logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

REnowacja wzmacniacza (Denon PMA-725R) - czy warto wymienić elektrolity/potencjomatry?

wojtek_wisnia 24 Lut 2025 22:01 414 3
REKLAMA
  • #1 21454822
    wojtek_wisnia
    Poziom 2  
    Witam,
    Robiąc porządki w piwnicy, dokopałem się do dawno zapomnianego wzmacniacza Denon PMA-725R.
    Zaryzykowałem i podłączyłem go do zasilania, kolumn i źródła dźwięku. Okazało się, że jeden kanał grał bardzo cicho.
    Odłożyłem temat na 2 lata, a teraz postanowiłem go ożywić. Jestem z wykształcenia elektronikiem, ale przez ostatnie 30 lat nie zajmowałem się techniką analogową, tylko cyfrową. Tak więc pojęcie o elektronice mam, lutować, mierzyć potrafię, oscyloskopem też się posługuję :)
    Wszystkie płytki pokryte grubą warstwą kurzu i zacząłem od czyszczenia. Rozebrałem wzmacniacz na elementy pierwsze, umyłem płytki itp.
    Póki mam to rozebrane, to zastanawiam się nad wymianą elektrolitów.
    Czy ma to sens w 25-letnim wzmacniaczu? Na oko elektrolity nie są spuchnięte. Nie wiem, czy 25 lat to już na tyle dużo, żeby straciły one istotną część pojemności?
    Wzmacniacz leżał w piwnicy i parę lat w nieocieplanym i czasami wilgotnym garażu.
    Zastanawiam się jeszcze nad potencjometrami, o ile dobrze pamiętam, to jeden kanał trzeszczał, więc może warto je wymienić (potencjometr głośności ma dziwną konstrukcję, jest zespolony z silnikiem, pewnie będzie problem ze znalezieniem takiego, który będzie pasował do tej mechaniki).
    Co sądzicie o w/w pomysłach?

Pozdrawiam
    Wojtek
  • REKLAMA
  • #2 21454838
    SlawekKedra
    Poziom 43  
    Ocena: 1927
    Jeśli chodzi o wymianę czegokolwiek to sensowna jest wymiana elementów które są uszkodzone a nie dlatego że stare.