Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Test regulatora napięcia alternatora

ziutek2002 20 Sty 2004 18:40 5683 2
  • #1 20 Sty 2004 18:40
    ziutek2002
    Poziom 20  

    Witam!
    Chciałbym zrobić proste urządzenie służące do testowania reg. napięcia do alternatorów samochodowych po wyciągnięciu na zewnątrz. Mam pewne rozwiązania ale może któryś z kolegów zetknął się z czymś takim lub wie jak wykonać coś takiego w sposób prosty a zarazem pewny i skuteczny. Pozdrawiam...

    0 2
  • #2 20 Sty 2004 19:10
    P.Artek
    Poziom 21  

    Najprościej zaopatrz się w zasilacz z regulowanym napięciem w granicach 10-18V i woltomierz.Podłącz reg. do zasilacza a na wyjście żarówkę 10-21W(nie większej mocy,prąd wzbudzenia na ogół nie przekracza 3-4A)zwiększając napięcie obserwuj żarówkę,przy ok 14V powinna zgasnąć,nastąpnie obniżasz napięcie i sprawdzasz kiedy się zaświeca.W ten prosty sposób sprawdzasz napięcie jakie reguluje reg.(13.8-14.6V)Różnica napięć(włączenia i wyłączenia żarówki)nie powinna przekraczać więcej niż ok 0.2-0.4V.Metoda ta nie sprawdza się przy badaniu reg.z płynną regulacją ale takich już się nie spotyka.

    1
  • #3 25 Lut 2004 14:09
    Sharky
    Poziom 13  

    Witam !

    Co prawda nie jestem specjalistą od elektryki samochodowej, ale zastanawiam się nad podanym sposobie sprawdzenia regulatora napięcia.
    Jeżeli dobrze zrozumiałem, to proponowaną żarówkę należy włączyć w miejsce obwodu wzbudzenia.
    Wydaje mi się, że obwód ten jest załączony, gdy napięcie jest mniejsze niż np. 14.2V (zależnie od typu regulatora). Po przekroczeniu tej granicy nastąpuje odłaczenie uzwojenia wzbudzenia, czyli alternator pracuje "na sucho".

    Tak więc wnioskuję, że żarówka symulująca uzwojenie wzbudzenia alternatora będzie się świeciła aż do momentu uzyskania zadanego napięcia zależnie od typu regulatora (najczęściej od 13.5 do 14.4V).

    Jak wspomniałem, nie zajmuję się tym, ale wydaje mi się, że proponowany układ testowy powinien jednak pracować jw.

    0