Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Astra F Kod 18 - System spalania stukowego

lacosta 01 Sie 2007 12:36 18099 20
  • #1 01 Sie 2007 12:36
    lacosta
    Poziom 12  

    Witam,
    Silnik X16SZ.

    Opis problemu.
    Silnik rozgrzany. Błędy skasowane.
    Podczas jazdy pod długą górę (czytaj duże obciążenie silnkika przez dłuższy czas ok 30sec) przy znacznie wciśniętym pedale gazu zapala się kontrolka uszkodzenia silnika (żółta). Prędkość jazdy ok 60 km/h, bieg 4. Nie słychać aby silnik spalał stukowo. W momencie zapalenia kontrolki silnik znacznie traci moc. Nie ma znaczenia rodzaj paliwa (gaz, bęzyna). Obiawy są takie same. Po odczytaniu błędów pojawia się kod 18 - System spalania stukowego.

    Co zostało sprawdzone:
    Czujnik podciśnienie - działanie poprawne,
    Czujnik temperatury - działa poprawnie,
    Czujnik położenia przepustnicy - nowy,
    Czójnik spalania stukowego - wymontowany podłączony do mVoltonierza po delikatnych udarzeniach młotkiem wskazywał napięcie. Nie mam oscyloskopu więc nie znam kszałtu napięcia. Uznaję, że działa.

    Filtr i wzmacniacz czujnika spalania stukowego - element tem wzbudza moje największe obawy. Po włączeniu stacyjki na wyjściu z czujnika jest napięcie ok 9,7V. Po uruchomieniu silnika napięcie jest ok 9,6V. Nie ma większych zmian napiecia na wyjściu z czujnika podczas normalnej jazdy ani nawet jazdy pod wspomnianą górę - jest ok 9,6 +/- 0,3V. Napięcie to nie zmienia się ze zmianą paliwa (LPG/bęzyna) - jest ok 9,6 +/- 0,3 V. Mocne uderzania w blok silnika małym młotkiem powoduje spadek tego napięcia o ok 0,8V. Czyli z 9,6V do ok 8,8V.
    Co ciekawe po podłączeniu rezystora 10k do wyjścia ze wzmacniacza /filtra spalania stukowego powoduje znaczny spadek napięcia wyjściowego - do ok 5 V. Wydaje się to nieco dziwne.

    Szukam informacji na temat sygnału wyjściowego ze wzmacniacza/filtra czujnika spalania stukowego. Najlepiej oscylogram. Jak wygląda to napięcie gdy występuje spalanie stukowe?

    Jakie mogą być inne przyczyny powstania będu od spalania stukowego?

    Pozdrawiam

  • Fibaro
  • #2 01 Sie 2007 12:55
    bartek_j
    Poziom 35  

    Spadek mocy w tych okolicznościach jest normalny, sterownik opóźnia zapłon w "tybie awaryjnym"

    Sppotkalem się w Oplowatych, że przyczyną sygnalizowanego błędu spalnia stukowego był przepuszczający EGR.. Po chwili zastanowienia okazuje się, że to ma sens ;)

  • Fibaro
  • #3 01 Sie 2007 13:29
    ociz
    Moderator Samochody

    60 na 4-ce pod górę? strasznie katujesz ten silnik i pewnie przez to ma pełno nagaru który może powodować spalanie stukowe

  • #4 01 Sie 2007 22:37
    lacosta
    Poziom 12  

    Witam,
    Dzisiaj zastawiłem blaszką zawór EGR. Niestety to nie pomogło. Po ok 30 sec mocnego otwarcia przepustnicy i niskiej prędkości obrotowej silnika ok 2tys pojawia się błąd nr 18 - system spalania stukowego. Normalnie podczas dużego obciążenie silnika komputer stopniowo wyprzedza zapłon do granicy spalania stukowego - największa moc silnika. Sądzę, że w moim przypadku jest tak, że komputer wyprzedza zapłon tak aby pracować na granicy spalania stukowego ale niestety osiąga koniec regulacji i po pewnym czasie od osiągnięcia końca regulacji wystawia błąd.

