Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak określić pracę do której będzie wykorzystany silnik

filak 21 Jan 2016 19:43 1314 10
  • #1
    filak
    Level 10  
    Witam. Mam problem z określeniem pracy maszyny (silnika). Na zdjęciu poniżej jest zadanie. Czytając to kilka razy doszedłem do wniosku, że będzie to praca S3 z przerwą bez napięciową. Według mojego prowadzącego to nie będzie praca S3 i teraz się głowię nad tym bo nie powiedział nic więcej mimo moich pytań. Czy mógłby mnie ktoś nakierować i pomóc w doborze ?

    Dla pracy S3 projekt w załączniku i treść zadania.

    Pozdrawiam.
    Jak określić pracę do której będzie wykorzystany silnik
  • #3
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Według mnie żadna z tych prac dla silnika nie jest adekwatna , inne jest zbocze opadania obciążenia . Zapewne wymysł pana profesora.
  • #4
    pafciowaw
    Automation specialist
    Krzysztof Reszka wrote:
    Według mnie żadna z tych prac dla silnika nie jest adekwatna , inne jest zbocze opadania obciążenia . Zapewne wymysł pana profesora.

    W zadanej pracy jest IDEALNY przebieg (zapewne celem uproszczenia zadania) - ale nigdy nie występujący w praktyce (zawsze to będą fragmenty krzywych, czasem z "pikami" w miejscu występowania harmonicznych dla danego napędu). ... Zapewne wymysł pana profesora.
  • #5
    filak
    Level 10  
    A to nie będzie czasem praca S1 biorąc pod uwagę stałą cieplną jakąś tam. To przez te 30 s nie zdąży sie ostudzić. Już przeczytałem tyle artykułów na ten temat, że mam mętlik w głowie.
  • #6
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    pafciowaw wrote:
    W zadanej pracy jest IDEALNY przebieg (zapewne celem uproszczenia zadania) - ale nigdy nie występujący w praktyce

    No to wtedy nie można ich przypisać do konkretnych charakterystyk . To po co pyta ucznia jaki to rodzaj charakterystyk .
    filak wrote:
    A to nie będzie czasem praca S1

    Kolego praca S1 to praca ciągła, a taka tu nie występuje.
    Praca S3 też nie, bo okresy pracy i przerwy są określonym stosunkiem do osiągnięcia stanu cieplnego ustalonego. To będzie wtedy 15%/25%/40% /60%, a czas stosunku jednego do drugiego nie powinien być mniejszy niż 10 min.
    Najbardziej mnie by tu odpowiadała charakterystyka S6, choć z profesorskiego wykresu to nie wynika (błędnie zrobiony) to wtedy będziemy mieli pracę z przerwami biegu jałowego.
  • #7
    filak
    Level 10  
    No to miało by sens ale w zadaniu jest napisane że przerwa trwa 30s i silnik w tym czasie jest wyłączony. Może to praca S2 (dorywcza) ?
  • #8
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    filak wrote:
    Może to praca S2 (dorywcza) ?


    :Praca S2 to dorywcza, ale obciążenie trwa na tyle krótko by nie doszło do stanu cieplnego ustalonego. A podczas postoju musi osiągnąć temperaturę otoczenia . Pamiętajmy że te czasy pracy też są znormalizowane . Więc dylemat pana profesora trwa .
  • #9
    filak
    Level 10  
    Byłem dzisiaj na zaliczeniu. Zaliczyłem. I była to praca S1 wg. Pana Profesora. Dziękuję za próbę pomocy. Doceniam :)
  • #10
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    filak wrote:
    . I była to praca S1 wg. Pana Profesora.

    To mu gratuluję przy takich tętnieniach.
    S1 - praca ciągła, silnik znajduje się w stanie cieplnym ustalonym.
  • #11
    supchem
    Level 21  
    Może panu profesorowi nie chodziło by konkretnie określić jaki to rodzaj pracy tylko o to by poprawnie dobrać silnik? Inne rodzaje pracy właśnie określają czas trwania przerwy, do jakiej temperatury ma się wystudzić itd. a tutaj przerwa jest krótka, silnik nie zdąży ostygnąć więc chyba najlepiej się sprawdzi silnik przystosowany do pracy S1. Chociaż też nie wiem bo jest dość duża liczba rozruchów.
    Albo po prostu taki foch pana profesora.