Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault 103.54 - ślizga się sprzegło na dwóch półbiegach

krzysw5 21 Paź 2014 11:02 5565 23
  • #1 21 Paź 2014 11:02
    krzysw5
    Poziom 10  

    Witam wszystkich.
    Od roku czasu posiadam ciągnik Renault 103.54 TX z rewersem elektrohydraulicznym.
    Ostatnio postanowiłem wymienić olej w skrzyni, moście oraz zwolnicach. Po tym zabiegu okazuje się, że ciągnik ślizga się pod obciążeniem na półbiegu najwolniejszym oraz najszybszym, na środkowym jest ok - można go zadusić a sprzęgło się nie zaślizga. Słyszałem że są tam dwa sprzęgła i najprawdopodobniej jedno z nich jest już słabe, tylko dlaczego stało się tak dopiero po wymianie filtrów i oleju? zastosowałem olej Fuchs Utto MP - przy zalewaniu wydawał mi sie bardzo rzadki, może dlatego ten problem się objawił.
    Jak już tak piszę to wspomnę, że podczas jazdy do przodu słychać jakby "derczenie" pod podłogą z prawej strony tak jakby głośna praca rewersu szczególnie na wolnych obrotach, jadąc do tyłu zauważyłem że ten objaw nie występuje. Ale z tym jeździłem od początku i wszystko było ok. Najgorsze jest to ślizganie się sprzęgła.
    Czy to oznacza rozbiórkę skrzyni? Jakie to mniej więcej koszty? Czy może zalać inny olej, gęstszy ale jaki?
    Dziękuję za wszelkie wskazówki

    1 23
  • #2 21 Paź 2014 19:58
    gromleon
    Poziom 32  

    Może po prostu przy obecnym oleju być może i rzadszym, wyciek, który do tej pory występował z racji innego oleju tak obniża ciśnienie na sprzęgle, że to nie działa odpowiednio. Wyciek na sprzęgle.
    Takie luźne gdybanie.

    0
  • #3 21 Paź 2014 20:44
    ftp.kowal
    Poziom 34  

    Z tego co kojarzę to masz dwa sprzęgła, ale to tylko jazda przód tył. Półbiegi są biegami mechanicznymi załączane elektrohydraulicznie. A tak poza tym tam skrzynie trzeba kalibrować, więc teraz serwis bądź mechanik który ma sprzęt do kalibracji.

    0
  • #4 21 Paź 2014 22:27
    krzysw5
    Poziom 10  

    Dzięki za podpowiedzi.
    Jeżeli chodzi o te 2 sprzęgła to sugerowałem się postem:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2607111.html

    i wypowiedzią:
    Dobra, źle zrozumiałem zasadę działania tych sprzęgieł. Tam jest "podwójne" sprzęgło dla szybkiej zmiany biegów poprzez przełączenie napędu z jednego do drugiego sprzęgła, a nie osobne sprzęgła "do przodu" i "do tyłu".
    Sprzęgło E1 załącza bieg przód średni.
    Sprzęgło E2 załącza bieg przedni wolny i szybki oraz wsteczny spacerowy.
    Szybka zmiana biegów pomiędzy przód wolny a przód średni odbywa się poprzez przełączenie sprzęgieł.
    Szybka zmiana biegów pomiędzy przód średni a przód szybki jest możliwa ze względu na brak przenoszonego napędu przez koła zębate reduktora półbiegów.
    Zmiana pomiędzy przedni szybki a przedni wolny raczej nie może się odbyć bez rozłączenia napędu.


    Mi się osobiście wydaje, że nawet jak półbiegi załączają się mechanicznie to i tak musi nastąpić moment wysprzęglenia ponieważ pod obciążeniem nawet hydraulicznie nie da rady przesunąć wodzika, byłby potężny zgyt. stąd ta hipoteza powyżej wydaje się wielce prawdopodobna.

    Czy rozbiórka tego ciągnika jest mocno skomplikowana? Chciałbym zrobić podejście do wymiany tarczek na sprzęgle na którym jest poślizg.
    No i nie wiem jakich kosztów się przy tym spodziewać

    1
  • #5 22 Paź 2014 22:30
    ftp.kowal
    Poziom 34  

    Jak rozbierzesz może dojść do kilku tys. zł. Skalibrowałeś skrzynie???

