Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Amica PA5560A420 - (Nie)typowy problem. Niektóre programy nie działają

mdove84 29 Mar 2021 20:57 294 13
  • #1
    mdove84
    Level 12  
    Witam Szanownych Kolegów

    Kończą mi się pomysły, ale opiszę po kolei tą nierówną walkę, która trwa już ponad miesiąc.
    Objawy: niektóre programy zatrzymują się w trakcie, a konkretnie za każdym razem po około 15-20 minut prania i to zawsze gdy pralka kończy wypompowywać wodę (szczegóły poniżej). Tylko program 7 (płukanie z wirowaniem) i 8 (samo wirowanie) szło do końca. Inne programy losowo o czym niżej.

    Oczywiście używałem opcji szukaj i na forum znalazłem rozwiązanie: włącznik główny ma nadpalone styki/zimne luty/odgięta krzywka itp. Typowa usterka, więc podszedłem do tego typowo. Okazało się, że ktoś przede mną już to naprawiał (pralkę kupiłem od znajomej) i jedną ścieżkę zlutował na stałe przewodem 2,5mm2 i włącznik włączał tylko jedną "stroną". Włącznik zdemontowałem, papier ścierny i działała kilka dni i znów to samo. Poprawiłem luty i znowu: kilka dni spokoju i to samo. Nie było reguły który program przejdzie, a który nie.

    Z powodu mojej pracy zawodowej i niemożności natychmiastowej naprawy, żona szukała programu, który szedł cały. W końcu z racji braku zamiennika włącznika w mojej okolicy zdecydowałem się na montaż stycznika 25A 2xNO aby starczył na dłużej... Wiem, że przerost formy nad treścią, ale zaczynało mnie to już lekko irytować. Pomogło na... 5 prań i powtórka z rozrywki.

    Nadmienię, że mam w domu ciekawskiego 3 latka i często 2-3 prania dziennie były normą. Przez ciągłe awarie rosła góra prania wraz ze zdenerwowaniem żony. Brak cierpliwości tej drugiej zaowocował przeciążaniem pralki (18kg prania = 6 prań po 3kg lub 3 prania po 6kg, a że nie wiadomo czy i kiedy znowu się zepsuje wybierała opcję nr 2).

    W końcu amortyzatory zaczęły wołać o pomoc, więc przy okazji ich wymiany, wyczyściłem węże między pompą, a aqua spray oraz ten od hydrostatu. Fartuch jak i pompka którą wymieniłem 3,5 roku temu również zyskały drugie życie przez gruntowne czyszczenie. Miesiąc temu zawór od aqua spray złapał 5gr i się spalił próbując się wysterować, więc jego nie podejrzewam, że coś miesza, bo nówka sztuka oryginał. Ostatnie co pozostało do wymiany to hydrostat i programator (ew. triaki i inna elektronika, tylko co?).

    Przy zmianie amortyzatorów wymieniłem również blokadę drzwi (średnio raz na 10 prań nie chciała ruszyć jak kolanem nie docisnęło się drzwiczek) oraz wszystkie przekaźniki (łącznie 3 sztuki - od grzałki i 2 od silnika). Ostatnie testy przed oddaniem pralki do użytku żonie (po rzeczonych naprawach) to program 13 - syntetyki 60 stopni i poszło całe na pustej pralce. W sobotę puściła 3 prania na tym "kanale" i przy 4 razie pralka się zawiesiła, po około 20 minutach ku mojej radości. Zatrzymanie objawia się ciągłym świeceniem diody koniec jak gdyby nigdy nic i zwalnia blokadę drzwi jak po prawidłowym cyklu (po około 2 minutach).

    Po godzinie patrzenia się przez szybkę (test trzykrotny, żeby wykluczyć błąd pomiarowy) zaobserwowałem to, że pralka staje przy cyklach opróżnienia/napełniania bębna z "pierwszej wody" tzn. najpierw po starcie pobiera wodę i proszek, obroty lewo-prawo celem namoczenia, zaczyna wypompowywać wodę (pompa pracuje) i jednocześnie pobierać wodę z sieci - uruchamia się też cyklicznie aqua spray. Bęben cały czas się kręci. Zależnie od wybranego programu szybciej lub wolniej i robi mniejsze lub większe przerwy.

    Pompa również pracuje wtedy cyklicznie i zawór przesterowania także. Podczas tych kilku kilkunastu mini cykli napełniania i opróżniania zbiornika (część wody idzie w kanalizę - mam pralkę w kuchni podpiętą pod zlew i słyszę jak leci woda), cyklicznie załącza się grzałka. Nagły stop prania tuż po zatrzymaniu pracy pompy (trochę wody w zbiorniku jeszcze jest - około 0,5cm widoczne lustro wody nad dnem bębna) i od razu zapala się dioda koniec.

