Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alarm na wlew paliwa w ciągniku siodłowym Jak?

18 Lip 2007 13:16 5240 12
  • Poziom 11  
    Chciałbym zrobić alarm na wlew paliwa dla ciągników siodłowych. Często kierowcy są okradani z oleju napędowego podczas snu na parkingach. Chciałbym zamontować jakiś czujnik plus sygnalizator, który to system informowałby kierowcę, że ktoś dobiera się do korka. Nie wiem czy zastosować jakąś fotokomórkę? Jednak musiałaby się skupiać tylko na okolicach wlewu, żeby nie włączała sygnalizacji gdy ktoś po prostu przechodzi obok auta. Może jakiś czujnik wstrząsowy? Tylko wtedy musiałoby to być podłączone w taki sposób aby ewentualne odcięcie kabli tego czujnika także powodowało włączenie "alarmu". Możecie coś doradzić?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 32  
    1: korek na kluczyk
    2: spróbuj pokombinować tak, żeby jak dokręcisz korek to zwierają się 2 styki - dalej już będzie łatwo ;)

    W ogóle to powinni montować kratki przy wlewach tak żeby było tuż pod pistoletem dystrybutora i takie oczka, zeby dało sie spokojnie wlać, a żeby wężyk się nie zmieścił.
  • Poziom 12  
    Witam.
    Jeżeli chodzi o czujnik wstrząsu to dobry pomysł, on ma w sobie zabezpieczenie sabotażowe które w momencie naruszenia może być w trybie NC/ lub /NO. Jeżeli centralka jakaś nawet prosta posiada wejścia z czujnikiem wykrycia obciążenia to zostanie wykrycie naruszenie i alarm na wyjściu poda sygnał na sygnalizator.

    Proponuje rozwiązanie inne prostrze.
    Zastosować przy wlewie kontaktron czujnik magnetyczny z parametrem NC normalnie zamknięty, to znaczy jeżeli zostanie przecięty przewód lub otwarty wlew paliwa to alarm zadziała.

    Powodzenia
  • Poziom 11  
    schnelltot napisał:
    1: korek na kluczyk


    Wszystkie korki są na kluczyk. Otwarcie czegoś takiego trwa około 10 sekund. Mi zajęło to ok 20 sekund ale pierwszy raz otwierałem ;-)

    Też myślałem o jakichś stykach zwieranych gdy jest korek dokręcony, wtedy wyeliminowana została opcja dezaktywacji alarmu przy przecięciu przewodów. Bardziej jednak pasowałoby mi rozwiązanie bez użycia kabli. Myślałem też nad czujnikiem ruchu ale nie wiem gdzie dostać taki, który działa w bardzo małym promieniu a najlepiej linii. Inne rozwiązanie to nadajnik, lustro, odbiornik. Nadajnik i odbiornik zamontowany z tyło kabiny. Lustro wtedy by zamontował gdzieś aby wysyłany sygnał przechodził po linii przecinającej przestrzeń nad korkiem i wracał do odbiornika. W momencie przecięcia tej linii np przy odkręcaniu korka wysyłane byłoby info do sygnalizatora.
    Nie wiem gdzie coś takiego można kupić i ile to kosztuje...

    EDIT:
    @roman7777 Mógłbyś mi dać namiary na sprawdzonego sprzedawcę tego sprzętu? I jeszcze jedno: CO w przypadku gdy taki złodziej będzie miał ze sobą magnes i go użyje? Czy te kontaktory mają jakąś specyficzną czułość?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 19  
    Sorki że się wtrace.Nie znam sytuacji czy jesteś kierowcą czy pracodawcą i po co ten alarm.Mam paru kolegów co prowadza spedycję , mam i kolegów kierowców takich maszyn i jeszcze nigdy nie słyszałem od kierowcy żeby go ktoś okradł z paliwa.(od pracodawcow spedytorów takie cos słyszałem).Właściciele spedycji pozakładali sobie gpsy(powiem Ci ze cena nie zawrotna okolo 1400 od fury),maja namiary na fury i wglad do baka,nawet stan paliwa może podawać.A kierowca niech nie staje wlesie tylko na cpn i nie sadze zeby wsród kilku tirów ktoś go wydoił z paliwka.Wracajac do problemu widziałem za parę groszy gdzieś w lidlu czy jakimś markecie bezprzewodowy alarm za parę złociszy.Można cos takiego zamontowac bo kupa miejsca miedzy paką a skrzynią.
  • Poziom 11  
    Jestem spedytorem, kierowcy prosili mnie o wykombinowanie czegoś takiego. Jeżdżą po Europie i nigdy nie stają "w lesie". Kradzieże paliwa zdarzają się rzadko ale mówią, że mając taki alarm spaliby spokojniej.
  • Poziom 32  
    Z najtańszych (wcale nie najgorszych :P ) rozwiązań to kontaktron+magnes+brzęczyk/syrenka+przekaźnik+wyłącznik(opcja)+kawał przewodu.
    W korku zabudować magnes, jak korek jest zakręcony to zwiera styki kontaktronu, jak złodziej odkręca korek/przecina przewód to puszcza przekaźnik i włącza się brzęczyk/syrenka.
  • Poziom 19  
    do korka trzeba podprowadzic kabelek,to i bedzie odstraszało nawet potencjalnego intruza że cos zamontowane jest.Wtedy facet ktory chce okraść jest przygotowany na reakcje kierowcy i moze walnac go w leb(skoro juz sie zdecyduje na kradziez).Lepiej takiego goscia zaskoczyć.Proponował bym http://www.sklep.e-system.com.pl/go/_info/?id=294 ale to juz zalezy od Ciebie..Pozdrawiam.
  • Poziom 11  
    Chyba zdecyduję się na to rozwiązanie z kontaktorem. Mam tylko pewne obawy co do możliwości dezaktywacji tego sprzętu. Czy nie wystarczy doczepić inny, zewnętrzny magnes, żeby go oszukać?
  • Poziom 32  
    niby można. Ale jak nie wiesz jak ułożony magnes, to równie dobrze można rozewrzeć styki bez otwierania wlewu ;)

    I warto zrobić na dodatkowym przekaźniku, że jak sie włączy brzęczyk to ten drugi przekaźnik sam siebie podtrzymuje (do momentu zresetowania przyciskiem)

    Co do bezprzewodowego: będzie reagował na przypadkowych przechowdniów, w supermarketach zdarzają się po 10zł, wyją tak głośno, że mucha się nie przestraszy (coś w okolicach kartki-pozytywki)
    Do tego jest to dość duże w porównaniu do kontaktronu, i nie możesz tego schować pod lepikiem czy silikonem i zamalować farbą, bo przestanie działać (w przeciwieństwie do dobrze ułożonego przewodu)
  • Poziom 11  
    Dobra, zrobię to na kontaktronie. Normalnie przy zamkniętym wlewie styki będą w nim zwarte (żeby uniemożliwić dezaktywację przez przecięcie przewodu). Mam nadzieję, że nikt nie będzie taki sprytny aby zamknąć obwód poprzez wbicie się szpilkami w kable (najwyżej jakieś pancerne kable zastosuję). Reszta instalacji będzie już prosta, jeden lub dwa przekaźniki, przełącznik i jakiś sygnalizator (jeszcze nie wiem czy dźwiękowy czy świetlny czy połączony).
  • Poziom 32  
    naskrobałem wstępnie schemat - sprawdź go na swoim biurku czy działa dobrze.

    Jp3 to tam wpinasz sygnalizatory alarmu (żarówka+brzęczyk)

    Przekaźniki pod instalację samochodową (pewnie 24V)

    Alarm na wlew paliwa w ciągniku siodłowym Jak?

    Położenie O - prąd przez cewkę nie płynie

    S - prąd przez cewkę płynie

    Zaprojektowałem nawet płytkę pod te przekaźniki 351, ale raczej takich nie znajdziesz ;)
    Najlepiej chyba będzie je po prostu bezpośrednio polutować.

    I daj zdjęcie okolic wlewu paliwa jak możesz. I zdjęcie korka od spodu ;)

    Jeszcze mi się przypomniało:

    Reset powinien być przyciskiem normalnie zwartym ,CHWILOWYM.

    Żaróweczkę dać na stałe, z brzęczyk przez przełącznik, żeby kierowca m ogł się spokojnie zatankować. Zasilanie oczywiście przed stacyjką
  • Poziom 24  
    Realizowałem kiedyś takie zabezpieczenie i zrobiłem to na barierze podczerwieni. W ten sposób zabezpieczyłem jednocześnie tzw. smok.
    Wcześniej zakładałem do tego auta alarm, więc podczerwień włączyłem w system alarmowy. Trzeba pamiętać o jednym: należy zastosować dobre hermetyczne elementy, bo w przeciwnym razie szkoda roboty, w takim aucie panują bardzo ciężkie warunki pyły, woda itp.
    Pozdrawiam