    Czy ktoś wie jak wyglądać powinien sygnał na wyjściu z wzmacniacza/filtra czujnika spalania stukowego i co się dzieje z sygnałem jak spalanie stukowe zostanie wykryte?

    Pozdrawiam

  • #5 01 Sie 2007 22:39
    Usunięty
  • #6 01 Sie 2007 23:23
    lacosta
    Poziom 12  

    Co do awarii mechanicznej to raczej małoprawdopodobne ale możliwe. Dlaczego? Otóż, zrobiłem test. Wykręciłem czujnik z bloku silnika i zawiesiłem go na lince. Nie miał kontaktu z metalem (poza przewodem zasilajacym). Objawy dokładnie takie same.
    Co do paliwa to doadam tylko że nie ma różnicy pomiędzy gazem a bęzyną. Dodatkowo bęzyna była wymieniana. Obiawy pojawienia się błedu są dokładnie takie same.

    Intryguje mnie to napięcie 2,42V.
    Zrobiłęm test. Wyjąłem czujnik spalnia stukowego, odpaliłem silnik i monitorowałem na voltomierzu napięcie na wyjściu ze wzmacniacza/filtra czujnika spalania stukowgo. Napięcie na pracującym silniku na wynosiło ok 9,7V (bez większych zmian przy zmianie prędkości obrotowej silnika). Następnie uderzałem metalowym kluczem w czujnik - napięcie na wyjściu ze wzmacniacza/filtra delikatnie się obniżało do ok 8,8 V (przy częstych uderzeniach). Niestety nigdy nie spadło do poziomu 2,42V.

    Spróbuję zasymulować spalanie stukowe i wykonać test z górą.

    Czy jest ktoś wstanie zrobić oscylogram z wyjścia wzmacniacza/filtra czujnika spalnia stukowego z widocznym spalniem stukowym?

  • #7 02 Sie 2007 17:48
    szym31
    Poziom 11  

    Witam.
    Spalanie stukowe w samochodach opla to żadna nowość tylko tyle że twój problem tkwi gdzie indziej niż w czujniku, pewnie jak by był zepsuty to twój silnik był by już na złomie.
    Częste przypadki w oplach: Spalanie stukowe
    Przyczyna : kolektor ssący zabity nagarem.
    Jeżeli ktoś ma pojęcie na temat spalania stukowego to już wie dlaczego tak się dzieje a dla mniej wtajemniczonych zrobie krótki opis:

    Jak pisałem wyżej ten problem dotyczy nie tylko opli ale wszystkich samochodów z turbo i recyrkulacją. Podczas nadmiernego obciążania silnika (jazda pod górę) komora spalania jest napełniana proporcjonalnie do obciążenia. Ścianki cylindrów rozgrzewają się a towarzyszące temu resztki nagaru i ciśnienie doładowania powodują samozapłon mieszanki.
    W tym przypadku regulacja kąta wyprzedzenia przez sterownik nic nie daje ponieważ zapłon powstaje w skutek samoczynny a nie w wyniku działania iskry.

    W/w opis jest bardzo chłopski jeżeli ktoś nie wieży to: google ->szukaj->spalanie stukowe-> regulacja

  • #9 03 Sie 2007 13:58
    wozniak.j
    Poziom 17  

    Powodem błędu spalania stukowego może byc również nieprawidłowe zamontowanie czujnika spalania stukowego. Opel uczula aby czujnik został dokręcony prawidłowym momentem patrz załącznik.
    Opel Astra F Kod 18 - System spalania stukowego

  • Fibaro
  • #10 03 Sie 2007 23:41
    PAW_B
    Poziom 12  

    lacosta napisał:
    Witam,
    Dzisiaj zastawiłem blaszką zawór EGR. Niestety to nie pomogło. Po ok 30 sec mocnego otwarcia przepustnicy i niskiej prędkości obrotowej silnika ok 2tys pojawia się błąd nr 18 - system spalania stukowego. Normalnie podczas dużego obciążenie silnika komputer stopniowo wyprzedza zapłon do granicy spalania stukowego - największa moc silnika. Sądzę, że w moim przypadku jest tak, że komputer wyprzedza zapłon tak aby pracować na granicy spalania stukowego ale niestety osiąga koniec regulacji i po pewnym czasie od osiągnięcia końca regulacji wystawia błąd.

