logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Jakie napięcie wyjściowe w układzie ładowarki NiMH z PWM i tranzystorami?

grzesio14 30 Lip 2007 12:38 2370 10
REKLAMA
  • #1 4128452
    grzesio14
    Poziom 14  
    Witam.
    Projektuje ładowarkę NiMH.
    Pozostał mi do rozwiązania układ do ładowania prądem stałym.
    Znalazłem rozwiązanie pokazane na poniższym rysunku:

Nie znam się za bardzo na szczegółach i stąd moje pytanie.
    układ zasilam napięciem stałym 15...18V, sygnał z generatora PWM (mikrokontrolera) jest przez rezystor podawany na tranzystor Q i potem na tranzystor T1.
    Mam więc pytanie jakie napięcie otrzymuje na wyjściu.
    Czy stałe o mniejszej wartości (zależne od wypełnienia i częstotliwości PWM), czy też prostokątne jak z PWM?
  • REKLAMA
  • #2 4130148
    Konto nie istnieje
    Konto nie istnieje  
  • #3 4130368
    grzesio14
    Poziom 14  
    Napiszę jak ja to rozumie.
    Gdy z PWM otrzymuje 1 to prąd płynie poprzez R10 i Q2 blokując T1.
    Gdy z PWM mam 0 to następuje przepływ prądu przez R10 i T1(odblokowany).
    Powoduje to przepływ prądu przez dławik L1, ładowanie elektrolitu C10 i przepływ prądu do ogniwa przez D5.
    Przy zmianie poziomu sygnału na 0 z PWM rozładowuje się C10.

Wydaje mi się że w tym rozwiązaniu otrzymuje tętniący przepływ prądu.
    Aby mieć przebieg najbardziej zbliżony do stałego muszę mieć dużą częstotliwość i duże wypełnienie.
    muszę napisać do tego program i zastanawiam się jakie muszą być parametry PWM.
  • REKLAMA
  • #4 4131407
    tronics
    Poziom 38  
    Ocena: 840
    Prąd i napięcie będą tętniące. Jest to najzwyczajniejszy przetwornik DC/DC typu BUCK (step down).
    Oczywiście napięcie jest wygładzane przez kondensator, a elementem magazynującym energię podczas załączania jest cewka oddająca ją podczas wyłączania.
  • #5 4131934
    grzesio14
    Poziom 14