Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochód RC - spalinowy czy elektryczny?

trombson 29 Sty 2015 12:42 4446 38
  • #1 29 Sty 2015 12:42
    trombson
    Poziom 12  

    No właśnie - co jest lepsze?
    Z tego co widzę elektryczny wyciąga max 70 km/h
    Z drugiej strony spalinówka pewnie wymaga większe zainteresowania. Jak to wygląda w praktyce? Od razu mówię, że chodzi o pierwsze takie autko. Doświadczenia?

    0 29
  • Pomocny post
    #2 29 Sty 2015 16:42
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Powiedzmy, że coś słyszałeś, ale nie w tym kościele.
    Prędkości uzyskiwane przez pojazdy nie mają powiązania z rodzajem napędu.
    Jest to tylko wypadkowa dostarczonej mocy, masy, przyczepności i zastosowanej przekładni oraz innych rozwiązań konstrukcyjnych.

    Model, który pędzi 70 km/h, odpowiada mniej więcej samochodowi, który by jechał z prędkością ok 900 km/h. Dla modelu, takie prędkości są już ekstremalne.
    Wymagają też rozwiniętych umiejętności od kierowcy i odpowiedniej konstrukcji.

    Typowy model dla początkującego jak ma 30 - 40km/h to i tak jest sporo za szybki.
    Weź pod uwagę, że typowy model ma 30 - 40 cm długości. A samochód normalny - 4-5 metrów. Nie można więc tu opierać się na kryterium prędkości maksymalnej, gdyż względem wielkości, modele są sporo szybsze.

    Co do wyboru napędu, na pierwszy model poleca się najczęściej napęd elektryczny. Jest tańszy, prostszy w obsłudze, mniej awaryjny i sporo mniej wymagający. Nie jest też uciążliwy dla otoczenia. Niestety jeździ do wyczerpania akumulatora, czyli ok. 10 minut i jest wrażliwy na warunki atmosferyczne.

    Napędy spalinowe zaś korzystają z bardzo drogiego paliwa, wymagają uważnej i umiejętnej konserwacji, częstej regulacji. Szybciej się zużywają. Wymagają do obsługi zaplecza technicznego w postaci odpowiedniej skrzynki startowej, rozrusznika i podręcznych narzędzi.
    Są też uciążliwe dla otoczenia, co wymaga znalezienia sobie toru w odludnej okolicy.
    Zaletą jest to, że mamy model "prawdziwy" czyli spalinowy. Jeździ tak długo jak lejemy paliwo i przeważnie mają większą moc w stosunku do ceny. Za te same pieniądze, sam silnik będzie mocniejszy niż elektryczny. Nie ma większego znaczenia pogoda i temperatura.

    Nie ma przeciwwskazań, by zacząć od napędu spalinowego, ale będzie on dla początkującego i droższy i bardziej wymagający. Trudności mogą zniechęcać. Dojdzie też sporo wydatków towarzyszących.
    Napęd elektryczny się po prostu włącza i jeździ. A jedyne co można kupić, to zapasowe akumulatory, żeby dłużej pojeździć.

    Od siebie musisz określić, czy interesuje cię "onroad", czy "offroad", bo do tych dwóch dziedzin, są całkowicie inne modele.

    A prędkość maksymalna - praktycznie nie ma większego znaczenia, dla pierwszego modelu. Ważne jest by model ten był łatwo naprawialny, dysponował zasobami części zamiennych na rynku i pozwalał się modyfikować, do roli jaką się mu przeznaczy. I kluczowa jest tu jakość płyty podłogowej jako tego elementu, który łączy wszystkie elementy.

    Za przyzwoity model trzeba dać ok 400-500 zł. To co poniżej, to przeważnie tanie zabawki jednorazowego przeznaczenia.

    0
  • #3 30 Sty 2015 12:34
    trombson
    Poziom 12  

    Genialna i konkretna wypowiedź. Ale widziałeś, żeby elektryczny model wyciągał 100 km/h? Tak z czystej ciekawości pytam. Widziałem modele, które niby działają na akumulatorach po 30 minut, 10 minut to trochę lipa - takie były informacje w opisach. Co powiesz np. na Truggy ZMT? Z tego co czytałem to można w nim ograniczyć maksymalną prędkość. Kosztuje 3 stówki.

    0
  • #4 30 Sty 2015 16:11
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    100 km/godz. to nie problem dla elektryka, tylko że to kosztuje firmowe modele są dość drogie.
    Są to modele 1:16 ciężko na rynku z dobrymi częściami. ( Truggy ZMT-16T ) Z tworzywa układ przeniesienia napędu ( koła zębate ).

    Radził bym zacząć od modeli 1:10, naprawdę sporo części niektórych firm pasujących do konkretnych modeli.

    Szukaj na przykład-
    Maverick Strada XT Evo 1/10 RTR 2,4GHz Truggy

    http://germanrc.pl/pl/p/Maverick-Strada-XT-Evo-110-RTR-2,4GHz-Truggy/1657

    1
  • #5 30 Sty 2015 16:50
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Rekord dla samochodu elektrycznego to 270 km/h.
    Tak więc, "marne" 100 km/h nie jest wielkim wyzwaniem. Tylko, że to wymaga dużej mocy i pociąga za sobą koszty. To są już bardzo silne silniki, potrzebujące naprawdę sporo prądu i akumulatory o wysokiej wydajności.
    Całość powoduje ogromne wydzielanie ciepła, które trzeba odprowadzić.

    Dlatego nie są to już zabawki, tylko naprawdę poważne modele.

    Poza tym, dla zachowania skali, w modelu 1:10, wystarcza skromne 15 - 20 km/h i model zachowuje się jak prawdziwy samochód. Zabawki za 100-200 zł wyciągają ok 5 km/h
    Dla początkującego, prędkości powyżej 30 - 40 km/h, są i tak sporym wyzwaniem. Szczególnie, gdy trzeba precyzyjnie kontrolować model na wąskim torze.
    Przy prędkościach rzędu 80 czy 100 km/h nie byłbyś w stanie opanować modelu, gdyż w ciągu jednej sekundy pokonuje on ok. 30 metrów. Po 2 sekundach byłby poza zasięgiem wzroku, a o kontroli toru jazdy mógłbyś zapomnieć.

    Nie ulegaj tak magii prędkości. Naprawdę nie ma większego znaczenia. Natomiast jest niezłym "wabikiem" na klientów w opisach towaru w sklepie.
    Model za szybki, ulega częściej uszkodzeniom i są one poważniejsze - a to oznacza droższe naprawy. A to też kochają sprzedawcy.

    Ważne, by model był stabilny (zależy do czego), właściwie dobrany, wykonany w dobrej jakości i miał dostęp do części zamiennych. A najważniejsze, by był dobrany do sposobu jazdy jaki byś chciał nim uprawiać. Modele uniwersalne są niestety potwierdzeniem znanej teorii, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do... wiadomo.

    Sam musisz sobie odpowiedzieć:
    - Gdzie będziesz jeździł?
    - Jak często będziesz jeździł?
    - Jaki typ jazdy preferujesz?
    - Ile masz pieniędzy na wydanie - jakieś 80% na model z nadajnikiem i 20% na wydatki towarzyszące i nieprzewidziane.

    Jak na to odpowiesz, to właściwy model sam się zarysuje.

    0
  • #8 02 Lut 2015 13:36
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    trombson napisał:


    Nie polecam plastyki słabe materiały.
    Przekładnia dyferencjału koła lecą bardzo szybko i te ceny niektórych istotnych części.
    W modelach 1:10 masz spory wybór części nowych i używanych po przystępnej cenie.
    Części tylko dostępne będą do wyczerpania zapasów.

    Przejrzyj stronę na przykład

    http://www.strefahobby.pl/product-pol-2516-Sa...C-1-10-Rally-Monster-4WD-2-4GHz-Czerwony.html


    http://www.strefahobby.pl/product-pol-4524-1-...P-Rally-Monster-4WD-RTR-2-4GHz-Niebieski.html


    Karoserię będziesz mógł zmieniać jaką będziesz chciał.