    Czy ktoś wie jak wyglądać powinien sygnał na wyjściu z wzmacniacza/filtra czujnika spalania stukowego i co się dzieje z sygnałem jak spalanie stukowe zostanie wykryte?

    Pozdrawiam

    Jerzeli zrobiłeś tak jak piszesz to źle. Jak chcesz zaślepić EGR to nalezy przedtem go wyczyścić żeby działał jak dostaje sygnał z kompa( z tym że ja bym nie zaślepiał bo wtedy więcej spala). Sprubuj a myślę że nie pożałujesz.
    Pozdro.:|

  • #11 04 Sie 2007 00:41
    BogdanT
    Poziom 15  

    Lacosta napisałeś, że przy dużym obciążeniu komputer wyprzedza zapłon, do granicy spalania stukowego, moim zdaniem on to robi cały czas, ważne jest to co robi, kiedy uzyska to o chciał, czyli spalanie stukowe. Wtedy opóźnia zapłon, żeby spalanie stukowe ustąpiło i znów zaczyna przyspieszać zapłon.
    Jeżeli, tak jak pisze Szym31, w silniku będzie dużo nagaru (w komorze spalania a nie w kolektorze, oczywiście), przy pełnym opóżnieniu zapłonu, i tak będą stuki, i komputer jest bezradny, bo powinien opóźnić zapłon poza zakres regulacji. Nie rozumiem tylko, skąd komputer wiedział, że jediesz pod górkę, kiedy miałeś wykręcony czujnik, chyba, że porównuje otwarcie przepustnicy z obrotami silnika i podnosi alarm, kiedy obroty są niższe od tych jakich się spodziewa. Może tolerować to przez jakiś czas, bo uważa, że właśnie przyspieszasz i dlatego masz otwartą przepustnicę i małe obroty, ale oczekuj, że obroty w końcu wzrosną, a tu nic z tego, więc się burzy. Mój wniosek jest taki, że być może, tak ma być. A jak wspinasz się na trójce, to jest OK, czy nie ?

  • #12 04 Sie 2007 22:45
    lacosta
    Poziom 12  

    Koledzy,
    Co do EGR'a. Zaślepiłem go po to aby wyeliminować jeden z możliwych powodów powstawania błędu 18 (zgodnie z sugestią bartek_i o przepuszczającym EGRze). Po testach zamierzam go odślepić. Skoro jest to niech działa.
    Moim zdaniem nie będzie to również problem źle przykręconego czujnika. Problem pojawił się przed wykręceniem czujnika z bloku silnika, nie zanikł gdy go wykręciłem i nadal jest po ponownym wkręceniu. Dodatkowo scenariusz powstania błedu 18 był taki sam.
    Zgadzam się z BogdanT odnośnie wyprzedzania zapłonu do pojawienia się efektu spalania stukowego - ECU kontroluje i koryguje go cały czas.
    Moim zdaniem nie będzie to nagar (gdziekolwiek by nie był). Dlaczego? Otóż, po skasowaniu błedów, ECU zaczyna wyprzedzenie zapłonu zgodnie z wartością początkową. Następnie podczas jazdy wprowadza korekty. Jeśli byłoby spalanie stukowe od nagaru to ECU wykryłby to i opóźnił zapłon (nawet na obrotach jałowych) do granicy min (zakładam, iż jest to 0 stopni). Tak jednak się nie dzieje. Po skasowaniu błedów autko jeździ normalnie - nie odczuwam spadku mocy. Wszysko jest fajnie do momentu gdy nie wystawi się kod 18. Wtedy w jednej chwili silnik traci moc - nie można ruszyć z miejsca. Dodam tylko iż nie ma znaczenie jak długo się jeździ bez błędu gdy on się pojawi autem nie da się jechać. Gdyby był tam nagar nie odczułbym spadku mocy w momencie wystawienia się będu 18.

