Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakie akumulatory do silnika 48v 750W

Bartek zielu 30 Gru 2006 18:10 10901 17
  • #1 30 Gru 2006 18:10
    Bartek zielu
    Poziom 10  

    Cześć mam pytanko.
    Mam silnik który chcę wykorzystać do napedu gokarta.
    Jest to silnik 48V 750W więc potrzeba mi prawdopodobnie 4 szt.
    Mam tylko pytanko jakie akumulatory najlepiej kupić chyba żelowe 12v 12Ah bo dłuzej pochodzą niż te 9Ah. Nie wiem jakiej firmy nalezy najlepiej stosować żeby trochę pochodziły.
    Podaje link do silnika jaki mam.
    http://www.cn-dcmotor.com/productShows.asp?ArticleID=190
    Jak ktoś ma jakies uwagi to prosze o jakiekolwiek infomację.
    A jeszcze jedno czy taki akumulator np. moze być :
    http://www.allegro.pl/item153332705_ctm_12v_12ah_ct_12_12l_akumulator_agm_zelowy_.html
    Z góry dzieki.

    0 17
  • #2 30 Gru 2006 19:16
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Krótkie obliczenie:
    moc 750W przy 48V oznacza pobór pradu ok. 20A. Akumulator 48V (4 sztuki 12V szeregowo) o pojemności 12Ah obciążony pradem 20A jest w stanie oddac tylko ok. połowę swojej pojemności, czyli ok. 6Ah, a to oznacza, że jego energia wystarczy na ok. 20 minut zasilania. Potem wymieniasz akumulatory, albo ładujesz je przez 10 - 12 godzin. Tak eksploatowane akumulatory może wytrzymają kilkadziesiąt cykli, ale to nie jest takie pewne ...

    1
  • #3 30 Gru 2006 20:49
    Bartek zielu
    Poziom 10  

    Cześć dzięki z odpowiedz. Czy to oznacza że mając 4 akumulatory 12Ah starczy mi na około 80 min. jazdy?
    A czas ładowania bateri musi być taki długi?
    Jesli zastosuję może jakies lepsze akumulatory to czas się skróci.
    Z góry dzięki za odpowiedz.

    1
  • #4 30 Gru 2006 23:07
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    4 akumulatory 12V łączysz szeregowo, aby uzyskać 48V. Pojemność zestawu jest taka, jak pojedynczego akumulatora, czyli dalej 12Ah (bo połączenie szeregowe, dodają się tylko napięcia).
    Czas jazdy może być nawet bardzo długi, zwłaszcza, jeżeli jedziesz z górki, natomiast czas pobierania energii z akumulatorów przez silnik 750W będzie ok. 20 minut.
    Możesz to policzyć jeszcze inaczej: 1 akumulator 12V 12Ah ma zmagazynowaną energię 144 watogodzin. W 4 takich akumulatorach jest 4 razy wiecej, czyli 576 watogodzin. Akumulatory takie bedąc obciążone dość dużym prądem oddadzą tylko połowe zmagazynowanej energii - to wiadomo z charakterystyk rozładowania, patrz tu:
    http://www.emu.com.pl/infosla.html
    czyli ok. 290 watogodzin. Pobierając 750W mamy więc czas pracy t=290Wh/750W=0,39 godziny czyli 23 minuty.
    Co do ładowania: akumulatory żelowe nie lubią ładowania dużymi prądami, poczytaj instrukcję, zalecane jest ładowanie prądem C/10, czyli dla 12Ah to jest 1,2A, ale z ograniczeniem napięcia 14,4V na 1 akumulator 12-voltowy.
    Najlepsze akumulatory do tego celu to niestety zwykłe samochodowe, sa tańsze, wytrzymują większe prądy i mają większą pojemność, bo akumulator 12V/50Ah ma zmagazynowaną energię 600Wh, niestety, to jest tylko 12V, a Ty potrzebujesz 48V.

    0
  • #5 31 Gru 2006 12:06
    Bartek zielu
    Poziom 10  

    Cześć jeszcze raz wielkie dzieki z informacje.
    Twoje obliczenia odnośnie czasu żywotności akumulatora naładowanego ( czas jazdy ) opieraja sie na jezdzie na pełnym gazie cały czas?
    Bo jesli wezme i bedę jechał tylo na pół gwizdka to zuzycie energi będzie mniejsz prawda czyli czas jazdy się zwiekszy?
    A jeszcze jedno jakie akumulatory są najlepsze do tego typu silników i w miarę przystepne ceny.
    Nie ma szansy na zastosowanie jakichś lepszych akumulatorów które zwiększa czas uzytkowania np do godziny?
    Z góry dzieki za odpowiedz.

    0
  • #6 31 Gru 2006 13:22
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Dla jazdy z górki nie potrzeba wcale akumulatora, natomiast dla poboru mocy 750W akumulator 48V/12Ah wystarczy na 20 minut. Wszystko zależy od Ciebie, jaka będzie proporcja jazdy z zasilaniem, a ile będzie jazdy z rozpędu i z górki.
    Wszystkie akumulatory inne niż samochodowe są droższe w przeliczeniu na 1 kWh (kilowatogodzinę). Najtaniej kosztuje kilowatogodzina z sieci oswietleniowej (ok. 50 groszy!), dlatego po ulicach wielu miast jeżdżą tramwaje i trolejbusy, a nie autobusy z napędem akumulatorowym.
    Jeżeli chcesz zwiekszyć czas użytkowania - musisz zwiekszyć pojemność akumulatora. Nic za darmo. Kłania się fizyka. Jezeli Ci się nie podoba, to kup latajacy dywan: lekki, nie zużywa energii, same zalety ...
    A w jaki sposób chcesz regulowac jazdę "na pół gwizdka"?

    0
  • #7 31 Gru 2006 13:59
    Bartek zielu
    Poziom 10  

    Założenie jest takie że ma jezdzić po prostej drodze bez wzniesień i zjazdów.
    Przegladałem trochę oferty akumulatorów i chyba optymalne były by 12v 38Ah co ty na to?
    Chodzi mi głównie o te obliczeni które zrobiłeś dla akumulatorów 12v 12Ah.
    Jestem ciekaw ie wyjdzie czasu uzytkowania dla nich.
    Jesli zastosował bym silnik 24v 800W i do jego zasilania użył 2 akumulatory 38 Ah to jak długo pojezdził bym nim w stosunku do 48v 750W z 4 akumulatorami.
    Sorki że tak truję ci ale nie znam sie zbytnio na tym temacie.
    Jeszcze raz wielkie dzieki.

    0
  • #8 31 Gru 2006 16:15
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    1 akumulator 12V 38Ah ma energię 456 Wh (12V razy 38 Ah), w 2 akumulatorach jest 2 razy tyle, czyli 912 watogodzin. Silnik 24V 800W pobiera prąd 33A (800W/12V), czyli jest to prąd "jednogodzinny", więc uwzględniając spadek wydajności akumulatora na skutek obciążenia dużym prądem, można się spodziewać, że masz zasilanie na 1/2 godziny, może 40 minut ...

    Przypomnę Ci odrobine fizyki:
    1 W (1 wat) to 1V (wolt) razy 1A (amper), to jest moc,
    1 amperogodzina to jest ładunek, który niesie prąd 1A przepływając w ciągu 1 godziny, jest równy 3600 amperosekund czyli kulombów,
    1Ws (watosekunda) to jest energia, jaką daje moc 1W w czasie 1 sekundy,
    1 Wh (watogodzina) to jest energia 1 wata w ciągu 1 godziny, to jest 3600 watosekund,
    1 KM (koń mechaniczny) to jest moc 736 watów, a mechanicznie to jest moc, jaką trzeba by podnieść ciężar 75 kilogramów na wysokość 1 metra w ciągu 1 sekundy.

    A teraz poczytaj cokolwiek z fizyki, bardzo Ci się przyda ...

    0
  • #9 01 Sty 2007 18:03
    adam17ak
    Poziom 10  

    akumlator samochodowy nie nadaje się najlepiej do tego, ponieważ gdy kilkanaście razy wyładujesz je do zera to je szybko zasiarczysz (maleje pojemność akumlatora)

    0
  • #10 01 Sty 2007 18:12
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Każdy akumulator ołowiowy (dokładniej: kwasowo - ołowiowy) źle znosi głębokie rozładowania, poniżej 1,75V na ogniwo. W takich warunkach siarczan ołowiu (jest na obydwu elektrodach) rekrystalizuje w formę grubokrystaliczna, która "nie chce" brać udziału w reakcjach elektrochemicznych. Dotyczy to zarówno akumulatorów samochodowych, jak i żelowych, bo układ elektrochemiczny jet ten sam.

    0
  • #11 01 Sty 2007 18:23
    Tdv
    Poziom 33  

    Do tego celu nadawałyby się superkondensatory, można kupić takie o pojemności 3000F (słownei trzy tysiące faradów), wady - nie są tanie i są na napięcie 2,5 i 2,7V, czyli trzeba ich sporo szeregowo łączyć, a żeby zwiększyć pojemność kilka takich układów równoległych. Zaleta - oddadzą prawie 100% energii, którą ich naładujesz, no i naładują się znacznie szybciej niż akumulator.

    0
  • #12 01 Sty 2007 18:23
    dex
    Poziom 27  

    a moze by jeszce zweryfikować te 750W, do tego gokarta, chyba ze to motorek dla dziecka. Siłowałeś się z wiertarką kiedyś :) ? Zobacz jakie moce mają spalinówki, zakładając że elektryczny można przeciążyc krótkotrwale to naprawde tylko dla dziecka wozidełko. Ile ważysz , ile podwozie? E=(mv^2)/2

    Silnik 3Nm, weż do ośki przyspawaj dzwignie metrową i na jej końcu poziomo ustawionym powieś ciężarek 30dkg. Ciekaw jestem czy koło ruszy wogóle.

    0
  • #13 01 Sty 2007 19:19
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Tdv!
    Małe obliczenie:
    3000F (faradów) jest w stanie oddać ładunek 3000 amperosekund, kosztem obniżenia napięcia o 1V. A 3000 amperosekund to tylko 0,8 amperogodziny, to razy 1V jest 0,8 watogodziny. Na 1 godzinę pracy silnika 750 watowego potrzeba 750 watogodzin, czyli ok. 1000 razy wiecej. Czy wyobrażasz sobie sens instalacjii 1000 sztuk "superkondensatorów"?
    Istnieją małe silniczki spalinowe modelarskie, o mocy nawet 1 KM (czyli 736W) przy pojemności 2,5 cm3, to czas pracy jest ograniczony zbiornikiem paliwa i żywotnoscia samego silniczka (kilkadziesiąt godzin).

    0
  • #14 01 Sty 2007 19:31
    Tdv
    Poziom 33  

    Jerzy Węglorz napisał:
    Tdv!
    Małe obliczenie:
    3000F (faradów) jest w stanie oddać ładunek 3000 amperosekund, kosztem obniżenia napięcia o 1V. A 3000 amperosekund to tylko 0,8 amperogodziny, to razy 1V jest 0,8 watogodziny. Na 1 godzinę pracy silnika 750 watowego potrzeba 750 watogodzin, czyli ok. 1000 razy wiecej. Czy wyobrażasz sobie sens instalacjii 1000 sztuk "superkondensatorów"?
    Istnieją małe silniczki spalinowe modelarskie, o mocy nawet 1 KM (czyli 736W) przy pojemności 2,5 cm3, to czas pracy jest ograniczony zbiornikiem paliwa i żywotnoscia samego silniczka (kilkadziesiąt godzin).

    Napisałem, że to drogie rozwiązanie jest...
    A wyobrażasz sobie, że te kondensatory są stosowane np. w hybrydowych samochodach Hondy i w tramwajach (odpowiednio duże stosy)? Mało tego - kondensatorowi nic się nie stanie ja go rozładujesz do zera (do zera się oczywoście nie da bo silnik musi mieć jakieś zasilanie, można go nieco wspomóc przy zastosowaniu dobrej przetwornicy;-).

    0
  • #15 01 Sty 2007 22:16
    Bartek zielu
    Poziom 10  

    Moc silnika jest wystarczająca do mojego gokarta.
    Problem polega tylko na bateriach. Nie chcę przeciez cały czas jezdzić na maxa. Pojazd ma jezdzić po równej powierzchni i rozkręcać się sporadycznie do max mozliwosci ( prawie wcale ). Chcę by przemieszczał sie z predkoscią 10 km/h.
    Mój problem to jakiego rodzaju , jakiej firmy i jakiej pojemnosci akumulatory są optymalne.
    Welkie dzieki za wszelkie uwagi.

    0
  • #16 01 Sty 2007 23:30
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Optymalne są takie, na jakie Cię stać.

    1
  • #17 26 Cze 2008 12:42
    gpql
    Poziom 17  

    Może inaczej :
    23 akumulatory po 12Ah do tego falownik 1,1kW 3x230 V i silnik zwykły 3 fazowy 1,1kW 230/400V do kupienia w każdej hurtowni elektrycznej.
    Regulacja płynna prędkości z jednoczesnym odzyskiem prądu na akumulator. Zmontowałem takich 4 sztuki i pracują ok.
    Trochę jest zabawy z zabezpieczeniem akumulatorów zgodnie z przepisami (przekroczenie napięcia DC powyżej 48V.
    Licząc prąd akumulatora 1100W /350V = 3,14 A akumulator pracuje w zakresie prądu znamionowego czyli dla aku 12Ah jest to prąd nie przekraczający 3,42A. Moc zgromadzona 12V*12Ah*23szt =3321 Wh co przy obciążeniu 1100W daje około 3h przy współczynniku sprawności akumulatora 86% daje 3321 *0,86= 2848Wh przy obciążeniu 1100W około 2,5 godziny jazdy z pełną mocą. Z przeprowadzonych eksperymentów można oszacować że około 13% energii uzyskuje się z hamowania silnikiem co wydłuży czas do około 3 godzin. Stosując mniejszy silnik czas się zwiększa.

    Jedyny problem to ładowarka na 345V ale to jest rozwiązane.

    Zalety:
    1. tani silnik ogólno dostępny około 210 zł
    2. stały moment obrotowy w całym zakresie obrotów
    3. możliwość zwiększenia obrotów powyżej znamionowych o 300%
    4. Falownik kontroluje napięcie DC i wyłącza napęd przy rozładowanych akumulatorach, co zabezpiecza je przed rozładowaniem poniżej 1V na ogniwo czyli 10V na akumulator.

    Wady:
    1. cena zestawu akumulatorów 23 szt po 45 zł = 1035 zł.
    2. falownik 310 zł
    3. waga akumulatorów 4kg* 23 = 92kg
    4. żywotność akumulatorów około 3lata przy stałym utrzymaniu 14,2V

    Uwagi:
    Koniecznie trzeba wykonać zabezpieczenia zestawu akumulatorów poprzez warstwowanie w skrzyni i odpowiednie nadnapięciowe zabezpieczenie każdego akumulatora.

    Powodzenia

    0
  • #18 21 Cze 2010 19:08
    V.I.G.R.O
    Poziom 2  

    Witam do silników elektrycznych dobre są akumulatory Li-ion dają one duży prąd a co za tym idzie sporą moc i przyspieszenie.

    Na przyszłość proszę zważać na daty wcześniejszych postów.
    Regulamin p.13 - GKVIDEO.

    0