Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

wzmacniacz basowy na 12 volt

15jacek15 03 Feb 2006 14:55 5674 38
  • #1
    15jacek15
    Level 21  
    witam

    postanowilem sobie zbudowac wzmacniacz do mojego suba : www.jacekslupsk123.republika.pl/subwoofer12v.pdf

    juz raz go rozkladalem i zlozylem ponownie, zasilam go trafkiem 12 volt / 3 A co po wyprostowaniu daje 16,6 volta

    dzisiaj podlaczylem wzmaka i sprawdzilem napiecia na ukladzie na pinach 2 i 6. cos jest jednak nie tak i nie wiem czemu. na pinie 6 jest napiecie prawidlowe 12 volt zas po podlaczeniu pinu 2 jest okolo 7 volta ma byc tez 12 . chcialbym jeszcze powiedziec ze do pinu dwa zamiast kondensatorka 22u uzylem 47u,

    prosze was o pomoc, poniewaz troszke wlozylem w tego wzmaka, pozdrawiam 15jacek15

    Dodano po 5 [minuty]:

    czy moge ominac uklad tych dwoch tranzystorkow i towarzyszacych im elementow i pod pin2 dac bezposrednio napiecie ??
  • #2
    ksiezyc11
    Level 25  
    witam
    przyjrzałem się temu wzmacniaczowi pin 2 to takie wzbudzenie wzmacniacza wylutuj tą nogę scalaka i wtedy teoretycznie powinien ruszyć, lepiej wstaw potrzebną pojemność tych kondensatorów i sprawdż te tranzystory czy napewno są dobrze wlutowane. Generalnie z twojego opisu wynika że układ załączający (właśnie te dwa tranzystory niedziała poprawnie). W opisie tego wzmaka jest pozatym napisane że stand by=zmasowany pin 2 a praca=brak masy na pin2 a broń boze nie podłączaj pod pin 2 plusa bo sfajczysz końcówe :)
    pozdrawiam
  • #3
    15jacek15
    Level 21  
    to w takim razie dlaczego jak podlaczam pod ANT+ do zasilania to na pinie 2 jest napiecie 7 volt ?? sprawdze jeszcze uklad do 2 pinu ;)

    pin 2 musi byc podlaczony zeby było wyłączone mute w koncu ;)

    prosze o dalsze uwagi pozdrawiam 15jacek15

    Dodano po 35 [minuty]:

    połączenie tranzystorow od pinu dwa jest poprawne ;) co moze byc inna przyczyna ??

    Dodano po 2 [godziny] 49 [minuty]:

    chcialbym jescze powiedziec ze po podlaczeniu zasilania scalak sie grzeje jak przy normalnej pracy, mysle ze albo padła kośc albo juz sam nie wiem co mam o tym myslec. prosze o pomoc ;)
  • #4
    ksiezyc11
    Level 25  
    generalnie złącze ant+ to poprostu sterowanie jak w każdym wzmacniaczu samochodowym układ tranzystorów ma podawać masę na pin 2 jeśli niema napięcia na wejściu ant+ i analogicznie odwrotnie jeśli jest napięcie na ant+ to rozłącza od masy pin2 musisz prześledzić płytkę czy nigdzie niema jakiejś skuchy na druku (niekoniecznie z twojej winy) wylutuj opór R7 i pin 2 od scalaka, podłącz zasilanie i zobacz czy działa. W ten sposób wyłączysz ten układ załączający z urządzonka, i będziemy mieli pewność czy to jego wina czy nie, niekoniecznie mogła sfajczyć się końcówa ale nie wykluczone że trzeba będzie wsadzić nową. A czy oporniki i kondensatory są takie jak w projekcie? palnołem nałą głupotkę pin dwa to także wejście wzmacniacz (masa) tylko że przez ten elektrolit więc jak wylutujesz tą nogę nr2 to przez 220uf podłącz masę z wejścia. U ciebie dodana jest jeszcze regulacja
    A tu masz schemacik z elki samego wzmaka na tym układzie http://www.elektroda.net/audio/uklady/TDA/TDA7240A%2020W.gif
  • #5
    15jacek15
    Level 21  
    czyli mam odlutowac drugi pin i podlaczyc go przez kondensatorek 22uF do masy i maM JESZCZE PIN 2 zewrzec z masa ?? czy dobrze zrozumialem ??

    KOndensatorki i oporniki sa taki jak w opisie, takie dali mi w sklepie elektronicznym ;)

    prosze o pomoc
  • #6
    ksiezyc11
    Level 25  
    pin 2 przez kondensator do masy (minus na wejściu audio) podłącz i wylutuj ten opór R7 tak sprawdz czy działa. dobrze elektrolity wlutowałeś tam (w tych kondensatorach jest plus i munius) jak sprawdzisz to daj znać jaki efekt. Ten pin ma być tylko podłączony przez kondensator do minusa na wejściu to wszystko nic wiecej
  • #7
    15jacek15
    Level 21  
    czyli poco mam odlaczac opor r7 jak w ogole mam do pinu dwa podpiac tylko kondensatorek i do masy ?? moge wylutowac kondensatorek, zewrzec w tym miejscu i wtedy. zgadza sie ??
  • #8
    ksiezyc11
    Level 25  
    twój wzmacniacz składa się z 3 mniejszych układów:samego układu wzmacniającego (podałem link), układu sterującego (te dwa tranzystory) i regulacji (pare oporów i kondensatorów) jak wylutujesz R7 i podłączysz pin 2 przez kondensator do masy to obejdziesz w najprostrzy sposób układ sterujący i zobaczysz czy działa wzmacniacz i regulacja ,będzie wiadomo gdzie szukać przyczyny awarii. zrób jak pisze to wtedy pójdziemy dalej. Generalnie podejrzewam jakąś pirdołe (oczywiście wykluczam coś takiego jak żle wlutowane elementy) może to być któryś tranzystor albo sam układ scalony trafiony, tam w zasadzie niema co być nie tak. A jeszcze jedno elektorolity dobrze wlutowane?

    Dodano po 5 [minuty]:

    a jeszcze jedno ten układ scalony powyżej 16v nibędzie(wyłącza się) działał spróbuj na 12v go puścić, może to jest przyczyną.
  • #9
    15jacek15
    Level 21  
    elektrolity wlutowane zgodnie z wczesniejszym schematem z pdf'u. Mam tylko takie pytanko (ponizej zalaczam foto) jakie to maja byc kondensatorki KOND1 i KOND2 oznaczone na rysunku ??

    uklad wyłącza sie przy napieciu 18 volt 16 jest w sam raz a i tak nie mam innego trafa.
  • #10
    bocian90
    Level 27  
    kond1 to elektrolit 1uF a kond2 to ceramik 0,1uF
  • #12
    15jacek15
    Level 21  
    zaraz jade do miasta bo nie mam tego kondensatorka 0,1 mikro ale chwila przeciez 0,1 mikro to jest 100 nano zgadza sie ?? jak tak to mam taki z tamtego ukladu... jak przelutuje i uruchomie to powiem co jest ;)
  • #13
    15jacek15
    Level 21  
    musze stwierdzic ze po przerobieniu mojego ukladu na uklad prostszy czyli bez sumatora syganalow i stand-by ukladzik nie rusza :( dzis sprawdzilem jeszcze raz polaryzacje kondensatorow i wszystko wyglada na sprawne i poprawnie zlozone.... czyli to chyba koncowka jest walnieta :( co Wy na to ??

    prosze o pomoc
  • #14
    ksiezyc11
    Level 25  
    Jak wspomniałem pogło coś być na stand-by i us się przepalił, na szczęście układ kosztuje 6-8 zł kup nowy no bo tego raczej nie sprawdziasz
  • #15
    15jacek15
    Level 21  
    no nic dzieki wam chlopaki za pomoc a szeolnie Tobie : ksiezyc, jak kupie nowa koncowke i przetestuje to sie jeszcze zgłosze ;) ale i tak najpierw zloze ten uklad bez systemu sterowania stand-by bo jest mi on niepotrzebny, tylko z sumatorem i potencjometem zrobie ;) pozdro
  • #16
    ksiezyc11
    Level 25  
    Fajny projekcik postanowiłem go sobie złożyć i przetestować sam jak działa na dniach powinienem mieć go odezwe się jak mi to wszystko hula
  • #17
    15jacek15
    Level 21  
    jak masz mozliwosc to zrob zdjecie potem, i powiedz dokladnie jakich elementow uzyles jezeli by odbiegaly od zeczywistego projektu, pozdrawiam 15jacek15, tak apropo ile u Ciebie kosztuje tA KONCOWKA MOCY ??

    pozdrawiam 15jacek15
  • #18
    ksiezyc11
    Level 25  
    nawet dokładnie niewiem ale jak myślę to coś koło 6-8 zł nie więcej
  • #19
    15jacek15
    Level 21  
    siemka

    i jak tam, zlozyles uklad juz czy jeszcze nie ??