    Może rzeczywiście tak ma być. Aby to potwierdzić zrobię test. Duże otwarcie przepustnicy i wysokie obroty silnika i pod górę. Niestety nie mam obrotomierza więc nie podam dokładnej wartości obrotów silnika ale podam bieg i prędkość.

    Dodam, iż zrobiłem test z mało otwartą przepusticą i dużym obciążeniem silnika - błąd się nie wystawił.

    Ostatnio podczas jazdy zrobiłem test. Polegał on taym, że jechałem z dużym obciążeniem silnika (pod górę) duże otwarcie przepustnicy, małe obroty silnika (dokładnie tak aby wystawił się błąd) ale co 10 sec zdejmowałem nogę z gazu na 1 sec. Co ciekawe błąd się nie pojawił i autko jeździło normalnie. Obserwacja ta może potwierdzać opinię BogdanT, że tak ma być. Myślę, że ostatecznie potwierdzi to test z podjazdem pod górę na niższym biegu.

    Niestety narazie nie miałem możliwości wymiany wzmacniacza/filtra czujnika spania stukowego. Jak tylko to zrobię, dam znać o wynikach testów.

    Pozdrawiam

  • #13 05 Sie 2007 20:28
    lacosta
    Poziom 12  

    Zgodnie z obietnicą - wyniki testów.

    Jazda pod górę (duże otwarcie przepustnicy) na 3 biegu na liczkiku ok 60 km/h. Błąd się nie pojawił.
    Jazda pod górę (duże otwarcie przepustnicy) na 3 biegu na liczniku ok 50 km/h. Błąd się nie pojawił.
    Jazda pod górę (duże otwarcie przepustnicy) na 3 biegu na liczniku ok 40 km/h. Błąd się pojawił.

    Prędkość była urzymywana wciśniętym pedałem hamulca. Dzięki temu udało się utrzymać w miarę stałą (60, 50, 40 km/h).

    Czas na wnioski.
    Wygląda na to, że BogdanT miał rację. Prawdopodobnie ten typ tak ma. Do pełnego poparcia teorii potrzeba tylko aby ktoś inny wykonał podobny test i napisał na forum czy otrzymał podobne wyniki. Zwracam się tutaj do wszystkich czytających ten temat o pomoc w potwierdzeniu "zjawiska".

    Wszystkich innych proszę o swoje opinie na temat wyników ostatniego testu.

  • #14 08 Sie 2007 18:29
    michalekk
    Poziom 12  

    kolego nie prawda mam podobny problem...... mojej asterce 16xsz czasem odwala łapie muła........... po jakimś czasie przy gwałtownym wdepnięciu chceck zapala sie.............


    a jak przejdzie mu to na 5 biegu pod dosyć ostra górkę przyśpiesza


    tyle że u mnie sterownik(komputer)samochodu dostał kiedyś 20V 3 dni jazdy alternator cos nawalił


    może to tego skutek// ale to samo miałem wcześniej,,,


    wcześniej na lpg gdy miałem przepustnice sterowaną elektronicznie jak check sie zapalał to samochodów nie mógł siebie uciągnąć po wywaleniu jej i wsadzeniu manualnej regulacji check sie zapala niekiedy ale nie łapie już takiego muła


    ponadto wyjeżdżając z pod domu widzę kiedy ze sam idzie jak ślimak i chceck sie w końcu zapala, a później jest oki......


    na lpg i na benzynie to sami

    jak dla mnie to cos z zapłonem

  • #15 10 Sie 2007 11:25
    lacosta
    Poziom 12  

    Witam,
    Przez ostatnie kilka dni pojeździłem tym autkiem. I wiem już na pewno, że ne jest to wina stylu jazdy. Coś jest uszkodzone. Na początek wymienię wzmacnizcz/filtr czujnika spalania stukowego. Zobaczymy.

