Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Różnica w silnikach 3-fazowych 230/400 i 400/690

K4ptur 17 Sep 2014 14:56 36693 18
  • #1
    K4ptur
    Level 10  
    Witam. Chciałbym się dowiedzieć jaka jest rożnica w silnikach trójfazowych, w których napięcie znamionowe wynosi 230/400 i 400/690 w zależności od podłączenia gwiazda czy trójkąt. Zastanawia mnie też skąd to napięcie 690V skoro międzyfazowe wynosi 400V, więc jakim napięciem jest to 690V?
  • Helpful post
    #2
    zibo50
    Level 17  
    Fazowe to 400V, a między fazowe to Pierwiastek z 3 * 400 = 690V. Różnica pomiędzy tymi silnikami polega na odpowiedniej ilości uzwojeń, a w szczególności jakie napięcie musi wytrzymać izolacja uzwojeń.
  • Helpful post
    #3
    fuutro
    Level 43  
    Jak by nie patrzeć, silnik z uzwojeniami na 230V będzie pracował tylko w połączeniu w gwiazdę, natomiast ten z uzwojeniami 400V zarówno w gwiazdę jak i trójkąt (napięcie międzyfazowe na cewce).
  • #5
    lesławek
    Level 32  
    No to tak: Każda cewka w silniku 230/400 jest na napięcie 230V, takiego silnika nie wolno połączyć w trójkąt przy zasilaniu z naszej sieci ponieważ się spali, więc dla takiego silnika jedyne prawidłowe połączenie to gwiazda. Natomiast w silniku 400/690 każda cewka jest na napięcie 400V i taki silnik może zostać połączony w trójkąt. Może też być sterowany przełącznikiem trójkąt gwiazda przy rozruchu, jednak dla takiego silnika praca w gwieździe oznacza 3-krotnie mniejszą moc, tak więc nie wolno takiego silnika zostawić w gwieździe, bo przy obciążeniu momentem znamionowym utknie i tez się spali na skutek braku chłodzenia.

    Przełącznik trójkąt gwiazda? Chyba gwiazda trójkąt... [Łukasz]
  • #6
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    lesławek wrote:
    No to tak: Każda cewka w silniku 230/400 jest na napięcie 230V, takiego silnika nie wolno połączyć w trójkąt przy zasilaniu z naszej sieci ponieważ się spali

    To nie prawda wolno połączyć w trójkąt , bo taki silnik będzie pracował z naszej sieci przy pomocy falownika . Wiele jest takich rozwiązań . Dla fachowców elektryków to rozwiązanie powinno być oczywiste, dla amatora bym tak nie napisał.
  • #7
    fuutro
    Level 43  
    Kwestia tego z czym Masz doczynienia. Falowniki to dodatkowe urządzenie które umożliwia wręcz cuda w przeciwieństwie do zwykłego przełącznika...
  • #8
    lesławek
    Level 32  
    Nie mówimy o falownikach, tylko o możliwościach podłączenia silnika do sieci.
  • #9
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    K4ptur wrote:
    Witam. Chciałbym się dowiedzieć jaka jest rożnica w silnikach trójfazowych, w których napięcie znamionowe wynosi 230/400 i 400/690

    No to trzeba to w temacie sprecyzować bo możemy tu elaboraty pisać.
  • #10
    K4ptur
    Level 10  
    Czytałem, że Polsce nie ma napięcia międzyfazowego 230V, jest tylko fazowe 230V i międzyfazowe 400V. I teraz zastanawiam się nad tym, czy istnieje coś takiego jak napięcie fazowe 400V czyli np. 3 fazy - każda po 400V i z tego powstaje te 690V? Tu właśnie mam problem w rozumowaniu tego.

    Jeśli mam u siebie w budynku gospodarczym przy domu gniazdo na "siłę" czyli ma ono 3 fazy i zero to tam każda faza ma 230V, tak? W przypadku silnika 400/690 jest możliwość podłączenia go w konfiguracji 690V czy nie ma takiej możliwości? Stąd moje pytanie w temacie czym to się wszystko różni.
  • #11
    lesławek
    Level 32  
    To nie tak po prostu silnik 400/690 może pracować przy 400V w trójkącie i przy 690V w gwieździe. Napięcie 690V jest spotykane rzadko z tego co wiem bywają takie instalację na statkach i górnictwie morskim nafty i gazu.
  • #12
    K4ptur
    Level 10  
    Rozumiem, że chodzi po prostu o pracę silnika 400/690 w gwieździe, ale wtedy jest potrzebna specjalna sieć, w której napięciem fazowym jest 400V. Czyli jeśli w warukach domowych takiej sieci się nie posiada oznacza, że przy zakupie silnika 400/690 można połączyć go jedynie w trójkąt. (?)
  • #13
    lesławek
    Level 32  
    Niekoniecznie taki silnik można uruchamiać przy pomocy przełącznika trójkąt/gwiazda. Wtedy silnik załącza się w gwieździe, żeby ograniczyć prąd rozruchu, a potem przełącza w trójkąt dla uzyskania mocy znamionowej. Z silnikiem 230/400 nie można tak zrobić, bo nie można go przełączyć w trójkąt.
  • #14
    fuutro
    Level 43  
    Chyba, że dasz transformator/autotransformator trójfazowy ale to tylko opcja podniesienia napięcia.
  • #15
    zibo50
    Level 17  
    Poczytajcie sobie byle jaką tabliczkę znamionową silnika, a później piszcie głupoty
  • #17
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    zibo50 wrote:
    Poczytajcie sobie byle jaką tabliczkę znamionową silnika, a później piszcie głupoty

    Kolega nas rozjaśni.
    Chyba z kolegą fuutro przyznamy nagrodę ,
    lesławek wrote:
    Z silnikiem 230/400 nie można tak zrobić, bo nie można go przełączyć w trójkąt.

    Z odbiorczej sieci nie .
    lesławek wrote:
    Napięcie 690V jest spotykane rzadko z tego co wiem bywają takie instalację na statkach i górnictwie morskim nafty i gazu.

    Zostawmy już tą naftę , temat był poruszany niedawno, fabryka silników pisze dla nas informację że silnik można przełączyć w gwiazdę trójkąt ma po prostu 6 końcówek.
  • #18
    K4ptur
    Level 10  
    Dzięki panowie za informacje, dużo mi się wyjaśniło choć niekiedy ciężko się połapać kiedy każdy pisze coś innego i nie wiadomo czy są to pewne informacje. :)
  • #19
    User removed account
    User removed account