Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłączyć silniki 220/380V, 230/400V?

MABI66 01 Kwi 2010 15:06 10247 6
  • #1 01 Kwi 2010 15:06
    MABI66
    Poziom 9  

    Witam wszystkich,

    posiadam dwa silniki o następujących parametrach:
    - 220/380V; Δ/Y; 8,3A;4,8A
    - 2,2 kW; 2845 1/min; cosΦ 0,85
    oraz
    - 230/400V; Δ/Y; 10,7A;6,2A
    - 3 kW; 2840 1/min; cos Φ 0,89

    Oba silniki posiadają w puszce tylko 3 zaciski. W jaki sposób mogą być połączone uzwojenia w środku Δ czy Y? Podejrzewam że na te zaciski mogę podać Y/ 380 jak i 220 z falownika, ale chcę się po prostu upewnić czy dobrze myślę.

    I jeszcze jedno pytanko:
    mam silnik 16 kW; 230/400V; 30,5A; cosΦ 0,90; 1410 1/min. W silniku tym oprócz zacisków połączeniowych znajduje się kostka do której doprowadzone są cztery przewody które wychodzą gdzieś z uzwojeń. Mają następujące opisy: 1,1A,2,2A. Do czego te wyprowadzenia służą i co można pod nie podłączyć?

    Z góry dzięki za wszystkie info.

    1 6
  • #2 01 Kwi 2010 16:48
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 01 Kwi 2010 21:39
    yaro77
    Poziom 13  

    Obydwa silniki 2,2 i 3 KW można zasilić bezpośrednio z sieci 3x400V , będą pracowały w gwiazdę (końce uzwojeń napewno zwarte są wewnątrz silników), gdybyś chciał je podłączyć pod 230V to tylko przez falownik i po zmianie połączeń uzwojeń w trójkąt, lecz wątpię by udało ci się wyprowadzić końce uzwojeń do puszki przyłączeniowej gdy wszystko w środku jest zalakierowane.
    Co do silnika 16KW prawdopodobnie jest tak samo jak z 2,2 i 3KW, te dodatkowe przewody to czujniki temperatury łożysk , najczęściej były to Pt100 ,ale zdarzały się też termistory. Jeśli masz omomierz to zmierz rezystancję miedzy 1-1A i 2-2A, jeśli rezystancja zawiera się od 103,9---107,79 przy temperaturze 10-20°C to znaczy że masz wbudowane Pt100. Jeśli silnik ma czujniki w uzwojeniach to wyprowadzonych jest 6 lub 12 przewodów, 1 czujnik lub 2 czujniki w uzwojeniu każdej fazy.

    1
  • #4 02 Kwi 2010 14:07
    MABI66
    Poziom 9  

    Dzięki za odpowiedzi, teraz już wszystko jasne.

    Mam jeszcze pytanie dotyczące sterowania powyższym silnikiem 16KW. Tak jak widać na załączonym zdjęciu zasilanie podane jest na pierwszy bezpiecznik od lewej strony a następnie wchodzi od dołu na styczniki, które są zmostkowane zarówno na dole jak i na górze. Zasilanie do silnika wychodzi z prawego stycznika od góry.

    Moje pytanie jest takie: po co są połączono oba styczniki równolegle, czemu to ma służyć bo nie bardzo rozumiem co miał autor na myśli robiąc płyte w ten sposób? Może być tak że jeden stycznik był za mały do tego silnika i stąd zastosowane są dwa?
    Jak podłączyć silniki 220/380V, 230/400V?

    Proszę o podpowiedź

    0
  • #5 02 Kwi 2010 19:20
    kuba2211
    Poziom 12  

    Witaj kolego. Silnik 16 kW /jeśli jest typowy to 15 kW/ powinien być uruchamiany za pomocą przełącznika gwiazda - trójkąt aby ograniczyć prądy rozruchowe. Jednak z twojego zdjęcia wynika ze jest uruchamiany bezpośrednio. Stycznik w środku jest zmostkowany z drugim w taki sposób że pominięto termik więc w przypadku przeciążenia nic go nie wyłączy i może spowodować spalenie silnika.

    1
  • #6 02 Kwi 2010 20:59
    yaro77
    Poziom 13  

    Dobrze napisał mój poprzednik że tak duży silnik powinien być załączany przez przełącznik γ,Δ. To zdjęcie na pewno nie przedstawia automatycznego przełącznika γ,Δ ,bez sensu jest to połączenie z góry pierwszego stycznika do góry drugiego stycznika.Pracą pierwszego stycznika sterował przekaźnik czasowy (załączał go lub wyłączał po odliczeniu nastawy czasu),chyba ktoś modyfikował te podłączenia , jeśli możesz to zrób fotki tabliczki znamionowej i wnętrza puszki zaciskowej.

    0
  • #7 02 Kwi 2010 21:24
    krzysiek7
    Poziom 34  

    yaro77 napisał:

    Cytat:
    Dobrze napisał mój poprzednik że tak duży silnik powinien być załączany przez przełącznik γ,Δ. To zdjęcie na pewno nie przedstawia automatycznego przełącznika γ,Δ ,bez sensu jest to połączenie z góry pierwszego stycznika do góry drugiego stycznika.Pracą pierwszego stycznika sterował przekaźnik czasowy (załączał go lub wyłączał po odliczeniu nastawy czasu),chyba ktoś modyfikował te podłączenia , jeśli możesz to zrób fotki tabliczki znamionowej i wnętrza puszki zaciskowej.

    Ten silnik nie może pracować w trójkącie, to wszystko już jest zawarte w tym co napisał kolega MABI66:
    Cytat:
    mam silnik 16 kW; 230/400V; 30,5A; cosΦ 0,90; 1410 1/min.

    1