Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Łada Niva 1.7i 4x4 21214 - Wentylator chłodnicy nie działa: błąd P0480

17 Feb 2017 12:47 3129 6
  • Level 10  
    Witam,
    Samochód : Łada Niva 2003 r.
    System wtrysku BOSCH MP.7.0 i Norma EURO - 3

    Mam problem z wentylatorem chłodnicy.
    Po nagrzaniu silnika do temperatury, która uruchamia wentylator 95-100 C, pojawia się kod błędu P0480 (ciągłość obwodu elektrycznego sterowania przekaźnikiem wentylatora 1 - przerwa, zwarcie na masę, stałe napięcie + 12 V).
    Po przekręceniu stacyjni na pinie ECU "46" jest +4,21 V, po uruchomieniu silnika jest +4,24V - +4,25V, w trakcie wzrostu temperatury nie dochodzi do zmiany wartości.
    Pin ten po przekroczeniu określonej temperatury silnika powinien dawać masę na przekaźnik uruchomiający wentylator, a tak się nie dzieje.

    Po odłączeniu czujnika płynu chłodzącego przy uruchomionym silniku komputer powinien przejść w tryb awaryjny i uruchomić wentylator, a tak się nie dzieje, czujnik ten także odpowiada za położenie silnika krokowego przepustnicy, co słuchać w trakcie odłączania.
    Na czujnik płynu chłodniczego wychodzi +4,89V i masa.
    Wentylator jest sprawny, działa na krótko oraz działa gdy uruchomiony jest zapłonu i podaję masę na pin przekaźnika"86" do którego dochodzi przewód z ECU z pinu "46", i wentylator się uruchamia.

    Z góry dziękuję za podpowiedz.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 10  
    bsv2001 wrote:


    Zanim wszedłem na elektrodę przewertowałem wszystkie rosyjskie strony łącznie z tą. Używam przeglądarki Chrome oraz Chromum od dziecka :P.

    To rozwiązanie nie pasuje za bardzo do mojej sytuacji bo napięcie na pinie "46" mam w zakresie prawidłowym, ( nie może być wyższe niż +5V i mniejsze niż +1V).


    Wszystkie bezpieczniki sprawne. Przekaźniki również, sprawdzałem oporowość przekaźników, sprawdzałem załączanie przekaźników jak i wydajność prądową.

    Jedyny problem jaki sam zauważyłem to brak masy przy osiągnięciu temperatury na pinie "46" komputera. Zastanawiam się dlaczego i czy, może jest to spowodowane brakiem informacji o temperaturze silnika, która powinna dotrzeć do komputera. Poza tym nie ma innych błędów, a odłączenie czujnika płynu chłodniczego nie uruchamia wentylatora.

    Zapomniałem wspomnieć o tym, że gdy przekaźnik jest wypięty i samochód zostaje uruchomiony także pojawia się błąd P0480. Wskazuje to na przerwę w obwodzie.

    Także przerwa nie jest przyczyną usterki.

    Zostaje tylko zwarcie na masę albo stałe napięcie +12V,

    Zwarcie na masę powodowało by uruchomienie przekaźnika więc wentylator kręcił by się bez przerwy.

    Nie wiem co może oznaczać stałe napięcie +12V i co może być tego przyczyna.
  • Helpful post
    Moderator of Cars
    karol9977 wrote:
    To rozwiązanie nie pasuje za bardzo do mojej sytuacji bo napięcie na pinie "46" mam w zakresie prawidłowym, ( nie może być wyższe niż +5V i mniejsze niż +1V).

    Tylko jak przekaźnik wyjęty. Jak wszystko siedzi na swoim miejscu to ma być napięcie takie jak na akumulatorze.
  • Level 10  
    ociz wrote:
    karol9977 wrote:
    To rozwiązanie nie pasuje za bardzo do mojej sytuacji bo napięcie na pinie "46" mam w zakresie prawidłowym, ( nie może być wyższe niż +5V i mniejsze niż +1V).

    Tylko jak przekaźnik wyjęty. Jak wszystko siedzi na swoim miejscu to ma być napięcie takie jak na akumulatorze.


    Tak, kiedy przekaźnik jest wyjęty jest 4,21 V po włożeniu przekaźnika jest 12, 3...V
  • Level 10  
    Witam Kochani, Sprawdzałem dziś czujnik płynu chłodniczego, przy użyciu opalarki z termostatem elektronicznym. Po nagrzaniu czujnika do temperatury 100 "C jest przepływ między dwoma pinami czujnika. Postanowiłem zewrzeć kostkę 2-pinową, która dochodzi do czujnika w/w czujnika. Ku mojemu zdziwieniu wiatrak ponownie się nie uruchomił. Przeanalizowałem błędy i ponownie pojawił się niemile widziany błąd P0480 oraz błąd czujnika P0117 który świadczy o uszkodzeniu czujnika (ale w tym przypadku to nic dziwnego bo czujnik był odłączony a kostka zmostkowana).

    Z mojej obserwacji wynika, że komputer dostaję informację o uzyskaniu temperatury przy, której powinien włączyć się wentylator, lecz z pinu 46 nie wywodzi masa. Dlaczego?

    Czy jest to może wina układu scalonego odpowiadającego za przełączenie prądu +5V na masę czy o co tu chodzi ?

    czy ten schemat się do czegoś nada ?
    https://docviewer.yandex.com/?url=ya-disk-pub...73sh.rar%2F%2FM73_ES_IA_R5.pdf&c=58ab715ed063

    Przyszła mi do głowy myśl, żeby ten problem rozwiązać w najprostszy sposób. Jeżeli połączę pin z czujnika z pinem do przekaźnika 46 to wentylator będzie się włączał. Co o tym myśli elektronik?

    ale z drugiej strony chyba to tak nie działa, nie wiem czy przypadkiem czujnika nie przegrzałem, żeby uzyskać przejscie poza tym pełni on jeszcze inne funkcje, np. uruchamia silnik krokowy...
  • Level 10  
    Łada Niva 1.7i 4x4 21214 - Wentylator chłodnicy nie działa: błąd P0480

    Sprawdziłem skąd powinien dochodzić sygnał do masy przekaźnika. Jak sprawdzić dlaczego na pinie 46 nie pojawia się masa i czy jest to wina tego układu scalonego?

    Z tego scalaka wysyłana jest masa na CHECK ENGINE, przekaźnik pompy paliwowej i przekaźnik wentylatora, Na stopce przekaźnika pompy jest +4,24 V to samo jest na stopce przekaźnika wentylatora,

    O ile stopka scalaka, odpowiadająca za masę pompy zmienia się w masę, to stopka od wentylatora nie...