Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przystawka do spawarki (do spawania aluminium)

fandruk 11 Lut 2004 21:09 28817 33
  • #1 11 Lut 2004 21:09
    fandruk
    Poziom 10  

    Mam pytanie:
    Czy można zbudować przystawkę do spawarki transformatorowej dwufazowej która pozwoli na spawanie aluminium.

    Prosze o pomoc. Z góry dziękuję i pozdrawiam.

  • #2 11 Lut 2004 23:07
    SIEKIERA_666
    Poziom 20  

    O jakiej metodzie spawania mówisz. Chodzi ci o TIG ?? Bo z tego co wiem to są też zwykłe elektrody otulone ( zwykłe nie zwykłe) do spawania bez osłony gazu. Miałem okazję byc na pokazie takiego spawania. Napisz czy masz prąd stały czy zmienny ??



    :sm19:

  • #3 11 Lut 2004 23:25
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda

    kup uchwyt TIG i elektrozawór + reduktor do gazu - i to wszystko !!! w miare dobre efekty uzyska się bez jakichkolwiek modyfikacji. Można dołożyć generator wysokiego napięcia do zdalnego zapalania łuku ( zamiast płytki grafitowej ) Spawałem w ten sposób spawarką na 220V i ...rewelacja ( biorąc pod uwagę stosunek nakładów do efektu ).

  • #4 12 Lut 2004 00:03
    vymiathatch
    Poziom 31  

    aluminium spawie sie w oslonie argonowej jak i inox i z tego co sie orientuje to jest potrzebna do tego innego rodzaju spawarka chodzi o to ze jest wiekszy prad spawania a tym samym wieksza temperatura. aluminium mimo tego ze jest takie miekkie potrzebuje wyzszej temperatury spawania. nie neguje tego ze zwykla spawarka nie podola wyzwaniu ale czy zrobi to dobrze to juz inny temat

  • #5 12 Lut 2004 00:19
    SIEKIERA_666
    Poziom 20  

    Z tego co mi wiadomo to przy TIG'u i napieciu zmiennym oczywiście trzeba jeszcze zastosować filtr składowej stałej napiecia w postaci baterii kondensatorów. Układ taki jest (albo był stosowany) w fabrycznym urządzeniu tupu MONTIG produkcji chyba OZAS'u. W urządzeniach inwertorowych takich jak FALTIG 315 i 400 (AC/DC oczywiście) tego się nie stosuje bo tam przebieg wyjściowy formuja chyba IGBT'y.
    Co do duzego prądu to wadomo że alum szybko oddaje ciepło (w szczególności jak ktos spawa duże radiatory :sm19: ) ale można to nadrobić podgrzewaniem spawanego elementu.


    :sm19:

  • #6 12 Lut 2004 11:36
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda

    główną trudność sprawiają tlenki - dlatego przy takim prostym rozwiązaniu ważne jest aby powierzchnia była w miarę czysta.

    Do wytworzenia składowej stałej stosuje się akumulatory ( jak pamiętam takie same jak w ciągnikach rolniczych - 6V ) - jest to również ważne dla żywotności samej elektrody.

    tym sposobem nie da się uzyskać idealnych efektów - ale do większości "cywilnych" zastosowań zupełnie wystarczy.

  • #7 12 Lut 2004 12:12
    SIEKIERA_666
    Poziom 20  

    Chodziło mi raczej o odfiltrowanie składowej stałej (kondensator szeregowo). Coś około 40 kondensatorów po 1000uF/100V - każdy słusznych rozmiarów z racji prądu jaki przez nie przepływał :twisted: . I to była jak najbardziej "przemysłowa" odmiana spawarki.
    Do spawania aluminium należy zastosować koniecznie jonizator (w MONTIGU przy spawaniu aluma - prąd zmienny - jonizator chodził nonstop) bo są problemy z gaśnięciem łuku. Zresztą nawet przy spawaniu elektrodą otuloną przy prądzie zmiennym łatwiej o zgaszenie łuku :( .
    W inwertorach typu Faltig 315 lub 400 (AC/DC) jonizator też się nie wyłączał przy AC.


    :sm19:

  • #8 08 Sie 2004 19:41
    Miki01
    Poziom 17  

    A jaka spwarke polecicie do spawania felg ALU tak azeby spaw byl w miare estetyczny ?
    Chodzi mi o to azbey koszt spawarki nie byl zbyt duzy.
    Wiadomo ze musi sie to spawanie odbywac w oslonie argonu, przytyka sie drut aluminiowy i miejsce sie "zalewa".
    Jakie parametry musi miec taka spawarka?

