Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ogrzewanie elektryczne lokalu 50m2

Remee 26 Jan 2011 17:47 31720 20
  • #1
    Remee
    Level 10  
    Witam,

    Potrzebuję pomocy w doborze rodzaju ogrzewania elektrycznego.
    Mam zamiar wynająć lokal, w którym jedyną formą ogrzewania jest energia elektryczna. Powierzchnia lokalu to 50m2. W linku mniej więcej szkic lokalu.
    Czy może mi ktoś doradzić rodzaj ogrzewania? Konwekor? Promiennik?
    Oraz powiedzieć jakiej mocy urządzenie/a będą potrzebne, aby dało się tam pracować (temperatura ok. 21 stopni)?
    Wysokość pomieszczenia to ok. 2,7m.
    Zależy mi na wyliczeniu średnich kosztów użytkowania takiego ogrzewania, bo czasy ciężkie i trzeba przeliczyć kwoty zanim podejmę decyzję o wynajmie.
    Jeśli byłby tu jeszcze ktoś mądry i powiedział, jak mniej więcej czasowo będą te urządzenia pracował, aby trzymać założoną temperaturę, to wdzięczny będę jeszcze bardziej :)
  • #2
    Rzuuf
    Level 43  
    Witam!
    Fizyka nie zna 'zmiłuj się', dla tej wielkości lokalu potrzebujesz conajmniej 5kW - i to niezależnie od budowy grzejnika, gdyż każdy z nich przetwarza 100% pobranego prądu na ciepło.
    Najtańszą inwestycją są termowentylatory, można je kupić już nawet poniżej 30 złotych za 2-kilowatowy z termostatem (Ty kupisz 3 sztuki). Pobór dobowy zależy od temperatury na zewnątrz i "termoszczelności" Twojego lokalu, o stałość temperatury zadbają termostaty, ale licz się z poborem ok. 30kWh na dobę, czyli ok. 15 złotych.
    Sprawdź, czy instalacja to wytrzyma! To jest pobór prądu prawie 30A, więc doprowadzenie powinno być przewodem miedzianym >2,5mm2!

    Ogrzewanie gazem lub olejem jest o połowę tańsze, niż prądem, a ogrzewanie węglem - nawet 5 razy tańsze.
  • #3
    Remee
    Level 10  
    Dzięki za pomoc.
    Możesz mi jeszcze poradzić, gdzie najlepiej byłoby umieścić konwektory?
    Chodzi o to, abym miał choć blade pojęcie o możliwości zużycia prądu.
    Nie wiem jakie wartości mam przyjąć .Ile godzin na dobę założyć w cyklu pracy na maxa. Te 30kW to wersja optymistyczna czy realna?
    Jestem z podlasia, a tu zima potrafi przymrozić :)
    Budynek nowy nie jest, ale ma "normalną budowę", mała powierzchnia szklana, okna dwuszybowe.
  • Helpful post
    #4
    ja-kenaj
    Level 26  
    Dwa piece akumulacyjne i po sprawie. Masz gwarancję ciepła nawet gdy będą przerwy w dostawie energi elektrycznej.
    Jeden stawiasz pod oknem (wymiana powietrza). drugi w pomieszczeniu obok.
  • Helpful post
    #5
    Rzuuf
    Level 43  
    Oszacowanie 30kWh/dobę jest zbliżone do realnego.
    Usytuowanie termowentylatorów (NIE konwektorów!): tak, aby dmuchały w okolicę, gdzie najczęściej są ludzie.

    Piece akumulacyjne: tylko wtedy, jeśli będziesz miał licznik na 2 taryfy. Jeden piec akumulacyjny kosztuje ok. 3500 złotych, jego uzasadnienie jest tylko wtedy, jeśli "zaoszczędzisz" na niego na niższej taryfie (załatwienie 2 taryf też kosztuje).
    Instalacja musi wytrzymać takie samo obciążenie, czy to dla pieców, czy termowentylatorów, bo ilość energii, którą musisz dostarczyć jest taka sama, niezależnie od konstrukcji grzejnika.
    Może być sensowne obniżanie grzania, gdy nie ma ludzi w lokalu (wieczór i noc), możesz dać programowalny wyłącznik czasowy (też 30 złotych), który załączy pełne grzanie przed rozpoczęciem pracy.
  • #7
    Rzuuf
    Level 43  
    Cena jest "okazyjna", ale musiał byś mieć 2 takie piece, a ich sens jest tylko wtedy, jeśli masz instalację z licznikiem 2-taryfowym.
    Dokładnie tyle samo ciepła z prądu co 1 piec dają 2 "farelki" po 2 kW, które kupisz za cenę 20 razy niższą.

    Bez licznika 2-taryfowego piec akumulacyjny nie ma żadnego sensu, Taryfa "niska" jest ok. 62% taryfy "normalnej".
    Sprawdź, jaka jest instalacja, jaki prąd możesz pobrać, bez tego nie można nic planować.
  • #8
    ja-kenaj
    Level 26  
    Używany piec akumulacyjny kupisz za 200 góra 300zł w bardzo dobrym stanie. Ja sprzedałem 10szt po 150zł. Niestety nie mam więcej. Są to piece nie wysuszające powietrza jak termowentylatory itp. bezszelestne czego nie można powiedzieć o pozostałych. Nie pobierze więcej prądu niż proponowane powyżej. Mają bodajże trzy zakresy mocy. Spełnia rolę pieca kaflowego. Wewnątrz znajdują się cegły szamotowe, które sa ogrzewane przez 5 czy 6 elementów grzejnych. Na noc przełączasz na njniższą moc w celu podtrzymania temperatury. Jak wiadomo dogrzane pomieszczenie potrzebuje mniej energii niż pomieszczenie ogrzewane czasowo.
  • #9
    Rzuuf
    Level 43  
    O ilości potrzebnego ciepła decyduje różnica temperatur wewnatrz i na zewnatrz, "izolacyjność" budynku oraz wentylacja. Dla utrzymania tej samej temperatury trzeba dostarczyć tyle samo energii, niezależnie od rodzaju ogrzewania. Tylko ogrzewanie elektryczne ma 100% sprawności. Piece na jakiekolwiek paliwo mają sprawność niższą, gdyż część ciepła ucieka ze spalinami do komina.
    W przypadku pieca akumulacyjnego przełączanie na noc na najniższą moc jest nieporozumieniem, gdyż własnie wtedy jest prąd tańszy (jeśli jest licznik 2-taryfowy!) i wtedy trzeba tym tanim prądem "ładować" wkład akumulacyjny (cegły magnezytowe, a nie szamotowe). W dzień - gdy prąd jest droższy - piec nie ma pobierać prądu do grzania wkładu, a tylko oddaje zgromadzone wcześniej (tańsze) ciepło, w tym celu w piecu odsuwa się żaluzje, lub włącza wentylator przemuchujacy powietrze przez wnętrze pieca.
    Każdy grzejnik elektryczny wysusza powietrze, gdyż przy tej samej zawartości pary wodnej (w g/m3 powietrza) ale przy wyższej temperaturze wilgotność względna jest niższa. Czynnikiem zwiększajacym wilgotność są ludzie: wdychają powietrze o wilgotności np. 60%, a wydychają powietrze o wilgotności prawie 100%.
    Grzejnik, który nie wysusza powietrza, to grzejnik gazowy lub olejowy bez odprowadzania spalin na zewnatrz: w spalinach jest woda i CO2, ale jego używanie przy niższych temperaturach powoduje zawilgocenie pomieszczeń (wykraplanie wody na ścianach, tzw. "punkt rosy") i szansę dla rozwoju pleśni i grzybów.
  • #10
    wnoto
    Level 34  
    Rzuuf wrote:

    Piece akumulacyjne: tylko wtedy, jeśli będziesz miał licznik na 2 taryfy. Jeden piec akumulacyjny kosztuje ok. 3500 złotych, jego uzasadnienie jest tylko wtedy, jeśli "zaoszczędzisz" na niego na niższej taryfie (załatwienie 2 taryf też kosztuje).
    Instalacja musi wytrzymać takie samo obciążenie, czy to dla pieców, czy termowentylatorów, bo ilość energii, którą musisz dostarczyć jest taka sama, niezależnie od konstrukcji grzejnika.
    Może być sensowne obniżanie grzania, gdy nie ma ludzi w lokalu (wieczór i noc), możesz dać programowalny wyłącznik czasowy (też 30 złotych), który załączy pełne grzanie przed rozpoczęciem pracy.


    To lokal użytkowy nie wiem czy są tanie taryfy dla firm.
    Grzejniki akumulacyjne widziałem nawet po 100 zł na Allegro . Używane z niemiec firmy mają po np. 800 zł. W Castoramie zaczynają się nowe od chyba 1300 zł.
    Załątwienie 2 taryfu (przynajmniej dla mieszkania) nic nie kosztuje !!!

    Pobór prądu można rozłożyć w czasie (oczywście jeśli instalacja jest słaba). Sprawdź jaki masz przydział prądu.
    Prąd ma to do siebie że jest łatwo sterowalny i dosyć dokladny. Tak więć BRAK grzania gdy niepotrzeba jest OCZYWISTYM faktem.

    A poprzednio kto miał lokal ? Nie da się zdobyć rachunków ?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Rzuuf wrote:
    Taryfa "niska" jest ok. 62% taryfy "normalnej".
    Sprawdź, jaka jest instalacja, jaki prąd możesz pobrać, bez tego nie można nic planować.


    Co znaczy te 62% ?

    Instalacja musiałaby być naprawdę kiepska aby nie wydolić 2 piecy.
  • #11
    Rzuuf
    Level 43  
    Mowa o taryfach: taryfa niska to jest 62% ceny taryfy normalnej. Zdarzają się odstępstwa w dół i w górę, dokładną informację podadzą w miejscowej Energetyce (zależy od tego, jaki mają bilans obciążeń).

    Instalacja na 2 piece powinna być przewodem miedzianym 4mm2 - również na doprowadzeniu do lokalu (przewód 2,5mm2 jest na granicy ryzyka). Jeżeli jest to budynek "z czasów PRL-u", to może mieć instalację 1,5mm2 AL. A to jest wtedy naprawdę kiepska instalacja ...
  • #12
    wnoto
    Level 34  
    Co do tych 2,5mm2 odnośnie tych piecy to miałbym wątpliwości.
    Powinno wytrzymać. Inaczej zapytam dlaczego nie ?
    Piece te nie pobierają sporo prądu na raz, często ich moce nominalne są poniżej 2kW.

    Odnośnie jeszcze samego ogrzewania to opisz co będzie się działo w lokalu. wymóg 21C może dotyczyć też pewnej części a nie całości itp. Ile godzina na dobę ma być tak ciepło ?
  • #13
    Zbigniew Rusek
    Level 37  
    Rzuuf wrote:
    Witam!
    Fizyka nie zna 'zmiłuj się', dla tej wielkości lokalu potrzebujesz conajmniej 5kW - i to niezależnie od budowy grzejnika, gdyż każdy z nich przetwarza 100% pobranego prądu na ciepło.
    Najtańszą inwestycją są termowentylatory, można je kupić już nawet poniżej 30 złotych za 2-kilowatowy z termostatem (Ty kupisz 3 sztuki). Pobór dobowy zależy od temperatury na zewnątrz i "termoszczelności" Twojego lokalu, o stałość temperatury zadbają termostaty, ale licz się z poborem ok. 30kWh na dobę, czyli ok. 15 złotych.
    Sprawdź, czy instalacja to wytrzyma! To jest pobór prądu prawie 30A, więc doprowadzenie powinno być przewodem miedzianym >2,5mm2!

    Ogrzewanie gazem lub olejem jest o połowę tańsze, niż prądem, a ogrzewanie węglem - nawet 5 razy tańsze.

    Czy niezależnie od budowy grzejnika - niekoniecznie. W przypadku ogrzewania elektrycznego AKUMULACYJNEGO trzeba zawsze przyjąć moc grzejników ok. 2-krotnie większą niż dla nieakumulacyjnych (ale akumulacyjne poierają prąd przez max. 10 godzin na dobę). Termowentylatory chyba rzeczywiście będą najlepsze. Są to urządzenia tanie i pozwalają na szybkie ogrzanie pomieszczenia. Produkuje się także silniejsze niż 2kW.
  • #14
    chillman
    Level 2  
    Moja propozycja. Dokonaj zakupu dwóch konwektorów naściennych ( mogą być z wymuszeniem dynamicznym - wentylatorkiem ) po 2 kW lub panele naścienne o łącznej mocy do 4 kW. Piece akumulacyjne są dobre na dużej powierzchni i drugiej taryfie. Moc średnio 80 W na m2 jest zupełnie wystarczająca nawet przy dużych mrozach. W większości okresu grzewczego wystarczy połowa z tej mocy. Sprawdzone.
  • #15
    Remee
    Level 10  
    Witam,

    Dziś byłem w lokalu i wszytko sobie pomierzyłem i sprawdziłem.
    Jest instalacja pod konwektory (wiszą nawet dwa co jak się je włączy, to licznik ścianą zaczyna kręcić) 25A.
    Dołączam dokładny rzut lokalu. Nad najmniejszym pomieszczeniem jest jeszcze toaleta o powierzchni 1,25 m2, ale tego już nie dorysowywałem bo nie ma to znaczenia.
    Ściany zewnętrze izolowane, grubość ok 45cm. Okno dwuszybowe w miarę szczelne (mam zamiar doszczelnić). Drzwi wejściowe alu, przeszklone (będzie nad drzwiami kurtyna powietrzna). Lokal sąsiaduje z drugim lokalem po lewej ścianie, ale tamten lokal stoi pusty i nieogrzewany (w przyszłosci mam zamiar wynająć ten obok też, ale to w przyszłości). Budynek parterowy, gierkowy (TPSA).

    Co do pracy, to będzie tam siedziało dwóch grafików i ja + 1 osoba do obsługi fakturowania i sprzedaży. Kilka komputerów, dwie drukarki laserowe duże, serwer itp.
    Temperatura do pracy, to jak dla mnie 21-22 stopnie. Staram się nie trzymać ludzi w lodówce.

    P.S. Zaproponujcie rozkład i moc grzejników do takiego ułożenia pomieszczeń.

    Jeszcze raz wielkie dzięki za zainteresowanie i pomoc.
  • #16
    wnoto
    Level 34  
    No to już zdecydowanie więcej informacji !.

    4 komputery to 4 małe grzejniki. Te dla grafików to moga nawet po 500W zapewnić :)
    Człowiek to też kaloryfer.

    Ja bym to rozłożył na raty. Tzn jeśli nie robisz totalnego remontu to bym zostawił to co jest i sprawdził jak działa. Dobrze ocieplony powinien szybko się nie wyziębiać ale na początku (2 dni) ściany będą " chłonąć" ciepło i więcej prądu będzie.

    Po 2 tygodniach będziesz znał zużycie i wtedy łatwiej podjąć ostateczna decyzję o zmianie taryfy i grzejnikach.
    Ważne aby konwektory miały możliwość nastawienia temperatury.

    Sama kurtyna powietrzna to smok energetyczny.
  • #17
    Remee
    Level 10  
    Przed bezpiecznikiem od konwektorów, chcę zainstalować regulator temperatury z czujnikiem, tak aby przy zadanej temperaturze wyłączał ogrzewanie. To chyba zastąpi mi regulowanie temperatury na samych konwektorach. Mam rację?

    P.S. W sezonie grzewczym chciałbym się zamykać w rachunku za energię elektryczną 450-550 zł max. Mam nadzieję, że się uda.
  • #18
    wnoto
    Level 34  
    To będzie działać ale mniej włąściwie. Czyjniki powinne być umieszczone tam gdzie wymagana jest dana temperatura. Robienie tego centralnie to strata energii (złe zarządzanie energią).

    Same komputery (4) pochłoną ok 80 zł miesięcznie.
  • #19
    Rzuuf
    Level 43  
    Komputer zużywa średnio zwykle nieco mniej, niż 50% mocy jego zasilacza, ale przy pracach biurowych (edytor tekstowy) - mniej niż 1/3. "Prądożerna" jest szybka grafika (gry!), natomiast przeglądanie i obróbka zdjęć - już nie.
    Człowiek w pozycji siedzącej jest źródłem ciepła o mocy 150W.
    Za 40zł kupisz watomierz "na wtyczkę" o zakresie 3000W, który możesz użyć do pomiarów poboru mocy poszczególnych urządzeń.

    Termowentylatory mają istotną zaletę: można je w każdej chwili przestawić tam, gdzie są najbardziej potrzebne i dowolnie skierować strumień ciepłego powietrza. Grzejniki przymocowane do ściany takich "luksusów" nie dają i główną część ciepła dają niekoniecznie tam, gdzie się go potrzebuje (zimna ściana).
    FARELKI po 30,- zł o których mówiłem wcześniej są wyposażone w termoregulatory.
  • #20
    wnoto
    Level 34  
    Jeśli farelka ma wiatrak i czujnik to co ona mierzy temperaturę przy farelce czy przy obiekcie na który dmucha farelka. Taki pomiar ciepłat .... nie pozwala na robienie stref ciepła.

    Obecnie komputer to nie prroblem 200W stałej mocy przy zasilaczy 400W.
  • #21
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    Trzy piece akumulacyjne o mocy 3-4 kW. Lub dwa 6 i 4 kW. Taki piec 6 kW to akurat niedawno kupiłem, ale nie potrzebuję i będę sprzedawał. Lepiej jest postawić więcej małych piecyków niż jeden duży. Masz wtedy mniejsze różnice temperatur w pomieszczeniu i mniejsze ryzyko wilgoci. Ja bym dał piec pod oknem i w rogu zewnętrznym małego pomieszczenia. Lub dwa piece małe po obu stronach okna albo rogach pomieszczenia. Zależy gdzie zimniej.