    odpisz. 15jacek15
  • #20
    ksiezyc11
    Level 25  
    Witam
    w niedziele kupiłem dopiero kości, a wczoraj wytrawiłem płytke.Pamalutku będe go składał (wprowadziłem do projektu troszeczkę zmianek) Jak go odpale i zamontuje do panela to napewno coś napiszę i podeśle jakieś zdjęciówki
  • #21
    15jacek15
    Level 21  
    okey, to jak zastosujesz zmiany, to powiedz co zmieniles i oczywiscie prosze o foteczki ;) pozdro ;)
  • #22
    ksiezyc11
    Level 25  
    Mam zmontowałem to cudeńko zdięć zapomniałem dodam jutro, wzmacniaczyk chodzi sobie neżle (zero problemu z uruchomieniem odrazu zaskoczył) choć przydało by mu się kilka watt więcej, elementy takie jak w projekcie jedynie dałem trochę inny tranzystor bo takiego niemiałem. Narazie dodałem diode która sygnalizuje pracę, i zastanawiam sie czy zamiast tego sumatora z filtrem nie wywalić i wstawić jakiś aktywny filtr dolnoprzepustowy i puścić na niskonapięciowym wejściu(powinny poprawić się jego wydajność) A zasiliłem tym głośnik 4ohm 60w w skrzyni bandpass (samoróbka zestrojona na pracę z zakresie 38-120Hz) taki twór jak ta skrzynia potrzebuje większej mocy aby uwypuklić te częstotliwości niż obudowa BR z tąd może mi się wydaje że ten wzmacniacz jest słaby.
    dodaje zdjęcia
  • #23
    15jacek15
    Level 21  
    nio to bardzo pozytywnie ze udalo Ci sie go zlozyc ;) nie wiem tylko jednej rzeczy, ja mam troche inne czesci z tego co widze po Twoim schemacie i mam jescze pytanko czym zasilacz ten ukladzik ??

    pozdrawiam 15jacek15
  • #24
    ksiezyc11
    Level 25  
    niesugeruj się wyglądem części (połowa z odzysku)
    oby miały wartości takie jak na schemacie. Jeśli chodzi o zasilanie, to podczas testu używałem transformatorka 12v po wyprostowaniu dawał około 14v i pewnie miał max 1A przy większej mocy czuć było ze nieradzi sobie z zapotrzebowaniem wzmacniacza. Docelowo wzmacniacz ciągnie prąd z samochodu (aku) bo tam się znalazł.Zupełnie nie rozumiem dlaczego ci on niechodzi?
  • #25
    15jacek15
    Level 21  
    moze po prostu mialem uwalona kosc :( albo sam nie wiem, jak znajde czas to kupie nowa kosc, a tak apropo ile dales za swoja ?? acha i jakie masz oznaczenie na potencjometrze ?? ja mam 10K A

    pozdrawiam 15jacek15
  • #26
    ksiezyc11
    Level 25  
    kości kosztowały i u jednego 6zł , a u drugiej 5,5zł więc tanioszka. Potencjometr liniówka 10K niewiem czy przypadkiem nie powinieneś mieć B bo chyba B to potencjometry linowe ten co masz jest chyba logarytmiczny, muszę sprawdzić. Ale to nie przesto by ci nie chodził tym regulujesz siłe sygnału na wejściu jakby był inny to poprostu nieregulowalo by się płynnie
  • #27
    15jacek15
    Level 21  
    poki co dalem sobie spokoj, jak bede mial kase to kupie laminat, wytrawie płytke, kupie kosc, zrobie tego wzmaka i wtedy podziele sie swoimi uwgami,

    pozdrawiam 15jacek15
  • #28
    DJ_Mouse
    Level 11  
    Witam. Ja również składałem co "cudeńko" jak ktoś napisał, tyle że nie miałem jak wytrawić płytki i zrobiłem na uniwersalu... Szczerze mówiąc to gra sobie średniawo, ale koszt 30 zł się z tym równoważy... Ma ktoś z Was pomysł na inny układ do suba tak, żeby umieścić go w aucie...? Ten obciążyłem głośnikiem AUDION 20cm, ok 150W... W samochodzie gra nawet przyjemnie ale brakuje mu mocy i tego oczekiwanego Bassu... Pozrawiam.
  • #29
    ksiezyc11
    Level 25  
    jedynym rozwiązaniem na wzmacniacz bez przetwornicy o większej mocy to kostka tda1562 pracuje w klasie H i teoretycznie jest 2 razy mocniejsza powinna dobrze zakotłować samochodem. Mam tą kostkę za jakiś czas uruchomie na niej wzmacniacz i zobacze jak żeczywiście chodzi.
    ps.
    30 zł to dużo cię to wyniosło,
  • #30
    DJ_Mouse
    Level 11  
    Ale zmiana kostki nie wymaga żadnych innych modyfikacji w tym układzie...? Ja na wejściu wrzuciłem mu jeszcze kondensatorek z opornikiem (najprostszy filtr) bo orginalnie gra baaardzo cienko.. a co do ceny to 30 zł razem z radiatorem, płytką itp... Mogę wrzucić foto ale nie ma się czym chwalić ;)