Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Audi 80. Wymiana stacyjki. Najprostszy sposób.

18 Sty 2007 20:33 77404 18
  • Poziom 11  
    Ponieważ obiecałem, że jeżeli 3 osoby skorzystają z mojego opisu wymiany stacyjki opiszę go na tym forum, czuję się zobowiązany do tego postu.

    Fotka przedstawia miejsce przewiertu, a poniżej opis (zdjęcie wykonałem przy pomocy lusterka).

    Wkład stacyjki jest osadzony w korpusie i zabezpieczony przed wyjęciem za pomocą sprężystej twardej blaszki, którą należy wcisnąć do środka aby wyjąć wkład.
    Miejsce przewiercenia, to punkt przecięcia się odcinków od krawędzi A (5mm) i od krawędzi B (7mm). Prac należy dokonać wiertłem o średnicy 3mm prostopadle do krawędzi korpusu stacyjki.
    Korpus jest z aluminium, więc wierć ostrożnie i powoli. Grubość korpusu to jakieś 2 - 2,5mm. Przy wierceniu powinieneś "poczuć" pod wiertłem zmianę struktury metalu

    Po przewierceniu otworu włóż kluczyk do stacyjki i lekko przekręć, tak aby zablokował się w stacyjce. Następnie musisz odpowiedniej średnicy narzędziem, może to być kawałek drutu, mocno wepchnąć widoczną pod otworem (w moim przypadku czarną) blaszkę i za pomocą kluczyka wyciągnąć wkład stacyjki. Przy wciskaniu blaszki, czuć tzw. sprężynowanie, blaszka leciutko odbija.

    Nowy wkład wystarczy wcisnąć we wkład w takiej samej pozycji jak ten wyjęty.

    PS: Ponieważ po włamie wymieniałem złamaną stacyjkę i miałem dwa kluczyki (jeden do stacyjki i drugi do reszty) postanowiłem przerobić stacyjkę do starego kluczyka. Okazało się, że ta czynność jest banalnie prosta. Jeżeli interesują cię szczegóły napisz na priv. A gdy znajdą się 3 osoby, którym to pomoże również i ten opis zamieszczę na forum.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 10  
    cz ta stacyjka jest od Audi 80 b3 którą załączyłeś na zdjęciu
    możesz opisac dokładnie rozebranie wkładki i jej naprawę:D:D:D
    dzięki z góry
  • Poziom 11  
    Uwaga!
    Dla nie wtajemniczonych info.
    Wiercenie należy przeprowadzić z góry, po wyjęciu zegarów, które są przykręcone za pomocą dwóch wkrętów znajdujących się za/pod osłoną kolumny kierownicy (osłony tuż za kierownicą - tej części którą widać z góry). Czyli:
    1. odkręć górną część osłony kolumny kierownicy - bezpośrednio za kierownicą (przykręcona wkrętami od dołu)
    2. zdejmij osłonę podnosząc ją delikatnie tuż za kierownicą do góry (jest zamontowana dodatkowo na gumowych wsuwkach pod zegarami.
    3. po zdjęciu osłony odkręć dwa wkręty (philips lub inaczej na krzyżak) widoczne pod zegarami
    4. delikatnie wysuń zegary do siebie, a następnie odbezpiecz wtyczki zegarów (żółta i niebieska) delikatnie i z wyczuciem (ale nie urwij) podnosząc czarną zawleczkę na środku wtyczki na wysokość ok 1 cm (najlepiej płaskim śrubokrętem).
    5. wyciągnij wtyczki zegarów, ustaw kierownicę prosto i przekręć zegary dołem o 90 stopni do siebie, a następnie pociągnij do siebie i w prawo, lekko manipulując powinny się łatwo wysunąć w prawą stronę.

    Dodano po 3 [minuty]:

    UWAGA ! Już jest UWAGA !

    Nowy post na temat przeróbki wkładu stacyjki.
    Czyli jak dopasować stary kluczyk do nowej stacyjki.

    Kliknij tu https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic910473.html
  • Poziom 2  
    Poniewaz skorzystalem jakis czes temu z porady w poscie - napisze moj komentarz, zeby pomoc innym niewtajemniczonym.

    Sposob jest dobry i chyba jedyny, jesli nie chcesz rozbierac wszystkiego. Jedyny problem mielam z dostaniem sie wiertlem w wyznaczone miejsce.


    "....Miejsce przewiercenia, to punkt przecięcia się odcinków od krawędzi A (5mm) i od krawędzi B (7mm). Prac należy dokonać wiertłem o średnicy 3mm prostopadle do krawędzi korpusu stacyjki....."

    Miejsce przewircenia jest dosc wazne. Ja wiercilem nieco mniejszym wiuertlem i ledwo ledwo udalo sie trafic w krawedz blaszki. Tak wiec - wymierz dokladnie. Albo wierc od razu 3-ka

    ....Po przewierceniu otworu włóż kluczyk do stacyjki i lekko przekręć, tak aby zablokował się w stacyjce. Następnie musisz odpowiedniej średnicy narzędziem, może to być kawałek drutu, mocno wepchnąć widoczną pod otworem (w moim przypadku czarną) blaszkę i za pomocą kluczyka wyciągnąć wkład stacyjki.....

    Mocowalem sie z tykm dosc dlugo - a chodzilo nie o lekko, a bardzo lekko. Kluczyk trzeba doslownie minimalnie przekrecic, zeby tylko tylko zablokowal sie we wkladce. 2 milimetry dalej juz bedzie za daleko, bo wkladka zablokuje sie w dalszym mechanizmie stacyjki. Meczylem sie przekrecajac jakis 1cm - 1,5cm a okazalo sie ze trzeba tylko 5mm.

    A blaszki nie trzeba wcale tak mocno wciskac. Nackisk umiarkowany starczy.
    Krotko mowiac po wywierceniu otworki, trzeba sie z tym popiescic toche i wyjdzie.
    Dziekuje autorowi postu i fotki ...
  • Poziom 1  
    dziekuje bardzo opis sie przydał wszystko poszło jak po maśle. Jedynym mankamentem jest to iż miejsce do wiercenia jest trudnodostępne dla wiertarki korpus jest na tyle miekki że ostrym narzędziem zrobiłem otwór w tym korpusie
  • Poziom 1  
    Prosze o lepsze wytłumaczenie jak sie scioga stacyjke bardzo prosze o szybko odpowiedz.

  • Poziom 11  
    Jak chcesz wyciągnąć całą stacyjkę to jest inna bajka... tu jest opis jak wyciągnąć wkład stacyjki, bo jak się zepsuje to nie ma potrzeby wyciągać całej, ale jak chcesz wyciągnąć to musisz zdobyć klucz torx 23 (chyba) tylko ten z dziurką na środku gwiazdki i jak ściągniesz kierownice to obok kolumny kierownicy (patrząc od strony kierownicy) zobaczysz śrubke którą odkręca się całą stacyjke... Trudno dostępne miejsce kluczyk musi być na przedłużeniu... Jak już odkręcisz śróbke to przy wyciąganiu też nie ma łatwo, bo miejsca mało a trzeba wysunąć stacyjke kawałek, bo do kolumny wchodzi blokada kierownicy...
  • Poziom 2  
    stacyjke wymjenilem według opisu.jak zostawić teraz stary kluczyk
  • Moderator Samochody
    nie wiem jak wam ale mi dużo szybciej idzie z wyjęciem całej stacyjki i nie ma wtedy poniszczonej tapicerki ani otworów wywierconych w niewłaściwym miejscu
  • Poziom 9  
    Witam,
    Posiadam Audi 80 z roku 1990
    Po włamaniu złodziej zostawił w stacyjce złamany element / kluczyk wchodzi do połowy i niem można przekręcić stacyjki/ zrobiłem dojście do stacyjki ale żeby tam wiercić dziurkę nie widzę szans/ jest inna niż na przykładzie z powyższego posta / . załączam zdjęcia, widać na nich ze jest jakby pokrywka zdejmowana, trochę próbowałem ja jakoś zdjąć ale dojście jest ciężkie i nie mogłem.pytanie brzmi czy można ta pokrywkę zdjąć bez konieczność wiercenia ? w jaki sposób ?
    jeżeli nie to co i w jaki sposób trzeba rozwiercić?

    https://obrazki.elektroda.pl/92_1233907149.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/82_1233907575.jpg

    Pozdrawiam
    Tomasz
  • Poziom 1  
    wlaśnie dziś wymieniłem stacyjke w audi 80 b3.bez waszej pomocy było by cięszko.ale do tematu;faktycznie trzeba wymontować zegary,górna pokrywa kierownicy[2 sróbki],dwie śróbki pod zegarami,wypiecie kostek i dostęp otwarty.u mnie akurat rozleciała sie wkładka.w przypadku kostki na prowadnicach od góry sa dwie małe śróbki,wkrętak do kostek z małym piórem i mamy ją zdjętą.z wkładką problem jest taki ze trzeba odnależć małą dziurkę na odlewie.znajduje się on z przodu, jakieś 3 centymetry od plastikowej osłonki wkładki.włożyć do otworu drucik lub szpilke-igłe i nacisnąć wkładka powinna wyjśc.ja akurat wymontowałem całą stacyjkę ale teraz juz wiem ze nie potrzebnie.do odkrecenia śróby blokady kierownicy uzyłem[niewiem jak to się fachowo nazywa]gwiazdkowego wkrętaka z dziurką,w kształcie imbusa.są takie dostępne w sklepach,za komplet zapłaciłem 20 zl.nie trzeba zdejmować kierownicy.za wkladkę zapłaciłem 24 zl w sklepie.życzę powodzenia.
  • Moderator Samochody
    stanczes napisał:
    z wkładką problem jest taki ze trzeba odnależć małą dziurkę na odlewie.znajduje się on z przodu, jakieś 3 centymetry od plastikowej osłonki wkładki.włożyć do otworu drucik lub szpilke-igłe i nacisnąć wkładka powinna wyjśc.

    Ggyby taka dziurka była tam fabrycznie to pewnie nie było by tego tematu, miałeś ułatwione bo ktoś ją musiał już wcześniej wywiercić.
  • Poziom 1  
    ja powiem jak sam zrobiłem, nie wiem czy łatwiej, czy nie, ale wymontowałem całą stacyjkę, bo miałem problem z wierceniem(za duża wiertarka), w sumie nie nadłożyłem dużo roboty
  • Poziom 1  
    peroo napisał:
    Poniewaz skorzystalem jakis czes temu z porady w poscie - napisze moj komentarz, zeby pomoc innym niewtajemniczonym.

    Sposob jest dobry i chyba jedyny, jesli nie chcesz rozbierac wszystkiego. Jedyny problem mielam z dostaniem sie wiertlem w wyznaczone miejsce.


    "....Miejsce przewiercenia, to punkt przecięcia się odcinków od krawędzi A (5mm) i od krawędzi B (7mm). Prac należy dokonać wiertłem o średnicy 3mm prostopadle do krawędzi korpusu stacyjki....."

    Miejsce przewircenia jest dosc wazne. Ja wiercilem nieco mniejszym wiuertlem i ledwo ledwo udalo sie trafic w krawedz blaszki. Tak wiec - wymierz dokladnie. Albo wierc od razu 3-ka

    ....Po przewierceniu otworu włóż kluczyk do stacyjki i lekko przekręć, tak aby zablokował się w stacyjce. Następnie musisz odpowiedniej średnicy narzędziem, może to być kawałek drutu, mocno wepchnąć widoczną pod otworem (w moim przypadku czarną) blaszkę i za pomocą kluczyka wyciągnąć wkład stacyjki.....

    Mocowalem sie z tykm dosc dlugo - a chodzilo nie o lekko, a bardzo lekko. Kluczyk trzeba doslownie minimalnie przekrecic, zeby tylko tylko zablokowal sie we wkladce. 2 milimetry dalej juz bedzie za daleko, bo wkladka zablokuje sie w dalszym mechanizmie stacyjki. Meczylem sie przekrecajac jakis 1cm - 1,5cm a okazalo sie ze trzeba tylko 5mm.

    A blaszki nie trzeba wcale tak mocno wciskac. Nackisk umiarkowany starczy.
    Krotko mowiac po wywierceniu otworki, trzeba sie z tym popiescic toche i wyjdzie.
    Dziekuje autorowi postu i fotki ...
  • Poziom 14  
    Postanowiłem się podzielić swoimi spostrzeżeniami co do wymiany stacyjki.
    Zacznę od końca u mnie był problem z brakiem pracy rozrusznika. Kostka stacyjki była pęknięta, więc ją wymieniłem. Jednak po obserwacjach ustaliłem, że trzpień z wkładu za mało się obraca.
    Przyczyną był wysunięty kołek rozporowy trzymający trzpień do wkładu. Wsunąłem go i teraz jest prawidłowo.

    A co do opisu i moich obserwacji:
    -Jest dwa typy wkładu stacyjki i dwie kostki, różnica jest w tym trzpieniu.
    -Tak więc jest dwie obudowy wkładu stacyjki, mam audi 80 b3 91r i mam inną obudowę niż autor tematu u mnie to zgrubienie jest całkowicie z lewej strony i nie udało nie się wywiercić dziury prawidłowo bez demontażu. Mam też audi 90 do porównaniu i tam jest tak jak u autora.
    -Spędziłem kilka godzin na próbach wywiercenia/wyżłobienia tych otworów od wewnątrz bezskutecznie.
    -Postanowiłem zdjąć kolumnę, przeczytałem, że to bardzo dużo pracy, ale miałem już dość więc zabrałem się za to i zrobiłem to w 10 min !!! Po prostu szok, tak łatwo było to rozebrać, a ja się
    znowu naczytałem głupot, zamiast sam ocenić sytuację.
    -Dodatkowe czynności:
    *odkręciłem przełącznik zespolony
    *odkręciłem dwie śruby trzymające kolumnę kierowniczą
    * wystarczyło pociągnąć kolumnę od tyłu jest połączona dwoma bolcami z dalszą częścią
    -Na stole wywierciłem otwór w dobrym miejscu 7 i 5 mm.

    Później bolce test miernikiem i montaż. Mam nadziej, że komuś to pomoże i nie będzie się bawił z wierceniem od wewnątrz.
  • Poziom 2  
    Odkopię temat jesli można.- Skwaromir, rozwiń dokładniej temat w tej części gdzie piszesz o wykręcani dwuch śrub i odciąganiem kolumny. W która dokładnie stronę przesuwałeś rozłączoną górną część??