Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Touran 2.0 FSI - Zasilanie chińskiego radia

26 Sty 2019 16:32 2535 26
  • Poziom 27  
    W skrócie - podłączyłem chińskie radio z Androidem itp. (VW Touran). Wszystko działa super, jest nawet komunikacja po CAN, bo wyświetlają się różne rzeczy związane z samochodem - prędkość obrotowa silnika, ilość paliwa itp. bajery. Jedynym problemem jest samo włączanie radia. Otóż mogę je włączać/wyłączać jedynie przyciskiem on/off w radiu. Nie ma żadnej reakcji na wkładanie czy wyciąganie kluczyka itd. Złącze zasilania +12V powinno dostarczać cały czas 12V, natomiast złącze +SAFE (czasem zwane 12V switched) steruje samą aktywacją radia. Ktoś w poprzednim temacie coś wspomniał o tym że w chińskich radiach zdarza się im zamiana tych dwóch pinów (a dokładnie nie w radiach, ale przejściówce). Niestety, nie zdążyłem kontynuować tego wątku. Czy tak może być? Trzeba zamienić te dwa piny?
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Witam, zamień żółty z czerwonym w przejściówce i sprawdź wtedy.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 15  
    Witam, a wcześniej oryginalne radio zachowywało się prawidłowo?
  • Poziom 27  
    Tak, oryginalne zachowywało się prawidłowo.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Teoretycznie za włączanie/wyłączanie stacyjką powinien odpowiadać sygnał +SAFE (czerwony kabel), ale tak nie jest. W oryginalnym złączu są jeszcze sygnały na tej zielonej kostce - one nie są doprowadzane przez przejściówkę. Natomiast działa prawidłowo komunikacja CAN.
  • Poziom 15  
    Miernikiem (woltomierzem) sprawdzić czy względem masy na czerwonym przewodzie pojawia się napięcie a po wyjęciu kluczyka czy napięcia brak kontrolnie zmierzyć co tam się dzieje na żółtym powinno być cały czas. Może coś jest nie tak z tym radiem.
  • Poziom 20  
    Skoro jest to radio dedykowane do VW, to funkcja "SW" zawiadywana jest z magistrali CAN.
    Nie myl pojęć SAFE i SW. Na zacisku SAFE w instalacji samochodu +12V nie zanika po wyjęciu kluczyka, a być może gdy jest stale podawane nie pozwala ono na wyłączanie radia kluczykiem.
    Spróbuj wyjąć (lub odciąć) z wtyczki ten SAFE pin i podłączyć radio bez niego.
    Sprawdź jeszcze czy po włączeniu radia pojawia się +12V w gnieździe antenowym radia.
  • Poziom 27  
    Ok, będę próbował. Czyli funkcja SW powinna być obsługiwana przez CAN. Jakieś komendy są przekazywane, jak prędkość obrotowa silnika, poziom paliwa, otwarcie drzwi itp. Z kolei zauważyłem też błędne reakcje. Np. naciskanie przełącznika pamięci na manetce MFA powoduje przełączanie programów radiowych, co nie powinno mieć miejsca.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Na niemieckiej rozpisce tego radia, sygnał który w złączu VW jest opisany jako +SAFE, w radiu jest opisany jako ACC.

    Dodano po 15 [godziny] 47 [minuty]:

    Zapomniałem o jednej sytuacji. Nawet jeżeli radio jest wyłączone, to po wrzuceniu wstecznego biegu włącza się asystent cofania na ekranie radia.

    Dodano po 2 [godziny] 7 [minuty]:

    Ok, odpiąłem SAFE. Teraz jest tak - jak radio jest włączone, wyjęcie kluczyka powoduje wyłączenie radia. Włożenie kluczyka włącza radio, ale od zera, czyli uruchamianie Androida itd. jakby w czasie wyłączenia nie było podtrzymania.
  • Poziom 20  
    Coś mi nie pasuje w konfiguracji zasilania w gnieździe tego chińczyka. Nie pokazałeś zdjęcia z jego opisem. Sprawdź czy z bezpiecznikiem w radiu połączony jest pin 15, czy pin 16 ?
    Na bezpieczniku powinno być stale +12V
  • Poziom 27  
    A co to jest SW? W złączu VW ISO nie znalazłem takiego symbolu. Ogólnie jest tak - jeżeli na pinie 16 jest +12V (czerwony kabel) to radio można włączyć/wyłączyć tylko przyciskiem w tym radiu. Jeżeli odepnę z tego pinu 12V, to radio włącza się po włożeniu kluczyka, wyłącza po wyjęciu, ale włącza się od zera - start Androida. Jak była włączona nawigacja, to muszę ją włączyć ponownie. Nie mam pomysłów.
  • Poziom 11  
    dziechu napisał:
    Włożenie kluczyka włącza radio, ale od zera, czyli uruchamianie Androida itd. jakby w czasie wyłączenia nie było podtrzymania.

    I tak powinno być. Zwykle na noc jak kończysz pracę na komputerze to raczej go wyłączasz, aby następnego dnia go włączyć ponownie. Jeśli chcesz, aby twoje radio było usypiane (mówiąc technicznie przeniesienie pamięci RAM do partycji SWAP), aby następnego dnia uruchomiło się w 2 sekundy to wejdź w ustawienia, następnie "Pojazd" - tam znajdziesz odpowiednią opcję do ustawienia, czy ma być AUTO, 30 sekund, 5 minut itd. Pamiętaj, aby po tej zmianie obserwować pobór prądu na akumulatorze, bo jeśli Chińczyk coś źle zrobił, to rozładujesz sobie akumulator.

    Też mam Tourana i tam wszystko co dochodzi do tej kostki ISO to stałe zasilanie (plus i minus) oraz magistrala CANBUS. Załączenie, czyli ignition odbywa się poprzez dekoder CANBUS, który powinieneś mieć dołączony do radia.
  • Poziom 27  
    No niby masz rację, ale to jest radio z Androidem i nawigacją. Jeżeli jadę w trasie i wyjdę na 5 min. żeby się wysikać, to po powrocie Android startuje od zera, więc muszę znowu uruchomić nawigację itd. Natomiast ten dekoder CANBUS to chyba jest wewnątrz radia, bo na zewnątrz nic nie mam. Zresztą wysłali mi do zamiany złącze i jest przy nim procesor i trochę elektroniki. Myślę że to ten dekoder. Natomiast ciągle problem jest z czasem. Zegar ustawia się 7 godzin do przodu. Mogę ustawić godzinę prawidłowo i za kilka minut jest znowu +7 godzin. Nie reaguje na ustawienia skąd ma pobierać czas - z GPSa, z WiFi czy nie pobierać. Bez względu na ustawienia przestawia zegar 7 godzin do przodu. Nie reaguje także na opcję automatycznej strefy czasowej. Może być włączone/wyłączone - bez zmian. Ten czas pobiera z GPSa, bo jedynie jak wyłączę w systemie GPSa, to mogę ustawić czas prawidłowy i nie przestawia. Ale jak tylko włączę GPSa (np. nawigację) zaraz jest 7h+.

    Dodano po 5 [minuty]:

    A gdzie te ustawienia "Pojazd"? W samochodzie czy w radiu?
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    dziechu napisał:
    Np. naciskanie przełącznika pamięci na manetce MFA powoduje przełączanie programów radiowych, co nie powinno mieć miejsca.

    Mam to samo. Chińczycy popełnili błąd i chyba rozumiem na czym on polega. Otóż w dwóch wersjach kierownicy przycisk góra i dół służyły do obsługi komputera i być może dlatego ten w manetce wycieraczek przełącza Ci utwory - ale dzieje się tak tylko, gdy w liczniku ustawie AUDIO.

    dziechu napisał:
    Nawet jeżeli radio jest wyłączone, to po wrzuceniu wstecznego biegu włącza się asystent cofania na ekranie radia.

    I tak to powinno działać ;-)

    dziechu napisał:
    A gdzie te ustawienia "Pojazd"? W samochodzie czy w radiu?

    W radio. Nie dysponuje aktualnie zdjęciem, aby Ci to pokazać, ale jeśli nie będziesz mógł tego znaleźć zrobię dla Ciebie zdjęcie jak to wygląda u mnie

    Przyjrzałem się temu tematowi jeszcze raz od początku i zauważyłem, że nie ma szans to zadziałać w takiej konfiguracji, ale nie przejmuj się, jest to do ogarnięcia. Problemem jest ta przejściówka, którą dostałeś z radiem - na 100% i bez dyskusji jest ona wadliwa. Firma, która wyprodukowała to radio i nazwała je dedykowanym, nie ma pojęcia o Touranie. I już tłumaczę...
    W oryginalnej wtyczce ISO masz 8 pinów od głośników, masę, stały plus, canbus oraz w Twoim przypadku widzę po wtyczce ISO, że masz w aucie telefon stacjonarny i że nie masz AUX oraz zmieniarki w podłokietniku. Wtyczka od Twojego Chińskiego radia w PIN-11 wymaga podania +12V po stacyjce - a takiego sygnału w Touranie w kostce ISO oryginalnego radia raczej nie ma :)

    Rozwiązanie jest banalne - należy podać taki sygnał ze stacyjki. A taki sygnał znajduje się tutaj:
    Cytat:


    Tutaj problemem jest to, że ori radia nie używają już sygnału ACC, a Chińskie tak. Więc albo musisz zakupić nowe radio z dekoderem CANBUS i to oddać producentowi, albo taki dekoder zakupić, albo najtaniej i najszybciej pociągnąć przewód od stacyjki pamiętając o tym, żeby po drodze dać jakiś mały bezpiecznik, ponieważ zwarcie w Chińskim radio unieruchomi Ci cały samochód.
  • Poziom 27  
    Dzięki za podpowiedzi. Niestety, nie wiem gdzie te ustawienia w radiu są. Wydaje mi się że przeglądnąłem już wszystko co tam w menu można znaleźć, ale takiej opcji z tymi ustawieniami czasu nie było. No i co z tym czasem (zegarem)? Denerwuje mnie ten problem też mocno.
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    dziechu napisał:
    No i co z tym czasem (zegarem)? Denerwuje mnie ten problem też mocno.

    Najpierw musisz ogarnąć podstawową rzecz - czylito zasilanie, dopiero działać dalej.

    dziechu napisał:
    Niestety, nie wiem gdzie te ustawienia w radiu są

    Ok, zrobię Ci screeny, zobaczysz jak działa to u mnie
  • Poziom 11  
    dziechu napisał:
    Ustawiłem na 60 min. i tyle podtrzymuje na czuwaniu

    Ale działa Ci to? Czy wiesz jak powinno to działać? Wiesz jak sprawdzić działanie tej funkcji?

    dziechu napisał:
    Teraz z tym zegarem - masz jakiś pomysł?

    Jak już wcześniej wspomniałem... Najpierw zasilanie systemu, potem system.
  • Poziom 27  
    Działa. Po wyłączeniu radia (wyjęciu kluczyka) przez 60 min. jest na czuwaniu. Włożenie kluczyka powoduje natychmiastowe włączenie ze stanem jak przy wyłączaniu (radio, nawigacja itd.). Po 60 min. wyłącza się całkiem, czyli potem start Androida itd. Pobór prądu przy czuwaniu mierzyłem już kiedyś, to kilkadziesiąt mA, więc nie ma problemu.
  • Poziom 11  
    Czyli działa! :)
    Jak rozwiązałeś problem tego zasilania?
    Tak jak ja Ci zaproponowałem?
  • Poziom 11  
    Znaczy mówiąc zasilanie miałem na myśli kabelki w kostce ISO :)
  • Poziom 11  
    O kurcze, jestem zaskoczony. U mnie wyglądało to zupełnie inaczej... Jak obiecałem, dołączam screen:

    Touran 2.0 FSI - Zasilanie chińskiego radia

    Mam dostępne opcje:
    # AUTO - tutaj radio nie jest nigdy wyłączane, hibernuje się - dokładniej zawartość RAM przenoszona jest do partycji SWAP, aby podczas włączania przywrócić jej zawartość (jak widać od kilku dni testuje tą opcję)
    # CZASOWE - najpierw się hibernuje na określony czas, a po przekroczeniu tego czasu wyłącza się (najrozsądniejsza opcja)

    Z tego co wnioskuje, to Ty musiałeś mieć zaznaczoną jakąś opcję "Wyłączone", której ja jak widać nie mam. Dodam, że pobór prądu dla wyłączenia i hibernacji wynosi 0.01A - tak wskazywał mi mało precyzyjny amperomierz w zasilaczu laboratoryjnym z którego testowałem to radio przed wrzuceniem go do auta, więc na pewno wartość tego prądu jest prawidłowa, nie rozładuje nam akumulatora.

    Jeśli działa Ci prawidłowo zasilanie, oznacza że masz podtrzymanie czasu, więc łączysz radio z Internetem, następnie robisz prawidłową konfiguracje systemu Android - powinno to załatwić temat. System zassa sobie date i strefę czasową z sieci i gps. Powinno działać to prawidłowo do momentu zdjęcia klemy. Poniżej moje screeny dla Ciebie:

    Touran 2.0 FSI - Zasilanie chińskiego radia

    Touran 2.0 FSI - Zasilanie chińskiego radia

    Jeśli system nie może poradzić sobie z ogarnięciem strefy czasowej ustaw wszystko manualnie, następnie przełącz strefę na +02:00, a potem przełącz wszystko z powrotem w auto
  • Poziom 27  
    Nie mam manualnego ustawiania strefy czasowej. jest tylko automatyczna włącz/wyłącz. Bez względu na ustawienia, czas jest ustawiany zawsze o 7 godzin wyżej (np. o 10 jest 17). Nie reaguje na źródło czasu. Mogę ustawić czas z GPS, czas z WiFi lub wyłączyć automatyczną datę i czas - i tak pobiera go z GPS o 7 godzin za dużo. Wiem że z GPSa, bo jak wyłączę GPS w systemie, to mogę ustawić prawidłowy czas i jest ok. Ale jak tylko włączę GPSa, np. nawigację, po chwili przestawia się na 7h+.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Ty masz tam też nieźle namieszane. Połowa tekstu po polsku, połowa po angielsku :)

    Dodano po 4 [minuty]:

    Jeszcze jest jedna możliwość, którą muszę dokładniej sprawdzić. Czy po zmianach w ustawieniach czasu trzeba radio resetować? Czy powinno działać natychmiast?

    Dodano po 19 [godziny] 9 [minuty]:

    Chyba teraz będzie ok. Dostałem od Chińczyków firmware z nowym Androidem. Tam jest opcja manualnego ustawienia strefy czasowej. Po ustawieniu strefy +2h czas jest prawidłowy. Muszę to jeszcze posprawdzać, ale wydaje się że problem jest rozwiązany.