    Samochód RC - spalinowy czy elektryczny?

    W linku co podałeś jest silnik bezszczotkowy klasy 370.
    W linkach skali 1:10 podane są wersje z silnikami szczotkowymi klasy 540.

    -1
  • #9 06 Lut 2015 12:37
    trombson
    Poziom 12  

    Dzięki Paweł za konkretne informacje. Na dniach muszę wybrać jakieś konkretne autko - mocno mi te wszystko dane zamieszały w głowie, ale z drugiej strony jestem teraz przynajmniej dużo mądrzejszy ;-)

    0
  • #10 06 Lut 2015 14:42
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Jeszcze jedna podpowiedź jak będziesz wybierał to wybierz z karoseria nie obejmującą koła,
    w przypadku jazdy w terenie piach nie dostaje się tak mocno na płytę podwozia.

    Na przykład taka karoseria



    Samochód RC - spalinowy czy elektryczny?

    0
  • #11 09 Lut 2015 12:38
    trombson
    Poziom 12  

    Dzięki, zapytam sprzedawcę, bo na pewno zamówienie pójdzie z sieci. Tylko mnie trochę ogranicza budżet, więc to na pewno nie będzie auto posiadające jakieś kosmiczne możliwości. Raczej parametry czysto podstawowe.

    0
  • #12 09 Lut 2015 13:07
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Na silniki szczotkowe nie można narzekać, po jakimś czasie jak dozbierasz kasę to możesz zmienić silnik i regulator na bezszczotkowy napęd.
    Lub też możesz poszukać używany z napędem bezszczotkowym na portalu aukcyjnym.

    Na przykład szczotkowy

    Model RC 2,4GHz Szybki 4x4 (5058945454)

    0
  • #13 10 Lut 2015 18:59
    franek455
    Poziom 8  

    Kup - http://www.gimmik.pl/Spirit_N2_24GHz_Nitro,o,8464.html to spalinówka, do 100 km/h. Wiadomo, że prędkości na razie nie wykorzystasz, odpalisz ograniczenie, a z czasem będziesz jeździł coraz szybciej. Dojście do na prawdę bezpiecznego i szybkiego jeżdżenia jednak musi wymagać trochę czasu i treningów.

    0
  • #14 10 Lut 2015 19:15
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    franek455 napisał:
    Kup - http://www.gimmik.pl/Spirit_N2_24GHz_Nitro,o,8464.html to spalinówka, do 100 km/h. Wiadomo, że prędkości na razie nie wykorzystasz, odpalisz ograniczenie, a z czasem będziesz jeździł coraz szybciej. Dojście do na prawdę bezpiecznego i szybkiego jeżdżenia jednak musi wymagać trochę czasu i treningów.


    Do tego trzeba wydać jeszcze trochę kasy na kosztowną eksploatację spalinówki,
    oraz mieć jakieś podstawowe pojęcie o użytkowaniu i regulacji modeli spalinowych.
    ( Grzałka do świecy jest niezbędna do uruchomienia.
    Nie zapominaj że musisz jeszcze kupić termometr do mierzenia temperatury silnika, bo go zniszczysz.)

    Po drugie silnik GO18 nie posiada takich parametrów żeby było możliwe osiągnięcie 100 km/godz. najwyżej połowę tej prędkości.

    0
  • #15 11 Lut 2015 12:41
    trombson
    Poziom 12  

    Wiesz, trzeba się liczyć z kosztami i o tym wiem.
    Ciekawe to co piszesz o prędkości - czyli nie wierzyć w to co piszą o prędkości na stronie?
    Nie sądzę, aby celowo wprowadzono w błąd, a widzę w tym modelu na kilku stronach te same dane o prędkości.

    0
  • #16 11 Lut 2015 13:05
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    trombson napisał:
    Ciekawe to co piszesz o prędkości - czyli nie wierzyć w to co piszą o prędkości na stronie?
    Nie sądzę, aby celowo wprowadzono w błąd, a widzę w tym modelu na kilku stronach te same dane o prędkości.


