Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

obrotomierz lumel ms10-005A

yakub0 08 Mar 2008 18:14 8661 35
  • #1
    yakub0
    Level 12  
    witam nabyłem taki obrotomierz i mam mały problem, po wymianę kondensatora na większy nic dalej się nie dzieje kabel impulsowy podpięty pod złącze pin 7, jedynie co to jak przekręcę kluczyk to mi się wskazówka dzwignie o milimetr na ułamek sekundy, teraz można stwierdzić ze się popsuł, jak to naprawić robił ktoś już takie coś, oczywiście chodzi o fiata 126p el
  • #2
    M.B.
    Level 15  
    Możesz dać jakieś zdjęcie tego obrotomierza, bo nie wiem co to za model i od czego jest?
    Pozdrawiam
  • #3
    yakub0
    Level 12  
    znalazłem zdj na necie na samym dole strony

    Code:
    [url]http://www.elektronika-motocyklowa.pl/samochodowe_fiat_126.html[/url]


    jest sobie jeden układ lm7808CT tranzystory 237b (3 sztuki) reszta to kondensatory oporniki i diody i cewka który powinna ruszać wskazówka

    rezystancja 154 Ohm to jest od wyjścia przez kabel przez sprężynkę cewka sprężynka kabel i powrotem na płytkę
  • #4
    M.B.
    Level 15  
    Jeśli wskazówka podnosi sie o milimetr to dobry znak.
    Kabel impulsowy podłączasz pod przerywacz?
    pozdrawiam
  • #5
    yakub0
    Level 12  
    Podpinam to pod cewkę tzn. przed cewkę idą tam 2 przewody jeden masa drugi sygnał, wskazówka tylko na chwile się unosi o ten milimetr ale później jest już w swoim normalnym położeniu , teoretycznie jak mu daje gaz na polowe i go trzymam powinno wzrosnąć a ty nic się nie dzieje. Napisze jeszcze ze to elegant z elektronicznym zapłonem . i mam takie pytanie w szkole może jak się uda będę miał dostęp do generatora impulsów! Normalnie mam podłączyć zasilanie 12v i masę a na wejście mam podłączyć wyjście z generatora jaki przebieg? A czemu to dobry znak skoro nie dziala???

    i jak to domowym sposobem sprawdzić da sie jakoś?
  • #6
    M.B.
    Level 15  
    Ja mam w domu obrotomierz od poloneza tylko ten nowszy i jak dam zasilanie to wskazówka się minimalnie podnosi.
    możesz go sprawdzić za pomocą transformatora: podłączasz go pod domowe gniazdko i masz wyjście (najlepiej 12v, ale może być mniej) pod jeden kabel podłączasz minus "-", a pod drugi kabel wejście na impulsy w obrotomierzu i zasilanie wiadomo "+" i "-". Po dolutowaniu kondensatora powinien wskazywać około 3000rpm.
    Pozdrawiam
  • #7
    yakub0
    Level 12  
    obrotomierz lumel ms10-005A

    tak plus dotego normalnie zasilanie z auta?

    a po 2 jak dam samo zasilanie to nic sie nie dziaje ale jak mam ten kabel podpiety pod cewke , to jak przekrecam kluczyk to wtedy sie tylko to dzieje, samo podpiecie 12v i masy nic nie rusza w nim

    Dodano po 14 [minuty]:

    wlasnie wrocilem z garazu, zasilanie 12v i masa wzieta z akumulatora. transformator moze troche slaby bo miernik pokazuje 5v ~, no i ten drugi kabel do masy na obrotku i nic ani drgnie
  • #8
    forte39
    Level 18  
    yakub0 wrote:
    Podpinam to pod cewkę tzn. przed cewkę idą tam 2 przewody jeden masa drugi sygnał


    I tu błąd bo na cewkę idą owszem 2 przewody ale jeden to "B+" a drugi "sygnał" a nie jak napisałeś "masa i sygnał"! "B+" to na cewce zacisk "15" czyli "plus" z akumulatora(po stacyjce), a "sygnał" to zacisk "1".
    Podłącz jak trzeba i będzie ok...
  • #9
    yakub0
    Level 12  
    ale jak podepne pod ten drugi to tez nic gdzies wyczytyłem ze jak podepne pod zlącze diagnostyczne takie 2 kabelki luzem co wisza to powinno dzialac ale tez nie dziala.
  • #10
    M.B.
    Level 15  
    Podłącz w ten sposób, jeśli dokładałeś drugi kondensator do tego 100nF to powinien wskazać 3000rpm
    Pozdrawiam

    obrotomierz lumel ms10-005A
  • #12
    M.B.
    Level 15  
    A więc obrotomierz jest zepsuty, jednak miałeś racje. Uważam że nie opłaca się go robić, idź na złom i za grosze dostaniesz taki obrotomierz.
  • #14
    M.B.
    Level 15  
    Ten układ scalony to stabilizator 8v. Masz zamiar wymienić wszystkie elementy?
  • #15
    yakub0
    Level 12  
    powiem tak jutro jade na zlom jak cos bedzie to sobie wezme ale temu nie dam spokoju dopuki nie bedzie dzialal tak dla wlasnej sadysfakcji

    ile taki ukldzik moze kosztować
  • #16
    M.B.
    Level 15  
    yakub0 wrote:
    ile taki ukldzik moze kosztować

