Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Testowanie alternatora, budowa stołu, urządzenia pomiarowe.

04 Dec 2007 13:14 4808 13
Tespol
  • #1
    User removed account
    User removed account  
  • Tespol
  • #2
    pukury
    Level 35  
    Witam !! Jeżeli chodzi o alternatory samochodowe coś podobnego robiłem z kumplem dawno temu . Zrobione to było tak - silnik o regulowanych obrotach napędzał alternator . Oczywiście w układzie " rzeczywistym " - tzn . podpięty regler i akumulator . Dokonywaliśmy pomiaru napięcia i prądu ładowania . To była wersja pierwsza - była i druga . W drugiej nie było akumulatora ani reglera . Wzbudzenie było sterowane " ręcznie " , zamiast akumulatora było sztuczne obciążenie ( o odpowiedniej mocy ) , i również mierzyliśmy prąd i napięcie - z tego można wyliczyć moc oddawaną . Można oczywiście dodać oscyloskop ( nawet taki do PC ) . A jakie parametry chciałbyś mierzyć ? pozdrawiam !!
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    pukury
    Level 35  
    Witam !! Niestety ! - sprawa rozgrywała się w latach 80 ubiegłego wieku . Przewijałem alternatory i musiałem wiedzieć jak działają . Jeżeli podłączysz go tak jak w pojeździe - włączywszy w obwód ładowania amperomierz - to będziesz znał prąd jaki daje przy napięciu nominalnym ( 14.4 V - powiedzmy ) . Na napięcie nie masz zbyt wielkiego wpływu - regler . Czy chodzi Ci o stwierdzenie ile wytrzyma alternator , czy o stwierdzenie czy działa poprawnie ? . pozdrawiam !!
  • Tespol
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    pukury
    Level 35  
    Witam !! Tak wiec wg mnie sprawa jest prosta . Musisz po prostu wziąć alternator ( z reglerem oczywiście - zresztą z reguły obecnie są na alternatorze ) , akumulator , silnik ( masz ) i amperomierz . Amperomierz musi być oczywiście na odpowiedni prą . I to właściwie wszystko . Łączysz jak w pojeździe i tyle . Alternator do akumulatora - przez amperomierz - i wiesz co się dzieje . No i oczywiście kontrolka - zawsze milej jak coś się świeci :D . A - silnik wystarczy na 1400obr/min - przy tej prędkości obrotowej alternator powinien już ładować . pozdrawiam !!
  • #7
    tqmeh
    Level 19  
    Witam

    jak na moj gust to obr 1400 na osi alternatora sa za male, (poprawcie minie jesli sie myle) w najlepszym przypadku na granicy ladowania, przelozenie w samochodzie to przynajmniej 3:1 lub wiecej wiec wolne obr silnika (zalezy jakiego) 500 - 800obr a na wolnych obr kontrola coprawda gasnie ale ladowania to jeszcze nie oznacza

    pozdr
  • #8
    pukury
    Level 35  
    Witam Ja wiem ? - powinno wystarczyć . Oczywiście że lepiej by było dać 2800 obr/min - ale nie wiadomo jaki Kol. ma silnik . Albo 1400 i przełożenie . Z tego co Kol. pisał z tym nie ma problemu ( mechanika ) . pozdrawiam !!
  • #9
    bodzio186
    Level 12  
    Witam.
    Można tez użyc do napędu polęrkę ,( taka jaką uzywaja lakiernicy samochodowi ) .Ma wolny rozruch , regulowane obroty od 800 --- 3000 i mocy pod 1000W powinno wystarczyć . Na obciążenie opornica lub dołączane żarówki .Regler można sprawdzić tylko przy pomocy zasilacza stabilizowanego i woltomierza Polerka w markecie do 100zł.Zasilacz tak samo.Powodzenia
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    pukury
    Level 35  
    Witam !! Jeżeli chodzi o regulację obrotów w sporym zakresie to jest tak jak pisze Kol. elektrit - tylko falownik . Swoją drogą myślę że nie ma to sensu - wystarczy 2800 obr/min , plus ewentualnie przełożenie ( na paskach ) . Stół do rozrusznika to trochę większy problem . Elektrycznie to nie problem - gorzej z mechaniką . Ściśle mówią o hamulec . Jakoś ten rozrusznik musisz obciążać . Poza tym tym jakoś trzeba mierzyć dość " spore " prądy . No i jakoś trzeba przenieść moc na hamulec - w sumie problem . pozdrawiam !!
  • #13
    jarek_krakow
    Level 17  
    jeśli zależy Ci na stałości obrotów przy obciążaniu alternatora to taniej będzie dorobić jakiś układ regulacji obrotów - napięcie z pradniczki DC małej mocy jako sprzężenie zwrotne i jednocześnie pomiar przeskalowanym woltomierzem , komparator ,zadajnik z potencjometra, optotriak i triak do tego silnika 2kW. prądniczka pomiarowa na wale z silnikia napędzającego.
  • #14
    Marksrz
    Level 22  
    nie ma co komplikowac układu , to ma powiedzieć czy alternator nadaje sie do auta czy do naprawy
    na sliniku jedynie można założyć ze 3 koła pasowe do zmiany obrotów
    a do rozrusznika wykorzystałbym cześc silnika
    obudowe sprzegła z kołem zamachowym na osi hamulec i do pomiaru prądu rozrusznika amperomierz np 600A z bocznikiem ma sie rozumiec , jak potrzeba podam namiary gdzie znaleśc