    0
  • #7 23 Paź 2014 20:10
    ftp.kowal
    Poziom 34  

    Podpinasz urządzenie i tyle innej możliwości nie ma.

    0
  • #8 23 Paź 2014 20:19
    gromleon
    Poziom 32  

    To inaczej, na co ma wpływ ta ów kalibracja?
    Jaki parametr zmienia w działaniu skrzyni?
    Pytam bo jedyny zawór o działaniu proporcjonalnym to zawór sprzęgła głównego, a to jak wiadomo ma wpływ na jazdę do przodu i do tyłu jednocześnie. Reszta zaworów raczej działa zero jedynkowo.
    Więc co kalibrujemy?
    Pytam z czystej ciekawości, bo temat kalibracji tych skrzyń pojawia się od dawna ale nikt nie wie nic konkretnego.

    0
  • #9 23 Paź 2014 21:53
    ftp.kowal
    Poziom 34  

    Nie działa włącz wyłącz. W momencie gdy na boczne elektrozawory podane jest napięcie hydraulika przesuwa wodziki. W tym momencie czujnik wysyła impuls do sterownika skrzyni która to podaje napięcie 7.5V i prąd 2A na jeden z elektrozaworów przód-tył. Chodzi o to żeby nie było zgrzytów przy przełączaniu półbiegów i żeby tarczki z odpowiednią siłą zostały ściśnięte. Dlatego po każdorazowej wymianie oleju jak i po przepracowaniu coś koło 1200 mth powinno robić się kalibracje. Troszkę zamotałem, robiłem tylko raz taką renówkę zabawy z nią było co nie miara. Odeszła częściowo naprawiona gdyż też nie miałem jak zrobić kalibracji, ale u mnie nie występował poślizg tylko zgrzytanie. Kalibracji nie zrobiłem bo serwis CLAASA, który jest niedaleko mnie nie posiadał urządzenia, a osoba z Warszawy która posiadała zaczęła się wymądrzać i chciała rozbierać na nowo skrzynie.

    1
  • #10 24 Paź 2014 09:03
    krzysw5
    Poziom 10  

    Kupie jeszcze manometry 60 bar i zmierze ciśnienie zaraz przy sterowaniu sprzęgłami. W końcu jedno sprzęgło chodzi super a drugie się ślizga. Ale tak mi się wydaje, ze bez wymiany tarczek chyba się nie da. Czy można na próbę podać do zawory sterującego sprzęgłem pełne napięcie 12V?

    0
  • #11 24 Paź 2014 19:44
    ftp.kowal
    Poziom 34  

    Napisałem post wyżej, że są sterowane napięciem 7.5v i 2 A. Więc zgadnij co się stanie po podaniu wyższego napięcia.

    0
  • #12 17 Lis 2014 13:06
    krzysw5
    Poziom 10  

    Witam po krótkiej przerwie.
    Kilka dni temu zrobiłem pomiar ciśnienia. Na razie z uwagi na to, że jest mało czasu i ciągnik też potrzebny na chodzie wpiąłem się manometrem pod spodem tam gdzie wychodzi przedni napęd ze skrzyni - jest przygotowane wyjście do pomiaru. Przedni napęd musi być wyłączony, ponieważ tylko wtedy w tym miejscu pojawia się ciśnienie.
    Efekt na rozgrzanym ciągniku jest taki:
    Na półbiegu środkowym (tam gdzie sprzęgło się nie ślizga) jadąc jest ciśnienie 20 bar.
    Na półbiegach najmniejszym i największym (tam gdzie występuje poślizg) jest ciśnienie max 15 bar, a jak jest ciągnik rozgrzany i wolne obroty to spada do zera, ciągnik przestaje jechać, po dodaniu gazu pojawia się ciśnienie i ciągnik jedzie.

    Wniosek jest taki, że ucieka ciśnienie oleju w momencie załączenia sprzęgła na półbiegi najwolniejszy oraz najszybszy. mam jeszcze nadzieję, że będzie można wyregulować ciśnienie podawane na to sprzęgło, a może oring gdzieś puścił. W ostateczności ciśnienie pewnie ucieka na pierścieniu przy sprzęgle i wtedy bez rozpołowienie się nie da.
    Czy ktoś wie jak wyregulować ciśnienie na sprzęgle?
    A może jakieś sugestie co z tą dolegliwością dalej zrobić?