    Chodzi Ci o stabilizator, myśle żę około 1zł, może 1,50zł
  • #17
    yakub0
    Level 12  
    własnie patrzyłem po sklepach i u mnie 93 gr co przy okazji sobie jeszcze kupic ? diody mogły sie spalic? te tranzystory 237b?
  • #18
    M.B.
    Level 15  
    Nie znam się aż tak, ale myśle że pewnie jakiś tranzystor padł.
  • #19
    yakub0
    Level 12  
    M.B. wrote:
    A więc obrotomierz jest zepsuty, jednak miałeś racje. Uważam że nie opłaca się go robić, idź na złom i za grosze dostaniesz taki obrotomierz.


    dzis sobie wlasnie zdobylem z poldka obrotek i nie wiem czy ja mam takiego pecha ale zaś nie działa;/ obrotek to ms51

    jutro zas na zlom ale takie pytanko diesel sie kreci do okolo 6tys? bo widzialem bmw i chyba miala 8tys wiec moze ten bedzie dzialal a nie wiem czy benzyna czy diesel bo pół tyłu nie miala
  • #20
    M.B.
    Level 15  
    yakub0 wrote:
    bo widzialem bmw i chyba miala 8tys wiec moze ten bedzie dzialal a nie wiem czy benzyna czy diesel bo pół tyłu nie miala

    Wystarczy że jest przód i silnik jeśli ma świece żarowe to diesel, natomiast jeśli na przewody WN i świece "iskrowe" to benzyniak.
    Diesel się kręci do 6rpm, a benzyniak do 8rpm.
  • #22
    strażak sam70
    Level 1  
    :?: czy wie ktoś ja przerobić ten obrotomierz na 6v :?:
  • #23
    M.B.
    Level 15  
    Podłącz może będzie wskazywał poprawnie :D
    Pozdrawiam
  • #24
    adamek2828
    Level 10  
    mam taki sam obrotomierz i problem a jak niebedzie działało to jak można to przerobic może można wymienić jakieś rezystory czy coś podobnego na tej płytce
    jak by ktoś znalazł na sie przerabia na 6v byłbym wdzięczny


    pozdrawiam
  • #25
    M.B.
    Level 15  
    Witam,
    Ten obrotomierz posiada stabilizator 8v, wiec pod instalacją 6v również będzie działał, ponieważ przy ładowanym akumulatorze napięcie wynosi 7,2v to tylko 0,8v za mało :D
    Spokojnie podłączajcie.
    Pozdrawiam
  • #26
    adamek2828
    Level 10  
    to podłącze i zobacze

    a czy ma ktos skale z naniesioną poprawką na te 0,8 v
  • #27
    M.B.
    Level 15  
    Witam,
    Te 0,8v nie ma wpływu na złe wskazania :D
  • #28
    artur16
    Level 12  
    witam
    posiadam taki sam obrotomierz i chce miec go w maluchu.
    Gdy podłacze go pod transformator tak jak w ww schemacie działa poprawnie i pokazuje 1500obr/min bo dolutowałem juz kondensator a gdy montuje do w maluchu podłaczajac do pod przerywacz i akumulator w ogole sie nie wychyla.... w czym twki problem??
  • #29
    M.B.
    Level 15  
    Witam,
    Po pierwsze jeśli przylutowałeś drugi taki sam kondensator 100n to powinien pokazywać pod transformatorem 3000rpm.
    Po drugie jeśli podłączyłeś go w samochodzie to żeby coś pokazywał musisz odpalić silnik:D
    Pozdr
  • #30
    adamek2828
    Level 10  
    Witam
    podłączyłem obrotka działa ale nie tak jak należy.na wolnych obrotach obrotek wskazuje 0 ,jak dam lekko gazu to od razu wskakuje na 6000rpm i tak sobie skacze po całym cyferblacie czyli silnik pracuje na jednych obr. a obrotomierz sobie skacze np od 4000rpm do 7000rpm. Dodam że taki układ czarny z 3 złączkami jest cały gorący ja dam gazu,mam obrotek lumel ms10-005A