    I tu ciekawostka: jak w ramach testów wypiąłem wtyczkę z pompy na 3-4 mini cykle, poziom wody się nie zmienił (czytaj bo pompa była odpięta), to pralka poszła dalej. Wykonałem dotychczas test 5%, reset ustawień fabrycznych, test grzałki (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 7, 6, itd. wtedy usłyszałem, a raczej nie zawsze słyszałem przekaźnik grzałki stąd pomysł na wymianę wszystkich) zgodnie z opisem na pralko poradniku. Wszystkie testy bez zarzutu.

    Hydrostat rozebrałem na części pierwsze, styki ok. Lekkim dmuchnięciem w wężyk zamyka obwód poziomu normalnego i przepełnienia. Po ręcznym wlaniu przez dozownik wiadra wody, po starcie na którymkolwiek programie, pomija pobór wody i od razu kręci bębnem, więc hydrostat chyba też w porządku, dlatego nie kręciłem śrubą regulacji poziomu wody (bo po co?). Poza tym na tzw. uszlachetnianiu (nr 7 - płukanie + wirowanie), działa w porządku więc to całkiem wykluczyło błąd presostatu. Po zatrzymaniu pralki kilkukrotnie sprawdzałem elementy elektroniczne, które się mogą grzać, czy są gorące, ale wszystko można było dotknąć bez poparzenia. Nawet po całonocnym odpoczynku i stygnięciu, rano problem występuje. Przewód czujnika temperatury przy grzałce nie ma zaśniedziałych styków, a grzałka nie jest zakamieniona (dbamy by około raz w miesiącu pralka szła na pusto na gotowaniu z dodatkiem kwasku cytrynowego - odkamieniacz, naprzemiennie z wybielaczem celem dezynfekcji pralki). Płytka sterownika wygląda OK i zastanawia mnie co jeszcze pominąłem? Początkowe naprawy opisane na początku dawały taki skutek, że przy kolejnej awarii niektóre programy przechodziły całe, np. syntetyki 30 (nr 15) i 60 (nr. 13) stopni tak, ale na 40 (nr 14) stopni już nie. Gotowanie (nr 4) nie, ale Bio (nr. 5) owszem.

    Jakby losowo wybierała sobie tryb, którym chce dzisiaj prać... Teraz nie mam już zdrowia psychicznego sprawdzać z ciuchami w pralce czy mam dziś szczęście i pralka wytrwa do końca na wybranym programie. Żona zaczyna też smęcić o nowej pralce, a wolałbym tego uniknąć, bo to temat rzeka co wybrać, tym bardziej, że już dużo czasu i pieniędzy zainwestowałem w naprawy (zarówno w żonę jak i w pralkę). Proszę o pomoc
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Relpol przekaźniki
  • Helpful post
    #2
    koltech
    Level 16  
    Sprawdź zamocowanie "hydrostatu" (takie UFO na rureczce) pewnie nie jest na swoim miejscu. Przy każdym rozbieraniu i składaniu ustawiałeś go prawidłowo i przez chwilę działało. Przy wibracjach pralki opadał niżej i stąd problem.
  • Helpful post
    #3
    zhudomel
    Home appliances specialist
    1. Do sprawdzenia czystość zaworu przesterowania.

    2.
    mdove84 wrote:
    Pompa również pracuje wtedy cyklicznie i zawór przesterowania także.
    Zawór przesterowania dostaje napięcie z przerwami?
  • Relpol przekaźniki
  • #4
    mdove84
    Level 12  
    @koltech
    Quote:
    Sprawdź zamocowanie "hydrostatu" (takie UFO na rureczce) pewnie nie jest na swoim miejscu. Przy każdym rozbieraniu i składaniu ustawiałeś go prawidłowo i przez chwilę działało. Przy wibracjach pralki opadał niżej i stąd problem.

