Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Transmisja video i miksowanie sygnalow z kamer

zuzek 06 Paź 2005 00:01 1557 2
  • #1 06 Paź 2005 00:01
    zuzek
    Poziom 14  

    Postarm sie przedstawic problem najlepiej jak tylko potrafie.

    Przygotowujemy sie do relacji z pewnej imprezy. Zalozenie bylo takie, ze jest 3-4 kamery cyfrowe filmujace calosc, dalej sygnal zrzucany jest w jedno miejsce i tak jest miksowany, zrzucany na dysk i wysylany w swiat.

    Opcja 1. - upadla
    Kamery zrzucaja wszystko w jedno miejsce, miksujemy to i wysylamy. Odpada, bo kamery mialy byc podlaczone przez FireWire, ale okazuje sie, ze max. dlugosc kabla to ok. 10m - dlatego odpada, chyba ze opcja 2

    Opcja 2.
    Kazda kamera wysyla sygnal do jednego kompa, tam jest streamowany i po LANie wysylany do kopma ktory bedzie to wszystko miksowal i wysylal w swiat.
    Wady:
    - jedna kamera = jeden komp(laptop w plecaku kamerzysty)
    - mamy za malo komputerow

    I na koniec jeszcze:

    Cytat:
    Aha, pojawil sie problem przy miksowaniu strumienia video. Samo
    miksowanie idzie w miare ok, bez problemow ale w momencie jak kaze
    programowi kompresowac strumien wyjsciowy do icecasta to wszystko
    zaczyna sie psuc, zwalniac i wyjsciowy plik ogg jest porozciagany,
    slowem: kicha :(
    Sa dwa wyjscia z tej sytuacji. Sprobowac skompresowac strumien video
    jakims innym kodekiem (widzialem cos w zrodlach o mpeg2, sprobuje
    pogrzebac, a nuz zadziala :). Jesli jednak nie zadziala to jedyne
    wyjscie ktore mi przychodzi do glowy to przepuszczenie strumienia
    wyjsciowego przez tv-out, kablem analogowym do tv-in innego komputera i
    skompresowanie na tym drugim. Wiem, ze tracimy jakosc cyfrowa ale mamy
    wybor, albo bedzie przez kabel analogowy, albo bedzie cyfrowo zepsute
    (pod warunkiem, ze nie uda mi sie odpalic tego kodowania do mpeg'a). W
    zwiazku z tym musimy awaryjnie (czyli na jakies 70% ;) dodac dwie
    dodatkowe rzeczy do naszej listy rzeczy pozadanych:

    -*cos* z wyjsciem tv-out
    -*cos* z wejsciem tv-in

    Poza tym mam pytanie: czy ktos korzystal kiedys z mozliwosci tv-in i
    tv-out kart video/graficznych i wie czym sie to je (najlepiej pod
    linuxem) czy znowu sie musze doktoryzowac w kolejnym kierunku? :)
    Przydalby mi sie ktos do pomocy bo roboty mam naprawde duzo. Jutro ide
    do kolegi sprawdzic proces zrzucania video na dysk i dowiedziec sie jak
    w czasie rzeczywistym ten strumien video przeslac do serwera
    streamujacego. Pojutrze do innego kolegi w sprawie tv-in. Musze potem
    ustalic z jakiego serwera korzystamy (jesli daloby sie przez tv-out
    ominac ogg/theore to wolalbym postawic jakis serwer do streamowania
    mpeg'ow - sam nie wiem jaki). W miedzyczasie trzeba zmodyfkowac freej'a
    w paru miejscach, zeby odtwarzal video z odpowiednia predkoscia oraz
    napisac do niego skrypty w JS ktore umozliwia wybieranie odpowiedniej
    kamery za pomoca zhookowanych (tak to sie pisze?) klawiszy.
    Jesli ktos chcialby mi pomoc, szczegolnie w sprawie przechwytywania,
    tv-in/out i znalezienia servera streamujacego (mowa oczywiscie o
    oprogramowaniu) to bylbym bardzo wdzieczny. Przy okazji chyba
    odpowiedzialem juz tym ktorzy sie mnie pytali czemu jestem taki
    zabiegany skoro festiwal dopiero za 2 tygodnie :)


    PO tym mailu przszlo mi do glowy, aby zamiast tv-in/out do przesylania sygnalu miedzy kompami uzyc SVHS, ale nie mam pewnosci czy tak sie da - ja nigdy z SVHS nie korzystalem.

    Macie jakies pomysly jak to wszystko zlozyc do kupy tak, aby dzialalo (niezawodnie) i przy mozliwie najnizszych kosztach (prawde mowaic zerowych, bo wlasnie sie dowiedzialem, ze asa swieci puskami...)

    PS. Ja tylko stawiam problem na forum - nie jestem glownym zainteresowanym, a raczej wystepuje w roli konsultanta.

    0 2
  • #2 06 Paź 2005 23:10
    TELERADIOMECHANIKA
    Poziom 27  

    Na jak dużą odległość musisz przesłać obraz ?
    Bo jeżeli chodzi o rejestracje obrazu i tego ma być potem zmontowane to najmniejszy problem- jednakowe kamery,każdy nagrywa swoje a potem montaż. Gorzej z tą transmisją.Ewentualnie jeżeli jest gdzieś w pobliżu ośrodek tv skontaktuj się z techniką i może oni coś wymyślą.Obawiam się,że jeżeli ma być obraz przesłany na znaczną odległość to bez profesjonalnej aparatury się nie obędzie.

    0
  • #3 12 Paź 2005 01:04
    kosmaty
    Poziom 17  

    Przy nagrywaniu w czasie rzeczywistym z kilku kamer::
    Możliwość nagrywania z kilku kamer jednocześnie na jednym komputerze jest poprostu niemożliwe. Jakość zapisu takiego materiału byłaby bardzo słaba.Ograniczeniem jest tutaj wydajność komputera. Nie zapominaj , że strumień audio/video jest poddawany kompresji podczas przetwarzania danych. przy rozdzielczości pojedyńczej kamery 320x240 już przy 3 kamerach(+ dzwięk) komputer będzie gubił klatki video. A procek oczywiście zajęty na 100%. Jeszcze pojedyńczy strumień z jednej kamery to ok nawet rozdzielczość 640x480 25fps + 160 kbps mp3(Stereo) zajętośc procka 85%(Sempron2800+,512MB,Audigy). Do kodowania audio nie używamy kodeka ogg bo w tym wypadku kompresuję on sposobem VBR(zmienny bitrate) większość programów ma problemy z synchronizacją wraz z materiałem video.
    ---------------------------------------------------------------------
    Przy pożniejszym zgrywaniu materiału z kamer(po imprezie)
    tu już nie ma problemu z miksowaniem materiału. Po prostu z każdej kamery zgrywamy osobno i później łączymy w odpowiedni sposób.
    Aby przesłać dany materiał po LAN-ie lub w świat trzeba zadbać o wielkość materiału. Nie każdy posiada dzisiaj łącze o dużej przepustowości. Materiał liczący kilka GB to odpada nie każdy będzie chciał ściągać taki materiał.
    VIDEO
    W dzisiejszych czasach wysokim stopniem kompresji pochwalić może się:
    -h264(wysoki stopień kompresji, tylko materiały do rozdzielczości <720x540, brak obsługi przeplotu wtedy wcześniej trzeba usunąć przeplot jak istnieje w danym materiale)
    -mpeg4 nero digital (najwyższy stopień kompresji przy zachowaniu wysokiej jakości jest w zestawie nero recode 2)
    -mpeg4 xvid (kompresja w miarę szybka a i stopień kompresji nie najgorszy)
    -rmvb (format realmedia wysoki stopień kompresji i dość dobra jakość obrazu)
    AUDIO
    W dzisiejszych czasach wysokim stopniem kompresji pochwalić może się:
    -mp3(Lame 3.98beta2 dobry stopień kompresji przy zachowaniu jakości)
    -mp4(AAC wysoki stopień kompresji i wysoka jakość w zestawie nero z opcją high efficiency nawet 44kHz przy 48kbps stereo, możliwość dzwięku 5.1)
    -ogg(wysoka jakość przy dobrym stopniu kompresji, możliwość dzwięku 5.1)
    -rmvb(kodowany nieodłącznie wraz z video realmedia, możliwość dzwięku 5.1)
    -ac3(dobry stopień kompresji do jakości, możliwość dzwięku 5.1)
    dzwięk kodowany za pomocą zmiennego bitrates powoduje resynchronizację między dzwiękiem a materiałem video. tylko niektóre pragramy mają możliwość odpowiedniego połączenia pliku lub specjalnie zmodyfikowane ich wersje pod tym względem np Virtualdub mp3freeze który obsługuje mp3 VBR.

    Nie będę się za dużo rozpisywał bo mógłbym tak bez końca. Mam nadzieję , że w jakiś tam sposób pomogłem

    0