ma w sklepach(u mnie w miescie), ani w katalogach potrzebnego do zmontowania calosci 2N6507,wiec chyba nie podzialam:(
    ...a wszystko szlo tak pieknie:/
  • Poziom 13  
    A czy jeszcze cos,procz napiecia 400V i pradu 25A jest tu istotne??
  • Poziom 24  
    Zamiennik do tego 2N6507
    TYRYSTOR BT152-600R 25A 600V ale po co coś zamieniać jak
    2n6507 na www.tme.pl kosztuje 5zł
  • Poziom 13  
    Jaka jest różnica między BT152-600R a BT152-600 bez "R".
    Poważnie zastanawiam się nad tym elementem,bo jest sporo tańszy i latwiej dostepny...u mnie na miejscu,tylko nie wiem,o co chodzi z tym R.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    R to odwrotna polaryzacja, czyli odwrócenie wyprowadzeń. Zależnie od tego co masz na radiatorze w który element jest wkręcony.
  • Poziom 13  
    zlozylem to na BT152!!
    Efekt-Bardzo grzeje sie jeden z tyrystorow,dwa pozostale zimne.
    Mostek 3-fazowy 35A/1600V- dwa wyjscia sie grzeja...te od zimnych tyrystorow,a trzecie jest zimne. napiecie ladowania ok.16V
    Co z tym fantem?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Sprawdż jeszcze raz elementy i połaczenia. Nastepnie pozamieniaj miejscami i obserwuj, czy grzanie występuje w tej samej gałęzi układu, czy jest zależne od połaczenia z uzwojeniami. Jeśli Nagrzewanie elementów związane jest z połączeniem z alternatorem, to najprawdopodobniej walnięte masz uzwojenia.
  • Poziom 13  
    Na chwile obecna wiem tyl,ze grzanie sie elementow wynika z tego,ze caly nadmiar energii wytracany jest w postaci ciepla.
    W zasadzie uklad chodzi-musze tylko poszukac mocniejszego mostka,bo ten,ktory mam sie przegrzewa.
    I jest jeden temat jeszcze-ja podniesc o ok. 1-1,5V napiecie ladowanai w tym ukladzie?
    Obecnie bez obciazenia laduje ok. 13,5V a z obciazaeniem(swiatla,itp.) 12,5V,co jest wynikiem troche za niskim.
    Prosze o rady.