    Presostat jest zamocowany do plastikowego elementu po prawej na zatrzask. Nie bardzo rozumiem jak mógłby się w wyniku wibracji przesuwać w dół? Chyba, że pisząc UFO na rureczce masz na myśli ten kawałek gąbeczki przez środek której przechodzi rurka, ale ona ciasno siedzi na wężu i jej w ogóle nigdy nie demontowałem (nawet podczas czyszczenia węża w środku), więc nie sądzę by nagle po latach zachciało jej się wędrówek :) Choć mogę się mylić.
    Presostat demontowałem i rozbierałem tylko raz podczas ostatniej naprawy, bo drogą eliminacji podczas tych "nastu" podejść, coraz bardziej zacząłem go podejrzewać. Chciałem się upewnić czy membrana lub styki wewnątrz się nie zużyły i czy do środka nie dostał się brud, który zalegał w minimalnej ilości w wężu przy zbiorniku. Na marginesie parę dni temu zamówiłem nowy i dziś go odebrałem. Podmienię i zobaczę czy to przyniesie efekt.
    Nie wiem czy to ma znaczenie, ale rurkę presostatu odpinałem przy zbiorniku podczas wymiany amortyzatorów i nie dam sobie głowy uciąć czy zamontowałem ją pod identycznym kątem jak wcześniej. Skoro jednak przed demontażem tego węża problem występował to zakładam, że nie to jest przyczyną.
    @zhudomel
    Quote:
    Do sprawdzenia czystość zaworu przesterowania.

    Jak pisałem jest nowy i ma może ze dwa miesiące maks (3 tygodnie przed obecną awarią się zatkał i spalił, ale triak jest ok). Oczywiście znowu mógł coś złapać, ale w pierwszym poście pisałem również, że aqua spray działa. Pralka także się opróżnia wtedy kiedy trzeba, ale naturalnie sprawdzę jeszcze raz.
    Quote:
    Zawór przesterowania dostaje napięcie z przerwami?

    Zmierzę i napiszę. Powinien dostawać napięcie z przerwami (jakimi?) czy przez określony czas?

    Bardziej szczegółowe obserwacje:
    Wybrane ustawienia to 13 - syntetyki 60 stopni, pranie krótkie
    1. Po starcie pralka pobiera wodę przez EV1 przez kilka sekund
    2. Pobiera wodę przez EV2 aż presostat odłączy EV2
    3. Tylko ruchy piorące przez kilka minut
    4. Ruchy piorące trwają nieprzerwanie, a pompa się załącza i woda idzie w kanalizę i jednocześnie pralka ją pobiera z sieci
    5. Po około 20-30 sekundach pompa się zatrzymuje, a następnie po kilku presostat wyłącza elektrozawór jak dobierze wodę do poziomu normalnego
    6. Kilkanaście sekund samych ruchów piorących i powrót do punktu 4.
    7. Cykl 4-6 powtarza się kilka razy
    8. Pompa się włącza na 20-30 sekund jak w punkcie 4, ale aqua spray (AQ) zaczyna lać wodę - wody nie ubywa
    9. Po chwili pompa pracuje dalej bez AQ i wylewa pompę do kanalizy i jednocześnie pralka znowu pobiera wodę
    10. Stop pompy, a woda dalej jest pobierana aż do odcięcia przez presostat
    11. Zaczyna się powtarzać cykl punktów 8-10 przez okres około 9, 10 minut. Ruchy piorące trwają nieprzerwanie od punktu 4.
    12. Stop ruchów piorących.
    13. Pompa załącza się po raz pierwszy samodzielnie i wypompowuje całą wodę z pralki. Bęben stoi, nie pobiera wody. Trwa to około minuty, dwóch.
    14. Przerwa kilka sekund.
    15. Pompa włącza się po raz drugi i wypompowuje resztki wody z pralki. Bęben stoi, nie pobiera wody. Trwa to niecałą minutę.
    16. Stop pompy i praktycznie natychmiast w chwili jej zatrzymania zapala się dioda koniec i miga 3 razy dioda gotowa w odstępach 15 sekundowych (błąd wypompowania wody według pralkoporadnika).
    17. Po około 2 minutach zwalnia blokadę drzwi.
    W czasie tego niepełnego prania woda jest cały czas zimna. Nawiązując do ciekawostki z pierwszego postu to pompę odpinałem podczas któregoś trwania punktu 10 po około 15 minutach od rozpoczęcia prania. Pozostawały same ruchy piorące. Ręką sprawdzałem na zbiorniku czy woda się grzeje. Po kilku minutach jak była wyczuwalnie ciepła to podpiąłem pompę i pralka dotrwała do końca prania.

