Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

volvo fh 460 - błąd czujnika wałka rozrządu mid128sid21fmi2

kaczy2214 15 Wrz 2017 23:53 2616 46
  • #1 15 Wrz 2017 23:53
    kaczy2214
    Poziom 13  

    Witam problem z volvo polega na tym że po odpaleniu zapala się błąd czujnika wałka rozrządu, wymienione przewody od sterownika silnika do czujnika wałka, czujnik wałka,przewody czujnika położenia wału,czujnik położenia wału. po wypięciu czujnika koła zamachowego zapala się błąd czujnika koła zamachowego ale gaśnie błąd czujnika wałka. po wypięciu czujnika wałka rozrządu nie słychać zmiany pracy silnika, po wypięciu czujnika koła zamachowego jest wyraźna zmiana pracy silnika. Więc po wszystkich zabiegach przyszedł czas na pomiary sterownika i tutaj pojawił się problem związany z brakiem danych. w starych sterownikach na pinach wałka i koła mierząc na gnieździe sterownika są te same oporności 775-945 ohm w tym przypadku na czujniku koła jest około 1000 ohm a na czujniku wałka 0 ohm. Na zgaszonym silniku sterownik widzi czujnik odpala normalnie ale po odpaleniu zgłasza usterkę "brak sygnału lub sygnał przerywany" czy ktoś jest w stanie coś p[odpowiedzieć?

    0 29
  • #2 16 Wrz 2017 07:47
    Hektar Zahler
    Poziom 32  

    Co do pytania o sterownik faktycznie jest różnica funkcji pinów złącza, ale to tylko na pompie wtryskowej, gdzie tam ten sam kod usterki znaczy zupełnie co innego. Niezrozumiałe są jak dla mnie te Ω na pinach sterownika, bo coś źle interpretujesz pomiary z Impacta. Chodzi po prostu o opór czujników. Z tego wychodzi, że czujnik wałka ma zwarcie. Tak to opisałeś. Więc niby jakim cudem to chodzi. Coś to jedno wyklucza drugie. Ech, weź to jeszcze raz przemyśl. Dodam, że w tej sytuacji obowiązkowo do ustalenia biegunowość czujników z pomocą oscyloskopu.

    0
  • #3 16 Wrz 2017 08:35
    kaczy2214
    Poziom 13  

    Robię pomiar na odłączonym sterowniku na pinach które wychodzą na czujnik wału i na czujnik wałka na pinach wału jest opór a na pinach wałka jest zero. Pytanie czy tak powinno być?

    1
  • #4 16 Wrz 2017 08:44
    Hektar Zahler
    Poziom 32  

    Pisałeś jak było w ch.. późno i tak się czepiłem, że źle pojąłeś instrukcje serwisową. Zwarcie a skąd. Jest jakiś błąd w sztuce mierzenia, bo czujnik z usterką by tak nie chodził. Siądź i na spokojnie patrzaj co te instrukcje każą robić. Przy sztukowaniu przewodów (sytuacja klasyczna) możliwe są cztery możliwości zamiany, tj dwie czujnik-czujnik plus dwie względem GMP. Jak nie jesteś pewny tego na 100%, to niestety ostatnie do ustalenia z pomocą oscyloskopu (aby nie pomylić punktu wtrysku) i niestety do kwadratu, bo będzie potrzebny drugi samochód.

    0
  • #5 16 Wrz 2017 10:33
    kaczy2214
    Poziom 13  

    Nie ma możliwości że kable są pomylone a czujniki są nowe na samym zapłonie sterownik widzi czujnik wałka a po odpaleniu jest błąd sygnału czujnika wykluczam czujniki i przewody

    0
  • #6 16 Wrz 2017 11:06
    Hektar Zahler
    Poziom 32  

    To może wkleję małym drukiem żeby nie zajmować strony.

    Informacje ogólne
    Obroty wałka rozrządu.
    Komponent: (B05) Czujnik obrotów koła zamachowego

    Kod usterki
    FMI 2
    Błąd danych.