    Przejrzyj dane na portalach i forach zagranicznych tam podają prawdziwe dane po testach.
    Może jak by w Polsce istniało prawdziwe czasopismo modelarskie testujące wyroby to sprawy by wyglądały inaczej.
    Niektóre sklepy podają wartości prędkości z sufitu, zwłaszcza importerzy szacunkowe dane obroty razy przełożenie i wielkość kół to nie jest prawdziwa rzeczywista prędkość modelu, to że skrzynia dwubiegowa to nie wszystko, jeszcze musiał by być większej mocy i pojemności silnik ( Przełożenie: 6,1: 1 (H) 9.1: 1 (L). ) Mocniejsze na 1 biegu.
    Stary model 1 biegowy taki sam silnik
    na przełożenie: 9:1:1 szacowana prędkość max: 65km/h.
    Podawana dla N2 przez większość na forach to około 65 km/godz.

    Próby robione na paliwie dla zawodników model uzyskał około 80km/godz.

    0
  • #17 12 Lut 2015 12:24
    trombson
    Poziom 12  

    Poczytam z ciekawości. Zresztą mnie aż takie prędkości nie są potrzebne i tak pewnie bym sobie nie poradził przez dłuższy czas ze swobodnym kierowaniem tym. No i weź daj dziecku do dyspozycji tak szybkie auta. Nie chcę problemów.

    0
  • #18 12 Lut 2015 12:32
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Spalinówki są kłopotliwe w utrzymaniu, hałaśliwe i drogie w eksploatacji, na elektrycznych można zaprogramować kartą programatora regulator na bardziej wolniejsze parametry.
    Oczywiście w miarę możliwości można zmienić przełożenie wymieniając na silniku koło zębate atakujące o mniejszej ilości zębów.
    W większości aparatur jest też regulacja podstawowych parametrów.

    0
  • #19 13 Lut 2015 12:44
    trombson
    Poziom 12  

    Dobra, koniec sagi, zamówiłem i czekam na przesyłkę. Himoto EDT-16 2,4GHz jak dla mnie bardzo fajne autko, elektryczne, z dobrymi parametrami. Z opisu wygląda wszystko super. Śniegi zeszły, więc w przyszłym tygodniu będzie okazja się pobawić :D

    0
  • #20 13 Lut 2015 13:22
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Himoto EDT-16 http://www.gimmik.pl/Himoto_EDT-16_24GHz,o,14104.html#SpareParts
    Trochę drogo prawie 400 zł.

    Już teraz możesz zamówić sobie części które najczęściej w tej klasie modeli ulegają zniszczeniu przy intensywnej jeździe do dyferencjału.

    Drive Pinion 11T - 28012 (HSP/28012) - najczęściej ulega zniszczeniu.
    Differential Main Gear (39T) - 86031 (HSP/86031)

    Samochód RC - spalinowy czy elektryczny? Samochód RC - spalinowy czy elektryczny?

    Na zwiększenie żywotności pomaga dość gęsty smar silikonowy.

    0
  • #21 16 Lut 2015 12:35
    trombson
    Poziom 12  

    Tak, wyszło tyle właśnie, kwota spora, ale takie auta nawet po kilka tysięcy stoją ;-)
    Z kupowaniem części poczekam. Zakładam, że auto mi nie zacznie sprawiać problemów w ciągu jednego dnia od rozpoczęcia korzystania ;-)

    0
  • #22 16 Lut 2015 13:06
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    trombson napisał:
    Zakładam, że auto mi nie zacznie sprawiać problemów w ciągu jednego dnia od rozpoczęcia korzystania


    Nie są aż takie słabe te zębatki, jakiś czas pojeździsz. :)
    Takie same podzespoły są montowane w innych modelach skali 1:16.
    Najważniejsze że jest czym się bawić. :)

    0
  • #23 17 Lut 2015 12:48
    trombson
    Poziom 12  

    Zabawa na pewno będzie. Plan jest bardzo prosty - jeśli opanuję to autko, i ogólnie będzie mi się podobało, to będę chciał kupić sobie już model z wyższymi parametrami i np. brać udział w zawodach amatorskich, ale wiadomo - marzenia i bardzo odległa droga.

