Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Pralka Bosch WFL2061BY/13 nie grzeje, sprawdzona grzałka i "termik"

11 Sie 2019 23:56 201 9
  • Poziom 3  
    Witam.

    Mój problem polega na tym, że pralka mojej Żonki nie grzeje wody, przez co pierze dłużej :( Sprawdziłem grzałkę oraz czujnik temperatury i wygląda na to, że oba elementy są sprawne: grzałka ma jakieś 28Ω, a optycznie wygląda jak nowa (może dlatego, że dostaje wodę po filtrze zmiękczającym). Natomiast czujnik pokazuje w temp. pokojowej jakieś 5kΩ, po schłodzeniu go do temp. ok. 10°C jego rezystancja wzrasta do ok. 6,5kΩ, zaś po podgrzaniu do ok. 50°C spada do ok. 1,5kΩ.

    Porwałem się również na próbę zmierzenia napięcia zasilania grzałki po uruchomieniu prania na 60°C i ustaliłem brak zasilania :( Chyba, że czekałem zbyt krótko na uruchomienie grzania...? Proszę o sugestie, co jeszcze powinienem sprawdzić, aby zlokalizować usterkę.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 36  
    W następnej kolejności sprawdź przekaźnik na module sterującym włączający napięcie, który zasila grzałkę.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 3  
    Kenworth 18 napisał:
    W następnej kolejności sprawdź przekaźnik na module sterującym włączający napięcie, który zasila grzałkę.


    Gdzie znaleźć info o napięciu zasilania przekaźnika i potem samej grzałki ?
    Po jakim czasie od "startu prania" powinno włączyć się grzanie wody ?
    Jest jakiś inny sposób na sprawdzenie przekaźnika czy tylko "start prania" ?
  • Poziom 32  
    Napięcie zasilania cewki przekaźnika jest opisane na obudowie przekaźnika a jak nie ma to będzie od 9 do 12V. Napięcie zasilania grzałki to sieciowe oczywiście. Równolegle do cewki przekaźnika można dolutować diodę LED z rezystorem szeregowym 560 Ohm. Jak dioda zaświeci to znaczy, że jest napięcie na cewce. Jak nie, to spróbować zmienić polaryzację diody. Można oczywiście przy użyciu multimetru zmierzyć poprostu napięcie na cewce.
  • Poziom 36  
    Rozpocznij pomiar napięcia po około 10 minutach od rozpoczęcia programu piorącego.
    Jeśli po tym czasie nie pojawi się 230V na przewodach zasilających grzałkę to zastosuj się do porad kolegi Chupacabra lub po prostu zaryzykuj i wymień przekaźnik grzałki w ciemno.
  • Poziom 3  
    Chupacabra i Kenworth 18, dzięki za podpowiedzi :) będę walczył wieczorkiem, dam znać jakie efekty ...
  • Poziom 3  
    Krzysiek Radek napisał:
    Chupacabra i Kenworth 18, dzięki za podpowiedzi :) będę walczył wieczorkiem, dam znać jakie efekty...
    Witam ponownie, mam pewne ustalenia, ale niestety bez pozytywnego rozwiązania problemu :(
    Pralka Bosch WFL2061BY/13 nie grzeje, sprawdzona grzałka i "termik"
    1. Wczoraj po dostaniu się do elektroniki zobaczyłem, że jeden styk skrajnego prawego przekaźnika „stracił cynę z punktu lutowniczego” - jakby odparowała (fotka w załączeniu), lecąc po ścieżkach i kabelkach ustaliłem, że to przekaźnik „zasilający” grzałkę. Poprawiłem wiec punkt lutowniczy zalewając go porcja cyny i podejrzewając problem w tym detalu powierzchownie poskładałem pralkę i puściłem pranie testowe. Do grzałki podłączyłem miernik i czekałem, aż pralka załączy grzanie… Minęło 10-15 minut i nic, odczekałem jeszcze trochę, a praktycznie do końca programu (powinien trwać 40-53min.) bo program skończył się po ok. 30 minutach (pranie + odwirowanie + płukanie + odwirowanie).

    2. Dzisiaj podszedłem do tematu bardziej detalicznie… Zapiąłem miernik do cewki przekaźnika, który wytypowałem na tego od grzałki i uruchomiłem pranie testowe, i tym razem niczego się nie dowiedziałem :( Wylutowałem więc przekaźnik i sprawdziłem go zasilaczem zewnętrznym, ustaliłem, ze działa jak trzeba: zasilenie cewki powoduje przełączenie styku NC na pozycje otwarty, a styku NO na zamknięty. Przekaźnik wlutowałem na jego miejsce i do jego cewki dolutowałem LED między pierwszy biegun grzałki, a styk NO przekaźnika dolutowałem sobie dwa kabelki, a trzeci do punktu wejścia zasilania na pierwotny styk przekaźnika i ponownie odpaliłem pranie testowe, oto efekty: zaobserwowałem, że Led błyska (na bardzo krótko) za każdym razem gdy pralka zaczyna obracać bębenek w prawa stronę (zgodnie z zegarem), ale ani razu Led nie zaświecił się podczas całego cyklu prania tak jakby grzanie niezostanie zainicjowane, ale zauważyłem jeszcze jedna dziwną rzecz, miernik podłączony do 1-go (bezpośredniego) bieguna grzałki i do tego 3-go kabelka (na pierwotnym styku przekaźnika) wykazał, że zasilanie, które miał podać przekaźnik na grzałkę pojawiało się tam tylko w czasie odwirowywania. Podczas prania i płukania nie było zasilania na styku pierwotnym przekaźnika.

