logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Wzmacniacz WE - potrzebna pomoc przy obliczeniach wstepnych.

Adixc 26 Kwi 2007 12:50 6362 11
REKLAMA
  • #1 3823156
    Adixc
    Poziom 13  
    Witam!
    Potrzebuje pomocy przy zadaniu z laboratorium elektroniki. Jestem informatykiem i takie zagadnienia sprawiaja mi trudnosci, chodz Wam moga wydac sie bardzo latwe. Musze zaznaczyc ze nie chodzi mi o same wyniki koncowe tylko o sposob wyliczania tych wartosci krok po kroku bo musze to opanowac.

Zadanie jest nastepujące:
    Obliczyc takie wartosci elementow Rc i C2 aby napieciowe wzmocnienie skuteczne kuef0 bylo rowne 9, oraz dolna czestotliwosc graniczna fd3dB byla rowna 25 Hz.
    Przyjac ze h21e tranzystora BC 147 wynosi 370.
    Obliczyc fg3dB zaprojektowanego ukladu.

Ponizej zalaczam schemat ukladu. Bede bardzo wdzieczny za wszelka pomoc w tym temacie poniewaz sam nie moge niestety tego ruszyc :(

Pozdrawiam

• REKLAMA
  • #2 3823704
    JediMaster
    Poziom 17  
    Ocena: 6
    Rc=(9R2Uz)/(Uz+10Ube+10Ib*R2)

Uz=15V

Jeżeli chodzi o C2 to niestety nie mam pojęcia jak go policzyć, jest to kondensator sprzęgający, który służy tylko i wyłącznie do odizolowania napięcia stałego od zmiennego i szumów tranzystora.
  • #3 3823827
    jony
    Specjalista elektronik
    Ocena: 881
    Ten wzór na Rc jest błędny bo to chodzi o wzmocnienie skuteczne. Czyli z uwzględnieniem Rg i RL
    A wzór na C2 jest bajecznie prosty
    C2=1/(2* Π*Fd*(Rc+RL))

I mam pytanie czy schemat jest poprawny (wartości rezystorów w bazie i emiterze).
    Bo dla tych danych to Rc wychodzi ok. 503Ω
    Co jest trochę dziwne i praktycznie dyskwalifikuje ten układ jako wzmacniacz.
  • #4 3824540
    Adixc
    Poziom 13  
    Wielkie dzieki za zainteresowanie Panowie,
    teraz moja kolej na odpowiedzi, to moze po kolei: