Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mio moov 200 - wymiana baterii

04 Maj 2009 09:13 22661 19
  • Poziom 40  
    Witam :D

    Mam do szanownych forumowiczów prośbę o pomoc/wytłumaczenie pewnej kwestii.
    Kupiłem nawigację Mio MOOV 200, fajny sprzęcik, tylko bateria trochę krótko trzyma [a potrzebuję jej głównie na wycieczki rowerowe/piesze].
    Chcę (spróbować ;)) wymienić baterię na większą pojemność. Wiem że wiąże się to z utratą gwarancji, ale urządzenie drogie nie było, jestem skłonny zaryzykować :)
    Niestety, nie miałem dotąd styczności z bateriami Li-ion. Wiem tylko tyle co na necie wyczytałem, w tym że posiadają one "wbudowany" układ kontrolujący ładowanie.
    Na razie rozkręciłem urządzenie i przyjrzałem się baterii. Od środka wygląda to tak - zdjęcie na dole strony:
    zdjęcie od środka
    Bateria ma 3 przewody: czarny, czerwony i tajemniczy biały. Jedyny najbardziej podobny i pasujący "zamiennik" jaki znalazłem to coś takiego:
    zamiennik1.
    Oryginał wygląda identycznie, wymiary się zgadzają, nawet złącze jest takie samo, a pojemność prawie 2x większa. Już coś.
    Ale może dałoby się "wcisnąć" coś jeszcze większego??? Myślałem o czymś takim:
    zamiennik2
    ale ta bateria ma 5 (albo 6) przewodów :(

    1. Czy ktoś ma jakieś doświadczenie w wymianie baterii w takim urządzeniu, może znacie jakieś inne pasujące zamienniki ??

    2. Do czego służy ten trzeci, biały przewód w oryginalnej baterii/zamienniku 1 ?? Czarny i czerwony to + i -, ale miedzy białym a czarnym/czerwonym nie występuje już żadne napięcie. Spotkałem gdzieś opinię że to może być czujnik temperatury ładowania - ale jeśli bateria Li-ion ma "wbudowany" układ zabezpieczający, to taki czujnik nie powinien wychodzić na zewnątrz?? A może nie jest on do niczego wykorzystywany? :D

    3. Do czego służą pozostałe przewody w zamienniku2 ?? Układ biały-czerwony-czarny jest taki sam jak w oryginale, myślicie że może by ją włożyć nie martwiąc się o pozostałe przewody (ew. przeciąć je ;P)??

    4. Czy wreszcie może gdyby udało mi się znaleźć podobny wymiarowo akumulator (np. litowo-polimerowy?), można dolutować do niego złącze, łącząc czerwony z plusem, czarny z minusem ?? Widziałem gdzieś chyba akumulatory z wyprowadzonymi tylko dwoma przewodami. Dodam, że baterię ładuje się przez port mini-usb w urządzeniu.

    Z góry dziękuję za pomoc,
    Pozdrawiam
  • Poziom 39  
    Ja bym sobie ułatwił trochę życie:) i bez rozbierania zastosowałbym sprawdzoną konstrukcję - akumulatorek żelowy 12V, ładowarkę i na wycieczki rowerowe jak znalazł. Robiłem tak dla znajomego z Larkiem 35.0 i chwali sobie to rozwiązanie (akumulatorek waży około 1kG i starcza na cały dzień jeżdżenia.
  • Poziom 40  
    koala106 napisał:
    Ja bym sobie ułatwił trochę życie:) i bez rozbierania zastosowałbym sprawdzoną konstrukcję - akumulatorek żelowy 12V, ładowarkę i na wycieczki rowerowe jak znalazł. Robiłem tak dla znajomego z Larkiem 35.0 i chwali sobie to rozwiązanie (akumulatorek waży około 1kG i starcza na cały dzień jeżdżenia.

    Z pewnością jest to jakieś rozwiązanie, ale minusem jest ten kilogramowy akumulator który trzeba nosić w plecaku ;) A czasem przydaje się wziąć nawigację do kieszeni, np. do chodzenia po mieście.
    Bateria-oryginał ma 720mAh i wystarczy na ok 2-2,5 godz, jeżeli uda się ją wymienić na 1200 mAh - liczę że uzyskam ok. 4-5 godzin, a gdyby udało się z 1800 - 2200 mAh - mhmmmm :)))
  • Poziom 39  
    :) Jak Ci się uda zmieścić te 2200 mAh to ciekaw jestem wyniku jaki uzyskasz (czas działania). Na wycieczkach pieszych świetnie sprawowała mi się też Nokia 6110 Navigator z Nokia Maps i Tomtomem i tam spokojnie powyżej 4h bateria trzymała.

  • Poziom 43  
  • Poziom 11  
    Z przyjemnością pomoge rozwiać wątpliwości wielu osób co do wymiany Baterii akurat na przykładzie MIO MOOV 200
    Częste przyczyny wymuszające wymiane baterii to:
    -krótki czas pracy na oryginalnym akumulatorze
    -napuchnieta bateria ktora moze spowodowac nawet wyłamanie zatrzasków w obudowie
    -chęc dłuzej pracy na naladowanym akumulatorze
    Krótki opis wymiany
    1. Rozbieramy starannie urządzenie
    (2 śróbki krzyżakowe na dole obudowy)
    Mio moov 200 - wymiana baterii
    2. Tępym narzędziem (np. stara karta sim z telefonu GSM) podważamy wzdłuż linii obudowe do momentu wyskoczenia zatrzasków, po czym zdejmujemy górna pokrywe
    3.Jak widzimy akurat w tym przypadku bateria jest napuchnieta nadająca się jedynie do wyminay
    Mio moov 200 - wymiana baterii
    4. Odpinamy czarny zatrzep wysuwając go
    Mio moov 200 - wymiana baterii
    5. Z odpięta bateria idziemy do najbliższego komisu gsm i wyszukujemy podobnej baterii rozmiarowo i parametrami ( akurat w tym przypadku posiadałem baterie od ericsona t200 o tej samej pojemnosci tj 700mAh-akurat taka nówke niepotzrebną mialem) Koszt baterii w Komisie z wyprzedaży do modeli mało juz popularnych nie powinien przekroczyć 15zł
    Sprawdzamy bieguny odcinamy (lub odlutowujemy) przewody od starej baterii i lutujemy je do nowej.

    Mio moov 200 - wymiana baterii
    6.Wpinamy złącze na swoje miejsce
    Mio moov 200 - wymiana baterii
    7. Skręcamy obudowe i cieszymy sie naprawionym urządzeniem z nową Bateria!
    Mam nadzieje że komuś pomogłem
    Pozdrawiam
    Mio moov 200 - wymiana baterii

  • Poziom 43  
  • Poziom 40  
    Ja w końcu kupiłem w sklepie jedną z baterii o większej pojemności (bodaj 1250mAh zamiast "standardowego" 750mAH), rozmiarowo taka sama i najważniejsze - z takim samym złączem - i dało się wymienić bez problemów. Wzrost wydajności jest zauważalny, dłużej się ładuje, ale też dłużej trzyma (ok. 5-6 godzin vs. "standardowe" 2-3). Obawiałem się jakiejś programowej "kontroli" pojemności akumulatora przy ładowaniu przez urządzenie, ale chyba jest OK>
  • Poziom 9  
    Właśnie wrzuciłem do Mio moov 200 baterie z SE T200 o pojemności 1700mAh. Zobaczymy jak się będzie sprawować:)
  • Poziom 20  
    Cześć.Widzę że temat był już na forum dlatego mam kilka pytań do kolegów.Ostatnio moje Mio moov 200 przestało pracować na baterii działało tylko na zasilaczu.Po rozebraniu mio okazało się ,że bateria jest spuchnięta prawdopodobnie jest uszkodzona.Założyłem baterie od nokii o takim samym napięciu czyli 3.7V tylko o nieco większej pojemności cieszyłem się ,że działa ok ale po rozładowaniu baterii nawigacja nie ładuje jej kontrolka cały czas świeci na zielono a kiedy odłącze zasilacz navi pada.Moje pytanie brzmi czy mogę zdobyć schemat tego obwodu ładowania bo prawdopodobnie uległ uszkodzeniu ten blok.A może ktoś prześledził układ i jego zasadę działania proszę o pomoc.Pozdrawiam

  • Poziom 43  
    Schemat jest niedostępny - pewnie jak w każdym mio za ładowanie odpowiada osobna przetwornica. Nie mam żadnego moov200 na stole więc symbolu ci nie podam - ale tyle to możesz sam wymierzyć.
  • Poziom 20  
    Czyli ładowarka nie odpowiada za kontrole ładowania tylko navi kontroluje stan baterii a ładowarka dostarcza tylko odpowiednich wartości napięcia.Jeszcze jedno pytanie czy są to bardzo skomplikowane układy zasilające. Da się to naprawić?Bo przetwornice zawsze zle mi się kojarzyły.Może jakaś podpowiedz jakie układy pracują w przetwornicach navi wtedy może znajdę aplikację układów.

  • Poziom 43  
    No z tym to nie tak hop - układy są kodowane - dzisiaj trafić płytę z układami o normalnych oznaczeniach to wyczyn. To jest taka mała kosteczka z 3 znakowym oznaczeniem. Większość ma 3-5 punktów na stronę - miłych poszukiwań. Bez HotAir nawet nie masz co zaczynać.
  • Poziom 20  
    Dzięki za radę chyba muszę kupić lutownice HotAir poćwiczę na starych płytach komp i kiedyś to może zrobię.Jak na razie wyciągnę baterie będzie działało na zasilaczu.A układy można kupić bez problemu?
  • Poziom 10  
    U mnie też spuchł oryginalny akumulatorek więc postanowiłem go wymienić. Kupiłem taką samą baterię do T200 jak w tutorialu, lecz gdy ją wlutowałem nawigacja jej nie ładuje. Na naładowanej działa bez problemu, lecz podczas podłączania do ładowarki świeci się zielona dioda zamiast bursztynowej. Zmieniłem akumulatorek na taki od Sagema MY-X6 i jest to samo. Działa puki bateria się nie wyładuje ale nie chce jej ładować. Wlutowałem z powrotem starą baterię i wszystko jest ok. Po podpięciu do ładowarki pali się bursztynowa dioda. Myślę aby wyciągnąć elektronikę od oryginalnego akumulatorka i dolutować ją do tego od T200. Myślicie, że powinno się sprawdzić? Do czego ta elektronika służy przy tych bateriach? W T200 pojemność jest chyba taka sama więc nie powinno być problemów

    edit:
    Podmieniłem elektronikę i wszystko śmiga. Może u Ciebie też problem w tym tkwi?
    Dziwne, że u kolegi osamielec zadziałało, a u mnie po zamontowaniu identycznego akumulatorka od T200 Mio nie chciała ładować.
  • Poziom 38  
    Gdybys UWAZNIE czytal to co pisze Marek, wiedzial byc w czym rzecz i doczego ten glupi chip w akumulatorze sluzy.

    A jestes w stanie sprawdzic, czy z oryginalna elektronika z akumulatorka, podlaczona do INNEGO (nie przeznaczonego do GPS, np. z komorki) tez smiga?
  • Poziom 10  
    Przeczytałem jeszcze kilka razy posty marka i niestety nie znalazłem nic o podmianie elektroniki z baterii. Może źle zrozumiałem i tekst o tym, że za ładowanie baterii odpowiada nawigacja tyczył się właśnie tego elementu.

    Gdybyś uważnie przeczytał mój poprzedni post wiedziałbyś, że podmieniłem elektronikę od oryginalnego akumulatorka do tego od Ericssona T200. Na razie wszystko działa poprawnie. Akumulator się ładuje i działa ok. Zastanawia mnie jednak fakt, że w przypadku osamielec'a wszystko zadziałało tylko po zmianie przewodów.
  • Poziom 38  
    Byc moze w przypadku osamielec przewod bialy/zolty nie byl galwanicznie podlaczony :)
  • Użytkownik obserwowany
    Troszkę odświeżę temat.

    Do mio serii moov pasują baterie od SE 850 o pojemności 1100mAh - bez przerabiania elektroniki - wystarczy polutować przewody i wszystko pięknie śmiga.
    Sam w swojej 500 mam taką baterię, znajomi już testowali w 200 i 560, wszystko działa.
    Bateria kosztuje jakieś 40zł w sklepie z komórkami, jest minimalnie szersza ale sporo krótsza od oryginalnej z mio, ale po odklejeniu dolnej gumki z baterii i delikatnym podcięciu żeberek w obudowie nawigacji pasuje.
  • Poziom 40  
    Widzę że temat się zrobił popularny, więc może uzupełnię jeszcze dwie rzeczy:

    Model baterii który ja nabyłem ma oznaczenie: 541380530006 lub BP-LP1230 (pod tym pierwszym można go znaleźć np. na Allegro), 1250mAh (1230mAh na beterii) i dokładnie 3 przewody: biały, czarny i czerwony. Nie wymaga żadnego przelutowywania elektroniki czy przewodów: złącze jest identyczne. Wymiary też idealnie pasują. Na dole baterii jest napis Mitac Technology (ten sam producent co MIO i może dzięki temu działa bez problemu).

    Kolega osamielec dobrze opisał jak to rozkręcić, dodam tylko, że po odkręceniu śrubek najlepiej oddzielić część górną od dolnej w ten sposób:
    - obrócić navi "na plecy", ekranem do dołu,
    - użyć cienki, płaski śrubokręcik do podważenia w 4 rogach. Śrubokręt włożyć od boku, równolegle do stołu, tam, gdzie jest szczelina pomiędzy górną częścią obudowy a dolną, a następnie delikatnie podnieść śrubokręt do góry o ok. 45 stopni. Chodzi o to, żeby górną część obudowy (plecy) "wciskać" w kierunku środka urządzenia. Po podważeniu w z dwóch rogach podważyć wzdłuż bocznej krawędzi (są po 3 zatrzaski na każdym boku + po jednym na górze/dole oraz koło włącznika zasilania).
    - plecki zdejmować ostrożnie, gdyż jest krótki kabelek łączy głośnik z płytką.