Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MAN TGA ZF ASTRONIC , TCU usterki....

tomekoooo 06 Mar 2011 00:44 30012 28
  • #1 06 Mar 2011 00:44
    tomekoooo
    Poziom 11  

    Jak to już napisałem w temacie wyświetla sie kod TCU 03160-00 (Nieprzerwany sygnał czujnika przełączania grupy dzielącej) oraz sporadycznie 03124 (błąd drogi sprzęgła) Pytanie ile to bedzie kosztować?czy to chodzi o te czujniki widoczne na zdjęciu ?jesli tak prosze o info......

    Dodano po 4 [minuty]:

    https://obrazki.elektroda.pl/7268808300_1299368609.jpeg

    1 28
  • #2 06 Mar 2011 14:39
    svavecone
    Poziom 24  

    Blad 1szy to rzeczywiscie sygnal z czujnika polozenia cylindra w aktuatorze skrzyni biegow ,ten na zdjeciu .
    Drugi blad pochodzi z czujnika z aktywatora sprzegla ,znajdujacego sie pod skrzynia .
    Najlepiej podpiac pod komputer i zobaczyc rzeczywiste polozenie/zmiane polozen tych elementow podczas pracy skrzyni.

    8
  • #3 07 Mar 2011 18:12
    tomekoooo
    Poziom 11  

    Bardzo dziękuje za odpowiedz dziś auto chodzi bez problemów ale czas na remont się zbliża :D.Rozumiem ze te dwa błędy nie są ze sobą powiązane????

    3
  • Pomocny post
    #4 08 Mar 2011 23:31
    svavecone
    Poziom 24  

    Teoretycznie ,nie powinny byc ze soba zwiazane ,lecz elektronika rozne figle plata.
    Sugeruje najpierw uporanie sie z czujnikiem polozenia na cylindzrze aktywatora.

    2
  • #5 14 Mar 2011 02:43
    tomekoooo
    Poziom 11  

    Witam jeszcze raz.Dziś mam tcu 03144 nie idzie włączyć biegu silnik pali ?????w piątek auto było na diagnozie i żadnych błędów skrzyni ,że auto ok oni nic nie widza złego.....nikt nic nie wie....

    1
  • #6 14 Mar 2011 14:37
    miszagrom
    Poziom 21  

    To dość ciekawe co piszesz, był na diagnozie. Nikt nic nie wie... siwy dym!! Wszystko dobrze a nie działa. Ja to mówię tak: dobry Bóg zrobił co mógł, teraz trza wołać fachowca :). AS Tronic to dość ciekawa skrzynia i z tego co wiem, to nawet niektóre serwisy się na nich wykładają, pomimo posiadania dokumentacji serwisowej brakuje wyobraźni i znajomości zasady działania skrzyni. Przez internet nikt Ci tu nie pomoże. Chyba ze masz sporo kasy na wywalenie to możemy zacząć naprawiać metodą prób i błędów. I jak to napisał kolega Krisbrumm, przez takie zgadywanie prawdopodobnie pasterka Cie zastanie, a Ty dalej nie będziesz wiedziała o co chodzi. Pozdrawiam i życzę powodzenia, na pewno Ci się przyda.

    0
  • #7 14 Mar 2011 16:29
    svavecone
    Poziom 24  

    Caly czas to samo blad czujnika na cylindrze aktywatora polowek.

    Jak sam chcesz grzebac to pozamieniaj czujniki na cylindrach/tlokach aktywatora .
    Pojezdzij troche i blad powinien przerzucic sie na inny cylinder ....wtedy masz do wymiany sam czujnik ( najlepiej wszystkie od razu ) ,a jak blad pozostanie na tym samym tloku to sprawdz wiazke ze sterownika do aktywatora .
    Jak nie jestes w stanie tego sam zrobic to zasugeruj ten sposob w serwisie ,nawet jak nie znajda bledow .

    0
  • #8 14 Mar 2011 20:02
    tomekoooo
    Poziom 11  

    Tak będzie lepiej ten mój post tez nic nie wnosił a po co ma go ktoś brać do siebie...

    1
  • #9 15 Mar 2011 00:06
    miszagrom
    Poziom 21  

    tomekooo, drogi przyjacielu. Akurat nie opowiadaj o tematach gdzie występuje CAN :) chyba ze podbijasz swój ranking. Póki co rozmawialiśmy o awarii skrzyni a nie o bezpieczeństwie i zapisanych informacjach w FFRach i ZBRach. Jak jest uwalony czujnik to czemu tak zawzięcie drążysz temat. Jak chcesz porozmawiać o diagnozie to chętnie się czegoś dowiem. W końcu jak poczytasz moje posty to się okaże że ciągle zadaje pytania. Życzę Ci żebyś sobie sam naprawił tą skrzynie. Zaoszczędzisz sporo kasy. No i zdobędziesz wiedzę tajemną :) A co do proroctwa to wydaje mi się że inaczej tego nie można nazwać, jak się szuka na forum sposobu naprawy. To jest tylko zgadywanie. Jakim sprzętem była robiona diagnozę, jak wyglądają odczyty parametrów skrzyni z czujników położenia siłowników?? Jeśli jest usterka czujnika to nie powinno być zmiany jego położenia lub zły zakres jego skoku. A może skrzynia jest uszkodzona mechanicznie stąd błąd czujnika. Jeśli się mylę niech mnie ktoś poprawi, byle kompetentny, a nie zdesperowany właściciel. Przepraszam za nic nie wnoszący post.

    P.S Możesz jeszcze zobaczyć obroty wałka w parametrach, po zmianie i przed zmianą połówek. Ale to pewnie Twój diagnosta wie. To by było na tyle o wspomnianym CANie. To mój ostatni post w tej dyskusji. Możesz zgłosić do usunięcia. Pozdrawiam

    0
  • #10 15 Mar 2011 08:58
    tomekoooo
    Poziom 11  

    Etam szkoda słów desperacja za bardzo powiedziane..nie zrozumiałeś mnie...Myśląc ze ja podważam Twoją wiedzę na tematy o których ja na pewno nie mam pojęcia dlatego że w tym nie siedzę.Lecz na swoim "podwórku" lubie wiedzieć co się dzieje.I wierz mi nie naprawiam sam jak widze ze sobie nie poradzę...Wiec wysyłam auto na diagnoze mam w około siebie 3 serwisy i jeden warsztat.Po diagnozie Ok.Auto w trase.... kierowca dzwoni NIE MA BIEGÓW !!!! N się wyświetla auto pali manual z auto zamienia sie ale na pokrętło selekcji nie reaguje to co miałem robić ????najpierw auto trzeba z firmy zabrać bo blokuje.To dzwonie do serwisu opowiadam a Ci ze mam na diagnoze przyjechać ok ale jak ????jak auto stoi jak wmurowane...Oni nie wiedzą holować....Mówię że wyświetla TCU 3144bład,sygnał czujnika drogi,układ dzielący,samoczynne doregulowanie????? Wiem gdzie jest układ dzielący wiem gdzie jest czujnik drogi ale nie rozumiem co oznacza to doregulowanie ......I prawdopodobnie to jest przyczyną tego ze nie wskakują biegi bo auto wchodzi w jakiś tryb pracy ale to już nie moje zmartwienie...od tego sa "fachowcy"którzy jak narazie to próbują mnie naciągać na kosztowne naprawy a tego nie lubi nikt kto wie co znaczy w dzisiejszych czasach transport....Wiec kolego z całym szacunkiem ale miałem juz takie propozycje jak wymiana skrzyni ?głowy?itd.szkoda czasu... Jeśli nikt nie potrafi lub nie chce w prosty sposób wytłumaczyć co oznacza TO DOREGULOWANIE to zaczęło wydawać mi się że to tajemnica....Pozdrawiam i może błędnie napisałem posta który skierowałem do ciebie ale wierz mi ze auto użytkuje normalnie i do tego czasu radziłem sobie sam i lepiej zapytać na forum niż w servisie bo tam to jeszcze powiedzą ze to na pewno moja wina ze się zepsuł..Dziś wraca z trasy i jest ok...Co mam myśleć auto nie jest sprawne ale uszkodzone tez bo diagnoza ok....Pod płot niech stoi.:D.Przepraszam jeśli uraziłem kogoś....

    0
  • Pomocny post
    #11 15 Mar 2011 11:47
    miszagrom
    Poziom 21  

    Ja się nie gniewam:) Ale wiem że serwisy mają problem z As Tronikami. Zaznaczam niektóre, nie jest to proste. Ale też nie jest trudne i bez kompa nie poradzisz. Jeśli gość z serwisu mając możliwość odczytania szczegółowych parametrów jej pracy nie może znaleźć usterki to serdecznie gratuluje serwisowi. Sporo rzeczy może powodować ten błąd jako iż przełączanie połówek jest na początku testu skrzyni i jeśli sterownik nie odczyta zmiany prędkości wałka pośredniego po przełączeniu, spróbuje siłownik "doregulować". Ale gdy mu się nie uda wywali błąd. I przerwie test. Są dwie opcje: albo usterka modułu przełączania, albo usterka mechaniczna połówek. Wymiana skrzyni to najlepszy sposób. Zapytaj w serwisie o zmianę oprogramowania sterownika:) mogą Ci zmienić soft i problem może zniknąć.

    0
  • #12 15 Mar 2011 13:04
    tomekoooo
    Poziom 11  

    Dzieki za wyrozumiałość TCU 03160-00 (Nieprzerwany sygnał czujnika przełączania grupy dzielącej)od tego sie zaczęło a teraz jest doregulowanie mysle ze juz wiem od czego moge sam zacząć a potem będe myslał dalej jade po częsci auto dzis wruciło jedynie co strace to swój czas i oszczedze troche nerwów związanych z teoriami snutymi w servisach .A Wam panowie dziekuje od tego jest forum.....o wynikach poinformuje.Pozdrawiam.Jesli ktos cos jeszcze dorzuci to napewno sie przyda ...

    Dodano po 5 [minuty]:

    A i jeszcze na diagnozie był kierowca wiec nie wiem czym był robiony test ale mam wydruki z wszystkich sterowników i oprócz kilku nie znaczących błędóww innych sterownikach skrzynia w dniu testu była czysta.......

    0
  • #13 07 Cze 2011 21:37
    rambo01
    Poziom 9  

    tomekoooo jak możesz opisz jak problem został rozwiązany, u mnie wystąpiły podobne objawy, serwisy rozkładają ręce (chciały zaczynać od rozbiórki skrzyni) szok

    1
  • #14 08 Cze 2011 00:34
    svavecone
    Poziom 24  

    Opisz dokladnie co i jak.Jakie bledy ,czy aktywne ,kiedy i w jakich warunkach wystepuje usterka i czym sie objawia , czy usterce towarzysza jakies mechaniczne odczucia typu zgrzyty/szarpania ? Co mozesz to opisz .
    Tomekoooo ostatnio byl aktywny 1 maja ,wiec chyba lepiej go na priv lapac.

    1
  • #15 08 Cze 2011 09:44
    rambo01
    Poziom 9  

    zaczęły się komplikacje po wymianie sprzęgła (tarcza docisk i łożysko nowego typu wszystko marki sachs). nie były wymieniane widełki i siłownik sprzęgła. teraz objawy: po odpaleniu wszystko jest ok, po parudziesięciu (czasami kilkuset) km skrzynia przechodzi w tryb manualny i giną wszystkie biegi, czasami można na manualu przerzucić bieg ale z wielkim zgrzytem. dzieje się to przy redukcji biegu, nigdy w górę. żeby odzyskać biegi trzeba zgasić silnik poczekać i po odpaleniu przez jakiś czas jest dobrze (do nastepnej redukcji). Pojawiają się błędy 03160 i 03124, które po zgaszeniu silnika są nie aktywne. Serwis sugeruje dwie możliwości: niewłaściwe sprzęgło do automatu lub uszkodzony siłownik sprzęgła

    1
  • #16 08 Cze 2011 11:54
    svavecone
    Poziom 24  

    Czy owe zgrzyty wystepuja na konkretnych biegach czy zawsze?
    Czy po przejechaniu tego bezawaryjnego odcinka usterka jest ciagla ,czy pojawia sie tylko raz ( do nastepnej redukcji tzn chwile ?) ?
    Czy przed wymiana sprzegla wszystko bylo ok ,czy sprzeglo zostalo wymienione ze wzgledu na usterke czy zuzycie?

    0
  • #17 08 Cze 2011 13:06
    rambo01
    Poziom 9  

    sprzęgło zostało wymienione profilaktycznie, upływał długi czas od momenty wciśnięcia gazu do ruszenia (ok 2-3 s.), od jakiegoś czasu szarpał przy przerzucaniu z 5 na 6 i tylko wtedy. obecnie przy zwalnianiu jeśli auto redukuje sobie bieg przechodzi w tryb manualny, na wyświetlaczu wskazuje bieg np. 5 ale nie ciągnie. nie można już przejść w tryb automatyczny ani wybrać ręcznie innego biegu. dopiero po zgaszeniu silnika wszystko działa poprawnie. czasami jak przejdzie w manual pozwala zmieniać biegi ręcznie ale wtedy bardzo szarpie i zgrzyta.

    0
  • #18 08 Cze 2011 15:27
    svavecone
    Poziom 24  

    Czyli podczas redukcji 6-5 zawsze pokaze na wyswietlaczu 5 lecz nie ciagnie i dopiero po pewnej chwili wyskakuje blad ?
    Czy moze podczas redukcji wyswietli sie od razu migajaca 5 ?

    Sposob wyswietlenia biegu moze przyblizyc nam rodzaj usterki ,czy jest ona tylko na systemie sprzegla ( wtedy na wyswietlaczu jest ciagla 5tka ) lub w samej skrzyni ( w tym przypadku 5tka bedzie migala na wyswietlaczu i skrzynia nie pozwoli zasprzeglic skrzyni ).

    0
  • #19 08 Cze 2011 16:17
    rambo01
    Poziom 9  

    sek w tym że na wyświetlaczu nie pojawiają się żadne błędy, zostają w pamięci ale nie są wyświetlane. wskazany bieg jest wyświetlany ciągle, nie miga

    0
  • #20 08 Cze 2011 16:32
    svavecone
    Poziom 24  

    Czyli teoretycznie skrzynia aktywuje bieg "widzi 5tke" i parametry z czujnikow polozenia sa ok.
    Czy zgrzyt w skrzyni wystepuje przed samym wyswietleniem ciaglej 5tki lub idealnie razem z nia ,czy zgrzyt nastepuje chwilke po pojawieniu sie ciaglej 5tki?
    Czy zdarza sie "wypadniecie " biegu?

    0
  • #21 09 Cze 2011 12:58
    rambo01
    Poziom 9  

    auto dzisiaj zjechało, przejechałem się, zrobiłem jakieś 20 km i wszystko było ok. Dziwna sprawa, z relacji kierowcy wygląda to tak: auto zimne wszystko pracuje dobrze, po rozgrzaniu przy redukcji do niskich biegów (3-5) auto przechodzi na manual i przestaje ciągnąć. Ale nie zawsze się tak dzieje. Czasami po redukcji i przełączeniu na manual są biegi ale zgrzyta przy przerzucaniu. Czy zgrzyta przed czy po wyświetleniu biegu nie wiem. Zastanawia mnie czemu to się dzieje tylko przy redukcji (i to nie przy każdej) i czemu problemy sie zaczęły po wymianie sprzęgła

    Dodano po 2 [minuty]:

    w pamięci są błędy: FFR 00098 PAS, DIAG 03407-02 pięć pozycji w tym jedna AKT, TCU 03124-00 PAS i 03160-00 PAS

    Dodano po 4 [minuty]:

    ten FFR i DIAG sprawdzałem nie związane ze skrzynią

    Dodano po 9 [minuty]:

    przy TCU 03124 widnieje dziwna data: 08.--.1985 --:00

    0
  • #22 09 Cze 2011 21:41
    638936
    Użytkownik usunął konto  
  • #23 10 Cze 2011 02:15
    svavecone
    Poziom 24  

    Masz w pamieci dwa bledy .Jeden na temat braku zmiany "polowek" ,i jeden na temat blednego polozenia aktywatora sprzegla .Mysle ze uszkodzenie mechaniczne skrzyni biegow nie moze wywolac bledu na sprzegle ,a uszkodzenie sprzegla moze wywolac blad "polowek".
    Generalnie skrzynia podczas odpalenia silnika kalibruje sprzeglo i ustanawia tzw"biting point" - pozycje w ktorej sprzeglo jest spiete.Przez caly pozniejszy czas jazdy pamieta ta pozycje i wedlug niej przerzuca biegi ,nastepnego pomiaru tej pozycji dokonuje dopiero gdy zgasimy i ponownie uruchomimy silnik .
    Moim zdaniem blad pozycji sprzegla wyskakuje wtedy ,kiedy "biting point" sie zmieni podczas jazdy ze wzgledu na rozgrzewanie sprzegla .Skrzynia ustawia sprzeglo na dana pozycje do zmiany lecz ta wartosc sie przesunela i w rzeczywistosci sprzeglo jest jeszcze delikatnie spiete co potwierdzaja zgrzyty przy zmianach biegow . Takie problemy wystepuja gdy jest uszkodzone lozysko sprzegla ,ale czesciej brak smarowania na wale skrzyni/sprzegla .Mielismy wiele takich przypadkow ,ze wal byl suchy jak pieprz i lozysko blokowalo sie na walku w roznych pozycjach ,wtedy astronic glupieje.
    Byly tez przypadki smarowania zlym rodzajem smaru,smar musi byc wysokotemperaturowy i bardzo gesty.Zwykle smary ,np jak w centralnej pompie smarowania /do kalamitek szybko wysycha i nie spelnia swojej roli .
    Jak masz wyrobione samo lozysko to tym bardziej bedzie sie ono blokowalo na wale.
    Nie wiem dlaczego akurat TCU narzeka tylko na "polowki" .Jak powiazemy usterke ze sprzeglem to powinien narzekac na wiecej przelozen .

    Wiec druga opcja jest sprawdzenie dokladnie na ktorych biegach wystepuje zgrzyt,jezeli odnajdziesz prawidlowosc poszczegolnych biegow to byc moze usterki trzeba szukac w samej skrzyni ( co nie bardzo moze powodowac blad polozenia sprzegla ,lecz ktoz to wie ). Zmiany biegow w Astronicu nie mozesz przyrownac do zmian w manualu .Astronic 12 biegowy to 3 biegi ,polowki i zakres,16 biegowy to 4 biegi ,polowki i zakres .
    Dokladnej rozpiski przed soba nie mam ,ale np 1ka to zmiana na bieg, 2 ka to ten sam bieg ale z inna "polowka" , 3ka to nastepne przelozenie i "polowka wraca spowrotem ,4 ka to to samo przelozenie co 3ka ,lecz z nastepna polowka . Jakos takos .
    "Polowki " uzywane sa najczesciej wiec dlatego skrzynia moze na to narzekac a nie na inne funkcje .
    Nie wykluczam ,ze masz uszkodzenie mech "polowek ", lecz moim zdaniem ,wieksze prawdopodobienstwo usterki tkwi w awari zalaczania sprzegla .

    Osobiscie zmierzylbym "biting point" jak skrzynia jest zimna ,i zmierzyl to samo przy rozgrzanej skrzyni. Czyli podlaczyc ManCata odczytac pozycje na zimno ,jechac do oporu azwystapi usterka ,wtedy zgasic silnik ,odpalic znowu i odczytac pozycje "biting point" na goraco .Jezeli sie zmieni to smialo rozbierac sprzeglo .Jak bedzie to samo to usterki szukac w samej skrzyni ( np woda w oleju lub usterka mechaniczna ) .
    W ManCat jest jeszcze opcja manualnego ustalania "biting point " bez gaszenia silnika ,dobry diagnosta powinien wiedziec jak z tego czytac ,lecz o dobrego jest trudno ;).
    Na pewno nie naprawimy skrzyni na forum ,ale mam nadzieje ,ze przyblizylem Ci troche dzialanie tego systemu , i pomoze to w dalszej diagnozie .

    ( apropo ...pojawily sie u nas tarcze i komplety sprzegla ,ktore praktycznie pasuja do MAN ,ale podczas jazdy sa problemy ze zmiana biegow ,szczegolow nie znam ,lecz warto sprawdzic dokladnie specyfikacje zamiennikow , nie dam reki uciac ,ale to chyba wlasnie byl "Sasch" .Sprobuje dopytac w firmie.
    Dopytalem ,chodzilo o klienta ,ktory przywiozl swoj docisk firmy Sasch , generalnie pasowal jak ulal ,ale tarcza docisku byla zbyt gruba i MANowskie sprzeglo nie chcialo wspolpracowac ....lecz to chyba nie dotyczy Twojej usterki )

    0
  • #24 14 Cze 2011 19:33
    rambo01
    Poziom 9  

    przerzuciłem siłownik sprzęgła od innego mojego auta i wszystkie bóle przeszły. i o dziwo ten "zepsuty" siłownik w tym drugim aucie też działa poprawnie.
    dzięki wszystkim za rady. i kto powiedział, że nie naprawia się auta na forum ;)

    1
  • #25 15 Cze 2011 01:00
    svavecone
    Poziom 24  

    Takie cuda raczej sie nie zdarzaja ,wiec czekamy na usterke w ktoryms z aut ;) .
    Lecz kto wie ........ :)

    1
  • #26 19 Cze 2011 23:59
    tomekoooo
    Poziom 11  

    RENO-MAX napisał:
    Witaj na moje oko to do kalibracji siłownik sprzęgła ew. wymiana na nowy i po problemie


    Następny kolega co w astroniku kalibruje sprzęgło.......
    Witam kolegów svavecone,rambo01..
    Ja sam naprawiałem nie było łatwo ale powiem tak: bład jaki zrobiłem wczesniej nim te cuda zaczeły mi sie dziac to wymiana kompletu sprzęgła z modelu 510 który miałem w zapasie do 410 nie pasuje już nie pamiętam gdzie ta różnica ale chodziło o 2 mm i sprzęgło juz nie pracowało jak poprzednio.Niestety robołem to w ciemno bo jak podawałem numery z czesci to wszyscy twierdzili ze powinno pasować od 510 i tak pasowało jak .......
    No i potem wymiana tarczy ,docisku ,koła zam..., tarczy wyhamowujących ,kupiłem czujniki drogi ale nie potrzebnie bo tam sie nie ma co zepsuć. Jedynie wymyłem, wymieniłem olej ,filtr I odpukać ale do dzis chodzi.Co prawda co jakis czas sie wiesza i cos tam na skrzyżowaniu nie przeskakuje ale ja stawiam na te siłowniki pneumatyczne dlatego ze to zwykłe gumki je uszczelniają i na pewno po latach i tych cyklach siadają .Druga metoda to przyzwyczaic kierowce do pewnego zachowania w sytuacji gdzie z 80km/h wie ze bedzie hamował do zera np. przed rondem nie jechac wtedy na automacie, bo bez sensu redukuje i przegazowuje co bieg ja wciskam na manuala zostaje na 12 biegu jak juz widze ze bede dalej jechał to tocząc auto powoli wbijam automat i wtedy dobiera bieg do predkosci (jak jest w ruchu to ma łatwiej).Ai kolego rambo01 łapy od wycisku jak sworzeń nie ma luzu nie trzeba wymieniać to marketing mana:D podaj meila cos ci wysle....Pozdrawiam.
    Kolega svavecone napewno ci pomoże sprawdz dla mnie z ciekawosci komplet tego sprzegła czy napewno masz od astronica i czy wymieniałeś też koło zamachowe ??????

    1
  • #27 08 Lis 2011 23:29
    tomekoooo
    Poziom 11  

    Witam kolegów.....Może ktoś jeszcze śledzi temat???Mam dwa błędy EDC 03101 i ten jest aktywny i razem z nim zapala TCU 03198-08 świeci awaria abs. Chce to usunąć przed mrozami...Czy to czujnik obrotów koła po lewej stronie????? i czy błąd TCU jest z tym związany....????Auto z 2003r...

    Dodano po 5 [godziny] 57 [minuty]:

    WITAM ponownie.naprawiłem sam czujnik obrotów koła był do wymiany......

    4
  • #28 20 Gru 2011 18:09
    PiotrSygut1978
    Poziom 1  

    Witam

    Widzę że temat opanowany ale...,
    tak na przyszłość błędy do Man-a są na stronie:

    Link

    Może się przyda :D

    1
  • #29 26 Lut 2018 17:48
    suchyr
    Poziom 8  

    Podłącza się do tematu MAN TAG z 2006rok automat
    Skrzynia automat czasem się zawiesza na na 10tce przy redukcji trzeba auto zgasić i na nowo uruchomic na 5tce jak do gory idzie ale od wczoraj czy na auto czy na manualnum sterowaniu
    Robi sama co chce
    Błędy znalazłem 3146,3155,3145,3158,3117,3102,3192,3163
    Proszę o pomoc gdzie i czego szukać

    2