    W związku z powyższym mam dylemat co dalej czynić…
    - czy dobrze wytypowałem przekaźnik zasilający grzałkę?
    - co dalej sprawdzać?

    Mam jeszcze pytanka uzupełniające moją wiedzę:
    - co to za „urządzenie” i jak działa (fotka poniżej)?
    Pralka Bosch WFL2061BY/13 nie grzeje, sprawdzona grzałka i "termik"

    Pralka Bosch WFL2061BY/13 nie grzeje, sprawdzona grzałka i "termik"
    Jak powinna być wpięta wtyczka od czujnika temperatury, bardziej w prawo czyli centralnie względem otworu w czarnej plastikowej obudowie elektroniki czy bardziej w lewo? Gdy rozpinałem tę wtyczkę przez myśl mi nie przeleciało, że ona ma 3 piny, a gniazdko jest 4 pin i że będzie możliwość wpięcia wtyczki w dwóch pozycjach (fotka) tak by czujnik był zapięty na pin 1 i 3 lub pin 2 i 4.
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    Krzysiek Radek napisał:
    czekałem, aż pralka załączy grzanie… Minęło 10-15 minut i nic, odczekałem jeszcze trochę, a praktycznie do końca programu (powinien trwać 40-53min.) bo program skończył się po ok. 30 minutach (pranie + odwirowanie + płukanie + odwirowanie).
    I prawidłowo, bo źle podłączyłeś przewody od czujki NTC do modułu.
    Krzysiek Radek napisał:
    Mam jeszcze pytanka uzupełniające moją wiedzę:
    - co to za „urządzenie” i jak działa (fotka poniżej)?
    Hydrostat odpowiedzialny za sterowanie poziomem wody i załączaniem grzałki.
    Krzysiek Radek napisał:
    Jak powinna być wpięta wtyczka od czujnika temperatury,
    Na pewno nie tutaj. Zapoznaj się z kodowaniem na wtyczce i gnieździe. Odszukaj właściwe gniazdo na module. Na przyszłość rób sobie zdjecia albo opisy co gdzie jest podłączone, bo grybyś taki numer zrobił na innym module albo w innym miejscu mogło by sie to zakońćzyć nawet śmiercia modułu.
  • Poziom 3  
    Krzysiek Radek napisał:
    Jak powinna być wpięta wtyczka od czujnika temperatury,


    mrice napisał:
    Na pewno nie tutaj. Zapoznaj się z kodowaniem na wtyczce i gnieździe. Odszukaj właściwe gniazdo na module. Na przyszłość rób sobie zdjecia albo opisy co gdzie jest podłączone, bo grybyś taki numer zrobił na innym module albo w innym miejscu mogło by sie to zakońćzyć nawet śmiercia modułu.


    Dzięki za słuszną uwagę, faktycznie czujnik ma być podłączony w innym miejscu - zmyliło mnie to beżowe gniazdko i beżowa wtyczunia :(
    Jak odpinałem to nie zwróciłem uwagi, że jest więcej miejscówek na taką wtyczunię - mój błąd - obiecuje, następnym razem będę fotki ;-)
    Problem rozwiązany. Jeszcze raz dzięki za pomoc.
  • Poziom 3  
    Krzysiek Radek napisał:
    Jak powinna być wpięta wtyczka od czujnika temperatury,


    mrice napisał:
    Na pewno nie tutaj. Zapoznaj się z kodowaniem na wtyczce i gnieździe. Odszukaj właściwe gniazdo na module. Na przyszłość rób sobie zdjecia albo opisy co gdzie jest podłączone, bo grybyś taki numer zrobił na innym module albo w innym miejscu mogło by sie to zakońćzyć nawet śmiercia modułu.


    Dzięki za słuszną uwagę, faktycznie czujnik ma być podłączony w innym miejscu - zmyliło mnie to beżowe gniazdko i beżowa wtyczunia :(
    Jak odpinałem to nie zwróciłem uwagi, że jest więcej miejscówek na taką wtyczunię - mój błąd - obiecuje, następnym razem będę fotki ;-)
    Problem rozwiązany. Jeszcze raz dzięki za pomoc.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Problem zasadniczy: brak styku galwanicznego z pinem przekaźnika podającego zasilanie do grzałki - kwestia naprawy punktu lutowniczego
    Problem wtórny: źle wpięta wtyczka od czujnika temperatury