    Edit.
    Dodam jeszcze, że po tym niepełnym praniu przekręcam pokrętłem na 0, potem na 7 (uszlachetnianie - płukanie + wirowanie) i idzie potem do końca. Tak sobie na razie radzimy, żeby mieć w czym chodzić
  • #5
    mczapski
    Level 39  
    Trochę dużo czytania więc uczyniłem to po łebkach. Ale mnie kojarzy się przełącznik programów. Gdzieś , kiedyś stwierdziłem jego niekontaktowanie w niektórych położeniach. Dawno to było i już marnie kojarzę jak do tego doszedłem ale coś związane ze stykami wyłącznika głównego.
  • Helpful post
    #6
    faradek
    Level 17  
    mdove84 wrote:
    4. Ruchy piorące trwają nieprzerwanie, a pompa się załącza i woda idzie w kanalizę i jednocześnie pralka ją pobiera z sieci
    I tu jest pierwszy błąd. Gdy pompa się załączy zawór ma być przełączony w tryb aqua spray, ale z jakiegoś powodu nie jest, poziom wody spada, hydrostat rozwiera styki, pralka zaczyna dobierać wodę wypompowując ją jednak dalej. Prawdopodobnie gdy nie ma wymaganego poziomu przez jakiś czas, wyłącza pompę, wtedy poziom rośnie hydrostat załącza, po chwili znów załącza pompę, ale zamiast w aqua spray idzie w kanał i cykl się powtarza.

    Jeśli zawór jest na 100% sprawny to może jakieś zimne luty na płytce albo ułamany przewód we wiązce itp?
  • #7
    dominowave
    Home appliances specialist
    :arrow: mdove84
    Te, bajkopisarz jesteś bardziej świętszy od Papieża.
    Nie wiem, co łykasz, ale daj mi działkę... :)
    Dobra ściema, a młode rekiny łykają młode szprotki... :)
    Moderated By iskrownik:


    3.1.9. Nie ironizuj i nie bądź złośliwy w stosunku do drugiej strony dyskusji.
    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji.

  • #8
    mdove84
    Level 12  
    dominowave wrote:
    :arrow: mdove84
    Te, bajkopisarz jesteś bardziej świętszy od Papieża.
    Nie wiem, co łykasz, ale daj mi działkę... :)
    Dobra ściema, a młode rekiny łykają młode szprotki... :)

    :arrow: dominowave
    Nie bardzo wiem o co Ci chodzi.
    dominowave wrote:
    :arrow: mdove84
    Te, bajkopisarz jesteś bardziej świętszy od Papieża.

    Fakt piszę dużo, ale zależy mi na tym by być dobrze zrozumianym i by osoby chcące mi pomóc miały jak najwięcej informacji, bo tylko wtedy będą w stanie mi rzetelnie pomóc. Dla mnie nie jest zabawne jak pralka nie działa, zwłaszcza przy małym dziecku.
    Żadna ściema, ale jak nie wierzysz to nie. Nie zamierzam Ci nic udowadniać, choć jak ktoś sobie zażyczy, to mogę wysłać na PW skriny z zakupów części na allegro, o których wymianie pisałem. Nie wiem czy się uda wrzucić na forum tak długi film, ale żaden problem - jak szanowny specjalista AGD ma czas to mogę specjalnie dla niego go nagrać i ewentualnie wrzucić na youtube, jak się nie da na Elektrodę. Potrwa około 20 minut, ale chyba ci nie przeszkadza skoro masz aż tyle czasu, by nic nie wnieść do tematu i pisać bezsensowne posty o rzekomych ściemach.

    :arrow: Pozostałym zainteresowanym, bardzo dziękuję za pomoc i z Waszą pomocą będę walczył dalej. Zacznę od sprawdzenia zaworu przesterowania, jak tylko młody pójdzie spać, zgodnie z radą @faradek. Jak to nie przyniesie efektów, podmienię presostat na ten zakupiony. Potem zacznę szukać zimnych lutów i ułamanych kabli z wszystkich elementów wykonawczych pralki.
  • #9
    mczapski
    Level 39  
    Już trochę czasu minęło od ostatnich interwencji na sprzęcie a pamięć zawodzi. Ale nietypowe zachowanie jak w pkt 4 , 5 , 8 nasuwa mi pomysł czy aby zawór przesterowujący jest dobrze zamontowany. O ile kojarzę to można zmieniać węże przyłączeniowe. Ale dalej optuję za obejrzeniem styków programatora. W określonych warunkach może zawodzić styk.
  • Helpful post
    #10
    iskrownik
    Moderator of Home appliances
    mdove84 wrote:
    Jak to nie przyniesie efektów, podmienię presostat na ten zakupiony.
    Nie tędy droga.
    mdove84 wrote:
    Miesiąc temu zawór od aqua spray złapał 5gr i się spalił próbując się wysterować, więc jego nie podejrzewam, że coś miesza, bo nówka sztuka oryginał.
    Rozumiem że został wymieniony na nowy? Czy przy okazji robione było coś na sterowniku?
  • #11
    mdove84
    Level 12  
    iskrownik wrote:
    mdove84 wrote:
    Miesiąc temu zawór od aqua spray złapał 5gr i się spalił próbując się wysterować, więc jego nie podejrzewam, że coś miesza, bo nówka sztuka oryginał.
    Rozumiem że został wymieniony na nowy? Czy przy okazji robione było coś na sterowniku?