  • #9 12 Sie 2004 20:58
    Mimik2
    Poziom 12  

    Witam. Osobiście jeśli potrzeba spawać alu. to najtańsze z dostępnych na polskich gieldach używek to MONTIG-i,o ile wiem, ceny ok 3000zł, inwertory to cena duużo wyższa.

  • #10 14 Sie 2004 22:08
    Mimik2
    Poziom 12  

    "fandruk", jest coś takiego jak "Spawalnictwo" Jest tam giełda ogłoszeń. Jest tam ogłoszenie - "spawarki".- Wiem że ów Pan być może mieć coś takiego co nazywa się "MiniWig". To przystawka do spawarki transformatorowej cena około 1000zł. , do tego powinieneś mieć , akumulator jak w którymś poście wyczytałem lub baterię kondensatorów jak wyżej. Trafo powinno mieć przynajmniej ok. 60V~na wtórnym. Tym pospawasz Alu. max prąd około 200A.

  • #11 30 Sie 2004 18:30
    Buszra
    Poziom 13  

    Jeżeli chodzi o spawanie felg aluminiowych to nie nalezy tego spawać tak jak w samolocie części aluminiowe nie są spawane. W Polsce nie ma jeszcze przepisu na spawane felgi (a może jest ale nie przestrzegany). Aluminiowa felga ma większą tendecje do pękania od stalowej i w tym miejscu chcę przestrzec przed jazdą na spawanych felgach może to się skończyć źle.

  • #12 25 Wrz 2004 19:39
    ppt
    Poziom 2  

    Trochę mam pojęcia o spawalnictwie i muszę powiedzieć że nie da się obojętnie czytać porad dotyczących podejścia do spawania aluminiu. Powiem tak - fachowcy nie spawają felg aluminiowych bo: po pierwsze nie da się przywrócić feldze jej wytrzymałości pierwotnej a po drugie gdyby zatosować sprzęt najwyższej jakości, dobrać specjalistyczną technologię procesu spawania i wykonać badania po spawaniu to gwarantuję że spoina będzie posiadała co najwyżej 90 % wytrzymałości materiału wyjsciowego a koszty tego zabiegu przekroczą koszty nowej felgi. Tu kłania się powiedzenie Polak potrafi. Pytam tylko co potrafi? chyba wcisnąć kit klientowi który uwierzy że za parę groszy naprawi felgę. Gdyby Niemiec dowiedział się że jeździ na spawanej feldze wytoczył by proces temu który zabieg ten zastosował i pewnikiem by go wygrał. Miałem kontakty z warsztatami które wyposażyły się w niezły sprzęt spawalniczy i wydawało im się, że już wszystko potrafią, ale po krótkiej rozmowie okazuje się że zdecydowana większość nie rozumie procesu spawania aluminium nie mówiąc już o tym że nie wykonuje badań jako jedynego czynnika sprawdzającego jakość wykonanej spoiny.
    Jeśli chcesz popraktykować i łączyć aluminium proponuję abyś porzucił pomysł o przystawkach do sprzetu jakim dysponujesz. Napradę taniej będzi kupić półautomat, ale tylko u uznanego producenta sprzetu inaczej wcisną Ci kit. Półautomatem (nie jest to duży wydatek) będziesz mógł łączyć elementy aluminiowe niewielkiej grubości - niestety płytki przetop.
    A jeśli chcesz się zabawić na poważnie pozostaje ci rozejżeć się za TIGiem DC/AC z regulacją częstości prądu spawania 40-300Hz i regulacją długości impulsów ( to już kosztuje). Potem pozostanie ci nabycie umiejętności doboru gatunku spoiwa dodatkowego i doboru parametrów spawania. Wbrew pozorom spawanie aluminiu to wyższa szkoła jazdy dla sprzętu i spawacza dlatego nie polecałbym kombinowania sprzętu we własnym zakresie ( za drogo by osiągnąć efekt). W przypadku spawania stali to co innego. Jeśli będziesz potrzebawał więcej informacji na temat spawania alu to mogę pomóc.

  • #13 06 Lis 2004 21:48
    Mimik2
    Poziom 12  

    No to fajnie Panowie zjechaliśmy z udzielenia informacji na temat pospawania aluminium do spawania felg i techniki lotniczej (zaraz wylecimy w kosmos),,Może naprostujmy...... Pospawać aluminium można i to nawet na zasadzie jak Pan "uaz" zazanaczył.
    niezniechęcajcie Pana "fandruka". Ponieważ przystawki do spawania AC/DC istniały od dawna i są coraz lepsze i dużo droższe, lecz i tymi starymi można pospawać. Spawałem obudowę , aluminium pięknie się szkliło nawet bez filtru składowej stałej. kolega to zaprezentował w warsztacie naprawczym sprzętu spawalniczego, a serwisant tylko powiedział to niemożliwe. A jednak okazało się że możliwe :-)
    Taka przystawka jest wykonalna, ale trzeba Gościa który dobrze zna się na indukcyjnościach i transformatorach . Ponieważ cały problem sprowadza się do wpuszczenia w jeden wspólny tor,niskiego napęcia niskiej częstotliwości 50Hz , wysokiego napięcia ,wysokiej częstotliwości . Najprościej jest kupić taką przystawkę, trzeba trochę poszukać. Każdy kto jest spawaczem wie napewno że spoina nie jest identyczna z materiałem jednorodnym, ale są jakieś założenia przy spawaniu ""co chcemy osiągnąć"" a to co spawałem trzyma się i to wystarczająco dobrze i szczelnie. To tyle.

  • #14 19 Lis 2004 12:52
    Buszra
    Poziom 13  

    Chciałbym was poinformować, że dla amatorów spawaczy nastały cieżkie czasy. Minister podpisał ustawę o obsłudze butli z gazami sprężonymi. Teraz aby wymienić butlę na pełną trzeba mieć zarejestrowany warsztat i wykupić abonament - paranoja.

  • #15 20 Lis 2004 20:32
    turek:
    Specjalista - spawarki

    Co za paranoja!!!
    Po prostu przychodzisz do nas do sklepu kupujesz butlę z CO2 lub mieszanką, tlenem lub innym gazem (nietrującym) i wychodzisz razem z nią nie pytamy się nawet o nazwisko adres ani żadne inne dane możesz ją kupić na paragon lub fakturę. Przy wymianie sprawdzamy jedynie czy nie upłynął czas legalizacji butli jeżeli tak to płacisz dodatkowo za legalizację 25 zetów.

  • #16 20 Lis 2004 21:17
    boko
    Specjalista - spawarki

    Niestety Buszra ma rację. Tylko czekać na kontrolę w Twoim sklepie. Nie zazdroszczę.

  • #17 11 Gru 2004 20:02
    251mz
    Poziom 18  

    ale to jest moim zdaneim bezsensu troche. bo w takim wypadku zwykly szary szłowiek nei moze sobie pouzywac profesjonalnego sprzetu. chyba ze ma wtyki w jakims zakladzie to pojdzie na podmiane z butla

  • #18 12 Gru 2004 12:50
    madar50
    Poziom 11  

    Nie jestem elektronikiem i na spawarkach się nie znam od strony elektrycznej. Nie interesuje mnie co jest w środku, interesują mnie możliwości spawarki od strony praktycznej. Spawam ponad dwadzieścia lat różnymi spawarkami, ale felgi za żadne pieniądze i żadną najlepszą spawarką bym nie pospawał. To pachnie kryminałem i w pełni popieram post PPT. Ludzie, trochę wyobraźni. Pozdrawiam Adam

  • #19 13 Gru 2004 23:46
    251mz
    Poziom 18  

    moim zdaniem felgi samochodowe w sumie moga byc spawane ale wyłacznie na wyrazne polecenie klienta. ale ja jestem motocyklistą i w sumie felgi od motocykla to bym za zadne skarby nie chcial miesc spawanej

  • #20 14 Gru 2004 18:26
    waldekel
    Poziom 27  

    251mz napisał:
    moim zdaniem felgi samochodowe w sumie moga byc spawane ale wyłacznie na wyrazne polecenie klienta.

    Pod warunkiem, że te felgi będą na wystawie w muzeum :ok:

  • #21 16 Gru 2004 17:22
    Mimik2
    Poziom 12  

    No. Pan Turek wyjaśnił całą paranoję.
    Można zgrzytać zębami ,ale mozna przeczytać i zrozumieć co napisał.
    A co do felg, to jest coś takiego jak drobna reperacja ,np. zadziory na rancie.
    Ogólnie żadnych felg się nie spawa, a jeżeli już chcesz się z tym zmierzyć to zarówno stalowe jak i każde inne po spawaniu musiałbyś oddać do badania do instytutu spawalnictwa , wraz z próbkami na takim samym materiale jak felgi, po to by być w miarę pewnym że możesz je założyć i jechać.
    Przypuszczam że koszt dokładnego badania struktury i własności będzie taki że lepiej sobie kupić nową. Biorąc pod uwagę ze wynik może być negatywny.

  • #22 17 Gru 2004 16:07
    251mz
    Poziom 18  

    małe pytanko czemu odradzacie naprawianie felg spawaniem?? jak np w dzisiejszych sportowych motocyklach niektórzy producenki przeciez spawaja rury aluminiowe w rame jak równiez odlewy spawają w ramy. to czemu felgom mamy mówić nie??

  • #23 17 Gru 2004 18:29
    waldekel
    Poziom 27  

    Są elementy konstrukcyjne które należy naprawiać w określonych warunkach, które przeciętne firmy nie mogą ich spełnić.
    Nie wszystkie elementy konstrukcyjne się naprawia nawet w warsztatach które mają w tym kierunku autoryzacje. Nie zawsze naprawa w takim warsztacie się opłaca. Najlepiej zsięgnąć opinii w takim warsztacie.

  • #24 17 Gru 2004 22:56
    251mz
    Poziom 18  

    no to mowcie tak odrazu ze sie nie opyla a nei ze nie wolno itp. bo po co byly by spawary do alu jak wszystko byloby na NIE :P

  • #25 18 Gru 2004 19:21
    Mimik2
    Poziom 12  

    Jeśli chcesz <dobrze i legalnie dobrze> pospawać to musisz spełniać normy , a normy są i muszą być poparte testem spawu, jeśli firma wykonuje "połączenia odpowiedzialne", bo tak to się nazywa, w tym wypadku felg- musi mieć papierki na wykonanie takiego spawu zgodne z normą wytrzymałościową. Czyli musi ten spaw wykonać dobrze i odpowiedzialnie.

  • #26 19 Gru 2004 21:41
    251mz
    Poziom 18  

    no to to rozumiem ! a nie odrazu ze nie mozna.
    czyli mozna tylko byle dobrze i profesjonalnie:)

  • #27 24 Gru 2004 00:54
    dzikamysz
    Poziom 15  

    Dyskusja o spawwaniu felg zaczyna lekko przypominać bicie piany. Zakładam że żaden z uczestników, nie pracuje w firmie która by spełniała wymogi technologiczne pozwalające na wykonanie takiej usługi. Wcześniej przeczytałem że wykonać spawanie felgi na życzenie klijenta. Przestrzegam przed takim podejściem, w razie jakiś problemów prokurator nie pyta się kto zlecił, tylko kto wykonał.

  • #28 24 Gru 2004 13:28
    waldekel
    Poziom 27  

    dzikamysz napisał:
    Wcześniej przeczytałem że wykonać spawanie felgi na życzenie klijenta. Przestrzegam przed takim podejściem, w razie jakiś problemów prokurator nie pyta się kto zlecił, tylko kto wykonał.

    Takie podejście do problemu PROBLEMU powinno być w każdej dziedzinie, gdzie wymagane jest bezwzględne przestrzeganie minimum dotyczącego bezpieczeństwa. Niestety nieuczciwość lub niewiedza wykonawcy, brak pieniędzy klienta itd!!!!!!!!!

  • #29 27 Gru 2004 20:15
    Buszra
    Poziom 13  

    Odpowiedź dla 251mz
    Felgi aluminiowe są wykonane ze stopu aluminiowego który nie jest w załozeniu do spawania. Po odlaniu felgi jest obrabiana cieplnie (utwardzana), czyli należy spawać TIG-iem drutem o takim samym stopie. Kto wie z jakiego stopu są wykonane, należało by wykonać badanie (duże koszty). Po pospawaniu całą felgę podgrzać, wyżarzyć i odpowiednio ostudzić. Przeczytaj uważnie wypowiedź
    ppt

  • #30 03 Gru 2005 18:07
    251mz
    Poziom 18  

    w kazdym badz razie ja niepodjął bym sie pospawania takiej felgi ze wzgledu na czasochłonnosc i trudnosc procesu

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME