Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Man TGX - Wycieraczki interwał czasowy

02 Wrz 2017 15:12 4134 22
  • Poziom 17  
    Panowie pojawił się błąd ZBR 04311-04 jest to błąd dotyczący wyłącznika krańcowego wycieraczki.
    Wycieraczki pracują na każdym z biegów po 10 razy lub więcej.
    Już ten problem mam 3 manie .
    Przekaźnik nowy , silniczek nowy , manetka nowa .
    Jak wiemy przekaźnik w manie tgx nie jest czasowy tylko zwykły zwierający.
    Za interwał czasowy co odpowiada ? sam silniczek raczej nie bo przekaźnik cyka nawet na wypiętym silniczku z zasilania.
    Zbr pozostaje ale czy na pewno ?
    Ktoś może już to przerabiał ?
    Wycieraczki pracują 12 razy i przekaźnik cyka i wtedy wycieraczki stop i od razu pojawia się komunikat malfunction on board computer

    Czekam na podpowiedzi dzięki
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Kod 4311-04: Wyłącznik krańcowy wycieraczek - instalacja wycieraczek/spryskiwacza (Brak sygnału)

    Do sterownika ZBR nie dociera sygnał z krańcówki wycieraczek lub ten sterownik jest uszkodzony.
    W pierwszej kolejności do sprawdzenia jest wiązka silnika wycieraczek.
    Piny wtyczki silnika:
    1:Masa 31000
    2:Krańcówka 20501
    3:Krańcówka 20000
    4:Napęd silnika (+) 20300
    5:Napęd silnika (+) 20301
    Jeśli wszystko prócz sterownika sprawdzone to odpowiedź nasuwa się sama.
  • Poziom 34  
    Witam. Przypadkiem i ja nad tym siędzę.

    Aby napęd miał zasilanie czasowe musi być sprawny taki to obwód szeregowy zasilania pierwszego biegu:

    - pierwszy zestyk (rozwierny - zasilanie napędu pierwszy bieg) manteki położenia 0/czas
    - drugi zestyk (zwierny - sygnał do sterownika) manetki położenia czas
    - zestyk zwierny przekaźnika
    - zestyk zwierny wyłącznika krańcowego
    - bezpiecznik nr. 21 (F112)

    Sterownik ZBR monitoruje napięcie wyłącznika krańcowego oraz włącznika manetki położenia czas przy wtyku F1-5,10 (kabina). I kiedy odbiera impuls manetki załącza przekaźnik z wyjścia wtyku Z1 (kaseta bezpieczników). Widocznie oprócz masy i plusa rozpoznawany jest trzeci stan tzw. "wysokiej impedancji" i stąd wyskakuje błąd (jutro sprawdzę).

    Jak widać aby czasówki działały, to wszystko ma być sprawne. Ciekawe natomiast po co wyłącznik krańcowy ma połączenie od masy poprzez manetkę do uzwojenia pierwszego biegu wycieraczek, bo chodzi o odwrócenie momentu obrotowego. Zwarte uzwojenie obracającego się wirnika powoduje, że ten hamuje - w przeciwnym razie napęd ma prawo kręcić się w kółko.

    ....

    Za to całkowity brak wycieraczek to najpierw wina zestyku manetki.
    Wada fabryczna, za duży prąd i nie wytrzymuje microswitch 83170.0 manetki od "prądowego" czasówek właśnie - dzisiaj sprawdziłem dokładnie.
    Sprawdziłem też, że zwarcie ma prawo nie przepalić bezpiecznika od wycieraczek, gdy ten przejmuje wszystko na siebie.

    Sprawdziłem też jak to jest z tym ZBR 04311 i tak:

    - aktywny to brak połączenia krańcówki do masy, albo do plusa, lub też wypiętą kostkę
    - pasywny oznacza zakłócenia w ciągłości połączenia
    - i jest rozpoznawany wyłącznie w trakcie pracy wycieraczek trzecim napięciem (czyli tak jak myślałem) co służy do wykrycia przerwy w obwodzie

    Jest też pewien myk na regulację interwału czasowego:

    - włączyć czasowe
    - wyłączyć je w trakcie pracy wycieraczek i policzyć sekundy
    - włączyć czasowe i od tej pory interwał wynosi tyle sekund co zostało policzone

    Pomocne to kiedy jest wina manetki co ma przypadkowe zwarcia/przerwy w sobie, bo kod błędu w takiej sytuacji nie jest przewidziany.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 34  
    Powracam chwilowo do tematu wycieraczek, a więc przetestowałem ich zachowanie się z rozłączonym stykiem masowym co służy do hamowania również na drugim biegu (tj. zamiana przewodów) i to nie to, choć czuć wyraźnie, że wtedy chodzi o pół sekundy dłużej.

    Dołożenie przekaźników eliminuje wadę manetki, a chińskie zamienniki silniczków po 160 zeta mają prawo mieć niepolutowane przewody co latają luzem w środku, a nawet pomylone wyprowadzenia w kostce - autentycznie potwierdzam.
  • Poziom 17  
    Kiepska sprawa nie mam pojęcia jak z tym sobie poradzić .
    Widzę że posiadasz umiejętności w tym zakresie w tobie nadzieja :(
    Ja wkładam silnik Valeo czy org manowski lepszy? Z zamienników po 150 zł już dawno zrezygnowałem.
    Manetki myślisz też mogą wpływać na to ? jak zamiennik? ale tu dawałem taką i taką więc to też nie to.
    Przekaźniki gdzie dokładałeś?
  • Poziom 34  
    Mikrowłącznik 83170.0 manetki nie wytrzyma na dłuższą metę i nie ma nawet o czym rozmawiać. Aby temu zaradzić wystarczy przeciąć 20300 oraz 20301 i wstawić w szereg po przekaźniku (tak jak z manetką świateł w F2000). Tylko jest taki mankament, że nie sposób wyhamować silnika, aby zwolniony przekaźnik zwierał do masy. Uniemożliwia to pinologia manetki. Jednak jest to praktycznie niezauważalne. Żeby pominąć manetkę do testu na jeden obrót wycieraczki trzeba wypiąć kostkę przy kierownicy, połączyć 20300 (uzwojenie) + 20502 (przekaźnik) i w jakikolwiek sposób na chwilę wzbudzić przekaźnik. 2000 to stały plus. Ciekawy ten przypadek dlatego mnie to intryguje. Coś czuje, że to wadliwa partia podzespołów, bo to chodliwy towar.
  • Poziom 17  
    Wszystko fajnie ale co zrobić jak manetka wymieniona silnik też i dalej leci 12 razy ?
    I po chwili wyrzuca błąd 4311-04 zbr Co mogło być zostało wymienione jedynie zostaje przeróbka na manuala jakaś zwykła czasówka i przekaźniki?
    Mostkowanie tych kabli czemu służy co wyżej opisałeś aby pominąć manetkę ? i sprawdzić czy bez niej ok? czy jak

    Pozdro
  • Poziom 28  
    Za wyhamowanie silnika odpowiedzialny jest potencjał ujemny brany z styku silnika m102 pin2 (31b). Wchodzi on na przekaźnik k106 złącze 87a i przy nie wyzwolonym przekaźniku wychodzi na wyłącznik kierownicy (manetkę). Sprawdź czy na pinie 2/4 (31b) jest masa i czy wychodzi ona z wyłącznika pinem 2/2 (53 ) 2/3 (53b). Jeśli tak nie jest szukaj usterki bo masa ma ta dochodzić do silnika powodując jego gwałtowne zatrzymanie. Inaczej mówiąc masa musi być na wszystkich pinach silnika aby go wyhamować w pozycji spoczynku. Za interwał czasowy odpowiada ZBR2 w którym jest zaprogramowana wartość i można ją zmieniać komputerem serwisowym.
  • Poziom 34  
    @uhr to wyjmij bezpiecznik od tego komputera pokładowego zbr i sprawdź czy on ma faktycznie coś z tym wspólnego. Czy tak ciężko pomyśleć naprawdę. Bo jakoś te 12 razy jako licznik taktów do mnie nie przemawia, a raczej chodzi tu o co innego. @stanisławpiotr interwał u TGA podlega regulacji manualnej -> patrz wyżej zasadę działania.
  • Poziom 28  
    Zauważ kolego że tu nie chodzi o uszkodzenie czasówki bo co wspólnego ma I (wolno) II (szybko) bieg z wyłącznikiem czasowym.Tu problem kolega ma zatrzymaniem ramion wycieraczek (brak wyhamowania) . Jeśli mam racje to spróbuj po przełączeniu wyłącznika wycieraczek na zero przytrzymać (spowolnić) pióra w pozycji spoczynku a zobaczysz że ramiona się zatrzymają i nie wykonają dalszego ruchu. Tak jak napisałem powyżej musi się na silniku pojawić na wszystkich przewodach masa a realizuje to wyłącznik na silniku bieżnia przełączając z potencjału (pracy) 24V na potencjał (hamowania) masy.
  • Poziom 34  
    Próbowałem to zbadać co na to sterownik powie, ale za dużo zachodu, bo trzeba mechanizm rozgrzebywać. Jakoś niejednoznacznie jest napisane, że 1 i 2 położenie przełącznika jest OK.
  • Poziom 5  
    Witam. Poradził sobie ktoś z tym problemem? U mnie te same objawy, 2 i 3 bieg działa bez problemu, czasówki w ogóle nie działają a gdy włączy się spryskiwacze to ramiona wycieraczek muszą się obrócić z 12 razy po czym wyświetla się błąd ZBR diagnoza 04311-04.
  • Poziom 19  
    Przewody elektryczne sprawdzone? Jeśli ktoś nie potrafi sobie poradzić z tym problemem mając schemat i podpowiedzi na tym forum to polecam jechać do serwisu który to ogarnie.
  • Poziom 28  
    W tym temacie kolega "uchr" zbadał dokładnie instalacje i wyszło na to że problem leży w ZBR.
  • Poziom 5  
    U mnie sprawa wyglądała inaczej, wymieniałem cały mechanizm wycieraczek, i przy odkręcaniu silnika zauważyłem że jeden pin 'środkowy' został urwany i przez to wywalało ten błąd zbr i wycieraczki żyły swoim życiem. Po oddaniu na dolutowanie pina problem znikł. Nie wywala żadnych błędów, i spryskiwacze zaczęły normalnie działać, tylko pozostał problem z czasówkami, na pierwszym stopniu wycieraczki nie reagują i nie mam na to pomysłu, ktoś coś zaradzi?
  • Poziom 17  
    Dziś się zabrałem za niego dopiero i podmieniłem ZBR jak radziliście i pomogło działa więc wina zbr .
    Teraz drugie pytanie co z tym zrobić? na oryginalnym nie będzie chodzić idzie to jakoś naprawić?
    Jak nie to czy można jakoś przerobić na innej czasówce ? Które kable bym musiał wykorzystać? 20501 i 20000 kabel? bo one idą do przekaźnika chyba.
    Dzięki
  • Poziom 28  
    Przeważnie da się naprawić. Oglądnij płytę może wzrokowo uda ci się znaleźć uszkodzenie.
  • Poziom 17  
    Patrzałem nic nie widać czysta :(
  • Poziom 28  
    Prawdopodobnie uszkodzony "bts" po wyjściach z ZBR do wycieraczek zbadaj do którego z nich wychodzi sterowanie ale jeśli nigdy nie naprawiałeś elektroniki to lepiej wyślij do kogoś kto z tym robi.
  • Poziom 34  
    Do zrobienia test wejścia krańcówki na sygnał. I tak samo test wyjścia. Wina kasety na koniec.
  • Poziom 17  
    Ktoś na śląsku tym się zajmuje testy w jaki sposób się robi na takiej płytce ? jest do testów jakiś osprzęt?
  • Poziom 34  
    Zrobisz Autocomem na samochodzie.