Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Electrolux EKK513520X - Piekarnik wyłącza RDC

09 Lut 2020 22:46 387 9
  • Poziom 34  
    Witam.
    Mam problem z kuchenką gazowo - elektryczną. Model Electrolux EKK513520
    Kuchenka ma chyba z 8 lat. Ale nigdy nie używany był w niej piekarnik. Niedawno chciałem go uruchomić i wywala mi wyłącznik różnicowo prądowy.
    Dziś się za to zabrałem.Pół dnia i nic. Grzałki niby dobre( bo nie używane nawet), silnik chodzi termoobiegu, przełącznik krzywkowy jak nowy. Zegar świeci. No wszystko dobre a wywala.Termostat też jako nowy...
    I nawet jak ma przełącznik funkcyjny na 0 ustawiony , jak tylko termostatem ruszę to PYK. Ale jak dam przedłużacz bez kołka, to jest OK.Wszystko chodzi.Jedyne czego nie ruszałem jeszcze, to DIEHL ( ten zegar elektroniczny). Niby nic w nim tam nie ma poza przekaźnikiem i pewno jeszcze jakiś procek jest od drugiej strony.
    No dziwne jest to, że nawet przy takim ustawieniu na 0 i tak wyrzuca wyłącznik RDC.
    Przecież w tej pozycji nie chodzi ani grzałka ani silnik ani nic.A jednak wyrzuca jak tylko termostat ruszę. Ma może ktoś jakieś sugestie? Kable nie są nigdzie przetarte.Wszystko sprawdziłem, i panel demontowałem i tyną ściankę.
    Niby wszystko proste, na wierzchu a nie mogę namierzyć przyczyny. Żadnych nadpaleń nie widać, nie ma luzów na wsuwkach...
    Jeszcze wezmę mocny przedłużacz z kołkiem i zasilę ją z obwodu z innego RDC takiego mocniejszego.Ten co teraz mam to jest z torem przeciążeniowym 40A. Ale mam drugi obwód z większym prądem wyłączającym(500mA).Jak tam mi też wywali RDC to mu załaduję ten dwuprzewodowy przedłużacz i na maksa pojadę. Niech to co ma minimalne przebicie się dojedzie. Może wtedy znajdę.Bo już mi ręcę opadają.
  • HelukabelHelukabel
  • Poziom 22  
    Witaj. Grzałka silnik itd są odłączane tylko od jednej strony a o od drugiej są na stałe. Polączenie na N z PE również różnicówkę wyłączy. Zwykłym omomierzem możesz tego nie wyłapać jeśli przebicie występuje przy wyższym napięciu. Do tego jest potrzebny induktor do pomiaru rezystancji izolacji.
    Ale może być sprawa błacha,
    a mianowicie uszkodzony filtr przeciwzakłóceniowy na wejściu. Odłącz go w celu diagnozy i sprawdź wtedy reakcję RCD.
  • Poziom 34  
    ceger napisał:
    Ale może być sprawa błacha,
    a mianowicie uszkodzony filtr przeciwzakłóceniowy na wejściu. Odłącz go w celu diagnozy i sprawdź wtedy reakcję RCD.
    Nigdzie nie widzę takiego filtra. Uważasz że jest taki w tej kuchence?Gdzie go szukać w zegarze?Chyba nie? Kabel zasilania idzie na listwę z niej faza L idzie na termostat bezpieczeństwa(taki na blaszce przykręcony do obudowy komory grzewczej, potem z tego zwartego w normalnych warunkach termostatu bezpieczeństwa idzie wprost na moduł zegara i tam jest rozgałęziana.Z tego co widzę przez obudowę(obudowa jest przezroczysta z plexi) to chyba jest tam jakaś cewka( może to ten filtr).Nie wiem za bardzo jak rozebrać ten zegar ale pewno trzeba będzie spróbować. Nie mam schematu tej maszyny, wzorowałem się na schematach podobnych kuchenek z AMICA ale nie wszystko jest takie samo. Abym zobaczył jak faza się rozgałęzia muszę otworzyć ten zegar bo ścieżki są od środka.Na wierzchu widzę tylko aparaty czyli jeden przekażnik 16A/250V , jeden rezystor(pewno zabezpieczenie prądowe), kondensator blokowy i jakąś czarną kostkę( nie wiem co to może być to dławik albo jakiś bezpiecznik w obudowie). Zegar to DIEHL713446-3
    https://www.partmaster.co.uk/product.pl?pid=642202
  • HelukabelHelukabel
  • Poziom 22  
    To może odłącz grzałkę i zobacz czy wtedy wyłączy się zabezpieczenie. Jeśli nie to sprawa rozwiązana. W przeciwnym razie trzeba zajrzeć do elektroniki.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ten zegar nie ma połączenie z PE więc odpada
  • Poziom 34  
    Dobra, dziś już za późno. Wiesz wydawało mi się, że jak odłączyłem grzałkę dolną to nie wywaliło, ale w tej chwili nie jestem tego pewien. Muszę to jeszcze sprawdzić, ale mierzyłem grzałki i żadna nie wykazywała przebicia na obudowę, i na pewno każda grzeje jak ją zasilić. W sumie jak to sprawdzę to dam znać. Dziękuję, że starasz się mi pomóc.