    0
  • #24 18 Lut 2015 21:35
    franek455
    Poziom 8  

    Jak pojeździsz przez rok to możesz coś takiego robić, o ile masz talent ;-)
    A tak poważnie - dopiero się o tym przekonasz, ale jazda zdalnymi modelami nie jest prosta, przynajmniej jeśli chodzi o jazdę przy wysokich prędkościach.

    0
  • #25 18 Lut 2015 21:49
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    franek455 napisał:
    przynajmniej jeśli chodzi o jazdę przy wysokich prędkościach.


    Żeby jeździć po torze na przykład na powierzchni dywanowej w hali z dużą prędkością to nie standardowymi modelami, ( nie mówię tu o zabawkach ) musisz nieć dobre szybkie serwo cyfrowe, precyzyjny układ kierowniczy bez luzów i dobrą aparaturę, wszelkie opóźnienia w reakcji elementów układu kierowniczego nie mają prawa występować. Podstawowe elementy tej układanki to też geometria kół i opony.
    Czy w standardowych modelach ktoś bawi się w wyważanie kół? A to też podstawa.

    Samochód RC - spalinowy czy elektryczny?
    Samochód RC - spalinowy czy elektryczny?

    Jazda na torach piaszczystych to czysta loteria ze względu ma amortyzatory i budowę zawieszenia.

    0
  • #26 19 Lut 2015 12:35
    trombson
    Poziom 12  

    Spokojnie - nie oczekuję, że po miesiącu będę w tym genialny. Wszystko małym kroczkami. Najpierw dajcie mi się w to wciągnąć. Na razie to tylko plan, a co z tego wyjdzie, to dopiero przyszłość pokaże. U mnie z wolnym czasem również nie jest najlepiej.

    0
  • #27 22 Lut 2015 13:29
    franek455
    Poziom 8  

    Paweł ci dokładnie wszystko opisał - jazda po torach, przy wysokich prędkościach, jednak wymaga zwrócenia uwagi na wiele kwestii.
    Uwierz mi, że zanim się faktycznie w to aż tak zaangażujesz, minie całe mnóstwo czasu. A na razie baw się autem, naucz się czegoś, a wtedy pogadamy o torach ;-)

    0
  • #28 23 Lut 2015 12:59
    trombson
    Poziom 12  

    Tak, wiem. Jeszcze jedno - łódź ktoś miał? Ile coś takiego wyciąga? ;-)

    Samochód RC - spalinowy czy elektryczny?

    0
  • #29 23 Lut 2015 13:07
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Zależy jakiej wielkości i ciężar ma łódka, czy silnik szczotkowy, bezszczotkowy lub spalinowy
    z dobrym silnikiem bezszczotkowym 40 - 80 km/godz.

    Nie podałeś wielkości długości tej motorówki.

    Widać że standardowa śruba jeśli sprzedawca podaje 60km/godz.
    to więcej pociągnie po zmianie śruby o większym skoku i na metalową.
    Takie jak na zdjęciu drugim zmiany poprawią zwrotność i szybkość ( odsunięcie od kadłuba steru i wymiana śruby )

    Samochód RC - spalinowy czy elektryczny? Samochód RC - spalinowy czy elektryczny?

    Dodano
    http://www.rcpitstop.pl/pl/p/Katamaran-bezszczotkowy-U.S.-1-RTR-2%2C4GHz/5298 Długość: 678 mm

    http://sklep.cogdzietanio.pl/p/112/68848/lodk...maran-rtr-2-4g-lodzie-zaglowki-modele-rc.html Długość:1285mm

    0
  • #30 24 Lut 2015 12:52
    trombson
    Poziom 12  

    Wow, 80 km łodzią, sądziłem, że przy takich oporach trudno będzie szybko płynąć, a tutaj wychodzi, że wcale nie. Na razie czysta teoria - może jakoś bliżej wakacji to pomyślę. Wtedy będziemy mieli po prostu dużo lepsze warunki do takiej zabawy ;-)

    0