Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem pradu stałego - regulator PI

pembuk 30 Sie 2007 20:59 7482 7
  • #1 30 Sie 2007 20:59
    pembuk
    Poziom 11  

    Witam.

    Mam problem z połączeniem szeregowym dwóch regulatorów PI do sterowania silnikiem pradu stałego. Nastawy mam juz dobrane problem tkwi tylko w kwesti połączenia takiego układu. Jeden regulator jest regulatorem od prędkości obrotowej. Jego sygnałem wejściowym jest uchyb od wartości zadanej prądkosci a prędkości rzecywistej. Drugi regulator jest regulatorem pradu. W teoretycznych założeniach wychodzi na to ze maja one byc połaczone szeregowo tak by sygnał z regulatora prądkosci był porownywany z sygnałem pradowym i uchyb z tego porownania byłby wielkoscia wejsciowa regulatroa pradu. Sygnał z regulator pradu natomiast wysterowywac by mial mostkiem tyrystorowym. Uklad niby tak tez polaczylem, jednak wyniki sa niezadowalajace, gdyz silnik zawsze dazy do maksymalnej predkosci. Narazie jestem w pracy ale wieczorkiem dolacze schemat blokowy i ewentualnie screen samego polaczonego ukladu. Symulacje wykonuje w PSIM. Jesli ma ktos jakies sugestie to bardzo prosze o pomoc.

    pozdrawiam pembuk

    0 7
  • #2 31 Sie 2007 10:03
    PIXOSTAT
    Poziom 24  

    Masz książeczkę "Urządzenia elektroniki przemysłowej" M.Kaźmierowski, M.Nowak, A.Wójciak ?
    Tam zdaje się Twój układ wraz z jego syntezą jest opisany dokładnie.
    Sterowanie silnikiem pradu stałego - regulator PI

    0
  • #3 02 Wrz 2007 12:21
    pembuk
    Poziom 11  

    Dodaje kilka screenow z PSIM-a.
    Mam jeszcze pytanie czy w ukladzie z samym regukatorem pradu nastawy regulatora PI powinny byc inne niz dla regulatora w ukladzie z samyma regulacja predkoscia obrotowa?
    Wydaje mi sie ze nie bo przeciez obiekt to obiek i jego dynamika sie nie zmienia, ale zastanawiajace jest to ze uklad z samym regulatorem pradu nie dziala poprawnie.



    Schemat blokowy:

    Sterowanie silnikiem pradu stałego - regulator PI

    Schemat układu:

    Sterowanie silnikiem pradu stałego - regulator PI

    Napięcie i prąd dla powyższego układu:

    Sterowanie silnikiem pradu stałego - regulator PI

    Sygnały z regulatorów PI prędkości i prądu:

    Sterowanie silnikiem pradu stałego - regulator PI

    Przebieg pradu w układzie z samym regulatorem pradu ( prad zadany 4A ):

    Sterowanie silnikiem pradu stałego - regulator PI

    Przebieg predkosci w ukłdzie z samym regulatorem predkosci :

    Sterowanie silnikiem pradu stałego - regulator PI

    Przebieg sygnału z regulatora w ukladzie z samym regulatorem predkosci:

    Sterowanie silnikiem pradu stałego - regulator PI


    Jak widac uklad z regulatorem predkosci ( samym dzialajako tako ok) mam problem tylko z tym regulatorem pradu. Z załozenia ma byc to regulator PI tylko nie mam pojecia jak wlaczyc go w petle regulacji. Z obserwacji symulacji wnioskuje ze w tym ukladzie prad jest jako tako stabilny nawet przy zmianach obciazenia. Byc moze mam cos nie tak z parametrami samego silnika. Jesli macie jakies obiekcje co do tego lub jakies sugestie co do pomyslu na realizacje takich zalozen to bardzo prosze o odpowiedz.


    pozdrawiam pembuk

    0
  • #4 02 Wrz 2007 16:29
    bonanza
    Spec od Falowników

    Dawno się o tym uczyłem, ale to chyba jest coś w rodzaju kaskady regulatorów.
    Jeśli chodzi o parametry regulatorów kaskady, to właśnie powinny być różne - tu leży sens idei kaskady. Nadrzędny regulator zadaje pożądaną wartość prądu na podstawie prędkości zadanej i rzeczywistej zgodnie z dynamiką regulowanego obiektu. Regulator podrzędny ma parametry zorientowane na reakcję samego silnika (odpowiedź prądowa na zadawany sygnał sterujący) - tu stałe czasowe będą mniejsze.
    Silnik nieobciążony sterowany prądem będzie miał chyba skłonność do rozbiegania się.

    0
  • #5 02 Wrz 2007 20:44
    pembuk
    Poziom 11  

    Nie kumam tylko po co w tym ukladzie regulator pradu. Skoro uklad dziala mi poprawnie z regulatorem predkosci ( samym), po co jest jeszcze regulator pradu? Silnik z dwoma regulatorami rozbiega mi sie nawet z obciazeniem, az w koncu wszystko pada :) ( dobrze ze to tylko symulacja). Czy to mozliwe ze nie potrzebuje regulatora pradu wogole? Przebiegi pradu sa ok z samym regulatorem predkosci.

    pozdrawiam pembuk



    Jesli ktoś może to prosze o komentarz do tych przbiegów.

    Dotycza one pracy ukladu tylko z regulatorem predkosci obrotowej. W trakcie symulacji sa okresowe zmiany predksoci zadanej oraz dodanie i zdjecie obciazenia. Na moje wszystko wyglada ok. A co Wy na to?

    Sterowanie silnikiem pradu stałego - regulator PI

    1
  • #6 03 Wrz 2007 20:23
    bonanza
    Spec od Falowników

    Szczerze mówiąc mi ten regulator prądu do szczęścia nie byłby potrzebny. Obroty podążają za napięciem, a tacho daje sygnał sprzężenia zwrotnego - wydaje się, że to by wystarczyło.
    Silniki DC są w moich stronach na wymarciu, ale dwa, które oglądałem z bliska, były bardzo "sztywne" - rezystancja zastępcza wirnika była bardzo mała, co powodowało, że przy skokowych zmianach zadanej prędkości obrotowej (na plus) prąd wirnika był bardzo duży i włączało się zabezpieczenie albo ogranicznik prądu. Być może idea regulacji prądu to sposób na ucywilizowanie tych udarów, choć dla mnie jest to "pobijanie kotka za pomocą młotka". Jednak kol. Pixostat potwierdza, że jest to układ znany w praktyce - może jeszcze coś dorzuci do tematu?

    0
  • #7 04 Wrz 2007 07:10
    PIXOSTAT
    Poziom 24  

    Niewiele :( - widziałem taki patent tylko raz w bodajże czeskiej lub radzieckiej wytaczarce - ale badań w praktyce nie robiłem... poza podaną wcześniej wiedzą teoretyczną nie pomogę...

    0
  • #8 24 Mar 2009 21:42
    sea-wolf
    Poziom 2  

    podłącze się do tematu

    mam taki problem, robię symulację w TCadzie napędu silnika DC z przekształtnikiem czterokwadrantowym i mam problem z doborem wartości regulatorów PI

    znalazłem takie wzory, że dla regulatora prądu
    T=Lt/Rt
    K=(Rt*T)/2*f f-czestotliwosc przeksztaltnika

    i prądy działają ok

    natomiast mam duży problem z regulatorem prędkości; gdy zwiększam moment bezwładności silnika i obciążenie to momentalnie wzrasta uchyb;
    im większy moment bezwładności tym wzmocnienie muszę dosyć mocno zwiększać

    proszę o radę co z tym regulatorem prędkości, jakie wzory na regulator PI powinienem zastosować

    0
  Szukaj w 5mln produktów