    Ta kuchenka jest w ogóle dziwna bo musi być godzina na zegarze ustawiona, inaczej nie wystartują grzałki, ale nawet jak godzina nie jest ustawiona to tylko ruszę termostatem i już jest PYK. No, a jak to jest, jak ma grzałki odpięte programatorem krzywkowym to mimo wszystko będzie wywalać jeżeli grzałka będzie kiepska bo jest jedną stroną odłączana prgramatorem krzywkowym, a druga strona jest na stałe? I pewno jeszcze to na stałe to faza L, a na programatorze jest N?
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    To zależy jak wtyczkę włączysz. Niestety europejskie podwójne gniazda nie zawsze ustalają jednoznacznie gdzie jest N a gdzie L. Co innego w UK

    Jak pisałem niskonapięciowym omomierzem trudno wykryć słabe przebicie, które najczęściej od zawilgocenia występuje. Do tego najlepiej miernik który testuje napięciem 250 lub 500V.

    A z tą ustawiona godzina to większość sprzętów ma. Moja po zaniku zasilania też nie zaskoczy. Powinni jakoś podtrzymanie tych zegarków robić, a tak to wklepuj te ustawienia co parę dni, czasem tygodni.
  • Poziom 34  
    ceger napisał:
    To zależy jak wtyczkę włączysz. Niestety europejskie podwójne gniazda nie zawsze ustalają jednoznacznie gdzie jest N a gdzie L. Co innego w UK
    To mam zweryfikowane na bank.Od tego zacząłem diagnostykę.
    ceger napisał:
    Jak pisałem niskonapięciowym omomierzem trudno wykryć słabe przebicie które najczęściej od zawilgocenia występuje. Do tego najlepiej miernik który testuje napięciem 250 lub 500V.
    Mogę to wykonać, mam miernik specjalny do pomiarów stanu izolacji.
    Czytałem, że nawet zawilgocona ta wata biała może też wybijać RDC.
    Pojutrze potestuję tego grata i się odezwę.Jutro nie mam jak.Przecież nie wyrzucę prawie nowej kuchenki przez to wybijanie.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Napisałeś że stała z nieużywanym piekarnikiem, skoro nie masz czym sprawdzić grzałek ,bo to "ich "sprawa"weź ,zachowując odstęp i nie dotykając piekarnika(przewodem bez uziemnienia o którym napisałeś ze jest wtedy OK!) załaczaj kolejno poszczególne grzałki wybierakiem i poprostu je wygrzej bo ta upływność spowodowana jest zawilgoceniem izolacyjnego wypełnienia grzalek , możesz też odłaczyć wszytkie grzalki ale z obu konców i sprawdzić czy różnicowka zadziała i przy której wtedy bedzie wiadomo ,ktora jest przyczyną ale sprawdź wszystkie !
    Wygrzanie grzałek moze usunąć tę uplywność.
  • Poziom 34  
    No i właśnie robię to.
    kecajk49 napisał:
    Wygrzanie grzałek moze usunąć tę upływność
    Sprawdziłem, piekarnik większej różnicówki nie wybija. Zatem prąd upływności jest mały. Dałem porządny przedłużacz z bolcem ochronnym do mocniejszego obwodu i teraz wygrzewam ten złom. Dam znać czy pomogło. Jak grzałka by była pęknięta to nie pomoże. Jednak jeżeli to tylko upływność przez watę to pomoże. Dzięki za rady i działamy dalej!
  • Poziom 34  
    Witam.
    Po wygrzewaniu wszystko jest w porządku. Nic nie wybija, można normalnie używać piekarnika. Zatem widocznie wata izolacyjna była zawilgocona. Urządzenie było po prostu użytkowane tylko jako kuchenka gazowa, a piekarnik przez 6 lat nie był używany, a do tego kuchnia była okresowo wyziębiana bo dom był zamieszkiwany wahadłowo. Pewno stąd jakaś kondensacja wilgoci w strefach zamkniętych izolacją.
    Dziękuję za udział w temacie.