Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mitsubishi Grandis - skutki przestawienia się rozrządu

23 Sie 2017 22:30 1635 14
  • Poziom 18  
    Witam.
    Silnik 2.0 did, r.p. 2005, typ silnika BSY. Parę słów wstępu. Podczas pracy silnika pękło sprzęgiełko alternatora, pozostały na części wewnętrznej ostre krawędzie które pocięły pasek napędu alternatora na wąskie kawałki ( jak makaron nitki ), te z kolei nawinęły się na koło napędu paska rozrządu i spowodowały przeskok paska na ząbkach i silnik STOP. Po wymianie pasków silnik odpalił, na wolnych obrotach chodził normalnie ale na wyższe obroty wchodził opornie i pojawił się biały dym.
    Teraz sedno sprawy. Głowicę zdjąłem, nie ma żadnych śladów uderzeń ( ani na tłokach ani na zaworach ) ale jest płyn chłodzący nad tłokami. I to mnie trochę dziwi. Prędzej spodziewałbym się skrzywionych zaworów, śladów uderzeń na tłokach niż wewnętrznego pęknięcia głowicy. Wiem, że głowice tego typu silnika mają tendencje do pękania ale taki zbieg okoliczności. Zastanawia mnie też ta rdzawa maź między 1 i 2 cylindrem ( zdjęcie ). Jeszcze jedno. Co to jest za bolczyk który wystaje z głowicy w sąsiedztwie końcówki pompowtryskiwacza ?
    Mitsubishi Grandis - skutki przestawienia się rozrządu
  • Poziom 18  
    Mam prośbę. Co da się odczytać z oznaczeń będących na głowicy ( zdjęcie ) ? Szczególnie jestem zainteresowany rokiem produkcji.
    Jako ciekawostkę dołączam zdjęcie, tego co zostało z paska napędu alternatora.
    Mitsubishi Grandis - skutki przestawienia się rozrządu Mitsubishi Grandis - skutki przestawienia się rozrządu Mitsubishi Grandis - skutki przestawienia się rozrządu
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    jan-stan napisał:
    ale jest płyn chłodzący nad tłokami. I to mnie trochę dziwi.

    Normalne, po zdjęciu głowicy rozszczelniłeś kanały wodne i płyn wylał się z głowicy na tłoki.
    jan-stan napisał:
    sąsiedztwie końcówki pompowtryskiwacza ?

    Tam nie ma pompowtrysków, to silnik z wtryskiem CR.
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    Silnik 2.0 did to jest to samo co 2.0 tdi więc tam są pompowtyskiwacze. Jeśli się mylę niech ktoś mnie poprawi. Ta rdzawa maź to mi wygląda na płyn chłodniczy (jeśli był układ chłodzenia zalany różowym płynem). A wystający bolczyk w sąsiedztwie końcówki pompowtrysku to będzie prawdopodobnie końcówka świecy żarowej.
  • Pomocny post
    Moderator na urlopie...
    piotrek gti_abf napisał:
    tam są pompowtyskiwacze. Jeśli się mylę niech ktoś mnie poprawi.


    Zgadza się - tam są pompowtryskiwacze.
    jan-stan napisał:
    Wiem, że głowice tego typu silnika mają tendencje do pękania ale taki zbieg okoliczności. Zastanawia mnie też ta rdzawa maź między 1 i 2 cylindrem

    Najprawdopodobniej jednak pęknięta głowica = do sprawdzenia. Maź owa, to najprawdopodobniej mieszanina płynu chłodzącego i oleju...
    Co do oznaczeń na głowicy to głosu nie zabiorę.
  • Poziom 18  
    Tak myślałem, że ta maź to mieszanina oleju i płynu. Zastanawia mnie jednak miejsce gdzie to występuje. Jest tam uszczelka, nie ma śladów pęknięć głowicy a przeciek musiał być. Jedynym podejrzanym jest ta zardzewiała kuleczka, która zaślepia otwór w głowicy ale ta rdza to chyba skutek a nie przyczyna przecieku.
  • Poziom 18  
    Rozebrałem starą głowicę. Jednak są pęknięcia, w przewężeniu między zaworami ( w pobliżu świecy żarowej ) oraz jest jeden skrzywiony zawór wydechowy ( przez to nie otwierał się całkowicie ).
    Kupiłem nową głowicę AMC. Zacząłem składać i zatrzymałem się przy rurce paliwa, nr 11 na zdjęciu. Mam w tym temacie pytania :
    1. Czy można zdemontować ze starej głowicy ?
    2. Jeśli można, to jak ją wyciągnąć z głowicy ( w otworze widzę tylko plastykową tulejkę ) ?
    3. W jakiej pozycji należy ją montować ?
  • Poziom 12  
    Jeśli dobrze pamiętam to jest w niej nacięcie i wykręcałem ją śrubokrętem. Pozycja montażu chyba nie ma znaczenia (jeśli się mylę niech ktoś mnie poprawi), przynajmniej te auta które składałem dobrze działają :) Kiedyś kolega z warsztatu zapomniał jej zamontować i auto też działało :D
  • Poziom 18  
    Z rurką paliwową poradziłem sobie. Posłużyłem się wykrętakiem do zerwanych śrub, lekko wkręciłem i pociągnełem , wyszła ( to jest kawałek plastyku ).
    Niestety jest kolejny problem. Wiązka elektryczna pompowtryskiwaczy i świec żarowych. Jak na razie nie potrafię wyciągnąć gniazda tej wiązki z górnej części głowicy. Gniazdo mocowane jest chyba na wcisk, nie ma śrub mocujących. Poszukałem trochę ale znalazłem tylko informację takiej mniej więcej treści : zdjąć zabezpieczenie, przekręcić o 90 stopni ( w którą stronę ? ) i pchnąć gniazdo do wewnątrz. Próbowałem ale nie wychodzi. Boję się użyć większej siły aby nie uszkodzić.
    Proszę o pomoc.
  • Poziom 18  
    Teraz to dopiero problem. Podczas składania zaworów stwierdziłem, że jeden typ dźwigienki zaworów ( pozostałe są właściwe ) jest za długi, końcówka dźwigienki ( ta co naciska zawór ) jest przesunięta poza trzonek zaworu. Na dźwigience jest symbol 'Volkswagen 411A' oraz 274 V0312B JNA. Jak teraz ustalić właściwą dźwigienkę ? Żaden ze sklepów przy ofercie nie podaje rozmiarów.
    Prawdopodobnie głowica jest po modernizacji i stąd ten problem.
    Głowica firmy AMC 908718.
  • Poziom 18  
    Z dźwigienkami sprawa się wyjaśniła. Po prostu dźwigienki tak się wygięły, że nie " trafiały" na trzonek zaworu. Nie spodziewałem się, że materiał z którego jest zrobiona dźwigienka jest tak elastyczna, że w tak dużym stopniu wygina się a nie pęka.
    Silnik złożyłem, niestety tylko chodzi na "samostarcie". Jeśli bez "samostartu" - to podczas kilkudziesięciu prób uruchomianiu zaskoczył tylko raz, na kilka sekund, po jakiejś dwudziestej próbie. Od tej pory totalna cisza. Z rurki przelewowej od pompki vacum idzie paliwo, bez bąbelków czyli nie jest zapowietrzony. Wygląda na to, że pompowtryskiwacze nie wtryskują ale jak to sprawdzić bez wielkiego rozbierania. Najbardziej mi miesza fakt, że kilka sekund pracował i to w miarę poprawnie.
    Jeszcze jeden drobiazg. Proszę o podpowiedź jak się montuje wtyczkę wiązki pompowtryskiwaczy. Za pierwszym razem zamontowałem bez problemu a teraz mam problem, nie mogę spasować wtyczkę z gniazdem. Z pewnością są pomocne takie zielone kreseczki ale jak je wykorzystać ?
  • Poziom 12  
    Zrób diagnostykę kompem. Rozrząd ustawiony na blokady czy na kreski?
  • Poziom 18  
    Silnik w końcu odpalony, chodzi dobrze. Pomogło przestawienie o jeden ząbek. Wiedziałem, że jest przestawiony ale zakładałem, że skoro na "łezkach" koła zębatego jest tak duża regulacja to przesunięcie o jeden ząbek nie powinno uniemożliwić uruchomienie silnika. Całe szczęście przypomniało mi, że kiedyś przy wymianie paska też przestawiłem o jeden ząbek i nie odpalił, musiałem poprawiać.
    Jeśli chodzi o wtyczkę wiązki przewodów zasilających pompowtryskiwacze, to byłem za " delikatny". Trzeba użyć większej siły, ja użyłem szczypiec rozsuwalnych.
    Temat zamykam, jeszcze raz dziękuję za pomoc.
  • Poziom 18  
    Silnik chodzi dobrze, przyśpiesza odpowiednio, nie ma niepokojących spalin, nie ubywa płynu chłodniczego, zużycie paliwa w normie ale są dwie drobne nieprawidłowości.
    1. Średnie zużycia paliwa ( pod obciążeniem ) jest w normie ale jeśli wyrzucę na luz i chwilę tak jadę to wskazania zużycia paliwa wahają się od 1,2 do nawet 4,6 ( są sporadyczne momenty, że nawet ponad 20 ). Jeśli to prawda, że wskazania zużycia paliwa komputer podaje na podstawie czasu otwarcia pompowtryskiwacza ( tak wyczytałem w internecie ), to dlaczego te wahania są tylko dla pracy bez obciążenia ?
    2. Silnik pali od razu jeśli jest to pierwsze uruchomienie po dłuższej przerwie, nawet niska temperatura nie przeszkadza. Wystarczy zaraz zgasić i spróbować jeszcze raz, wtedy musi solidniej zakręcić, tak około 2s. Wiem, że to mały problem ale ciekawi mnie co kryje się pod tą "zachcianką ".
  • Poziom 18  
    Generalnie problem z uruchomieniem silnika rozwiązany i mimo braku podpowiedzi na dwa ostatnie pytania temat zamykam.