    0
  • #13 20 Lis 2014 14:54
    2510731
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 21 Lis 2014 10:00
    krzysw5
    Poziom 10  

    No tak, wiadomo, że jak spadek ciśnienia to gdzieś jest wyciek i regulacja najprawdopodobniej nic nie da, bo i tak wydatek pompy nie nadąża wytworzyć właściwego ciśnienia. Wychodzi na to, że do wyspy jest wszystko ok.
    Spróbuję jeszcze rozebrać podłogę i jak da radę wykręcić wyspę z zaworami oraz dekiel pod nią i się przyjrzeć czy może jest jakaś nieszczelność - może na rurce która doprowadza olej do sprzęgła.
    W najgorszym scenariuszu to samo sprzęgło jest nieszczelne, ale chciałbym podjąć wszelkie inne możliwe metody naprawy zanim będzie ta najbardziej kosztowna.
    Przy rozebraniu okaże się pewnie, że inne części też należałoby wymienić i tak zacznie się zbierać konkretna kwota

    0
  • #15 21 Lis 2014 11:33
    2510731
    Użytkownik usunął konto  
  • #16 08 Mar 2016 15:53
    krzysw5
    Poziom 10  

    Renault 103.54 - ślizga się sprzegło na dwóch półbiegach Renault 103.54 - ślizga się sprzegło na dwóch półbiegach Renault 103.54 - ślizga się sprzegło na dwóch półbiegach

    No i przyszedł czas na rozbiórkę Ciągnika. Przyczyną ślizgania się jednego sprzęgła była "wypadnięta" rurka podająca olej z wyspy do podstawy sprzęgieł.
    Najprawdopodobniej ciągnik wcześniej musiał jażdzić na zbyt mały stanie oleju i przyłapała tuleja do podstawy obracając ją o pewien kąt, jedna rurka się ścisnęła natomiast druga lekko wysunęła. Olej do sprzęgła był podawany częściowo.
    Co dziwne tarczki nie były przypalone, dla spokoju je wymieniłem, nowe rurki, oringi, uszczelniacze itp. Obecnie rewers jest gotowy do włożenia. Jak skończymy to powiem jak wyszło.

    0
  • #17 23 Mar 2016 22:55
    krzysw5
    Poziom 10  

    Skrzynia włożona, pierwsze próby no i problem - najprawdopodobniej z przesuwką. przy rozbieraniu nie zaznaczyliśmy jak były wyregulowane, jedna górna działa ok, ciągnik zmienia kierunek jazdy, natomiast przy zmianie półbiegów kontrolki zaczynają szybko migać i ciągnik nie jedzie do tyłu. Będziemy więc chyba zdejmować wyspę z zaworami i próbować regulacji. Czy ktoś może już to robił? Może jest jakaś zasada?
    Po wykręceniu czujnika położenia przesuwki widać, że nie wciska ona do końca trzpienia czujnika.

    0
  • #18 23 Mar 2016 23:50
    ftp.kowal
    Poziom 34  

    Regulacja nic nie da. Do jednego z czujników położenia potrzebna jest przedłużka. Założyliście ją? [url=https://obrazki.elektroda.pl/5118119800_1458775969.hh]Renault 103.54 - ślizga się sprzegło na dwóch półbiegach

    2
  • #19 24 Mar 2016 09:25
    krzysw5
    Poziom 10  

    Przedłużka jest zamontowana, jest na górnej przesuwce z racji tego, że jest dalej osadzona. Przed rozbiórką robiłem zdjęcie ale była na nim tylko jedna górna przesuwka, ustawiłem ją identycznie jak była i z nią jest ok. Chodzi o dolną, jak zdemontowałem czujnik to widać, że klin na wałku przesuwki który wsuwa czujnik mógłby być przesunięty dalej (bardziej go wsunąć). Tam są dwie śrubki, w zależności którą się głębiej wkręci to wałek przesuwa się w lewo lub prawo względem czujnika. Na logikę powinno być tak że gdy przesuwka jest przesunięta w lewo to czujnik jest maksymalnie wysunięty, a gdy w prawo to maksymalnie wsunięty. Jeszcze dziś spróbuję podać napięcie do zaworów i ręcznie poprzesuwać, może stanęła w połowie.

    0
  • #20 24 Mar 2016 09:43
    krzysw5
    Poziom 10  

    No i jeszcze zastanawiam się, czy kalibracja mogła by rozwiązać ten problem - dostosować aktualne położenie czujników, czy mimo wszystko przesuwki muszą być odpowiednio wyregulowane i dopiero kalibracja. Narazie będę próbował metod bez komputera bo nie wiem kto posiada w okolicy taki sprzęt.

    0
  • #21 24 Mar 2016 19:37
    ftp.kowal
    Poziom 34  

    Kalibracja powinna pomóc. Sterownik zapisze sobie nowe położenie czujników.

    0
  • #22 25 Mar 2016 09:23
    krzysw5
    Poziom 10  

    Ręczne sterowanie przesuwką pomogło. Teraz działa wszystko ok. Nie wiem dlaczego za pierwszym razem przesuwka stanęła w połowie, może było powietrze w przewodach i nie starczyło czasu do pełnego przesunięcia. Wczoraj wieczorem pierwsza próba jazdy. Ogólnie ok, półbiegi działają bez zgrzytów, trochę różnie przerzucają i czasami słychać "przyciążenie" skrzyni, przerzucanie kierunków jazdy przód/tył też wchodzi płynnie ale tu nie do końca jest tak pięknie. Jeśli przód jest ustawiony na spacerowe lub nominalne to przerzucenie w tył jest płynne, natomiast jeśli jazda do przodu jest na najszybszym półbiegu to przerzucając jazdę w tył następuje zgrzyt. Akurat podczas tej operacji przesuwane są obydwie przesuwki z prawej strony na lewą, bierze tu udział sprzęgło E2 - fajnie to widać na załączonym obrazku. Właśnie z racji tego, że sprzęgło E2 wcześniej się ślizgało wymieniłem w nim tarczki na nowe (choć stare były ok, może 2 dziesiątki cieńsze od nowych). Sądzę, że tak jak kolega Koval wspominał przydała by się kalibracja. Póki co będę jeździł, sytuacja w której występuje zgrzyt jest do uniknięcia a z czasem może uda mi się namierzyć kogoś kto posiada odpowiedni sprzęt. Tak więc temat z mojej strony zamykam bo tajemnicze ślizganie się sprzęgła zostało wyeliminowane. Faktycznie pracy było naprawdę dużo, dodatkowo adaptacja tura mailleux też dokłada utrudnień. Sam demontaż, montaż rewersu, wyspy jest naprawdę okropny, montując go należy od spodu wkładać kolejno tryby. Dobrze, że miałem kolegę który jest mechanikiem i mi pomagał, nawet gdybym miał jeszcze raz to robić z obecną wiedzą to zam bym się tego nie podjął.
    Pozdrawiam wszystkich i dziękuję za pomoc.

    0
  • #23 17 Lis 2016 14:26
    yoshi27
    Poziom 1  

    Kolego pisałeś o jakimś derczeniu skwierczeniu z prawej strony skrzyni - doszedłeś w czym był problem??

    0
  • #24 18 Lis 2016 08:50
    krzysw5
    Poziom 10  

    Niestety, to derczenie przy niskich obrotach nadal pozostało. Po rozbiórce byłem pewien, że to tłumik drgań na kole zamachowym ponieważ sprężyny były tak luźnie że prawie wyleciały, wymieniłem na nowy.
    Ten dźwięk na pewno wydobywa się z rewersu. Moim zdaniem należałoby wyregulować podkładkami dystansowymi łożyska na wałkach. Po złożeniu rewersu ze skrzynią te podkładki regulują luz na łożyskach stożkowych. My złożyliśmy tak samo jak było, nie kombinowaliśmy bo trzeba by było mieć pewnie odpowiednie przyrządy. Dodam, że rewers od środka wyglądał jak nowy, wszystkie łożyska igiełkowe, tryby ok.
    Ja się już z tym pogodziłem. Póki co ciągnik sprawuje się bardzo dobrze.

    0