Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat elektryczny urządzenia z lat 80-tych

witer30 07 Sty 2015 19:18 2979 8
  • #1 07 Sty 2015 19:18
    witer30
    Poziom 8  

Witam,
    Mam mały problem bo nie jestem elektronikiem ani elektrykiem ale zaciekawił mnie pewien problem z maszyną.
    Chciałbym się dowiedzieć jak działa oznaczony na schemacie przekaźnik czasowy - czerwona ramka.
    Dodam iż pomiędzy stykami 1 i 4 jest napięcie 220VAC, na stykach a i b napięcie 20VAC.

Czy może mi ktoś pomóc zrozumieć jak działa ten przekaźnik i co powoduje...?

No i dodatkowe pytanie, gdzie mogę zasięgnąć więcej informacji jak czytać takie schematy elektryczne, gdzie znaleźć opis użytych symboli ww schemacie...

Będę wdzięczny za pomoc i wszelkie informacje...

Pozdrawiam
    witer

0 8
  • Relpol
  • #2 07 Sty 2015 23:27
    shadow0013
    Poziom 34  

Wpisz na googlach symbole schematów elektrycznych (większość się będzie zgadzać).
    Co do przekaźnika u18 spróbuj znaleźć jego typ, producenta, będzie może łatwiej. Zamieść stronę 1 schematu będzie można zobaczyć po co jest 20V (zasilanie ?).
    Przekaźnik załącza na 3 sekundy h5 (dzwonek, buczek lub coś innego co hałasuje) i załącza z opóźnieniem 1,5 milisekund stycznik d22 (freigabezeit). Załączenie następuje jeśli któryś ze styków podłączonych między stykami przekaźnika 02 (lub 03) a 4 (220V) zostanie zwarty.

0
  • #3 10 Sty 2015 12:09
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

Myślę że maszyna ma dwa tryby sterowanie miejscowe z jakiejś kasety (b14) lub automatycznie poprzez zespół przekaźników . Przed uruchomieniem automatycznym następuje sygnalizacja wyprzedzająca (h5) poprzez styk 15-18 , a później czasówka zamknie styk 25-28 dla przekaźnika (d22) który pozwoli uruchomić całe sterowanie w tym reżimie . Cały cykl jest regulowany poprzez wyłączniki krańcowe.

0
  • Relpol