Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen C15 - problem z elektryką sterującą wentylatorami

Karolo MPower 10 Cze 2010 18:34 5256 10
  • #1 10 Cze 2010 18:34
    Karolo MPower
    Poziom 30  

    Witajcie

    W ostatnie upały często gotowała mi się woda w układzie. W zbiorniku z cieczą aż sie gotowało ( wywalało przy tym płyn przez otwór zabezpieczający ).

    Co sie okazało, że wentylatory się nie załączają.

    Co ja zrobiłem:
    Sprawdziłem oba wentyle na chłodnicy na krótko, wszystko działa i się kręci.
    Problem leży w układzie wzbudzającym pracę tych wentylatorów.

    Zajrzałem pod auto i przeczyściłem wtyczkę z "sondy?" w chłodnicy na jej dole, która to zapewne daje sygnał o wysokiej temp. cieczy do przekaźników ( idą 2 grube przewody, prawdopodobnie plusowe i jeden brązowy - to chyba masa, bo podobny kabel idzie pod srubę z 20 cm wyżej, ale nie mogę dojrzeć czy to ten akurat ).
    Próbowałem zwierać je na krótko ( niebieski z brązowym i nic to nie daje ).

    Patrzyłem także na bezpieczniki - są całe.

    Czy ktoś mogłby mi podrzucić schemat całej tej sekcji chłodzenia albo jakoś łopatologicznie opisac?

    Dziekuje serdecznie.

    0 10
  • #2 18 Kwi 2011 23:52
    webig
    Poziom 10  

    Przepraszam za odgrzewanie kotleta, ale nie znalazłem młodszego tematu.
    W c15 sterowanie wentylatorami rozwiązane jest 3 przekaźnikami. Wcześniejszemu właścicielowi prawdopodobnie przewody sterujące w środkowym przekaźniku zwarły się do obudowy. Nie bardzo wiem czym to jest sterowane, cała wiązka idzie pod chłodnice. Najgorsze jest to ze izolacja się spaliła i nie wiem jaki to kolor. Czy ktoś z Państwa, ma jakiś schemat.

    0
  • #3 19 Kwi 2011 00:14
    qbeat1
    Poziom 11  

    Drodzy panowie.
    Schemat jest taki:
    Fan switch czyli to co wiekszosc nazywa czujnikiem a to zwykly wlacznik termostatyczny podaje sygnal na przekaznik a przekaznik odpala wentylatory.
    W zaleznosci od tego czy wymagane sa dwa czy jeden niektore systemy maja wbudowane rozdzielacze w zasadzie to tylko kolejny fan switch o zroznicowaniu 5 stopni w razie jak by jeden nie dawal sobie rady.

    Polecam wyjecie wszystkich przekaznikow od wentylatorow i obejzenie ich dookola bo kazdy powinien miec na sobie schemat elektryczny.
    Najprawdopodobniej zwarcie dwoch rownoleglych do siebie stykow w gniezdzie przekaznika wystartuje jeden z wentylatorow jesli nie,
    to wiazka pomiedzi skrzynka a wentylatorem jesli wystartuje to wpinamy spowrotem przekaznik i wypinamy wtyczke od tegoz wlasnie fan switcha ''czujnika'' i zwieramy styki we wtyczce.
    Gdy nic sie nie zalaczy sprawdz przekazniki,
    jesli ktorykolwiek z wentylatorow zadziala jedziemy dalej.
    wyjmujemy fan switch i gotujemy go we wrzatku przez kilkanascie sekund poczym nadal utrzymujac na nim wysoka temperature mierzymy opor zwyklym miernikiem ustawionym na ohmy.
    Jesli wynik jest bardzo bliski lub rowny 0 ohm wlacznik dziala.
    W takim wypadku mamy tylko dwie mozliwosci.
    Jezeli fan switch jest zamontowany w obudowie termostatu to prawdopodobnie termostat nie otwiera
    Jezeli jest w chlodnicy, to albo brak plynu, zapowietrzony uklad lub zatkane kanaly chlodnoicy

    0
  • #4 19 Kwi 2011 00:38
    webig
    Poziom 10  

    Dziękuje za szybka odpowiedź,
    Jak na razie nie mam żadnej dokumentacji do tego autka. Wiem że jest proste w konstrukcji ale i tak szukanie po omacku kosztuje sporo czasu. stąd też pytanie o lokalizacje tego włącznika. W wielu samochodach jest umieszczony w chłodnicy ale w tym tego nie znalazłem. Poszukam jeszcze jutro.

    0
  • #5 19 Kwi 2011 00:49
    qbeat1
    Poziom 11  

    Niczego w zasadzie nie treba szukac poomacku.
    Otwieramy skrzynke z przekaznikami i wszstko powino byc opisane ktory od czego.
    Na przekaznikach mamy schematy ktory styk od czego.
    I jak juz napisalem czujnik,wlacznik czyli fan switch moze byc zarowno w chlodnicy jak i w obudowie termostatu lub blisko niej.
    Cala reszta jak wczesniej pisalem.

    0
  • #6 19 Kwi 2011 08:10
    webig
    Poziom 10  

    qbeat1 napisał:
    Niczego w zasadzie nie treba szukac poomacku.
    Otwieramy skrzynke z przekaznikami i wszstko powino byc opisane ktory od czego.
    Na przekaznikach mamy schematy ktory styk od czego.


    W mojej C15 przekaźniki od wentylatora są osobno przytwierdzone po wewnętrznej stronie błotnika przed akumulatorem, w takim foliowym woreczku :). Nic nie jest opisane, przeznaczenie tych przekaźników rozpoznałem przykładając (przez żarówkę) napięcie do styku odbiornika.
    Na przekaźnikach są schematy samych przekaźników, pomaga to tylko zlokalizować styki sterowania i odbiornika.

    Mam osobne pytanie. To jest silnik DW8 z pompą Lucasa. Potrzebuję zrobić odcięcie silnika na potrzeby alarmu, czy orientujesz się gdzie najbliżej kabiny znajdę sterowanie zaworem odcinającym paliwo na pompie.
    Czy dobrze rozumuje? To jest zawór na wysokim ciśnieniu i nie powinien być zamykany kiedy silnik jest na wysokich obrotach.
    Silnik można by mechanicznie unieruchomić mocując linkę na ręcznym gaszeniu znajdującym się na pompie.

    0
  • #7 19 Kwi 2011 14:14
    qbeat1
    Poziom 11  

    Nie jestem do konca pewien ale wolalbym pogrzebac przy glownym przekazniku niz przy samej pompie z tego wzgledu na ktory wypunktowales.W razie awarii alarmu mozesz odciac zawor a to moze prowadzic do powaznych wydatkow na przyszlosc.
    Co do wentylatorow zwieraj styki w gniezdzie tak jak pokazuje schemat na przekazniku.
    Pozdrawiam

    0
  • #8 19 Kwi 2011 22:13
    kybernetes
    Poziom 39  

    1. Jeżeli nie ma termowłącznika na chłodnicy to znaczy, że to jest C15 z silnikiem DW8 - tam wentylatorem steruje komputer silnika. W czym masz tam problem z ta instalacją - konkretnie?
    2. Nie wiem co ty tam chcesz na tej pompie odłączać, kiedy konektor od zaworu stop jest na wierzchu. Każdy średnio inteligentny debil kradnąc ten samochód, pierwsze co zrobi to zajrzy pod maskę i podepnie bajpasa na oczko zaworu z klemy plusowej akumulatora.

    0
  • #9 20 Kwi 2011 00:05
    webig
    Poziom 10  

    Dzięki Panowie.
    No tak nie napisałem co to za model. Tak jak napisał kybernetes, to dw8 z pompą Lucasa.
    Przewód który się spalił przez zwarcie do błotnika zaznaczyłem strzałką, a izolacja stopiła się aż pod kierownicą.
    Citroen C15 - problem z elektryką sterującą wentylatorami

    Na razie muszę go odtworzyć a potem sprawdzę czy system pracuje. podam masę na zaciski nr 2 i powinno ruszyć.

    Co do alarmu, dzieki za sugestię. Tak czy tak muszę coś zrobić bo auto stoi na osiedlu. Wiem ze to nie jest chodliwy towar, mam tylko nadzieję że odstraszy tych co to się chcą przejechać lub amatorów zaglądania na pake w poszukiwaniu narzędzi. Kupiłem alarm marki langeford i centralny z 4 siłownikami.

    0
  • #10 20 Kwi 2011 00:46
    kybernetes
    Poziom 39  

    Połączenie jest identyczne - ale jak to w C15 - kiedy pali się wiązka to niestety pada zwykle więcej przewodów, na szczęście wszystko tam jest na wierzchu. Załączam schemat wentylatorów do DW8. 1320 to komputer silnika, 1304 - przekaźnik wtrysku - oba na ściance grodziowej. Kostki oznaczone wg. schematu: np. 6g2 -> sześciostykowa, szara, styk nr2. Kolory: n - czarny, g - szary, v - zielony, b - biały, r - czerwony, m - brązowy itd.

    0
    Załączniki:
  • #11 21 Kwi 2011 14:01
    webig
    Poziom 10  

    Dziękuję za pomoc,

    Chciałbym jeszcze zamontować wskaźnik temperatury, ale z tego 1220 raczej nie da się skorzystać, bo zakłóci to wskazania dla komputera. Lepiej będzie kupić na złomie komplet, czujnik i wskaźnik. W trójniku z termostatem jest chyba wolny otwór.

    Czy przekaźnik wtrysku może być wykorzystany na potrzeby alarmu?

    0
  Szukaj w 5mln produktów