Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skrzynia biegów: ford mondeo, 1.8 l. zetec, benzyna, 1998 r.

matrix_5 12 Maj 2008 12:47 9524 7
  • #1 12 Maj 2008 12:47
    matrix_5
    Poziom 9  

    Witam,

    Czeka mnie wymiana skrzyni biegów w samochodzie jak w temacie. Czy znajdę gdzieś jakieś zestawienie (listę) modeli samochodów i rocnzików, w których skrzynia będzie taka sama jak moja?

    Pozdrawiam,
    Marcin

    1 7
  • #2 12 Maj 2008 16:28
    obi997
    Poziom 27  

    Twoja skrzynia biegów, jeśli się nie mylę, to model MTX-75.

    0
  • #3 14 Maj 2008 23:39
    fraytag
    Poziom 10  

    a moje pytanie jest nieco inne ale bardzo podobne...Czy dam radę sam wymienić skrzynie w Mondeo 1.6 94'?? Dodam że znam się dosyć na mechanice ale bez przesady...przydał by mi się jakiś manual/help/artykuł na ten temat. Cokolwiek poza Sam naprawiam... bo tym dysponuję
    Pozdrawiam

    0
  • #4 15 Maj 2008 00:08
    marek1977
    Poziom 33  

    fraytag - A co chcesz wiedzieć?

    2
  • #5 16 Maj 2008 00:10
    fraytag
    Poziom 10  

    posiadam kanał, który choć wąski, zapewne mógłby być pomocny...

    jeśli masz jakieś doświadczenie w tej materii jak oceniłbyś pracochłoność tego zadania w godzinach??

    Jeśli mowa o wózku..czy wystarczy go odkręcić w tylnej części i nieco obniżyć, czy też całość silnika trzeba w jakiś sposób obniżać? Potrzebne są jakieś specjalne sprzęty poza podnośnikiem (ręcznym oczywiście), specjalistyczne klucze?
    Proszę o kilka wskazówek, dotyczących tego, co przy okazji trzeba wymontować/odkręcić oraz czy jest to wykonalne dla 1 osoby?

    1
  • #6 16 Maj 2008 01:19
    marek1977
    Poziom 33  

    OK. od początku do końca :) Jedziesz jeszcze sprawnym samochodem do sklepu kupujesz coś na nerwy jak palisz to ze dwie ramki i kilka piw :D Wjeżdżasz samochodem na kanał ;)

    Od góry:
    Demontujesz filtr powietrza całkiem wszystko z obudową i wszystkimi plastikami aż do przepustnicy, akumulator, podwieszasz chłodnicę, odkręcasz masy od skrzyni, zdejmujesz linkę sprzęgła o ile jest bo w starszych były, a jeśli masz hydraulikę to odpinasz to wszystko później żeby Ci na głowę płyn nie leciał bo mało przyjemne uczucie, odpinasz VSS i czujnik wstecznego, podwieszasz silnik i możesz odkręcić kilka śrub od góry. Odkręcasz linki zmiany biegów, a jeżeli masz normalny mechanizm zmiany to robisz to później od spodu bo jest inne rozwiązanie. Odkręć cały mechanizm żeby Ci nie przeszkadzał i nie wydłubał Ci oka ;)

    Od dołu:
    Spuszczasz olej ze skrzyni biegów, podnosisz przód zdejmujesz koła odkręcasz łączniki od amortyzatorów, sworznie wahaczy, przewód wodny od belki (z przodu po prawej stronie przy śrubie ramy), jeżeli masz klimatyzację to odwadniacz ale tylko luzujesz kluczem 7 chyba i sie wysunie jak będziesz zdejmował ramę, odkręcasz maglownicę od belki (tu przydał by się odpowiedni klucz bo będzie ciężko dojść), końcówki drążków kierowniczych, wyjmujesz lewą półoś, a z prawej jest dzielona na dwie części. Zbijasz ją przy podporze, odkręcasz dwie śruby podpory i wyjmujesz półoś (z lewej strony może sie przydać jakieś narzędzie tupu łom żeby wyszarpnąć przegub ze skrzyni z prawej wyjdzie bez problemu) , poduszkę tylną i przednią ale pod samochodem!! I popatrzysz czy coś więcej potem odkręcasz 4 śruby ramy od podłużnic i ją zdejmujesz. Tu może sie też pojawić problem bo często obracają sie nakrętki w podłużnicach i trzeba je rozcinać. jak się obróci nakrętka to d**a blada. Dajmy na to że dałeś radę, ale najpierw zobacz czy się ruszą żebyś nie rozbierał wszystkiego nadaremne :)

    Idziesz na górę jak masz podwieszony silnik odkręcasz śrubę od poduszki skrzyni, opuszczasz skrzynię i odkręcasz wspornik poduszki co by nie zawadzał przy wyjmowaniu skrzyni. Odkręcasz wszystkie śruby dookoła skrzyni poza jedną z dobrym dostępem, ale wyżej nie na dole skrzyni, patrzysz czy czegoś nie pominąłem ;) i wołasz kogoś do pomocy bo sam nie dasz rady :) Jeden dociska skrzynie, drugi odkręca ostatnia śrubę i wyjmujecie ją razem albo i we trzech bo jest ciężka :(

    Jeżeli chcesz mieć troszkę więcej miejsca odkręcasz zacisk hamulcowy i go podwieszasz, demontujesz Mc Persona z półosią lewą i masz luz ;)
    Odkręcasz trzy poduszki, a od silnika przy rozrządzie nie ruszasz jak podwiesisz silnik i będziesz opuszczał skrzynię biegów to ma wisieć na tej poduszce. Do wyjęcia ma być pod skosem w dół ku lewej stronie czyli tam gdzie rozrząd ma być na poduszce, a po lewej ma być znacznie w dole.

    To chyba wszystko, ale możliwe że coś pominąłem więc patrz czy czegoś nie odkręciłeś np. jakiś kabelek co by się nie urwał.
    Czas pracy: jak na pierwszy raz to radzę się uzbroić w cierpliwość, słownik łaciny podwórkowej bo może zabraknąć Ci jakiegoś słowa i cały dzień może sie zejść. Jak masz wprawę i wszystko idzie to jakieś 4-5 godzin.
    W warsztacie zrobią to za jakieś 400-500 zł. No chyba ze wyjdą jakieś problemy więc musisz się dogadać, żeby nie było później więcej.

    Miłej zabawy i powodzenia :)

    0
  • #7 16 Maj 2008 23:22
    fraytag
    Poziom 10  

    Dziekuję bardzo za tak szeroki i szczegółowy opis i do tego napisany ludzkim językiem...
    myślę, że korzystając z niego i doświadczenia zdobytego przy kilku średnio skomplikowanych naprawach dam sobie radę... Tym niemniej muszę to przetrawić i nazbierać sił, za jakieś 2 tygodnie powinienem być gotowy do wejścia do kanału. :D
    Jak mi się ta sztuka uda to poinformuję o wynikach..

    -1
  • #8 16 Maj 2008 23:38
    marek1977
    Poziom 33  

    Powodzenia. Jak masz trochę zacięcia i zdolności to dasz radę. Ale najpierw to zobacz czy śruby ramy dają sie odkręcić. Jak nie to rwiesz je i tniesz podłużnice. Jak by co to dam Ci wytyczne jak to zrobić żeby za dużo nie zepsuć :)

    0