    Jeśli miałeś przez kilka dni w instalacji 20V to każdy element elektroniki w twoim samochodzie może być uszkodzony - wzmacniacz/filtr czujnika spalania stukowego także.

    Co dokładnie masz na myśli pisząc o elektronicznej przepusticy? Czy miałeś silnik krokowy do sterowania przepustnicą? Czy chodzi Ci o czujnik położenia przepustnicy?

    Może ktoś inny miał podobny problem. Proszę o komentarze.

    Pozdrawiam

  • #16 10 Sie 2007 21:14
    lacosta
    Poziom 12  

    Wymienione świece i przewody. Bez rezultatu. Błąd 18 nadal się ustawia.
    Pozdrawiam

  • #17 11 Sie 2007 14:40
    BogdanT
    Poziom 15  

    Tak sobie mylę, że może masz jednak kłopot z czujnikiem stuków. Być może, w warunkach które powinny wywołać spalanie stukowe, takich właśnie jak jazda pod górkę na wysokim biegu, komputer nie dostaje sygnału z czujnika o stukach w silniku. Wtedy stwierdza, że czujnik jest uszkodzony, i sam maksymalnie opóźnia zaplon.

  • #18 14 Sie 2007 12:37
    michalekk
    Poziom 12  

    Dodano po 7 [sekundy]:

    a czy ten czujnik spalania stukowego da sie jakoś sprawdzić?

    bo u mnie to występuje tylko czasem więc biorę pod uwagę uszkodzenie przewodów


    dziś jechałem sobie benzyna(bez rewelacji jakiś taki ten ślinik) po przełączeniu na lpg ciut spadek mocy w jeździe


    po prostej wdepnołem gazu żeby zobaczyć czy przyśpiesza i muuu zamułka check sie zapalił....


    restart na PB ciut lepiej ale coś............ nie tak jakiś mułowaty ten samochód

    niekiedy jadę zamula go, po postoju ciut gazu i rwie asfalt

    sonda daje max do 1.07V

    na PB

    odpięcie sondy nie daje żadnych reakcji na PB i na LPG


    właśnie byłem poza miastem samochód ładnie jedzie
    jak sprawdzić czy lpg ma emulator sondy? czy brak sondy może wpływać na jazde na lpg

  • #19 19 Sie 2007 23:05
    lacosta
    Poziom 12  

    Witam,
    Wymieniłem czujnik spalania stukowego oraz wzmacniacz/filtr owego czujnika. Niestety nie pomogło. Nadal wystawia się bład 18 - system spalania stukowego. Silnik ma 200 tys bez remontu. Może rzeczywiście coś mu stuka cały czas i dlatego nie wykrywa spalania stukowego. Tak czy inaczej nie szukam dalej. Coś wymyślę aby oszukać ECM'a i zasymulować spodziewane przez niego zachowanie systemu spalania stukowego.
    Pozdrawiam i dziękuję wszystkim za podpowiedzi.
    Niestety problem zostawiam nie rozwiązany.

  • #20 20 Sie 2007 01:55
    ociz
    Moderator Samochody

    lacosta napisał:
    Może rzeczywiście coś mu stuka cały czas i dlatego nie wykrywa spalania stukowego


    Myślę że raczej wykrywa tylko sterownik nie może sobie poradzić żeby je wyeliminować dlatego wywala błąd i przełącza się w tryb awaryjny.

  • #21 24 Sie 2007 11:57
    lacosta
    Poziom 12  

    Dzisiaj zrobiłem test.
    Wziąłem czujnik spalania stukowego do kabiny samochodu. Podczas jazdy (w czasie dużego otwarcia przepustnicy) lekko uderzałem w niego metalowym przedmiotem. Efekt - kod 18 się nie wystawił. Wnioskuję zatem, że jeśli czujnik jest wkręcony w blok silnika to wykrywa dużo różnych stuków i ECU nie może sobie z tym poradzić i wystawia kod 18. Natomiast podczas testu z wykręconym czujnikiem nie dotykał on do żadnego metalu i system nie wykrywał żadnych stuków - ECU wystawia kod 18.

    Wniosek jest jeden - układ detekcji spalania stukowego w moim samochodzie działa poprawnie tylko silnik jest już rozklekotany. Dziękuję wszystkim za pomoc.

    Jak na razie nie opłaca mi się remontować tego auta więc zrobię symulator spalania stukowego i będę jeździł do rozpadu silnika.

    Pozdrawiam


    Dodaję po kilku latach jazdy z przeróbką. W moim przypadku nie opłacało sie naprawiać silnika. Opis rozwiązania poniżej.


    W moim przypadku uszkodzony był i jest nadal silnik a konkretnie panewka na wale przy sprzęgle - stuka. Czujnik wykrywa to jako spalanie stukowe i stąd pojawiał mi się błąd 18.
    Emulatora nie zbudowałem ale poradziłem sobie z problemem w inny sposób. W samochodzie mam zainstalowaną instalację LPG pierwszej generacji - to ważna informacja, zaraz się okaże dlaczego.

    Sterownik silnika ( ECU ) oblicza dawkę paliwa jaką ma wtrysnąć do cylindra na podstawie kilku danych: temperatura silnika, wskazania sondy lambda, czujnik położenia przepustnicy, czujnik podciśnienia....
    Temperatura silnika jest o tyle ważna, że jeśli silnik jest zimny to trzeba dodać trochę więcej paliwa - ssanie aby pracował. Dodatkowo obroty biegu jałowego są nieco wyższe (ok 1100 obr/min). W miarę wzrostu temperatury silnika obroty biegu jałowego spadają do ok 850 obr/min dla temp. silnika ok 90 stopni C a ilość wtryskiwanego paliwa się zmniejsza. Dodatkowo od temperatury silnika ok 80 stopni C, ECU zaczyna brać pod uwagę dodatkowe parametry pracy silnika aby doprowadzić do jak najbardziej czystego i efektywnego spalania paliwa. Poniżej tej temperatury dodatkowe parametry są pomijane a dane o ilości wtryskiwanego paliwa są brane z mapy bez dodatkowych korekcji. Jednym z dodatkowych parametrów jest sygnał z czujnika spalania stukowego który ma wpływ na kąt wyprzedzenia zapłonu. Rozwiązanie jest zatem takie, że trzeba oszukać ECU odnośnie rzeczywistej temperatury silnika. Należy ją obniżyć tak aby ECU "myślało", że jeszcze silnik jest za zimny aby brać pod uwagę wskazania czujnika spalania stukowego.

    Zimny silnik => jakieś luzy => może coś stukać.

    Ja zrobiłem to tak, że doświadczalnie dobrałem rezystor (chyba 470 Ohm) który trzeba szeregowo wstawić w obwód czujnika temperatury ECU (uwaga tylko dla ECU) nie wskaźnika z tablicy zegarów.

    WAŻNE!
    Rezystor musi być zwarty (tak jakby go nie było) podczas zapalania samochodu. Jeśli tak nie będzie auto może słabo zapalać. Powód:Jeśli rezystor nie będzie zwarty wówczas ECU wykrywa niższą temperaturę silnika niż jest w rzeczywistości i podaje większą dawkę paliwa niż potrzeba. Może to powodować zalanie silnika a w efekcie utrudnione odpalanie.
    Rozwiązanie: Podczas zapalania samochodu na benzynie rezystor jest zbocznikowany (zwarty) przekaźnikiem. W momencie przełączenia na gaz przekaźnik jest otwierany i zaczyna się oszukiwanie ECU w efekcie delikatnie podwyższają się obroty biegu jałowego do ok 950 obr/min. Mi to nie przeszkadza.

    Jeśli masz instalację gazową, która oblicza czas otwarcia wtryskiwacza gazowego na podstawie czasu otwarcia wtryskiwacza benzynowego układ nie będzie działać lub będą z nim problemy.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo