Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór mocy silnika elektrycznego

mefiasz 30 Paź 2010 13:28 10596 11
  • #1 30 Paź 2010 13:28
    mefiasz
    Poziom 9  

    Projektuje pojazd który ma być napędzany silnikiem elektrycznym prądu przemiennego (indukcyjny, 3-fazowy). Mam olbrzymi kłopot z doborem mocy silnika. Jaka powinna być orientacyjna moc/monent silnika dla założeń przedstawionych na obrazku? Czy mógłby mi ktoś dać jakieś na miary na książkę albo strone gdzie jest wytłumaczone jak to obliczyć?

    Prędkość obrotowa osi napędowej dla prędkości pojazdu 5 km/h wynosi 107 obr/min.

    Dobór mocy silnika elektrycznego [/img]

    0 11
  • #2 30 Paź 2010 22:36
    mefiasz
    Poziom 9  

    No właśnie... to ma być kolejka rekreacyjna dla dzieci - pojazd szynowy. Byłem w firmie która zajmuje sie napędami do pojazdów szynowych i tam polecili mi użycie właśnie takiego silnika na prąd przemienny. Ale każdy przecież wie, że powszechnie w pojazdach szynowych używa się silników na prąd stały. Po za tym z tego co wiem silnik na prąd stały ma też zaletę łatwego sterowania obrotami, a owa kolejka ma mieć 3 prędkości (ślimak 5 km/h, królik 10 km/h i gepard 15 km/h), dodatkowo do silnika na prąd przemienny trzeba by zastosować kosztowny falownik.

    Ale załóżmy że typ silnika już mamy z głowy. Myśle że moc nie musi być dobrana super dokładnie, no ale nie może być też chyba mocno za wysoka bo koła zaczną buksować...

    Najbardziej byłbym wdzięczny za namiary na jakąś książkę gdzie jest opisane jak dobrać silnik. Albo jeśli ktoś się zna na rzeczy i może od razu powiedzieć jaka to ma być moc to tez będę usatysfakcjonowany...

    0
  • Pomocny post
    #3 31 Paź 2010 00:06
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 04 Lis 2010 20:52
    mefiasz
    Poziom 9  

    A jak policzyć moment który trzeba dostarczyć na oś napędowa aby ta drezyna poruszała się z prędkością 15km/h (pomijając opory aerodynamiczne i toczenia)

    0
  • #5 04 Lis 2010 21:29
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 23 Lis 2010 16:37
    mefiasz
    Poziom 9  

    Otóż udało mi się rozwiązać problem przy pomocy książki:

    "Teoria samochodu : teoria napędu" - Mieczysław Dębicki.

    Znalazłem tam wzory i zależność dzięki którym mogłem obliczyć moc na kołach potrzebną do pokonania oporów ruchu.

    0
  • #7 23 Lis 2010 17:54
    Maciej B.
    Poziom 12  

    mefiasz napisał:
    Otóż udało mi się rozwiązać problem przy pomocy książki:

    "Teoria samochodu : teoria napędu" - Mieczysław Dębicki.

    Znalazłem tam wzory i zależność dzięki którym mogłem obliczyć moc na kołach potrzebną do pokonania oporów ruchu.


    Jeśli nie było by, to problemem, czy mógłbyś podać wzory?

    0
  • #8 23 Lis 2010 18:17
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 11 Kwi 2011 08:38
    mefiasz
    Poziom 9  

    Przepraszam że tak długo zwlekałem z odpowiedzią. W moich obliczeniach nie uwzględniłem mocy potrzebnej do pokonania oporów powietrza ze względu na małą prędkość. nie uwzględniłem również oporów pochodzących od momentów bezwładności elementów obrotowych układu napędowego.

    0
  • #10 18 Kwi 2011 14:29
    patrykostry
    Poziom 1  

    Witam! Nie chciałem tworzyć nowego tematu, bo problem jest podobny, tylko inne dane.
    A mianowicie - chciałbym zbudować pojazd szynowy. Będzie miał około 2 ton wagi i jeździłby z różną prędkością, w zależności od ustawienia (Vmin=15km/h, Vmax=80km/h). Nie ciągnąłby żadnych wagonów ani nic. Rozpędzanie od 0 do Vmax - max. 1,5 minuty.
    Przechyłki terenu do 5 stopni, przy czym przy największej przechyłce prędkość będzie wynosić max 60 km/h.
    Średnica kół 40 cm, liczba osi - 4 (dwa wózki).
    Napęd - jeden silnik elektryczny, ewentualnie dwa silniki po jeden na wózek.
    Korzystając z wzorów podanych przez mefiasza wyszło mi około 50 kW potrzebnej mocy na cały pojazd, ale wydaje mi się to za dużo...
    Czy gdybym chciał dwa silniki to musiałbym zwiększyć moc ogólną? No i czy rzeczywiście potrzeba aż tak mocnego silnika?

    0
  • #11 06 Mar 2013 21:23
    georgjurek
    Poziom 19  

    mam można powiedzieć podobny problem no może trochę inny mają być tylko przeprowadzone obliczenia na papierze otóż
    Otóż mam tramwaj 105N mam policzone opory całkowite tego pojazdu jego masę mam dobraną przekładnie i mam dobrać silniki indukcyjne i szukam już od dawna wzorów widzę ze zgadłem że to zagadnienie z kanonu fizyki, na podstawie których obliczę jaka moc z punktu widzenia mechanicznego jest potrzebna mogę prosić o jakąś pomoc

    0