    Warunki wygenerowania kodu usterki:
    Krzywe krzywki i koła zamachowego nie pasują do siebie.
    Możliwa przyczyna:
    Usterka czujnika.
    Odwrotna biegunowość przewodów.
    Reakcja jednostki sterującej silnika:
    Wygenerowanie kodu usterki.
    Zauważalne objawy zewnętrzne:
    Wzrost zużycia paliwa.
    Problemy z rozruchem.
    Nierówna praca silnika.
    Odpowiednie działanie:

    FMI aktywny
    28432–3MID 128 SID 21 Czujnik polozenia walka rozrzadu, kontrola.
    Odpowiednie działanie:
    Patrz informacja serwisowa Sygnały wałka rozrządu i koła zamachowego, lokalizowanie usterek (Lista kontrolna H), Diagnostyka, grupa 2846.
    FMI nieaktywny

    Ten FMI jest aktywny wyłącznie przy pracującym silniku. Jeżeli silnik jest wyłączony, to kod usterki pokazany zostanie jako nieaktywny (przy odczycie kodów usterek)


    Kolego wiesz co nawet nie śmiem wspominać o kołach zębatych, bo normalnie wtyd. Jak tak, to pozostaje tylko i wyłącznie oscyloskop dwukanałowy, albo co jeszcze ? Podmiana kasety.

    1
  • #7 16 Wrz 2017 11:32
    kaczy2214
    Poziom 13  

    Koła ok ustawienie ok

    Dodano po 2 [minuty]:

    Stąd pytanie w na samym początku na temat kontroli na pinach sterownika

    0
  • #8 16 Wrz 2017 13:33
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    -> kaczy2214

    Nie podałeś najważniejszej informacji; to się zrobiło nagle, w czasie eksploatacji, czy jest to skutek jakichś napraw? Jeśli tak, to co było robione?

    0
  • #9 16 Wrz 2017 13:53
    kaczy2214
    Poziom 13  

    Auto po wymianie kabiny kupione z Niemiec przebieg około 400000. Usterka jest od początku , nikt nic nie wie

    0
  • #10 16 Wrz 2017 16:14
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    kaczy2214 napisał:

    Cytat:
    Robię pomiar na odłączonym sterowniku na pinach które wychodzą na czujnik wału i na czujnik wałka na pinach wału jest opór a na pinach wałka jest zero. Pytanie czy tak powinno być?


    Zmierz omomierzem opór na pinach czujnika wałka i czujnika koła zamachowego po zdjęciu wtyczek. Zmierz omomierzem opór obydwu czujników na pinach wtyczki przy kasecie silnika (ECU ), po zdjęciu wtyczki z kasety. Podaj nam zmierzone wartości.

    0
  • #11 16 Wrz 2017 18:30
    kaczy2214
    Poziom 13  

    92 na obu czujnikach i tyle samo mierząc przez kable od wtyczki sterownika, takie są wartości nowych oryginalnych czujników.

    0
  • #12 16 Wrz 2017 19:36
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    kaczy2214 w # 16 napisał:

    Cytat:
    92 na obu czujnikach i tyle samo mierząc przez kable od wtyczki sterownika, takie są wartości nowych oryginalnych czujników.

    kaczy2214 w # 3 napisał:
    Cytat:
    Robię pomiar na odłączonym sterowniku na pinach które wychodzą na czujnik wału i na czujnik wałka na pinach wału jest opór a na pinach wałka jest zero.


    kaczy2214 w # 1 napisał:
    Cytat:
    w starych sterownikach na pinach wałka i koła mierząc na gnieździe sterownika są te same oporności 775-945 ohm w tym przypadku na czujniku koła jest około 1000 ohm a na czujniku wałka 0 ohm


    Informacje które podajesz są sprzeczne.

    Możesz to jakoś wyjaśnić, które wyniki są rzeczywiście zmierzonymi?

    Jeśli mamy ci pomóc to musisz podawać prawdziwe wyniki pomiarów, na razie ściemniasz i niepotrzebnie tracimy czas.

    0
  • #13 16 Wrz 2017 19:51
    kaczy2214
    Poziom 13  

    Odsyłam do pierwszego wpisu i proszę przeczytać jeszcze raz i powoli tam jest mowa o pinach sterownika a nie pinach wiązki silnika. Moje pytanie dotyczyło pomiaru oporności na pinach samego sterownika i wartości na pinach sterownika a nie pomiary czujników i przewodów między sterownikiem a czujnikami bo z takimi bzdurami bym tu nie przychodził a na moje pytanie odpowiem sam w poniedziałek. W pytaniu pominąłem takie bzdury jak sprawdzanie czujników,kabli,ustawienia rozrządu, uszkodzeń kół, uszkodzeń koła zamachowego bo to są podstawy.

    0
  • #14 16 Wrz 2017 20:32
    Hektar Zahler
    Poziom 32  

    Kolego to jest proste. Wszystkie cztery piny to wejścia analogowe i do każdego z nich z osobna (podkreślam) jest przypisany osobny identyfikator. Z kolei obydwie pary wejść są symetryczne względem pewnego potencjału (tak jak przy każdym czujniku indukcyjnym) co do sygnału, który sterownikowi służy do wykrywania "jakiegoś" z góry ustalonego prądu upływu we wiązce przewodów i jest to w zdecydowanej większości przypadków jakieś plus 2.5V panujące na każdym z tych pinów (niezależnie czy czujnik wpięty czy wypięty). Zarówno sygnał jak i potencjał offsetu mierzymy w razie problemów jak najbliżej złącza ECU. Natomiast pomiary na opór nic sensownego nie są w stanie powiedzieć w tej sytuacji zaniku synchronizacji czasowej, bo tylko i wyłącznie tego dotyczy ten SID21 FMI2. A nawet są nie na miejscu, bo jak mówiłem każde z tych wejść ma przypisany własny ID, toteż w razie przesunięcia offsetu ma to być zasygnalizowane adekwatnym kodem usterki.

    0
  • #15 16 Wrz 2017 20:44
    kaczy2214
    Poziom 13  

    Takie odpowiedzi mnie interesują a nie Kuźwa patrzenie czy kabelek nie zamieniony. W poniedziałek sprawdzę sterownik

    0
  • #16 16 Wrz 2017 21:08
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    kaczy2214 napisał:

    Cytat:
    Moje pytanie dotyczyło pomiaru oporności na pinach samego sterownika


    Mierzysz wyjścia z ECU omomierzem???? :D

    A tak z ciekawości, na włączonej, czy na wyłączonej stacyjce? :D

    Życzę sukcesów w naprawach.

    Pozdrawiam Maciek_M

    0
  • #17 16 Wrz 2017 21:14
    Hektar Zahler
    Poziom 32  

    Kolego Kaczy podstawowy powód błędu to zmiana biegunów także trzeba to przyjąć na klatę i już.

    0
  • #18 16 Wrz 2017 21:29
    kaczy2214
    Poziom 13  

    Według instrukcji serwisowych koleszko ;)

    Dodano po 13 [minuty]:

    Hektar sugerujesz zamianę przewodów?

    0
  • #19 16 Wrz 2017 21:33
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    Jak profesjonalista, profesjonaliście, " według instrukcji serwisowych", doradzam "Test Synchronizacji Czujników" - numeru operacji V-cads nie pamiętam, ale znajdziesz po opisie.

    Wynik pozwoli wyeliminować "mechanikę", i zobaczysz jak ECU widzi obydwa czujniki - i wszystko będzie jasne.

    Nie znając historii auta, przy tych objawach zacząłbym od tego testu, jako podstawowego.

    Jeśli już go robiłeś, to prośba o pokazanie wyniku - zrzut ekranu wystarczy, zobaczymy co dalej.

    0
  • #20 17 Wrz 2017 19:56
    stanisławpiotr
    Poziom 25  

    Moim zdaniem jako elektronika jeśli mierzysz piny na sterowniku w miejscu wejść czujników obrotu to wartość rezystancja powinna być podobna. Jeśli wartość wejścia czujnika obrotów wałka rozrządu wynosi "0" omów to wejście to jest uszkodzone. Najprawdopodobniej przepięcie na wejściu czujnika wałka w ECU uszkodziło kondensator wejściowy powodując zwarcie do masy.

    0
  • #21 18 Wrz 2017 02:14
    Hektar Zahler
    Poziom 32  

    Średnio możliwe, tylko przedmówco takim błędem jak FMI4 co się dopatrujesz, to zainteresowany się nie pochwalił.

    0
  • #22 18 Wrz 2017 15:20
    stanisławpiotr
    Poziom 25  

    Przeglądałem posty ale nie zauważyłem aby autor tematu wspomniał o kodach błędów jakie się pojawiają. Może wskazane było by aby je podał chyba że coś przeoczyłem.

    0
  • #23 18 Wrz 2017 17:25
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    -> stanisławpiotr

    Kod błędu podany jest w tytule postu

    Cytat:
    volvo fh 460 - błąd czujnika wałka rozrządu mid128sid21fmi2

    0
  • #24 18 Wrz 2017 18:42
    kaczy2214
    Poziom 13  

    Na pinach sprawnego sterownika opory są identyczne

    0
  • #25 18 Wrz 2017 20:27
    stanisławpiotr
    Poziom 25  

    Wybaczcie moją ślepotę dzięki za uświadomienie. Jednak podtrzymuję swoją wypowiedź fmi2 dopuszcza uszkodzony czujnik.To prawda że przy fm3 jest informacja o zwarciu do masy lub plusa i jeśli masz rację to proszę autora o wypięcie czujnika i sprawdzenie czy wystąpi ten sam błąd. Ale jeśli nie wystąp fmi3 to mój trop jest trafny bo przy zwarciu do masy brak będzie monitorowania wejścia czujnika. Jeszcze jedna uwaga jeśli chodziło by o złą wartość sygnału to bł na postoju byłby błędem zapamiętanym i była by możliwość jego skasowania. Pojawiał by się w momencie uruchomienia silnika i stawał by się błędem stałym. Jeśli tak jest to możliwe że masz rację i moja sugestia jest mylna choć miałem z nie jeden sterownik na stole i nie zdarzyło mi się aby wejście miało "0" rezystancję.

    0
  • #26 18 Wrz 2017 23:55
    Hektar Zahler
    Poziom 32  

    No to niech ktoś zapoda zrzuty ekranu z tego VCADS co tam jest do podejrzenia. Kaczy może co tam pokrzywiło, może co wpadło jaka nakrętka w tryby, czy co.

    Dodano po 30 [minuty]:

    Z instrukcji Volva.

    Pomiar rezystancji multimetrem.
    Kluczyk w położeniu stop.
    Pomiar strony jednostki sterującej silnika.
    Jednostka sterująca silnika podłączona.
    Złącze komponentu odłączone.

    Punkty pomiarowe Wartość oczekiwana
    1 - Masa R ≈ 75 -110 kΩ
    2 - Masa R ≈ 75 -110 kΩ
    1 - 2 R ≈ 775 -945 Ω

    VCADS Pro: 28420–3 Sygnały koła zamachowego i wałka rozrządu, kontrola.

    0
  • #27 19 Wrz 2017 00:06
    kaczy2214
    Poziom 13  

    Stanisławpiotr . Na postoju błąd jest zapamiętany i da się go skasować dopiero po odpaleniu pojawia się jako aktywny

    0
  • #28 19 Wrz 2017 00:07
    Hektar Zahler
    Poziom 32  

    cd..

    Styk Typ sygnau Funkcja Typ silnika
    A7 Wejcie analogowe Obroty silnika, czujnik waka rozrzdu D12C, DH12C, DH12D
    A18 Wejcie analogowe Obroty silnika, czujnik waka rozrzdu D12C, DH12C, DH12D

    0
  • #29 19 Wrz 2017 00:14
    kaczy2214
    Poziom 13  

    Jakieś objaśnienie do tego ???

    0
  • #30 19 Wrz 2017 00:21
    Hektar Zahler
    Poziom 32  

    Powyżej nagłowek, a poniżej info -> skopiowane z tabeli pinout sterownika.

    0