    Tak, został wymieniony na nowy. Na sterowniku nic nie robiłem. Triak zaworu sprawdziłem nie wylutowując go z płyty programatora, tzn. na kablach doprowadzających w trakcie prania. Zrobiłem to tak, że włączyłem w szereg z zaworem amperomierz i sprawdzałem natężenie - nie pamiętam już jakie wartości pokazywał. Taki zabieg po to by wykluczyć: "słabą masę", "zaśniedziałe styki" i inne historie, gdzie różnica potencjałów jest, a coś nadal nie działa. Wszystko było w porządku.

    P.S. młody zasnął dosłownie minutę temu - zaraz będą wyniki diagnozy
  • #12
    iskrownik
    Moderator of Home appliances
    mdove84 wrote:
    Triak zaworu sprawdziłem nie wylutowując go z płyty programatora,
    Ehh... , co da takie sprawdzenie. Jak zweryfikowałeś w którym momencie procesor podaje napięcie na bramkę triaka a w którym nie?
  • #13
    mdove84
    Level 12  
    Panowie jest winowajca :D Zawór przesterowania... Okazało się że jak go wyjąłem i podpiąłem na krótko to za pierwszym razem wysterował się po kilku minutach, a po odpięciu zasilania powrót do pozycji wyjściowej również trwał podobnie. Za drugim razem zbierał się jeszcze dłużej, ale powrót był szybszy. Coś z nim nie tak. Jutro (dziś) zajadę do sklepu gdzie go kupiłem i postaram się reklamować. Dam znać czy to definitywnie rozwiąże problem.

    Dodano po 23 [minuty]:

    iskrownik wrote:
    mdove84 wrote:
    Triak zaworu sprawdziłem nie wylutowując go z płyty programatora,
    Ehh... , co da takie sprawdzenie. Jak zweryfikowałeś w którym momencie procesor podaje napięcie na bramkę triaka a w którym nie?

    Podczas jednego z programów prania. Po pobraniu wody w trakcie ruchów piorących załączał się aqua spray, czyli zawór dostał sygnał przesterowania, imho triak dostał napięcie na bramkę od procesora. Być może jest to niezgodne ze sztuką, ale poprzedni, zepsuty zawór nie przełączał się wcale (pompa zawsze wylewała wodę do kanalizy) i przy szukaniu przyczyny, sposobem z amperomierzem opisanym w poprzednim poście odkryłem, że zawór napięcie dostaje tylko się nie przełącza, czyli jest uszkodzony. Jak go wymieniłem na nowy to problem ustąpił, więc tematu więcej nie drążyłem. Wiem, że elementy elektroniczne sprawdza się poza układem, a nie na płytce drukowanej, ale poszedłem na skróty, bo uznałem to za łatwiejsze rozwiązanie, a nie będące aż takim błędem w sztuce. Coś jak problem: lampa sufitowa nie świeci. Po wymianie żarówki na nową i dalszym braku światła, sprawdzam czy prąd dochodzi do oprawki, a nie demontuję łącznik i sprawdzam na stole czy wszystko z nim w porządku. W tym prostym przykładzie wystarczy sprawdzenie czy napięcie jest w oprawce, by potem szukać przyczyny gdzie indziej. Podobnie w wiertarce, sprawdzam obecność napięcia na szczotkach jak silnik nie kręci i dopiero przy jego braku sprawdzam włącznik i elektronikę, a na końcu przewód i wtyk. Aaaa no i jeszcze ostatecznie zabezpieczenia w instalacji ;) Poprzez analogię, jak napięcie było przy zaworze przesterowania (wskazanie multimetru o przepływie prądu) wykluczyłem awarię triaka. Mimo wszystko bardzo dziękuję za spostrzeżenia :)
  • #14
    mdove84
    Level 12  
    Pralka działa poprawnie po wymianie zaworu przesterowania :) Dziękuję bardzo wszystkim za pomoc i pozdrawiam serdecznie. Temat zamykam